wtorek, 15 maja 2018

Nagroda ScripTeast przyznana


Już po raz dwunasty podczas festiwalu filmowego w Cannes została przyznana Nagroda ScripTeast im. Krzysztofa Kieślowskiego za Najlepszy Scenariusz z Europy Wschodniej rozwijany w ramach programu scenariuszowego Niezależnej Fundacji Filmowej, uznawanego za jeden z najefektywniejszych europejskich programów dla scenarzystów. Czek w wysokości 10 000 Euro i statuetkę autorstwa Adama Fedorowicza otrzymała Maja Vitkova z Bułgarii za projekt AFRIKA.

Rada Artystyczna ScripTeast,  do której należą: Sanford Lieberson, wieloletni szef 20th Century Fox, jeden z producentów takich arcydzieł światowego kina jak: “Misja”, “Thelma i Luiza” czy "Jabberwocky", Antonio Saura (producent i szef firmy dystrybucyjnej Latido), Manfred Schmidt (wieloletni szef jednego z największych niemieckich funduszy filmowych MDM), Simon Perry (uprzednio szef ACE – europejskiego klubu producentów),  oraz szefowie naukowi programu Christian Routh i Tom Abrams, w oświadczeniu o nagrodzonych napisała:  Wybór jednego projektu spośród 11 bardzo wyrównanych i zasługujących na nagrodę scenariuszy był – jak zawsze – bardzo trudnym wyborem. Autorom gratulujemy ich zaangażowania i kreatywności w pisaniu oraz doskonaleniu scenariuszy – bo uważamy, że wszystkie są już gotowe  do produkcji. Rada Artystyczna była pod wrażeniem każdego projektu, ale uznała, że dwa wyróżniają się jako wyjątkowo trudne i pomysłowe. Podczas gdy tylko jeden scenariusz może otrzymać Nagrodę im. Krzysztofa Kieślowskiego, Rada uznała, że drugi z tych scenariuszy zasługuje na  Specjalne Wyróżnienie.

Nagrodę ScripTeast im Krzysztofa Kieślowskiego otrzymał scenariusz AFRYKA scenarzystki, reżyserki i producentki Mai Vitkovej z Bułgarii, której poprzedni, debiutancki film był pokazywany w głównej selekcji ponad 70 festiwali, m.in. na festiwalach w Sundance i Rotterdamie, Karlowe Vary i Busan, zdobywając w sumie 10 nagród, co spowodowało, że został uznany przez New Yorker 4 najlepszym filmem 2016 roku, a Vitkova została uznana 5 najlepszym reżyserem świata tamtego roku.

Jury Nagrody ScripTeast im. K. Kieślowskiego przyznając nagrodę scenariuszowi AFRYKA jej autorstwa napisało: Nagrodzony  scenariusz ma  wszystkie cechy, których poszukuje się w nowym scenariuszu z tego regionu Europy. Jest nieskończenie zaskakujący, całkowicie nieprzewidywalny i absolutnie zachwycający. Autorce udało się połączyć wątki utraty, miłości i rodziny w zestawieniu, który zapowiada, że będziemy płakać z powodu słabości ludzkiej natury i śmiać się głośno z absurdów życia. Wszystko to zostało skomponowane w liryczny, ale przystępny sposób, który obiecuje wspaniałe kinowe przeżycie.

Nagrodę Specjalną ScripTeast 2018 otrzymał scenariusz ZIMA POD ZNAKIEM WRONY autorstwa Sandry Buchty i Kasi Adamik. Jury uzasadniło swój werdykt następująco: Ten scenariusz przedstawia porywający i niezwykle zabawny opis szczególnego momentu w najnowszej historii Europy. Konfrontuje ze sobą tematy złożonych relacji między ludźmi z różnych kultur i środowisk. Autorki zabierają nas w podróż, która jest częściowo komiczna, częściowo surrealistyczna i zdecydowanie przerażająca, ponieważ postacie szukają swojej drogi w czasie nagłej rewolucji o wielkich konsekwencjach.

Scenariusz został napisany na podstawie opowiadania Olgi Tokarczuk, jednej z najpopularniejszych i poczytniejszych polskich pisarek, laureatki wielu prestiżowych nagród, kilkakrotnej laureatki nagrody Nike. Tokarczuk należy do grona najczęściej tłumaczonych polskich pisarzy. Kasia Adamik, scenarzystka i reżyserka, zadebiutowała na festiwalu w Sundance niezależnym filmem „Szczekać na świat” (Bark), po którym została umieszczona przez Variety na prestiżowej liście „10 Directors to Watch” (10 reżyserów do obserwacji) i „New Talents List” The Hollywood Reporter”. Jej kolejne filmy pokazywane były na polskich i międzynarodowych festiwalach, zdobywają wyróżnienia m.in. na festiwalu w Gdyni i Camerimage. Dla jej współscenarzystki, Sandry Buchty, wyróżniony scenariusz jest debiutem scenariopisarskim, ale sama autorka od lat pracuje jako script konsultant i autorka sztuk teatralnych.

W tegorocznej 12 edycji międzynarodowego programu ScripTeast brało udział 11 projektów z 7  krajów, wśród nich aż 4  polskie. Wśród polskich uczestników znaleźli się Piotr Domalewski, Arek Biedrzycki, Bartek Konarski i Tomasz Mielnik.

W 12 letniej historii programu Polacy aż dwukrotnie stawali na podium i odbierali w Cannes prestiżową  nagrodę im. Krzysztofa Kieślowskiego – w 2010 roku Jacek Bławut za scenariusz „Dzień czekolady” (obecnie w postprodukcji) oraz w 2013 roku Bartek Konopka i Przemek Nowakowski za scenariusz „Niemy” (w postprodukcji).

Przez dwunastolecie istnienia ScripTeast do programu zakwalifikowało się aż 54 polskich autorów z 40 projektami, wśród nich byli m.in. Kinga Dębska, Maciej Dutkiewicz, Andrzej Bart, Wojciech Kasperski, Dariusz Gajewski, Bodo Kox, Anna Jadowska i wielu innych.

Od początku istnienia programu do dziś spośród wszystkich 114 projektów  zostały zrealizowane 33 filmy a 11 kolejnych jest w produkcji.

Czyni to ScripTeast bezapelacyjnie jednym z najefektywniejszych programów treningowych.

Wszystkie projekty tegorocznej edycji:

AFRIKA

Maya Vitkova (Bułgaria)

FOREST’S EDGE

Sasha Lavrenchuk (Ukraina)

GREGORIUS, THE CHOSEN ONE

Tomasz Mielnik (Polska)

IN PERSON

Arkadiusz Biedrzycki & Bartłomiej Konarski (Polska)

MY SHORT ENCOUNTER WITH HAPPINESS

András Salamon (Węgry)

PRICELESS

Piotr Domalewski (Polska)

RED DOT

Michal Samir (Czechy)

THE EMPTY HOUSE

Rati Tsiteladze & Nino Varsimashvili (Gruzja)

THE LAST TRAIN FROM PRAGUE

Matej Mináč & David Mináč (Czechy)

THE SLEEPING BEAST

Aidi Vallik (Estonia)

THE WINTER OF THE CROW

Sandra Buchta & Kasia Adamik (Polska)

Pomysłodawcą ScripTeastu jest Dariusz Jabłoński, reżyser i producent, a warsztaty  organizowane są przez Niezależną Fundację Filmową przy wsparciu Programu Unii Europejskiej Kreatywna Europa - component  Media, Apple Film Production, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej we współpracy m.in. z Europejską Akademią Filmową oraz renomowanymi stowarzyszeniami międzynarodowych producentów: Producers Network, European Producers Club, Transatlantic Partners i ACE a także Film New Europe. [informacja prasowa]