16 maja w warszawskim Teatrze
Studio odbyła się uroczysta gala wręczenia nagród 16. Festiwalu Filmowego
Millennium Docs Against Gravity. Nagroda Grand Prix została przyznana
macedońskiej „Krainie miodu”, reż. Lubomir Stefanow, Tamara Kotewska.
W Konkursie Głównym 16. Festiwalu
Filmowego Millennium Docs Against Gravity o Grand Prix – Nagrodę Banku
Millennium i 8 000 euro walczyło 13 filmów. Najlepszy film wyłoniło jury w
składzie: Leila Hosseini – filmoznawczyni i programerka irańskiego festiwalu
filmów dokumentalnych „Cinema Verite”, Michał Marczak – reżyser, Hanna Polak –
reżyserka.
Jury przyznało najważniejszą
nagrodę festiwalu „Krainie miodu” za „głęboko wzruszający portret czystej i
pokornej duszy. Duszy przepełnionej miłością i pozbawionej chciwości, która
daje nam głęboką lekcję na temat tego, co to znaczy być w harmonii z naturą.
Nagroda jest przyznana całej załodze i Hatidze, za ich niesamowitą współpracę i
talent, z którym opowiedzieli tę historię światu”.
Jury przyznało wyróżnienie
filmowi „Marek Edelman ...i była miłość w getcie” („Marek Edelman ...and There
Was Love in the Ghetto”), reż. Jolanta Dylewska za „wdzięczne przesłanie, że
miłość zawsze zwycięża”.
Nebojša Slijepčević zwyciężył w
tegorocznym konkursie filmów o prawach człowieka! Jury w składzie Jakub
Majmurek – publicysta, krytyk filmowy, Draginja Nadaždin – dyrektorka Amnesty
International Polska, Paweł Łoziński – reżyser filmów dokumentalnych przyznało
reżyserowi nagrodę w wysokości 3 000 euro za film „Serbka” („Srbenka”).
Uzasadnienie jury: „Film ‘Serbka’
może posłużyć jako ilustracja słów Tadeusza Kantora ‘do teatru nie wchodzi się
bezkarnie’. Dokument przedstawia zapis pracy Olivera Frljicia (chorwackiego
dramatopisarza i reżysera teatralnego, w Polsce znanego m.in. jako reżyser
‘Klątwy’) nad sztuką, której tematem jest zabójstwo kilkunastoletniej
Aleksandry Zec i jej rodziny, motywowane konfliktem chorwacko-serbskim w latach
90. XX wieku. Pełna emocji i konfliktów praca nad sztuką obnaża napięcia i
podziały, które ciągle, niespełna 30 lat po zbrodni, rozdzierają chorwackie
społeczeństwo. Bohaterowie filmu, osoby różnej narodowości, stają się w
nieintencjonalny sposób głównymi bohaterami dramatu. (…) Twórcom ‘Serbki’ udało
się znaleźć filmową formę, zdolną uchwycić specyfikę twórczego procesu
Frjlicia, oraz społeczne reakcje, do jakich prowokuje jego odważna sztuka i
konfrontacja ze zbrodnią”.
Jury Konkursu o Nagrodę Amnesty
International Polska przyznało także wyróżnienie filmowi „Czarne słońca” („Dark
Suns”), reż. Julien Elie, uzasadniając swój wybór: „‘Czarne słońca’ w reżyserii
Juliena Elie to film ukazujący Meksyk zmagający się z rekordową liczbą zaginięć
i zabójstw, zwłaszcza wśród kobiet. Film eksploruje różne poziomy problemu,
który ma swoje źródło nie tylko we wszechobecnej przestępczości narkotykowej,
ale także w handlu ludźmi, mizoginistycznej kulturze kraju i wszechogarniającej
korupcji. Widzimy państwo praktycznie zrośnięte ze zorganizowaną przestępczością,
gdzie konstytucja i inne prawa nie są często warte więcej niż papier, na którym
zostały zapisane. Trwający ponad dwie godziny film pokazuje skalę problemu,
jego przytłaczającą powtarzalność i monotonię. Na docenienie zasługuje zarówno
formalna dyscyplina filmu, jak i odwaga reżyserki i bohaterów filmu w
konfrontowaniu się z tym tematem”.
Podczas 16. edycji Festiwalu
Filmowego Millennium Docs Against Gravity wrócono do tradycji festiwalu sprzed
kilku lat, nagradzając filmy za najlepsze zdjęcia. W konkursie znalazło się 11
tytułów, które zachwycają stroną wizualną. Jury w składzie Karolina Bielawska –
reżyserka, Agnieszka Franus – redaktorka naczelna „National Geographic Polska”
i „National Geographic Traveler”, Marcin Koszałka – operator i reżyser filmowy,
Witek Orski – artysta wizualny, teoretyk fotografii przyznało nagrodę National
Geographic za Najlepsze Zdjęcia i 2000 euro Pablo Valdésowi, operatorowi filmu
„Skatepark królów” („Los Reyes”).
Jury nagrodziło film „za
zaskakujące odwrócenie punktu widzenia kamery i odwagę w stworzeniu wyrazistego
filmu, który opowiada w prosty, ale nieoczywisty sposób o sprawach
najważniejszych. Uważnie obserwując dwa bezdomne psy, dostrzegamy własne troski
i dramaty”.
Podczas tegorocznego edycji
festiwalu po raz kolejny została przyznana nagroda Green Warsaw Award w
wysokości 15 000 zł dla najlepszego filmu o tematyce ekologicznej. Fundatorem
nagrody jest Urząd Miasta Stołecznego Warszawy. Jury w składzie Łukasz Bluszcz
– reżyser filmowy, Leszek Drogosz – dyrektor Biura Infrastruktury Urzędu m.st.
Warszawy, Karolina Kukielska – specjalistka ds. komunikacji WWF Polska przyznało
Green Warsaw Award Tonowi van Zantvoortowi, reżyserowi filmu „Pasterz” („Sheep
Hero”).
Uzasadnienie jury: „Piękny,
intymny film, który poprzez losy jednego człowieka pokazuje jak nieodwracalnie
zmienia się świat, w którym żyjemy i jak trudno żyć tym, którzy nie godzą się
na zmiany cywilizacyjne. Masowość, która wkracza w nasze życie, powoduje, że
tracimy otaczającą nas bioróżnorodność i sprawia, że to człowiek staje się
obecnie zagrożonym gatunkiem. (…) Stijn, główny bohater filmu, który wbrew
wszystkiemu walczy o zachowanie tradycyjnej hodowli owiec, jest niewygodną
zadrą dla otaczającej go społeczności i systemu, w którym funkcjonuje. Nie
godzi się na prostą rezygnację ze swoich wartości, jest samotny w swojej walce
w zmieniającym się świecie. Jego historia to niewygodne pytania skierowane do
każdego z nas”.
Podczas tegorocznego Festiwalu
Millennium Docs Against Gravity po raz kolejny została przyznana nagroda Nos
Chopina i 2 000 euro dla najlepszego filmu o muzyce i sztuce. Jury w składzie
Marcel Andino Velez –wicedyrektor Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Jan Błaszczak –specjalista działu programowego Filmoteki
Narodowej – Instytutu Audiowizualnego, Agnieszka Szydłowska – dziennikarka
radiowa i telewizyjna, przyznali nagrodę Jill Magid, reżyserce filmu „Niezwykła
propozycja” („The Proposal”).
Jury uzasadniło swój werdykt
następująco: „ (…) Naszym zdaniem najlepszym filmem w konkursie jest opowieść o
współczesnej walce Dawida z Goliatem. W naszym świecie Dawidem okazuje się
artystka, wykorzystująca wszelkie narzędzia, by realizując własny projekt
artystyczny jednocześnie odzyskać profesjonalne archiwum wybitnego architekta z
rąk Goliata XXI wieku. Ten film zadaje fundamentalne pytania: do kogo należy
sztuka, kto ma prawo do dysponowania artystyczną spuścizną ludzkości? Uzbrojony
w armię prawników tzw. 1 proc., czy my wszyscy? Dlatego zdecydowaliśmy się
nagrodzić Jill Magid i jej film „Niezwykła propozycja”. Reżyserka filmu, a
zarazem artystka realizująca projekt o Luisie Barragánie prowadzi brawurową grę
ze szwajcarską firmą meblarską, która archiwum architekta wykupiła i z
niezrozumiałych powodów nie udostępnia nikomu. Film obnaża, jakim zagrożeniem
dla świata sztuki i dziedzictwa kulturowego jest prawo własności doprowadzone
do absurdu”.
W tym roku na festiwalu po raz
kolejny przyznana została Nagroda Miesięcznika „Zwierciadło” w wysokości 1 000
euro dla najlepszego filmu o tematyce psychologicznej. Zwyciężyła Jacqueline
Zünd, reżyserka filmu „Gdzie jest nasz dom?” („Where We Belong”). Redakcja
uzasadniła swój wybór następująco: „To film o życiu po rozwodzie. Z tym, że
akurat ludzie, którzy się rozwiedli, nie wypowiadają przed kamerą ani słowa.
Szwajcarska reżyserka skierowała kamerę na dzieci. I to one szczerze, dojrzale
i z wyrozumiałością opowiadają jak to jest, kiedy rodzice nie potrafią ze sobą
rozmawiać, walczą o opiekę w sądzie, wzajemnie się oskarżają. Po obejrzeniu
‘Gdzie jest nasz dom?’ w głowie zostaje pytanie: ‘Kto tu jest tak naprawdę
dorosły?’ (…).
W tym roku po raz kolejny została
przyznana Nagroda Miesięcznika „Focus” dla Największej Osobowości Festiwalu.
Nagrodę otrzymuje inżynier kosmiczny Lutz Kayser, nieżyjący już bohater filmu
„Prywatna podróż w kosmos” („Fly Rocket Fly”) wyreżyserowanego przez Olivera Schwehma, dzięki któremu mogliśmy
poznać fascynującą postać Lutza Kaysera.
Redakcja uzasadniła swój wybór
następująco: „Nagrodę „Focusa” dla największej osobowości festiwalu redakcja
postanowiła przyznać panu Oliverowi Schwehmowi, reżyserowi filmu „Prywatna
podróż w kosmos” („Fly Rocket Fly”) za próbę przedstawienia kontrowersyjnej
postaci Lutza Kaysera – niemieckiego konstruktora rakiet kosmicznych, który by
zrealizować swoje wizje, nie zawahał się przed współpracą z dyktatorami. Twórcy
filmu udało się pokazać nie tylko to, że w dziedzinie prywatnych lotów w kosmos
Elon Musk nie był pierwszy, ale przede wszystkim opowiedzieć historię naukowca,
dla którego idea była ważniejsza niż pojęcia dobra i zła”.
Międzypokoleniowe Jury Akademii
Dokumentalnej w składzie: Barbara Izydorczyk, Szymon Klimczewski, Karolina
Krok, Janusz Lewoń, Aleksander Lipski, Nina Nowakowska-Potera, Anna Starzewska,
Emma Szumlas i Marek Wajda po obejrzeniu dziewięciu filmów postanowiło
większością głosów przyznać Nagrodę Akademii Dokumentalnej filmowi „América”
„za wyjątkowo piękne, prawdziwie wzruszające, filmowo wyrafinowane i niezwykle
optymistyczne w swoim ostatecznym przesłaniu ukazanie tematu relacji
międzypokoleniowych i kwestii ostatecznego odchodzenia”.
Jak co roku, widzowie Festiwalu
Millennium Docs Against Gravity wybiorą najlepszy film i przyznają nagrodę
publiczności, czyli Nagrodę Dokumentalną Warszawy. Wysokość nagrody to 2 000
euro, ufundowane przez Urząd Miasta Stołecznego Warszawy. W konkursie biorą
udział wszystkie filmy prezentowane w programie festiwalu. Każdy widz może
głosować i być jurorem Festiwalu Millennium Docs Against Gravity!
Już w piątek 17 maja poznamy
zwycięzcę Grand Prix Dolnego Śląska – Nagrodę Marszałka Województwa
Dolnośląskiego w wysokości 3000 euro dla najlepszego filmu wyłonionego spośród
trzynastki startującej w Konkursie Głównym wrocławskiej edycji 16. Millennium
Docs Against Gravity.
W sobotę 18 maja poznamy zwycięski
film Grand Prix Śląska – Nagrody Marszałka Województwa Śląskiego w wysokości 3
000 euro. Także 18 maja poznamy zwycięzcę Nagrody Głównej Bydgoszcz ART.DOC
AWARD o równoważności 1 500 euro. 23 maja w Gdyni zostanie przyznana Nagroda
Prezydenta Miasta Gdyni i 15 000 zł. Tego dnia poznamy także wyniki Konkursu
„Co Jest Grane 24”, w której o nagrodzie zadecydują widzowie festiwalu w
Warszawie, Wrocławiu, Gdyni, Lublinie i Katowicach, wskazując na swój ulubiony
film spośród 12 tytułów przedstawiających rozmaite zjawiska popkulturowe, ale i
poważniejsze tematy. Reżyser zwycięskiego filmu otrzyma statuetkę i 1 000 euro.
Nagrodzone filmy:
Grand Prix – Nagroda Banku
Millennium i 8 000 euro
Zwycięzca: „Kraina miodu”
(„Honeyland”), reż. Ljubomir Stefanov, Tamara Kotevska
Wyróżnienie: „Marek Edelman ...i
była miłość w getcie” („Marek Edelman ...and There Was Love in the Ghetto”),
reż. Jolanta Dylewska
Nagroda Amnesty International
Polska i 3 000 euro
Zwycięzca: „Serbka” („Srbenka”),
reż. Nebojša Slijepčević
Wyróżnienie: „Czarne słońca”
(„Dark Suns”), reż. Julien Elie
Nagroda National Geographic za
Najlepsze Zdjęcia i 2 000 euro
Zwycięzca: „Skatepark królów”
(„Los Reyes”), operator: Pablo Valdés
Green Warsaw Award i 15 000 zł
Zwycięzca: „Pasterz” („Sheep
Hero”), reż. Ton van Zantvoort
Nagroda Nos Chopina i 2 000 euro
Zwyciężczyni: „Niezwykła
propozycja” („The Proposal”), reż. Jill Magid
Nagroda Miesięcznika
„Zwierciadło” dla Najlepszego Filmu o Tematyce Psychologicznej i 1 000 euro
Zwyciężczyni: Gdzie jest nasz
dom?” („Where We Belong”), reż. Jacqueline Zünd
Nagroda Miesięcznika „Focus” dla
Największej Osobowości Festiwalu
Zwycięzca: Lutz Kayser, bohatera
filmu „Prywatna podróż w kosmos” („Fly Rocket Fly”), reż. Oliver Schwehm
Nagroda Akademii Dokumentalnej
Zwycięzca: „América”, reż. Erick
Stoll, Chase Whiteside
[informacja prasowa]
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz