Paweł Pawlikowski otrzymał
nagrodę dla najlepszego reżysera na zakończonym dziś 71 Międzynarodowym
Festiwalu Filmowym w Cannes. Polskiego twórcę doceniono za „Zimną wojnę”. Silna
kandydatka do nagrody za rolę kobiecą, występująca w tym film Joanna Kulig,
musiała uznać wyższość Samal Yeslyamovej, grającej główną rolę w polskiej
koprodukcji zatytułowanej „Ayka”. Złotą Palmę otrzymał Hirokazu Koreeda za film
„Manbiki kazoku” (Shoplifters/Złodzieje sklepowi).
Hirokazu Koreeda to jeden z
najbardziej cenionych dziś na świecie japońskich reżyserów, ceniony także w
naszym kraju. Należę do fanów jego wybitnego „Jak ojciec i syn”, bardzo udana
była też „Nasza młodsza siostra”. Koreeda to częsty gość najważniejszych
festiwali filmowych. Już w 1995 roku zdobył uznanie za debiutancki „Blask ułudy”,
który pokazywany był na festiwalu w Wenecji. W 2000 roku po raz pierwszy
startował w konkursie w Cannes, pokazując tam wtedy „Oddalenie”. Kolejnym jego
filmem w Cannes był „Dziecięcy świat”, który otrzymał wtedy nagrodę dla
najlepszego aktora. Przez kolejne lata Koreeda pokazuje filmy w San Sebastian i
w Cannes. W 2013 na tym festiwalu zdobył Nagrodę Jury za film „Jak ojciec i syn”
i powrócił na festiwal dwa lata później z „Naszą młodszą siostrą”. W Cannes
pokazano też jego następny film „Po burzy”, a w 2017 roku „The Third Murder”
startował w konkursie w Wenecji. Najnowszy film reżysera zatytułowany „Manbiki
kazoku” (Shoplifters/Złodzieje sklepowi) przyniósł mu Złotą Palmę.
I już chwilę po premierze film
Koreedy był w gronie głównych faworytów do Złotej Palmy. Filmy Kore-edy są skromne, zrealizowane bez udziwnień i silenia się na
oryginalność. Może dlatego tak uniwersalne. Można tylko po ich obejrzeniu
westchnąć, jak podobne są uczucia ludzi, niezależnie od tego pod jaką
szerokością geograficzną mieszkają. Hirokazu Kore-eda potrafi budować swoje
filmy z małych scen, drobnych obserwacji. Osadza je w japońskich realiach, ale
przecież wszystko co pokazuje jest całkowicie uniwersalne. We wrzącym świecie,
pełnym wielkich problemów politycznych, ekonomicznych i społecznych – opowiada
o najprostszych uczuciach. Broni wrażliwości, którą w trudnej codzienności zbyt
często gubimy – napisała o filmie dziennikarka „Rzeczpospolitej” Barbara
Hollender.
Drugą co do ważności nagrodę
festiwalu otrzymał Spike Lee za “BlacKkKlansman”. Nagrodę Jury zdobyła Nadine
Labaki za “Capernaum”. Paweł Pawlikowski doceniony został za najlepszą
reżyserię filmu „Zimna wojna”. Nagrodę dla najlepszego aktora zdobył
faworyzowany od pierwszego pokazu w Cannes Marcello Fonte za film „Dogman”.
Jeszcze bardziej cieszy nagroda dla najlepszej aktorki. Nie otrzymała jej,
wymieniana wśród faworytek, Joanna Kulig, ale zdobyła ją Samal Yeslyamova za
udział w filmie „Ayka” będącym polską koprodukcją. Nagrodę za scenariusz
podzieli między siebie Alice Rohrwacher za “Happy as Lazzaro” oraz Jafar Panahi
i Nader Saeivar za „3 Faces”. Specjalną Złotą Palmę zdobył Jean-Luc Godard.
Niestety nagród nie otrzymały
dwie polskie krótkometrażowe produkcje, ale udział w tej rywalizacji to ogromne
wyróżnienie, biorąc pod uwagę, że o udział w konkursach zabiegało tysiące
filmów.
Pełna lista nagrodzonych:
KONKURS GŁÓWNY
Złota Palma: “Shoplifters” reż. Hirokazu Koreeda
Grand Prix: “BlacKkKlansman” reż.
Spike Lee
Reżyseria: Paweł Pawlikowski, “Zimna
wojna”
Aktor: Marcello Fonte, „Dogman”
Aktorka: Samal Yeslyamova, “Ayka”
Nagroda Jury: Nadine Labaki,
“Capernaum”
Scenariusz: Alice Rohrwacher,
“Happy as Lazzaro” i Jafar Panahi, Nader Saeivar, “3 Faces”
Specjalna Złota Palma: Jean-Luc
Godard
INNE NAGRODY
Złota Kamera: “Girl” reż. Lukas Dhont
Złota Palma dla filmu
krótkometrażowego: “All These Creatures” reż. Charles Williams
Specjalne wyróżnienie w konkursie
krótkometrażowym: “On the Border” reż. Shujun Wei
Nagroda Jury Ekumenicznego:
“Capernaum” reż. Nadine Labaki
Specjalne Wyróżnienie Jury
Ekumenicznego: “BlacKkKlansman” reż. Spike Lee
Queer Palm: “Girl” reż. Lukas Dhont
UN CERTAIN REGARD
Nagroda Główna: Ali Abbasi,
“Border”
Najlepszy Reżyser: Sergiej
Łoźnica, “Donbass”
Najlepsza Rola Aktorska: Victor
Polster, “Girl”
Najlepszy Scenariusz: Meryem
Benm’Barek, “Sofia”
Specjalna Nagroda Jury: João
Salaviza & Renée Nader Messora, “The Dead and the Others”
DIRECTORS’ FORTNIGHT
Art Cinema Award: “Climax”
(Gaspar Noé)
Society of Dramatic Authors and
Composers Prize: “The Trouble With You” (Pierre Salvadori)
Europa Cinemas Label: “Lucia’s
Grace (Gianni Zanasi)
Illy Short Film Award: “Skip Day”
(Patrick Bresnan, Ivete Lucas)
TYDZIEŃ KRYTYKÓW
Grand Prize: “Diamantino” (Gabriel
Abrantes, Daniel Schmidt)
Society of Dramatic Authors and
Composers Prize: “Woman at War” (Benedikt Erlingsson)
GAN Foundation Award for Distribution:
“Sir”
Louis Roederer Foundation Rising
Star Award: Felix Maritaud, “Sauvage.”
Short Film: “Hector Malot – The
Last Day Of The Year” (Jacqueline Lentzou)
FIPRESCI
Konkurs Główny: “Burning” reż. (Lee Chang-dong)
Un Certain Regard: “Girl” reż. (Lukas Dhont)
Directors’ Fortnight/Tydzień
Krytyków: “One Day” (Zsófa Szilagyi)
CINÉFONDATION
Pierwsza Nagroda: “The Summer of
the Electric Lion” reż. Diego Céspedes
Druga Nagroda: “Calendar” reż. Igor Poplauhin i “The Storms in Our Blood”
reż. Shen Di
Trzecia Nagroda: “Inanimate” reż.
Lucia Bulgheroni
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz