Europejska Akademia Filmowa przyjęła w swoje szeregi rekordową liczbę 462 profesjonalistów z branży filmowej, związanej z naszym kontynentem. W tym gronie znalazło się aż 37 osób z Polski, w tym Jerzy Skolimowski, Aleksandra Terpińska, Paweł Łoziński, Ewa Piaskowska i Kuba Mikurda. Więcej od nas przyjęto tylko Niemców, Francuzów i Szwajcarów. Jest to spore uznanie dla naszej kinematografii.
Nowi członkowie Akademii będą uprawnieni do głosowania na Europejskie Nagrody Filmowe, a ogłoszenie o przyjęciu tak licznego i rekordowego grona nowych osób, ogłoszono w dniu nieprzypadkowym. Dziś bowiem obchodzony jest Dzień Europy.
Wśród nowych członków 50% to kobiety, 49% to mężczyźni, a 1% określa się jako osoby niebinarne. Większość nowych członków pochodzi z Niemiec (68), Francji (38), Szwajcarii (37), Polski (36), Włoch (33), Hiszpanii (24), Wielkiej Brytanii (28) i Ukrainy (26), Holandii (19), Szwecji (13), Serbii (11), Austrii (10), Norwegii (9), Bułgarii, Finlandii, Islandii, Turcji (po 8), Belgii i Danii (po 7).
Jedna piąta dołączających nowych członków to młode osoby poniżej 36 roku życia. Wzmacnia to reprezentację młodszego, ale znaczącego pokolenia europejskich filmowców w Europejskiej Akademii Filmowej. Ogólnie rzecz biorąc, zaprasza się coraz większą liczbę członków reprezentujących sztukę i rzemiosło filmowe. W nadchodzących latach Europejska Akademia Filmowa chce dalej zwiększać liczbę członków pracujących jako montażyści, scenografowie, dźwiękowcy, kompozytorzy, wizażyści czy projektanci kostiumów. Wśród nowych członków Europejskiej Akademii Filmowej znalazło się również 8 filmowców romskich, wywodzących się ze społeczności romskich na Węgrzech, w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Austrii, Kosowie i Szwecji.
Nowi członkowie Europejskiej
Akademii Filmowej to Kurdwin Ayub (Austria), Marie Kreutzer (Austria),
Sebastian Meise (Austria), Aliaksei Paluyan (Białoruś), Michiel Dhont (Belgia),
Diana Cam Van Nguyen (Czechy), Vicki Berlin (Dania), Elliot Crosset Hove
(Dania), Laura Birn (Finlandia), Sherwan Haji (Finlandia), Karim Aïnouz
(Niemcy), Christopher Aoun (Niemcy), Charly Hübner (Niemcy), Meltem Kaplan
(Niemcy), Paulina Lorenz (Niemcy) ),Abdullah Emre Öztürk (Niemcy), Christiane
Paul (Niemcy), Frank Petzold (Niemcy), Philipp Scheffner (Niemcy), Faraz
Shariat (Niemcy), Ina Weisse (Niemcy), Pipaluk Kreutzmann Jørgensen
(Grenlandia), Katalin Bársony (Węgry), Hera Hilmar (Islandia), Valdimar
Jóhansson (Islandia), Willem Dafoe (Włochy), Laura Samani (Włochy), Signe
Baumane (Łotwa), Stephanie Stremler (Luksemburg), André Santos (Portugalia),
Marco Leão (Portugalia), Adam Davenport (Serbia), Jasna Đuričić
(Serbia), Erdal Murat Aktaş
(Hiszpania), Séverine Cornamusaz (Szwajcaria), Louis Hothothot
(Holandia), Dana Nechushtan (Holandia), Walter Stokman (Holandia), Kutluğ Ataman (Turcja), Anastasia Karpenko
(Ukraina), Christina Tynkevych (Ukraina) i Mia Bays (Wielka Brytania).
Dziennikarze Cineuropa Davide Abbatescianni (Włochy) i Savina Petkova (Bułgaria). [źródło Cineuropa.org]
Nowi członkowie Akademii z Polski to (wersja angielska):
Szymon Augustyniak, screenwriter
Janusz Bogaczyk, producer
Nikodem Chabior, editor
Magdalena Chowańska, editor
Adam Gudell, producer
Łukasz Gutt, director
Jacek Hamela, sound designer
Iwona Harris, producer
Janusz Hetman, producer
Natalia Koryncka-Gruz, director
Mateusz Kościukiewicz, actor
Marcin Koszałka, cinematographer
Marek Kozakiewicz , director
Franciszek Kozłowski, sound designer
Paulina Krajnik, casting director
Kaja Krawczyk-Wnuk, screenwriter
Kacper Lisowski, director
Izabela Łopuch, producer
Paweł Łoziński, director
Jacek Lusiński, director
Agnieszka Mankiewicz, producer
Jakub Michalczuk, director
Kuba Mikurda, director
Izabela Pająk, editor
Laura Pawela Kolankiewicz, editor
Bartłomiej Piasek, editor
Ewa Piaskowska, producer
Karol Piekarczyk, festival
Łukasz Ronduda, director
Ola Salwa, critic / journalist
Jerzy Skolimowski, director
Cezary Skubiszewski, composer
Piotr Szczepanowicz, producer
Aleksandra Terpińska, director
Piotr Wójcik, editor
Stanisław Zaborowski, producer
Bogna Szewczyk – Skupień, producer
Pełna lista twórców przyjętych do Europejskiej Akademii Filmowej znajduje się TUTAJ.
Panie Spór, napisał Pan "Ogólnie rzecz biorąc, zaprasza się coraz większą liczbę członków reprezentujących sztukę i rzemiosło filmowe. W nadchodzących latach Europejska Akademia Filmowa chce dalej zwiększać liczbę członków pracujących jako montażyści, scenografowie..." - śledzę bloga od długiego czasu i zawsze przy okazji montażu podkreśla Pan "rzemieślniczość" tej kategorii (jak np. we wpisie na temat nagród Eddie przed Oscarami) jakby ustawiając montażystów w drugiej kategorii za członkami reprezentującymi "sztukę" filmową. Powiem wprost, Panie Spór, MONTAŻ JEST SZTUKĄ, jednym obok scenariusza i zdjęć, pól kiedy film rzeczywiście powstaje. Podkreślali to twórcy od Wellesa przez Kubricka, Godarda po Kieślowskiego. Swoją retoryką umniejsza Pan wagę tego zawodu i wpisuje się w niechlubną praktykę (jak np. przed kilkoma laty Akademia kiedy to usunęła kategorię MONTAŻ z kategorii transmitowanych w trakcie gali, przeciwko czemu prostestowalo środowisko i poszli po rozum do głowy) marginalizowania go. Szacunek dla sztuki montażu i montażystów.
OdpowiedzUsuń