sobota, 19 maja 2018

Cannes 2018. Pawlikowski z nagrodą


Paweł Pawlikowski otrzymał nagrodę dla najlepszego reżysera na zakończonym dziś 71 Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes. Polskiego twórcę doceniono za „Zimną wojnę”. Silna kandydatka do nagrody za rolę kobiecą, występująca w tym film Joanna Kulig, musiała uznać wyższość Samal Yeslyamovej, grającej główną rolę w polskiej koprodukcji zatytułowanej „Ayka”. Złotą Palmę otrzymał Hirokazu Koreeda za film „Manbiki kazoku” (Shoplifters/Złodzieje sklepowi).

Hirokazu Koreeda to jeden z najbardziej cenionych dziś na świecie japońskich reżyserów, ceniony także w naszym kraju. Należę do fanów jego wybitnego „Jak ojciec i syn”, bardzo udana była też „Nasza młodsza siostra”. Koreeda to częsty gość najważniejszych festiwali filmowych. Już w 1995 roku zdobył uznanie za debiutancki „Blask ułudy”, który pokazywany był na festiwalu w Wenecji. W 2000 roku po raz pierwszy startował w konkursie w Cannes, pokazując tam wtedy „Oddalenie”. Kolejnym jego filmem w Cannes był „Dziecięcy świat”, który otrzymał wtedy nagrodę dla najlepszego aktora. Przez kolejne lata Koreeda pokazuje filmy w San Sebastian i w Cannes. W 2013 na tym festiwalu zdobył Nagrodę Jury za film „Jak ojciec i syn” i powrócił na festiwal dwa lata później z „Naszą młodszą siostrą”. W Cannes pokazano też jego następny film „Po burzy”, a w 2017 roku „The Third Murder” startował w konkursie w Wenecji. Najnowszy film reżysera zatytułowany „Manbiki kazoku” (Shoplifters/Złodzieje sklepowi) przyniósł mu Złotą Palmę.

I już chwilę po premierze film Koreedy był w gronie głównych faworytów do Złotej Palmy. Filmy Kore-edy są skromne, zrealizowane bez udziwnień i silenia się na oryginalność. Może dlatego tak uniwersalne. Można tylko po ich obejrzeniu westchnąć, jak podobne są uczucia ludzi, niezależnie od tego pod jaką szerokością geograficzną mieszkają. Hirokazu Kore-eda potrafi budować swoje filmy z małych scen, drobnych obserwacji. Osadza je w japońskich realiach, ale przecież wszystko co pokazuje jest całkowicie uniwersalne. We wrzącym świecie, pełnym wielkich problemów politycznych, ekonomicznych i społecznych – opowiada o najprostszych uczuciach. Broni wrażliwości, którą w trudnej codzienności zbyt często gubimy – napisała o filmie dziennikarka „Rzeczpospolitej” Barbara Hollender.

Drugą co do ważności nagrodę festiwalu otrzymał Spike Lee za “BlacKkKlansman”. Nagrodę Jury zdobyła Nadine Labaki za “Capernaum”. Paweł Pawlikowski doceniony został za najlepszą reżyserię filmu „Zimna wojna”. Nagrodę dla najlepszego aktora zdobył faworyzowany od pierwszego pokazu w Cannes Marcello Fonte za film „Dogman”. Jeszcze bardziej cieszy nagroda dla najlepszej aktorki. Nie otrzymała jej, wymieniana wśród faworytek, Joanna Kulig, ale zdobyła ją Samal Yeslyamova za udział w filmie „Ayka” będącym polską koprodukcją. Nagrodę za scenariusz podzieli między siebie Alice Rohrwacher za “Happy as Lazzaro” oraz Jafar Panahi i Nader Saeivar za „3 Faces”. Specjalną Złotą Palmę zdobył Jean-Luc Godard.

Niestety nagród nie otrzymały dwie polskie krótkometrażowe produkcje, ale udział w tej rywalizacji to ogromne wyróżnienie, biorąc pod uwagę, że o udział w konkursach zabiegało tysiące filmów.

Pełna lista nagrodzonych:

KONKURS GŁÓWNY

Złota Palma: “Shoplifters” reż.  Hirokazu Koreeda

Grand Prix: “BlacKkKlansman” reż.  Spike Lee

Reżyseria: Paweł Pawlikowski, “Zimna wojna”

Aktor: Marcello Fonte, „Dogman”

Aktorka: Samal Yeslyamova, “Ayka”

Nagroda Jury: Nadine Labaki, “Capernaum”

Scenariusz: Alice Rohrwacher, “Happy as Lazzaro” i Jafar Panahi, Nader Saeivar, “3 Faces”

Specjalna Złota Palma: Jean-Luc Godard

INNE NAGRODY
Złota Kamera: “Girl” reż.  Lukas Dhont
Złota Palma dla filmu krótkometrażowego: “All These Creatures” reż.  Charles Williams
Specjalne wyróżnienie w konkursie krótkometrażowym: “On the Border” reż.  Shujun Wei
Nagroda Jury Ekumenicznego: “Capernaum” reż.  Nadine Labaki
Specjalne Wyróżnienie Jury Ekumenicznego: “BlacKkKlansman” reż.  Spike Lee
Queer Palm: “Girl” reż.  Lukas Dhont

UN CERTAIN REGARD

Nagroda Główna: Ali Abbasi, “Border”
Najlepszy Reżyser: Sergiej Łoźnica, “Donbass”
Najlepsza Rola Aktorska: Victor Polster, “Girl”
Najlepszy Scenariusz: Meryem Benm’Barek, “Sofia”
Specjalna Nagroda Jury: João Salaviza & Renée Nader Messora, “The Dead and the Others”

DIRECTORS’ FORTNIGHT

Art Cinema Award: “Climax” (Gaspar Noé)
Society of Dramatic Authors and Composers Prize: “The Trouble With You” (Pierre Salvadori)
Europa Cinemas Label: “Lucia’s Grace (Gianni Zanasi)
Illy Short Film Award: “Skip Day” (Patrick Bresnan, Ivete Lucas)

TYDZIEŃ KRYTYKÓW

Grand Prize: “Diamantino” (Gabriel Abrantes, Daniel Schmidt)
Society of Dramatic Authors and Composers Prize: “Woman at War” (Benedikt Erlingsson)
GAN Foundation Award for Distribution: “Sir”
Louis Roederer Foundation Rising Star Award: Felix Maritaud, “Sauvage.”
Short Film: “Hector Malot – The Last Day Of The Year” (Jacqueline Lentzou)

FIPRESCI

Konkurs Główny: “Burning” reż.  (Lee Chang-dong)
Un Certain Regard: “Girl” reż.  (Lukas Dhont)
Directors’ Fortnight/Tydzień Krytyków: “One Day” (Zsófa Szilagyi)

CINÉFONDATION

Pierwsza Nagroda: “The Summer of the Electric Lion” reż.  Diego Céspedes
Druga Nagroda: “Calendar” reż.  Igor Poplauhin i “The Storms in Our Blood” reż.  Shen Di
Trzecia Nagroda: “Inanimate” reż.  Lucia Bulgheroni

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz