Jury XXVI Konkursu o Nagrodę im. Krzysztofa Mętraka, wyróżniającą krytyczki i krytyków piszących o kinie, ogłosiło nazwiska tegorocznych laureatów.
Jury XXVI Konkursu o Nagrodę im. Krzysztofa Mętraka, wyróżniającą krytyczki i krytyków piszących o kinie, w składzie: Błażej Hrapkowicz, Agnieszka Jakimiak, Igor Kierkosz, Barbara Kosecka, Adam Kruk, Anna Osmólska-Mętrak (przewodnicząca), Michał Oleszczyk, Marcin Pieńkowski (mBank MFF Nowe Horyzonty), Janusz Zaorski, po zapoznaniu się z 70 nadesłanymi zestawami konkursowymi, na posiedzeniu w dniu 10 maja 2023 r., podkreślając niezwykle wysoki i wyrównany poziom nagrodzonych i wyróżnionych prac, postanowiło, co następuje:
Grand Prix – rzeźbę autorstwa Adama Myjaka oraz 12 000 zł. (brutto), otrzymuje
Joanna Najbor – za fascynującą podróż intelektualną, której siła tkwi w plastycznym i zmysłowym języku, meandrycznej i zdyscyplinowanej zarazem strukturze, a także w niezachwianym przekonaniu, że kino najbardziej intrygujące jest wtedy, gdy spojrzymy nań z ukosa.
II nagroda, 6 000 zł. (brutto)
Katarzyna Kebernik – za niebanalne, niecierpliwe, bystre i nieustraszone pióro, które ujawnia żywą inteligencję krytyczną i zaraźliwą radość z mierzenia się z kolejnymi seansami filmowymi.
III nagroda ex aequo po 1 500 zł. (brutto)
Aleksander Kmak – za konstruktywną transmisję osobistych filmowych przeżyć na precyzyjny krytycznofilmowy język; za erudycyjną rozmowę z kinem i o kinie, z której nie chce się uronić ani jednego zdania.
Maciej Satora – za teksty znakomicie łączące polityczną, społeczną i afektywną lekturę filmów, za odświeżający styl i pogłębione spojrzenie, z których przebija miłość do kina i jego transformacyjnej i emancypacyjnej mocy.
Jury postanowiło przyznać następujące wyróżnienia:
Maria Dutkiewicz – za tekst „Potencjał złych decyzji; recenzja Najgorszego człowieka na świecie w dwunastu rozdziałach z prologiem i epilogiem”, który dowodzi jej otwartości na przeżywanie kina i brawury w szukaniu niebanalnych form eseistycznych, a także za otwieranie przeciągu w zacisznych korytarzach krytyki filmowej.
Karolina Graczyk – za przechadzkę fascynującymi, mniej uczęszczanymi ścieżkami kina w tekście „Uciekinierki. O bohaterkach Jeana Rollina”.
Łukasz Kiełpiński – za tekst „’Aż trudno uwierzyć, że Pałac Kultury był kiedyś biały…’, czyli o tym, jak Europę Wschodnią ulepiono z betonu i błota”, który z dystansem, humorem i elegancją stylu łączy prywatną anegdotę ze zbiorowym doświadczeniem, by w tym, co na pozór szare i przezroczyste szukać inspirujących tropów współczesnej kultury.
Alicja Nowacka – za zajmującą, zgrabnie naświetlającą niuanse kultury Quebecu analizę polityki językowej filmów Xaviera Dolana w tekście „Może nie tak jak we Francji, ale mówię po francusku”.
Kacper Rydzewski – za tekst „Ludzie kochają jak rzyga im się do ryja”, czyli gęste od kulturowo-politycznych kontekstów spojrzenie na nawyki konsumenckie widzów i bohaterów dzisiejszego kina oraz przypomnienie, że krytyka nie powinna wzbraniać się przed taplaniem w filmowych wymiocinach.
Głównymi organizatorami konkursu są Anna Osmólska-Mętrak i Janusz Zaorski (fundatorzy Grand Prix, rzeźby Adama Myjaka) oraz Stowarzyszenie Nowe Horyzonty, które funduje wszystkie nagrody finansowe, a także gości konkurs na MFF mBank Nowe Horyzonty we Wrocławiu, gdzie 25 lipca 2023 r. odbędzie się uroczysta ceremonia wręczenia nagród oraz pokaz wybranego przez Laureatkę filmu. [informacja prasowa]
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz