Polski Instytut Sztuki Filmowej
przedstawił listę wniosków, które trafiły do 3 sesji Programu operacyjnego „Produkcja
filmowa” oraz ich podział na poszczególne komisje eksperckie. Swoje nowe
projekty przygotowuje wielu cenionych polskich twórców.
Program operacyjny poświęcony
produkcji filmowej jest bardzo rozbudowany i posiada wiele priorytetów. W tym
roku prawdopodobnie po raz ostatni przyznawane będą pieniądze na „stypendia scenariuszowe”. Dyrektor
PISF Radosław Śmigulski nie ma dobrego zdania o tym priorytecie i na festiwalu
w Gdyni przytaczał statystyki, z których wynikało że z priorytetu tego powstało
jedyni 7 procent filmów. Środowisko broni stypendiów i rozmawia o ewentualnej
zmianie jego kształtu. Tymczasem w 3 sesji wnioski o dofinansowanie tych bardzo
wstępnych pras się pojawiły i o wsparcie zabiegają m.in. Dorota Welchman (Kobiela),
Franco De Pena, Marcin Pieczonka, Adrian Panek, Łukasz Karwowski, Maciej
Sobieszczański, Greg Zgliński, Bartosz Konopka, Bodo Kox, Marcin Koszałka,
Marta Prus, Agnieszka Zwiefka, Tomasz Wolski, Maciej Wojtyszko, Urszula
Antoniak. Stypendia i rozwój projektów, to dopiero początek drogi do gotowego
filmu.
Zdecydowanie bliżej realizacji są
wnioski złożone w Priorytecie 3 poświęconym bezpośrednio „Produkcji filmów
fabularnych”. Komisji jest pięć, a jej liderami są: Krzysztof Koehler, Jan
Jakub Kolski, Tadeusz Lampka, Michał Oleszczyk, Joanna Kos-Krauze. Poszczególne
komisje będą oceniały wstępnie projekty m.in.: Andrzeja Barta („Fabryka
muchałapek”), Ewy Bukowskiej („Rewanż”), Michała Szczerbica („Chór śpiewa”),
Roberta Glińskiego („Sanatorium Gorkiego”), Jana P. Matuszyńskiego („Żeby nie
było śladów”), Marcina Bortkiewicza („Tonia”), Filipa Bajona („Nauczyciel”),
Olgi Chajdas („Stale Niestała”), Kuby Czekaja („Sorry, Polsko”). Kilka z tych
projektów rozwijanych jest już od dłuższego czasu i powraca na orbitę PISF. Jest
tutaj także kilka wysoko już ocenianych przedsięwzięć, jak chociażby kinowa
wersja książki/reportażu Cezarego Łazarewicza o zabójstwie Grzegorza Przemyka,
którą przygotowuje twórca „Ostatniej rodziny”. Najwięcej projektów filmów
fabularnych wpłynęło do komisji, którą kieruje Michał Oleszczyk i będą oni
analizowali aż 13 zgłoszonych propozycji. Z ośmioma projektami mierzyć będzie
się komisja Joanny Kos-Krauze.
Komisje będą też oceniały filmy
dokumentalne, w tym m.in. nowe przedsięwzięcia: Macieja J. Drygasa („Pociągi’), Małgorzaty
Szumowskiej („7 kobiet”), Pawła Łozińskiego („Film balkonowy”), Macieja Cuske („Kandydaci
śmierci”). Są projekty filmów animowanych i filmów familijnych, w tym Witolda
Giersza („Portret Konia”), Sławomira Fabickiego („Rutka”), Macieja Wojtyszko („Szlemiel”).
Zdecydowanie najwięcej projektów
oceni komisja, która zaopiniuje wnioski dotyczące koprodukcji mniejszościowych.
Zespół, którym kieruje Jan Naszewski mierzy się z 22 projektami, w tym nowymi
filmami Diego Lermana, Jasmili Zbanic oraz Olega Sencowa, który od wielu
miesięcy przebywa w rosyjskim więzieniu i prowadzi tam obecnie głodówkę. Ten ostatni
projekt nosi tytuł „Numery” będzie podpisany przez Sencowa oraz Akhtema
Seitablaeva, który zapewne na siebie weźmie ciężar przygotowania filmu. Polskim
partnerem tego projektu jest Apple Film Production. Sprawa Olega Sencowa jest
szeroko komentowana na świecie.
Pełne zestawienie wniosków w
sesji 3/2018 znajduje się TUTAJ.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz