18 maja w Teatrze Studio w Warszawie odbyła się uroczysta
Gala Wręczenia Nagród 15. Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity. Grand
Prix – Nagrodą Banku Millennium otrzymał film “Jutro albo pojutrze” (“Minding
the Gap”) Bing Liu.
W Konkursie Głównym festiwalu Millennium Docs Against
Gravity o Grand Prix – Nagrodę Banku Millennium i 8 000 euro, w którym
konkurowało 13 starannie wyselekcjonowanych filmów, zwyciężył film “Jutro albo
pojutrze” (“Minding the Gap”) Binga Liu. Nagrodę przyznało jury w składzie: Jan
Gassmann – reżyser filmowy, Grzegorz Jarzyna – reżyser teatralny, Anna Zamecka –
reżyserka filmowa. Nagrodę wręczył Wojciech Rybak, członek Zarządu Banku
Millennium. Nagroda ufundowana jest przez Mecenasa Festiwalu: Bank Millennium.
Uzasadnienie jury:
„Ten dogłębnie osobisty film rozgrywa się w opustoszałym
amerykańskim miasteczku. Pod maską deskorolkowego obrazu o dojrzewaniu ukryta
jest głęboka opowieść o rodzinie, przemocy domowej i radzeniu sobie z ciążącą
traumą. Reżyserowi udało się stworzyć nie tylko odważny i pełny wrażliwości
portret jego przyjaciół, ale również dostrzec panujące wokół podziały klasowe i
rasowe. Za dojrzałe, wielowymiarowe spojrzenie przenikające amerykańskie
rodziny i społeczeństwo Nagrodę Banku Millennium w Konkursie Międzynarodowym
otrzymuje film ‘Jutro albo pojutrze’ (‘Minding the Gap’), reż. Bing Liu”.
O Grand Prix Dolnego Śląska konkurowało 13 tych samych
filmów, spośród których został wyłoniony zwycięzca Konkursu Głównego
warszawskiej edycji festiwalu.
Jury 15. Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against
Gravity, obradujące w składzie Magdalena Piekarska, Maciej Kurowicki, Arkadiusz
Wojnarowski oraz Jarosław Preduta, postanowiło, że Grand Prix Dolnego Śląska
otrzymuje film „Jutro albo pojutrze” Binga Liu – „za portret pokolenia,
osobistą opowieść o brutalnym zderzeniu z dorosłością i dowód na to, że
niezależnie od gatunkowych granic może być fascynującym spotkaniem, przygodą,
pasją, terapią.
Wyróżnienie zostaje przyznane „Eldorado” Markusa Imhoofa –
za zwierciadło, w którym przegląda się reżyser ze swoją historią i w
którym powinni przejrzeć się zwolennicy
zamykania i uszczelniania granic, budowania murów, także tych wznoszonych w
naszej świadomości przez polityków, ale też ci, którzy nie chcą widzieć i
wiedzieć. Za uruchamiający współczucie przejmujący apel o empatię”.
Spośród tych samych 13 filmów zwycięzców wybierze także jury
Nagrody Prezydenta Miasta Gdyni, a w Bydgoszczy – jury Bydgoszcz ART/DOC Award.
Te werdykty i wręczenia nagród dopiero przed nami.
O werdykcie w konkursie Fiction/Non-Fiction zadecydowało
jury w składzie Robert Bolesto – pisarz, dramaturg, scenarzysta („Serce
miłości”, „Ostatnia rodzina”), Dario Oliveira – współdyrektor i dyrektor
artystyczny Festiwalu Porto/Post-Doc, Frank Piasecki-Poulsen – scenarzysta i
reżyser („Krew w twoim telefonie”), Magnus von Horn – reżyser filmowy i
scenarzysta („Intruz”). Nagrodę Fiction/Non-Fiction dla najlepszego filmu z
pogranicza filmu dokumentalnego i fabuły i 2 000 euro otrzymuje film „Ostatnie
dni lata” („Before Summer Ends”), reż. Maryam Goormaghtigh.
Uzasadnienie jury:
„Zwycięzcą konkursu Fiction/Non-fiction jest kameralnym,
zabawnym i poruszającym filmem, który jest także lokalny, osobisty i
uniwersalny. Dzięki precyzyjnej i przekonującej formie film po mistrzowsku
zaciera granice między rzeczywistością a fikcją, aby odzwierciedlić
przynależność. Nagroda trafia do filmu ‘Ostatnie dni lata’ (‘Before Summer
Ends’), reż. Maryam Goormaghtigh”.
O przyznaniu Nagrody Amnesty International dla najlepszego
filmu opowiadającego o prawach człowieka i 3 000 euro zadecydowało jury w
składzie: Draginja Nadaždin – dyrektorka Amnesty International Polska, Mirosław
Chojecki – producent filmowy i wykładowca Collegium Civitas oraz Tadeusz
Sobolewski – krytyk filmowy „Gazety Wyborczej”. Zwycięski film to “Wielebny W.”
(“The Venerable W.”), reż. Barbet Schroeder. Jury przyznało także dwa
wyróżnienia dla filmów: “Po drugiej stronie drzwi” (“The Other Side of Everything”),
reż. Mila Turajlic, „Kobieta w niewoli” („A Woman Captured”), reż. Bernadett
Tuza-Ritter. Amnesty International współfinansuje nagrodę.
Jury uzasadnia swój wybór zwycięskiego filmu:
„Film ‘Wielebny W.’ to ostatnia część tzw. filmowej trylogii
zła Barbeta Schroedera, rozpoczętej w 1974 roku filmem o generale Idi Aminie
Dadzie („Idi Amin – autoportret”), a kontynuowanej w 2017 roku portretem
kontrowersyjnego prawnika Jacquesa Vergèsa („Adwokat terroru”).
Film nakręcony jeszcze przed eskalacją aktów ludobójstwa na
birmańskich muzułmanach Rohingya, przedstawia mało dotąd znany aspekt sytuacji
w Birmie. Reżyser obnaża oblicze mnicha, który naucza w duchu islamofobii i
poprzez mowę nienawiści podsyca wrogość wobec mniejszości muzułmańskiej
zamieszkującej Birmę. Kamera śledzi nie tylko przemówienia mnicha w przemowach
publicznych, nagraniach i wypowiedziach w mediach społecznościowych, ale także
przygląda mu się z bliska, pozostawiając niepokój. Film jest społecznie bardzo
aktualny i przedstawia sytuację w jednym z kluczowych dla Amnesty International
regionów. Prezentuje także mechanizmy budowania społecznej wrogości poprzez
upowszechnianie mowy nienawiści, z którą AI konsekwentnie walczy”.
Jury w następujący sposób uzasadniło wyróżnienia:
„‘Kobieta w niewoli’ w reżyserii Bernadett Tuza-Ritter
przedstawia determinację autorki w obnażeniu problemu współczesnego
niewolnictwa oraz wykorzystania kamery jako narzędzia interwencji i realnej
społecznej zmiany. Dzięki tej historii dowiadujemy się, jak powszechny, choć
skutecznie skrywany jest problem współczesnego niewolnictwa na Węgrzech.
‘Po drugiej stronie drzwi’ Milej Turajlić to intymna
historia przedstawiająca życie opozycjonistki i aktywistki, która opowiada o
nadziejach i rozczarowaniach w walce o prawa człowieka w Serbii. Dzięki
bohaterce poznajemy także historię politycznych i społecznych zmian: od
komunizmu, poprzez rządy Miloševića po odradzający się dziś nacjonalizm, który
obserwuje z perspektywy zasłużonej działaczki podczas rewolucji przeciw Slobodanowi
Miloševićowi” – brzmi uzasadnienie jury.
Jury w składzie Dorota Masłowska – pisarka, dramaturgistka,
Katarzyna Nosowska – piosenkarka, autorka tekstów, Łukasz Ronduda – reżyser,
kurator Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Dariusz Wieromiejczyk – dyrektor
Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego, zadecydowało o przyznaniu
nagrody ex aequo dla najlepszego filmu o muzyce i sztuce i 2 000 euro dla
każdego z filmów: “Książę i dybuk” (“The Prince and the Dybbuk”), reż. Elwira
Niewiera, Piotr Rosołowski, “Love Express. Zaginięcie Waleriana Borowczyka”
(„Love Express. The Disapperance of Walerian Borowczyk”), reż. Kuba Mikurda.
Fundatorem Nagrody Nos Chopina jest Filmoteka Narodowa – Instytut
Audiowizualny.
Jury uzasadniło przyznanie nagrody:
„Wybraliśmy dwa filmy, które (przypadkiem) w jakiś sposób ze
sobą korespondują, opowiadając o twórcach osobnych i niejako odrzuconych,
którzy szczyt kariery przeżyli poza Polską. Obaj ich bohaterowie to polscy
reżyserzy, noszą w sobie tajemnicę, obaj dotarli na szczyt jako polscy
emigranci i na nim paradoksalnie doświadczyli niespełnienia. Oba filmy w
innowacyjny sposób wykorzystują materiały archiwalne. Mimo tych podobieństw
pozostają kompletnie różne.
‘Książę i dybuk’ poetycki, oniryczny i metafizyczny
pozostawia nas z tajemnicą. ‘Love Express. Zaginięcie Waleriana Borowczyka’
dyskursywny, sprawnie opowiedziany i zrealizowany, kontekstualny i
panoramiczny. Przedstawia nam genealogię rządzącego naszymi czasami przymusu
przyjemności. Kłóciliśmy się strasznie. Obydwa filmy nam się bardzo podobały”.
O przyznaniu nagród w Konkursie „Odcienie wolności”
zadecydowało jury w składzie: Artur Liebhart – dyrektor Festiwalu Filmowego
Millennium Docs Against Gravity i przewodniczący Jury, Dorota Żurkowska-Bytner
– SVP Country Manager Discovery Polska, Dariusz Wieromiejczyk – dyrektor
Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego, Paweł Łoziński – reżyser,
operator i producent filmów dokumentalnych, Robert Gliński – reżyser,
scenarzysta, producent, wykładowca na Wydziale Reżyserii PWSFTviT w Łodzi. W
konkursie zostały przyznane trzy nagrody: Grand Prix Discovery w wysokości 10
000 zł dla filmu „Między Nami”, reż. Maciej Mille, ufundowana przez Discovery
Polska, Grand Prix FINA w wysokości 10 000 zł dla filmu „Daniel”, reż.
Anastazja Dąbrowska, ufundowana przez Filmoteką Narodową – Instytut
Audiowizualny, Nagrodę publiczności Discovery w wysokości 5 000 zł otrzymuje
film „Ostatni Junak”, reż. Mikołaj Janik.
„Gatunek dokumentu jest nam szczególnie bliski – to właśnie
najwyższej klasy programy dokumentalne leżą u podstaw światowego fenomenu
Discovery. Z zaszczytem przyjęliśmy zatem rolę partnera konkursu ODCIENIE
WOLNOŚCI, rozgrywanego w ramach tegorocznej edycji Festiwalu. Dzięki temu
mogliśmy zapoznać się nie tylko z polskim dokumentem, ale co ważniejsze usłyszeć
głos młodego pokolenia polskich twórców. Porozmawiać z nimi o - jakże ważnym w
tym jubileuszowym roku temacie – różnych wymiarach wolności” - mówiła Dorota
Żurkowska-Bytner, wiceprezes i członek zarządu grupy Discovery.
„W imieniu jury jest mi niezmiernie miło ogłosić zwycięzców
dwóch kategorii:
Nagrodę Grand Prix otrzymuje film ‘Między nami’ w reżyserii
Macieja Millera. Ujął nas bezkompromisową szczerością i odwagą twórców, a
jednocześnie bohaterów filmu oraz poruszył bardzo ważny i bardzo osobisty
wątkiem, jakim są wolność, miłość i odpowiedzialność
Nagrodę publiczności otrzymuje natomiast film ‘Ostatni
junak’ w reżyserii Mikołaja Janika. Zdobył on trzykrotnie więcej głosów niż
konkurencja. Chciałam tylko dodać, że jury podczas obrad w pełni podzieliło
uznanie i werdykt publiczności” – mówiła Dorota Żurkowska-Bytner, wiceprezes i
członek zarządu grupy Discovery.
„Nagrodę FINA w ramach Konkursu ‘Odcienie wolności’
otrzymuje Anastazja Dąbrowska za film ‘Daniel’ – pełną ciepła opowieść o codziennych
marzeniach, zmuszającą do myślenia w kontekście równouprawnienia i wzajemnego
szacunku” – uzasadniło werdykt jury.
Nagrodę dla najlepszego filmu o tematyce ekologicznej i 3
000 euro przyznaje jury w składzie Leszek Drogosz – dyrektor Biura
Infrastruktury w Urzędzie Miasta Stołecznego Warszawy, Marta Dymek – weganka,
blogerka i pisarka kulinarna, Dariusz Gatkowski – ekspert z WWF Polska –
przyznaje filmowi „Zjadanie zwierząt” („Eating Animals”) reż. Christopher
Quinn. Jury przyznało także wyróżnienie – filmowi „Silas” („Silas”), reż.
Anjali Nayar, Hawa Essuman. Fundatorem jest Biuro Infrastruktury Urzędu Miasta
Stołecznego Warszawy.
Jury uzasadniło swój wybór:
„Chcieliśmy wyróżnić film „Silas”, reż. Anjali Nayar i Hawa
Essuman, w którym problematyka społeczna i polityczna jest nie mniej ważna niż
sprawa ochrony środowiska naturalnego. Odwaga i poświęcenie tytułowego
bohatera, prowadzącego organizację pozarządową w Liberii, jego zmagania w celu
ratowania pierwotnych lasów deszczowych ze światem korporacji ale też z
establishmentem jego ojczystego kraju może dodać otuchy niejednemu NGO-sowi w
naszym kraju. Odwagą wykazują się też twórcy filmu, obnażając brudną politykę
prezydent Liberii cieszącą się międzynarodowym uznaniem.
Jury konkursu Green Warsaw Award postanowiło przyznać
filmowi „Zjadanie Zwierząt” w reżyserii Christophera Quinna, dla którego
inspiracją była głośna na Zachodzie książka Jonathana Safrana Foera. Wątki
moralne, środowiskowe, społeczne, ekonomiczne i prawne przeplatają się w tym
filmie na wiele sposobów, tworząc obraz skłaniający do refleksji. Tytuł filmu
brzmi mocno i jednoznacznie, ale jeśli ktoś oczekiwał, że autorzy spróbują
narzucić nam określony punkt widzenia, to jest w błędzie. Film pozostawia
szerokie pole do własnych ocen i rozważań moralnych.
Świat, który widzimy oczami twórców filmu, nie nastraja
optymistycznie. Wydaję się, że człowiek posunął się za daleko w bezmyślnym
często dyktowanym chciwością niszczeniu wszystkiego, co nas otacza. Jednak
bohaterowie filmu, w wielu przypadkach postaci wymykające się jednoznacznej
ocenie, wnoszą swoimi postawami dawkę optymizmu i nadziei. Nie otrzymamy też od
autorów gotowej listy rozwiązań, jak naprawić świat. Film podsuwa za to w
sposób inteligentny i subtelny garść sugestii, czego unikać i czym kierować się
w naszym życiu, co może być dla nas inspiracją do zmiany codziennych zachowań”.
Redakcja Miesięcznika „Zwierciadło” przyznała nagrodę w
wysokości 1000 euro dla najlepszego filmu o tematyce psychologicznej filmowi
„Call Me Tony” („Call Me Tony”) Klaudiusza Chrostowskiego.
Uzasadnienie przyznania nagrody:
„Nagradzamy ‘Call me Tony’ Klaudiusza Chrostowskiego za
dojrzałość spojrzenia. To także nagroda za podejście do bohatera. Jednocześnie
wnikliwe, ale też nie pozbawione ciepła i sympatii, które udzielają się nam,
widzom. Nie sposób nie polubić 19-latka, który wymyślił sobie, że może być jak
Tony Montana z „Człowieka z blizną” i ma odwagę, żeby powalczyć o to marzenie”.
Międzypokoleniowe Jury, składające się z uczniów liceów,
współpracujących z Akademią Dokumentalną, oraz uczestniczek programu Archipelag
Pokoleń: Justyna Cozac, Filip Chołodowski, Elżbieta Golińska, Krystyna
Jedlińska, Szymon Klimczewski, Delfina Kotlińska, Julia Kuryłek, Olimpia
Pokora, Dorota Rożek, Alina Rudnicka, Kacper Senkowski, Grażyna Słomka, Aneta
Zdziech, przyznaje nagrodę filmowi „A w oddali ujadały psy” („The Distant
Barking of Dogs”), reż. Simon Lereng Wilmont. Wyróżnienie otrzymuje film
„Dziecko ciszy” („Deaf Child”), reż. Alex de Ronde.
Międzypokoleniowe jury, w skład którego wchodzą zarówno
seniorzy jak i uczniowie, tak uzasadnia swój wybór:
„Na wstępie dziękujemy selekcjonerom Festiwalu za
interesujący wybór filmów na wysokim poziomie. Jury Akademii Dokumentalnej
stanęło przed naprawdę trudnym zadaniem. Nagroda Akademii Dokumentalnej 15.
Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity przypadła reżyserowi
duńskiemu Simonowi Lerengowi Wilmontowi i jego filmowi „A w oddali ujadały psy”
(‘The Distant Barking of Dogs’) za opowiedzianą szeptem codzienność
przedwczesnego dojrzewania dzieci w strefie działań wojennych. Nakręcony przez
reżysera obraz, dzięki konsekwencji obserwacyjnego podejścia do dzieci i
dorosłych, jest imponująco blisko bohaterów, zaskakując poezją ujęć mrocznych
obrazów wojny. Nie zapominajmy o wojnie na Ukrainie!
Jury Akademii Dokumentalnej przyznało również wyróżnienie
filmowi ‘Dziecko ciszy’ (‘Deaf Child’) Alexa de Ronde za magiczne i zabawne
dopuszczenie nas do ciszy ludzi niesłyszących i pokazanie, że nie trzeba
słyszeć, żeby słuchać!”
Redakcja Miesięcznika „Focus” przyznała Nagrodę dla
Największej Osobowości Festiwalu filmowi „Wielka architektura” („Big Time”),
reż. Kaspar Astrup Schröder.
„Bjarke Ingels potrafi się w wyjątkowy sposób łączyć
pozornie sprzeczne wartości: piękno i praktyczność, ekologię i ekonomię. Jego
ekscentryczne w formie, często monumentalne projekty pozostają bliskie
człowiekowi. Taki sposób myślenia to bardzo rzadka umiejętność. Warto ją
docenić. Cieszę się, że możemy to zrobić przy okazji Festiwalu” – mówi Piotr
Kościelniak, redaktor naczelny magazynu „Focus”, uzasadniając przyznanie
nagrody.
To jednak nie wszystkie nagrody przyznawane w ramach
warszawskiej edycji 15. Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity.
Poznamy jeszcze werdykt, który wyda publiczność, przyznając Nagrodę
Dokumentalnej Warszawy w kwocie 2000 euro. Fundatorem nagrody jest Urząd Miasta
Stołecznego Warszawy. Widzowie przyznają także nagrodę VRsawa i kwotę 1000
euro– po raz pierwszy przyznawaną dla filmów VR (Virtual Reality). Fundatorem
nagrody VRsawa jest także Urząd Miasta Stołecznego Warszawy.
Zwycięzcy 15. Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against
Gravity
Konkurs Główny 15. Festiwalu Millennium Docs Against Gravity
o Grand Prix – Nagrodę Banku Millennium i 8 000 euro. Fundatorami są Bank
Millennium i Polski Instytut Sztuki Filmowej
Zwycięzca:
“Jutro albo pojutrze” (“Minding the Gap”), reż. Bing Liu
Grand Prix Dolnego Śląska – Nagroda Marszałka Województwa
Dolnośląskiego w wysokości 3000 euro
Zwycięzca:
“Jutro albo pojutrze” (“Minding the Gap”), reż. Bing Liu
Wyróżnienie:
„Eldorado” („Eldorado”), reż. Markus Imhoof
Nagroda Fiction/Non-Fiction dla najlepszego filmu z
pogranicza filmu dokumentalnego i fabuły i 2 000 euro
Zwycięzca:
„Ostatnie dni lata” („Before Summer Ends”), reż. Maryam
Goormaghtigh
Nagroda Amnesty International dla najlepszego filmu
opowiadającego o prawach człowieka i 3 000 euro. Amnesty International współfinansuje nagrodę.
Zwycięzca:
“Wielebny W.” (“The Venerable W.”), reż. Barbet Schroeder
Wyróżnienia:
“Po drugiej stronie drzwi” (“The Other Side of Everything”),
reż. Mila Turajlic
„Kobieta w niewoli” („A Woman Captured”), reż. Bernadett
Tuza-Ritter
Nagroda Nos Chopina dla najlepszego filmu o muzyce i sztuce
i 2 000 euro. Fundatorem jest Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny.
Nagroda Ex aequo po 2000 euro:
“Książę i dybuk” (“The Prince and the Dybbuk”), reż. Elwira
Niewiera, Piotr Rosołowski
“Love Express. Zaginięcie Waleriana Borowczyka” („Love
Express. The Dissapperance of Walerian Borowczyk”), reż. Kuba Mikurda
Konkurs „Odcienie wolności” („Shades of Freedom”). W
konkursie są przyznawane trzy nagrody: Grand Prix Discovery w wysokości 10 000
zł, ufundowana przez Discovery Polska, Grand Prix FINA w wysokości 10 000 zł,
ufundowana przez Filmoteką Narodową – Instytut Audiowizualny, Nagroda
publiczności 5 000 zł.
Grand Prix Discovery:
„Między Nami”, reż. Maciej Miller
Grand Prix FINA
„Daniel”, reż. Anastazja Dąbrowska
Nagroda publiczności:
„Ostatni Junak”, reż. Mikołaj Janik
Nagroda Green Warsaw Award dla najlepszego filmu o tematyce
ekologicznej i 3 000 euro. Fundatorem jest Biuro Infrastruktury Urzędu Miasta
Stołecznego Warszawy
Zwycięzca:
„Zjadanie zwierząt” („Eating Animals”) reż. Christopher
Quinn
Wyróżnienie:
„Silas” („Silas”), reż. Anjali Nayar, Hawa Essuman
Nagroda Miesięcznika „Zwierciadło” dla Najlepszego Filmu o
Tematyce Psychologicznej i 1000 euro
Zwycięzca:
„Call Me Tony” („Call Me Tony”), reż. Klaudiusz Chrostowski
Nagroda Miesięcznika „Focus” dla Największej Osobowości
Festiwalu
Zwycięzca:
„Wielka architektura” („Big Time”), reż. Kaspar Astrup
Schröder
Nagroda Akademii Dokumentalnej
Międzypokoleniowe jury, składające się z uczniów liceów
współpracujących z Akademią Dokumentalną, oraz uczestniczek programu Archipelag
Pokoleń, przyznało nagrodę Akademii Dokumentalnej.
Zwycięzca:
„A w oddali ujadały psy” („The Distant Barking of Dogs”),
reż. Simon Lereng Wilmont
Wyróżnienie:
„Dziecko ciszy” („Deaf Child”), reż. Alex de Ronde
[informacja prasowa]
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz