Roma |
Kilka bardzo oczekiwanych filmów będzie miało swoje polskie
premiery na festiwalu Camerimage. Do Konkursu Głównego zaproszono m.in. filmy: „Roma”,
„At Eternity's Gate”, „Ballada o Busterze Scruggsie”, „Faworyta” i „Peterloo”,
z którymi konkurować będzie m.in. „Zimna wojna”.
Konkurs Główny o nagrodę Złotej Żaby to najważniejszy punkt
festiwalu EnergaCAMERIMAGE od początku jego istnienia. Konkurs Główny istnieje
od pierwszej edycji Festiwalu, czyli od 1993 roku, a jego ideą jest prezentacja
filmów fabularnych, w których obraz spełnia szczególną rolę w opowiadaniu historii.
Wizualna wartość tych filmów wynika z kreatywnej współpracy reżysera i autora
zdjęć oraz niezwykłej wrażliwości twórcy obrazu. Konkurs Główny zwraca uwagę na
ogromny wkład autora zdjęć w dzieło filmowe. Celem Konkursu Głównego jest
prezentacja filmów o szczególnych walorach wizualnych oraz wybór i nagrodzenie
autorów najlepszych zdjęć filmowych przez międzynarodowe Jury.
22 lipca
22 lipca 2011 roku norweski prawicowy ekstremista Anders
Behring Breivik dokonał dwóch zamachów – najpierw wysadził samochód pułapkę w
budynku rządowym w Oslo, a następnie dokonał na wyspie Utøya masakry członków
młodzieżówki norweskiej Partii Pracy – pozbawiając życia siedemdziesiąt siedem
osób, raniąc ponad trzysta i pozostawiając cały kraj w stanie traumy. Film
ukazuje metodyczne przygotowania Breivika do obu aktów terroru, rekonstruuje
fragmenty koszmaru, który dotknął pozbawionych możliwości ucieczki młodych
ludzi, a także odtwarza późniejszą przejmującą batalię sądową, którą obserwował
cały świat. Politycy starają się zrozumieć, jak doszło do tak strasznej
tragedii. Adwokaci przygotowują dowody i przemowy, a reprezentujący mordercę
mężczyzna walczy z własnym sumieniem. Jest też nastoletni Viljar, który na
wyspie niemal zginął, a po miesiącach rekonwalescencji pragnie stanąć przed
katem swoim i swoich przyjaciół, spojrzeć mu w oczy i nie okazać słabości.
Tytuł oryginalny: 22 July
Reżyseria: Paul Greengrass
Zdjęcia: Pål Ulvik Rokseth
Produkcja: Scott Rudin Productions
Polski dystrybutor: Netflix
Kraj i rok: Norwegia, Islandia, USA, 2018
At Eternity's Gate
Dziś Vincent van Gogh jest uznawany nie tylko za wybitnego
postimpresjonistę, lecz także jednego z największych i najbardziej wpływowych
malarzy w historii, jednak za życia był głównie odrzucany i wyszydzany. Zarówno
przez ludzi sztuki, którzy nie doceniali jego metody ukazywania świata, jak i
przedstawicieli szerszego społeczeństwa, nie rozumiejących jego obrazów i
widzących w nim raczej szkodliwego dziwaka. Film opowiada o ostatnich latach
życia van Gogha, kiedy za namową życzliwego mu Paula Gauguina malarz wyrywa się
z uciążliwego Paryża i wyjeżdża do Arles, na słoneczną prowincję, gdzie zaczyna
zatracać się zarówno w pięknie natury, jak i własnym umyśle. Tam również van
Gogh nie znajduje empatii i zrozumienia dla swojej awangardowej wizji świata,
lecz mimo coraz większych problemów z samym sobą przeżywa jednocześnie
najbardziej płodny okres w karierze. Tyle że nie potrafi odnaleźć się w
otaczającym go świecie ludzi i nic nie jest w stanie na to poradzić.
Reżyseria: Julian Schnabel
Zdjęcia: Benoît Delhomme
Produkcja: Riverstone Pictures, SPK Pictures, Iconoclast
Kraj i rok: Wielka Brytania, Francja, USA, 2018
Ballada o Busterze
Scruggsie
Uśmiechnięty kowboj podśpiewuje sobie radośnie w rytm
kolejnych upadających przed nim zwłok. Podrzędny showman podróżuje ze znajomym
dziwolągiem, poszukując ludzi, którzy zapłacą bez większego zastanowienia, by
posłuchać i popatrzeć na mężczyznę bez rąk i nóg. Podstarzały poszukiwacz złota
odkrywa przypadkiem prawdziwy raj, który nie jest jednak tym, czym się z
początku wydaje. Sześć historii rodem z klasycznego Dzikiego Zachodu, pełnego
superszybkich ekscentryków z zawsze naładowanymi sześciostrzałowymi rewolwerami,
narwanych rabusiów bankowych w tarapatach, Indian żywiołowo atakujących białych
najeźdźców oraz kobiet, które z mniejszym lub większym powodzeniem radzą sobie
w męskim świecie. Sześć luźno powiązanych ze sobą opowieści, które ukazują raz
brutalne i krwawe, a raz nieco łagodniejsze i bardziej romantyczne oblicze
trudnych i niesprawiedliwych czasów, które dzięki X Muzie zostały na zawsze
zmitologizowane w annałach kultury masowej.
Tytuł oryginalny: The Ballad of Buster Scruggs
Reżyseria: Ethan Coen, Joel Coen
Zdjęcia: Bruno Delbonnel
Produkcja: Mike Zoss Productions, Annapurna Pictures,
Annapurna Television
Polski dystrybutor: Netflix
Kraj i rok: USA, 2018
Faworyta
Anglia u zarania XVIII wieku nie jest dobrym krajem dla ubogich
ludzi. Wykorzystywani, wyzyskiwani, wyrzucani ze swych ziem, by spłacać
drakońskie koszty rozgrywającej się na kontynencie wojny z Francją, mogą
jedynie potulnie usługiwać arystokracji. To nie jest jednak film o nich, lecz o
perfidnych intrygach, wbijanych w plecy nożach oraz hedonistycznych zabawach
zblazowanych i wpływowych ludzi, którzy żyją w całkowitym odrealnieniu na
dworze permanentnie schorowanej królowej Anny. Nieśmiała, samotna, zagubiona w
świecie męskiej polityki monarchini zostawia rządzenie krajem swej
przyjaciółce, lady Sarze, a sama zajmuje się bardziej przyziemnymi rzeczami,
takimi jak doglądanie ukochanych królików. W pewnym momencie do gry o jej
względy i związane z tym dostatnie życie włącza się zdegradowana do roli służki
eks-arystokratka Abigail. A to prowadzi do kolejnej wojny. Anglia nie stanie
się dzięki niej dobrym krajem dla ubogich ludzi, ale przynajmniej na dworze
nikt nie będzie się nudził.
Tytuł oryginalny: The Favourite
Reżyseria: Yorgos Lanthimos
Zdjęcia: Robbie Ryan
Produkcja: Element Pictures, Waypoint Entertainment, Scarlet
Films, Channel Four Films (FilmFour - Film4)
Polski dystrybutor: Imperial CinePix Sp. z o.o.
Kraj i rok: Irlandia, Wielka Brytania, USA, 2018
The Fortress
Chiny, rok 1636. Rządy panującej od ponad dwustu
pięćdziesięciu lat dynastii Ming dobiegają końca, a w zamian wzrasta potęga
dynastii Qing, która będzie przewodziła imperium aż do początków XX wieku.
Między innymi z tego powodu chińska armia dokonuje inwazji na rządzoną przez
dynastię Joseon Koreę, wieloletniego sojusznika dawnych władców, który w
obliczu przemian polityczno-wojskowych zyskał miano potencjalnego wroga.
Tamtejszy król Injo ucieka wraz ze swym dworem, znajdując schronienie w
górskiej fortecy Namhansanseong, gdzie jego doradcy ścierają się w bitwie o
wpływy. Jedni sugerują poddanie się i wystawienie na łaskę chińskich
wojowników, inni żądają spełnienia patriotycznego obowiązku wobec własnego
narodu i walki do ostatniego tchu. Uwięzieni w miejscu zaprojektowanym tak, by
dawało całkowitą izolację od świata zewnętrznego, Koreańczycy debatują nad
najmniej inwazyjnym wyjściem z trudnej sytuacji. Zbliża się jednak zima, która
zmusi obie strony do działania.
Tytuł oryginalny: Namhan Sanseong
Reżyseria: Dong-Hyuk Hwang
Zdjęcia: Ji Yong Kim
Produkcja: Siren Pictures
Kraj i rok: Korea Południowa, 2017
Narodziny gwiazdy
Historia stara jak świat, który od zawsze żyje historiami
wielkich romansów i jeszcze większych upadków. Opowieść o miłości, która
uskrzydla i daje siłę oraz sławie, która osłabia i rozdziela. O ponownych
narodzinach u boku drugiej osoby oraz akceptacji odchodzenia do lamusa starej
rzeczywistości, która dotychczas zapewniała wystarczające oparcie. Jackson to
wypalony gwiazdor, który jest wciąż na tyle sławny, by sprzedawać tysiące
biletów na swoje koncerty, ale nie na tyle, by opierać się alkoholowemu
zapomnieniu. Ally to prosta kelnerka z anielskim głosem i muzycznym
potencjałem, którą w najlepszym wypadku czeka życie u boku jakiegoś faceta,
który nie będzie jej traktował źle i zapewni dostateczny byt. Ich losy jednak
się splatają, zupełnym przypadkiem, w podrzędnej knajpce, i wszystko ulega
zmianie. Na firmamencie kultury masowej jedna gwiazda rozbłyskuje, a druga stopniowo
gaśnie. Tak jak zawsze było i być powinno. Pozostaje jednak pytanie, czy
miłości uda się znowu zatryumfować?
Tytuł oryginalny: A Star Is Born
Reżyseria: Bradley Cooper
Zdjęcia: Matthew Libatique
Produkcja: Malpaso Productions, Gerber Pictures, Thunder
Road Pictures, Live Nation, Joint Effort, Metro Goldwyn Mayer (MGM)
Polski dystrybutor: Warner Bros. Entertainment Polska Sp. z
o.o.
Kraj i rok: USA, 2018
Nić widmo
Wielka Brytania, lata 50. XX wieku. Kraj podnosi się bardzo
powoli z traumy II wojny światowej. Społeczeństwo odczuwa wciąż finansową
zapaść, która odmieniła na zawsze życie wielu ludzi. Uznawany za geniusza
londyński krawiec, sławny kobieciarz oraz tyran pracujący na rzecz wielkiej
sztuki Reynolds Woodcock ma jednak zupełnie inne problemy. Za sprawą kelnerki
Almy, którą postanowił w sobie rozkochać, by uczynić ją swą kolejną chwilową
muzą i efektowną zdobyczą na pokaz, mężczyzna zaczyna tracić kontrolę nad
perfekcyjnie dostosowanym do swych potrzeb światem. Nie tylko dlatego, że urok
Almy jest tak wielki, że w głowie każdego mężczyzny, który z nią dłużej
przebywa, zaczyna świtać w pewnym momencie myśl o zmianie na lepsze, lecz
przede wszystkim ze względu na to, że kobieta ma równie mocną osobowość.
Woodcock uświadamia sobie, że jego piękny i szalenie estetyczny świat
genialnego krawca i uwodzicielskiego mężczyzny został w gruncie rzeczy
zbudowany przez kobiety.
Tytuł oryginalny: Phantom Thread
Reżyseria: Paul Thomas Anderson
Zdjęcia: Paul Thomas Anderson
Produkcja: Annapurna Pictures, Ghoulardi Film Company, Focus
Features
Polski dystrybutor: United International Pictures Sp. z o.o.
(UIP Polska)
Kraj i rok: Wielka Brytania, USA, 2017
Peterloo
Rok 1815, osiemnasty dzień czerwca. Młody żołnierz błąka się
po wygasającym, usianym po horyzont zwłokami polu bitwy, próbując zrozumieć,
czego właśnie doświadczył, w czym uczestniczył. Chaos i pożoga zrodzone pod
Waterloo zmienią w nadchodzących latach całą Europę. Rok 1819, szesnasty dzień
sierpnia. Tysiące ludzi, przedstawicieli różnych sfer życia, od prostych
chłopów i robotnic po dziennikarzy i intelektualistów, patrzą w osłupieniu na
szarżujących na nich z wściekłością bądź wystudiowaną obojętnością żołnierzy.
Krwawo stłumiona w Manchesterze demonstracja, napędzana huraganem przemian
nadciągającym od strony Francji i Stanów Zjednoczonych, już po fakcie nazwana
Peterloo, rozpocznie niedługo w Anglii bolesny proces przemian. Akcja filmu
rozgrywa się pomiędzy tymi dwoma oddalonymi w miejscu i czasie punktami,
przedstawiając amalgamat losów ludzi pośrednio lub bezpośrednio związanych z
przynajmniej jednym z tych dwóch wydarzeń, które pomimo dwustu lat wciąż
odbijają się echem w naszych czasach.
Reżyseria: Mike Leigh
Zdjęcia: Dick Pope
Produkcja: Thin Man Films Ltd., BFI Film Fund, Helen Gerson,
Film4
Kraj i rok: Wielka Brytania, 2018
Pierwszy człowiek
Zanim postawił jeden z najważniejszych kroków w historii
ludzkości, zdobywając dla wyczekujących na błękitnej planecie z zapartym tchem
ludzi nowe ciało niebieskie, Neil Armstrong przeżył całe lata trudów, wyrzeczeń
oraz mniejszych lub większych porażek, które niejednego wpędziłyby w stan
permanentnej depresji. Film opowiada o ośmiu latach poprzedzających misję
kosmiczną, dzięki której Armstrong stał się pierwszym człowiekiem w historii,
który stanął na powierzchni Księżyca. Ośmiu latach niepewności przemieszanej z
życiem w cieniu śmierci ludzi, bez których poświęcenia jego lot w nieznane i
niezbadane nie byłby w ogóle możliwy. Armstrong staje się w tym okresie
legendą, ale nie przestaje być człowiekiem. Mężczyzną złamanym przez rodzinną
tragedię sprzed lat, nie zawsze potrafiącym wyrażać kłębiące się w nim emocje,
świadomym własnych ograniczeń, lecz na tyle opanowanym, by w chwili
największego wyzwania nie poddać się atmosferze szaleństwa, w którym przyszło
mu odgrywać główną rolę.
Tytuł oryginalny: First Man
Reżyseria: Damien Chazelle
Zdjęcia: Linus Sangdren
Produkcja: Dreamworks Pictures, Amblin Entertainment, Temple
Hill Entertainment, Universal Pictures, Perfect World Pictures
Polski dystrybutor: United International Pictures Sp. z o.o.
(UIP Polska)
Kraj i rok: USA, 2018
A Prayer Before Dawn
Oparta na prawdziwych wydarzeniach z życiorysu brytyjskiego
boksera Williama „Billy’ego” Moore’a historia pokonywania cielesnych słabości
oraz drzemiących w głowie i sercu demonów w poszukiwaniu odkupienia dawnych
win. Uzależniony od twardych narkotyków, kroczący pewnie na drodze ku
autodestrukcji, Moore zostaje pewnego dnia aresztowany i osadzony w słynącym z
piekielnych warunków tajskim więzieniu Bang Kwang. Tam, spędzając każdy dzień
na nieprowokowaniu odbywających długie wyroki zahartowanych bandziorów, a
każdej nocy lękając się gwałtu czy pobicia, mężczyzna traci powoli nadzieję na
jakiekolwiek jutro. Wszystko się zmienia, gdy zaczyna trenować Muay Thai,
znajdując w tym nowym sporcie zarówno ujście dla wypełniającej go życiowej
wściekłości, jak i możliwość nadania swej egzystencji jakiegoś celu. Mimo że
wygląda jak blady rozbitek pośród wytatuowanych od stóp do głów więziennych
wojowników, Moore udowadnia kolejnymi walkami, że zasługuje na szacunek oraz
drugą szansę.
Reżyseria: Jean-Stéphane Sauvaire
Zdjęcia: David Ungaro
Produkcja: Senorita Films, Hurricane Films
Kraj i rok: Francja, Wielka Brytania, Kambodża, USA, Chiny,
2017
Roma
Tytułowa Roma to nazwa jednej z dzielnic miasta Meksyk, w
której należąca do klasy średniej rodzina przeżywa swoje małe wzloty i upadki,
raz dyktowane indywidualnymi decyzjami poszczególnych jej członków, innym razem
napędzane polityczno-społeczną zawieruchą, która ogarnęła kraj na początku lat
70. Główną bohaterką jest Cleo, wywodząca się z rdzennego dla tych ziem ludu
Misteków służąca, która z jednej strony wyręcza dorosłych w zajmowaniu się
domem, a z drugiej upewnia się, że ich dzieci mają w życiu wystarczająco dużo
miłości, by odpowiednio się rozwijać. Łatwo jej nie jest, ale jest świadoma, że
zawsze mogłoby być gorzej, przyjmuje więc rzeczywistość taką, jaka ona jest.
Próbując odnaleźć odrobinę szczęścia w świecie powiększających się różnic
klasowych, w którym nasączeni produktami amerykańskiej kultury masowej
mężczyźni zbyt często okazują się rozkapryszonymi dużymi dziećmi, Cleo stawia
czoła różnym przeszkodom oraz wyzwaniom. Stara się spełniać oczekiwania innych,
nie zapominając o własnych potrzebach.
Reżyseria: Alfonso Cuarón
Zdjęcia: Alfonso Cuarón
Produkcja: Esperanto Filmos, Participant Media
Polski dystrybutor: Netflix
Kraj i rok: Meksyk, USA, 2018
A Rose in Winter
W wieżowcu mieszczącym redakcję poczytnej gazety młody
dziennikarz dostaje zadanie napisania o Edith Stein, urodzonej we Wrocławiu
żydówce, która walczyła w Niemczech o prawa kobiet i sprzeciwiała się polityce
nienawiści Hitlera, narażając się na różnego rodzaju prześladowania. W
międzyczasie przeszła duchową przemianę i – jako Teresa Benedykta od Krzyża –
została karmelitką bosą. Zginęła w Oświęcimiu, stając się męczennicą Kościoła
katolickiego, a kilka dekad później została kanonizowana i ogłoszona patronką
Europy. To jednak tylko zbiór faktów, które można wyczytać praktycznie
wszędzie, natomiast w trakcie zbierania materiałów dziennikarz poznaje różne
oblicza Edith Stein, od pracy w Czerwonym Krzyżu w trakcie I wojny światowej po
edukowanie i inspirowanie młodych kobiet do działania w kraju, który
przekroczył już punkt krytyczny radykalizacji. Napisanie dobrego artykułu o tej
kobiecie, której nigdy nie pozna, aczkolwiek czuje, że odmieniła jego świat,
stanie się dla dziennikarza życiowym wyzwaniem.
Reżyseria: Joshua Sinclair
Zdjęcia: Vittorio Storaro
Produkcja: A Rose In Winter Ltd
Kraj i rok: Wielka Brytania, 2018
Zimna wojna
Akcja filmu rozgrywa się w pełnej turbulencji powojennej
Europie, od odbudowywania Polski końca lat 40. po poszukiwanie własnej
tożsamości we Francji lat 60. Zdemolowany mentalnie Wschód, więziony w
rdzewiejących klatkach ideologii, a tuż obok niego wyzwolony, rewolucjonizujący
się co jakiś czas Zachód, w którym poczucie wolności nierzadko okazuje się
pułapką. Tysiące ludzi, setki postaw, dziesiątki piosenek, a na ich tle
mężczyzna i kobieta – Wiktor i Zula – których raz inspirujący, raz toksyczny
romans tworzy osobny mikroświat, rządzący się własnymi prawami. Elegancja
obyczajów kontra emocjonalny żywioł. Indywidualność marzeń naprzeciwko
oportunizmowi czasów. Wynikająca z nabytego przez lata doświadczenia akceptacja
otaczającego świata versus napędzane dzikością serca i wyobraźni poszukiwanie
życiowych możliwości. Kochają się i nienawidzą, a czasem kochają nienawidzić i
nienawidzą kochać. Schodzą się i rozchodzą, a przerwy w ich znajomości nigdy
nie pozwolą w pełni zrozumieć ich losów.
Tytuł angielski: Cold War
Reżyseria: Paweł Pawlikowski
Zdjęcia: Łukasz Żal
Produkcja: Opus Film Sp. z o.o.
Polski dystrybutor: KINO ŚWIAT Sp. z o.o.
Kraj i rok: Polska, 2018
[informacja prasowa]
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz