wtorek, 5 września 2023

Premiera „Zielonej granicy” - pierwsze recenzje

Na 80. MFF w Wenecji odbyła się światowa premiera filmu Agnieszki Holland, zatytułowanego "Zielona granica". Napływają już pierwsze recenzje "Zielonej granicy" ze świata, w większości są one bardzo życzliwe dla polskiego filmu:

VARIETY

Agnieszka Holland zapewnia intensywny i inteligentny przekaz przeciwko niesprawiedliwości i terroryzmowi na granicach. […] Optymizmem napawa wiara, że ​​w obliczu niezwykłego okrucieństwa zwykła przyzwoitość widza zostanie zmuszona do buntu. […] „Zielona granica” to chwytający za serce thriller... Jeśli poczujemy grozę, być może jest nadzieja.

https://variety.com/2023/film/reviews/green-border-review-an-intense-broadside-against-frontier-injustice-1235713269/

 

DEADLINE

To współczesny film ruchu oporu, opowiadający o nowym rodzaju faszyzmu, w dużej mierze nawiązujący do jej poprzednich klasyków „W ciemności” i „Europa, Europa”.

https://deadline.com/2023/09/green-border-review-agnieszka-holland-humanitarian-masterpiece-offers-a-harrowing-vision-of-the-refugee-crisis-in-europe-1235536469/

 

NEXT BEST PICTURE

Dla wielu oglądanie „Zielonej granicy” będzie bardzo wymagającym zadaniem. Celowo umieszcza graficzną przemoc na pierwszym planie, aby zilustrować to, co się aktualnie dzieje.

https://nextbestpicture.com/green-border/

 

AWARDS WATCH

„Zielona granica” to film niewygodny, mocny i niezbędny na nasze czasy, zmuszający do spojrzenia w głąb siebie i zakwestionowania naturalnej skłonności człowieka do bierności w obliczu cierpienia innych.

https://awardswatch.com/the-green-border-review-agnieszka-hollands-devastating-and-incisive-portrait-of-the-belarus-poland-refugee-crisis-venice/

 

Na festiwalu we Wenecji odbyła się też konferencja prasowa z udziałem twórców filmu "Zielona granica", podczas której szeroko omawiano film i sytuację polityczną związaną z migracją, nie tylko na granicy polsko-białoruskiej, ale też na wielu innych granicach dzielących ludzi.

 

- Nie chcę stale mówić: „My, Polacy" – komentuje Holland. - W filmie opowiadam o Polsce, bo ten wycinek rzeczywistości dotyczy mnie najbardziej. Podobne dramaty w innych scenografiach rozgrywają się wszędzie. Jest „dżungla" w Calais, są trupy w kanale La Manche. Brytyjski rząd próbuje nieudolnie zrobić z imigrantów polityczne złoto - dodaje.

 

Agnieszka Holland w czasie konferencji przed premierą przeczytała oświadczenie Grupy Granica: - Nie zapominajmy, że historia z tego filmu wciąż rozgrywa się w rzeczywistości. I kiedy siedzimy tutaj, rozmawiając o kinie, migranci w lesie odzierani są ze swoich podstawowych praw.

 

Uczestnicy konferencji prasowe w Wenecji minutą ciszą uhonorowali śmierć Issy Jerjosa (prawosławny 24-letni Syryjczyk zmarł przy polskiej granicy w 2021 r.).

 

Więcej o konferencji i przyjęciu filmu także na:

https://wyborcza.pl/7,101707,30157003,zielona-granica-agnieszki-holland-na-festiwalu-filmowym-w.html

 

Aktualizacja 6.09.2023

We wtorek, 5 września na prestiżowej 80. edycji Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Wenecji odbyła się światowa premiera filmu „Zielona granica”, w której udział wzięli twórcy oraz obsada filmu, w tym Agnieszka Holland, Maja Ostaszewska i Tomasz Włosok, a także zagraniczni aktorzy – Jalal Altawil, Behi Djanati Atai, Mohamad Al Rashi, Dalia Naous, Taim Ajjan i Talia Ajjan. Przed oficjalnym pokazem filmu odbyła się konferencja prasowa, podczas której minutą ciszy uczczono uchodźców, którzy od 2014 roku zginęli, próbując przedostać się do Europy. Najnowsze dzieło Agnieszki Holland zostało nagrodzone 15-minutowymi owacjami od weneckiej publiczności.

 

Pojawiły się kolejne oceny filmu. Publikuję za dystrybutorem:

„Zielona granica” jest jak cios w splot słoneczny. To istotne świadectwo tego, co dzieje się aktualnie w Europie. The Guardian

 

Agnieszka Holland przeprowadza mocny i inteligentny atak na niesprawiedliwość na granicach. Variety

 

Humanitarne arcydzieło Agnieszki Holland przedstawia wstrząsającą wizję kryzysu uchodźczego w Europie. Deadline

 

„Zielona granica” postuluje runięcie międzyludzkiego muru, przywrócenie uważności, delikatności i czułości jako podstaw człowieczeństwa ponad podziałami. To wyważony obraz, w którym raczej stawia się pytania niż rzuca oskarżenia. Jeśli ktoś tu jest winny, nie są to zwykli ludzie, lecz antagonizująca ich władza. Onet

 

Dzieło ważne, jeden z mocniejszych filmów Agnieszki Holland. Film, który przetrwa. Interia

 

Brytyjscy bukmacherzy plasują film na pierwszym miejscu w wyścigu po Złotego Lwa. To wzruszające kino, nie „antypolskie”. Wysokie Obcasy

 

Holland po raz kolejny udowodniła, że jak mało kto potrafi przyglądać się globalnym problemom przez pryzmat doświadczeń zwykłych ludzi. Przy okazji stworzyła najlepszy swój film od czasów "Europa, Europa". TVN24

 

Film Agnieszki Holland, jest wielkim krzykiem. Nie polityka. Człowieka. Aktorzy tu nie grają. Oni po prostu są, głęboko przeżywając swoje role. Rzeczpospolita

 

Film, który za pomocą potężnych i rozdzierających serce obrazów przemawia do serca widza i zachęca go do refleksji nad wyborami etycznymi, z którymi każdy człowiek musi zmierzyć się codziennie. Sky News (Italy)

 

Wybitny film, który, szukając przyczyn w przeszłości, skupia się na teraźniejszości, aby zrozumieć, co może wydarzyć się w naszej przyszłości. Il Fatto Quotidiano

 

Kino o charakterze humanitarnym, które ujawnia to, co być może już wiemy, ale nie umiemy tego dostrzec, pozostawiając te obszary lądu lub morza niewidzialnymi w obliczu dominujących tematów medialnych. Sentieri Selvaggi

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz