wtorek, 3 października 2023

„Moja siostra” rusza w świat

Zrealizowany w Studiu Munka SFP krótkometrażowy dokument Mariusza Rusińskiego „Moja siostra” będzie miał swoją europejską premierę w listopadzie na jednym z najważniejszych na świecie festiwal kina dokumentalnego – IDFA w Amsterdamie. Kilka tygodni wcześniej powalczy o nagrody na festiwalu FIDBA w Buenos Aires. Bardzo doceniam ten piękny film, którego premiera miała miejsce na Krakowskim Festiwalu Filmowym, a potem mogłem go pokazać na „Leci z Muzami” w Nowogardzie.

„Moja siostra” to dla młodego reżysera głęboko osobista historia. Bohaterką filmu jest Zuzia - wrażliwa i uzdolniona artystycznie nastolatka walcząca z nałogiem narkotykowym. A prywatnie – siostra reżysera, który próbuje dociec, co takiego wydarzyło się w życiu całej rodziny, że Zuzia popadła w uzależnienie.

- Na początku nie chciałem o tym robić filmu, ale w momencie, kiedy jako rodzina byliśmy na samym dnie, a ja kompletnie nie rozumiałem Zuzi i mówiąc wprost - traktowałem ją jak wroga, stwierdziłem, że dla mnie formą przepracowania tego będzie złapanie za kamerę – mówi Mariusz Rusiński.

„Moja siostra” nie jest jednak jedynie opowieścią o wychodzeniu z nałogu, lecz także o tym, jak wielki wpływ na konkretne decyzje jej członków mają relacje w rodzinie. Reżyser kieruje obiektyw kamery na swoich najbliższych w najbardziej intymnych chwilach i próbuje wychwycić punkty zapalne oraz źródła konfliktów i braku wzajemnego zrozumienia.

Polska premiera filmu miała miejsce w czerwcu br. w Konkursie polskim 63. Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Teraz obraz Mariusza Rusińskiego ma szansę na uznanie międzynarodowe. Talent i wrażliwość młodego dokumentalisty docenili selekcjonerzy największego i najważniejszego festiwalu kina dokumentalnego na świecie, IDFA. Organizowana od 1988 roku w Amsterdamie impreza pokazuje rokrocznie w różnych sekcjach około 300 filmów dokumentalnych, którym towarzyszą panele dyskusyjne, warsztaty i targi dokumentów. Prezentowane w ramach IDFA filmy przyciągają uwagę programerów i agentów sprzedaży z całego świata, a festiwalowe nagrody dają możliwość ubiegania się o nominacje do Oscarów. „Moja siostra” zakwalifikowana została do Konkursu Młodego Dokumentu, którego odbiorcami jest publiczność w wieku od 9 do 18 roku życia. Tegoroczna edycja IDFA potrwa od 9 do 18 listopada.

Wcześniej film Mariusza Rusińskiego skonfrontuje się z publicznością w Buenos Aires. Organizowana w dniach 2-11 października FIDBA to największy festiwal kina dokumentalnego w Ameryce Łacińskiej. Dokument powalczy o nagrody w międzynarodowym konkursie krótkich metraży w sekcji Orbita wraz z siedmioma innymi tytułami z Belgii, Rumunii, Estonii, Południowej Afryki, Iranu, Haiti i Wielkiej Brytanii.

„Moja siostra” zrealizowana została w Studiu Munka SFP w ramach skierowanego do młodych twórców programu Pierwszy Dokument współfinansowanego przez Polski Instytut Sztuki Filmowej. Za produkcję wykonawczą filmu odpowiadała Produkcja 316. Koproducentem filmu jest MX35. [informacja prasowa]

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz