piątek, 6 września 2019

Nominowani do nagród Misie 2019


Popkulturalna Akademia Wszystkiego PAW przyznająca rokrocznie antynagrody WĘŻE i popkulturowe nagrody MISIE ogłasza nominację do trzeciej edycji MISIÓW.

Oto dzieła, postacie i twórcy polskiej kultury popularnej, które najbardziej nas rozbawiły, wzruszyły czy wstrząsnęły organizatorami w sezonie 2018/2019. Wśród nominowanych znalazły się filmy kinowe „Kler”, „Jak pies z kotem”, „Córka trenera”, „Wilkołak”, seriale „Rojst”, „Ślepnąc od świateł”, dokumenty „Tylko nie mów nikomu”, „Wieś pływających krów”, a także książki, komiksy, płyty czy filmy krótkometrażowe.

Tegoroczna gala wręczenia nagród odbędzie się 28 września 2019 w Łodzi podczas 30 Międzynarodowego Festiwalu Komiksów i Gier, a uświetnią ją występy stand-uperów Jacka Stramika i Bartosza Zalewskiego oraz atrakcje niespodzianki.

W poprzednich dwóch edycjach MISIÓW wśród nagrodzonych znaleźli się m.in. twórcy dzieł „Zimna Wojna”, „Wołyń”, „Atak paniki”, „Ucho prezesa”, „Będziesz smażyć się w piekle” czy „Ostatnia rodzina”.

Nominowani:

ROZBAWIŁO
Córka trenera – film kinowy Producent Natalia Grzegorzek, reż. Łukasz Grzegorzek

za idealną na poprawę nastroju, uroczo nienachalną baśń o dojrzewaniu i emancypacji.  To wypełniony dyskretnym humorem rodzinny sparing mistrzowsko rozegrany przez Karolinę Bruchnicką i Jacka Braciaka.

Jaś i Małgosia – rodzieństwo, które przeżyło – film krótkometrażowy https://www.youtube.com/watch?v=WYwQxHiR0rk - g.f. Darwin; prod. Marek Hucz, reż. Jan Jurkowski

za oryginalną reinterpretację powszechnie znanej baśni, która odkrywa skryte w niej pokłady czarnego humoru dodatkowo uwypuklone znakomitym występem Marcina Dorocińskiego. 

Polska mistrzem Polski - seria żartów rysunkowych; autorzy Rafał Skarżycki, Tomasz Leśniak; wyd.  Timof Comics i cotygodniowa publikacja w „Gazecie Wyborczej”

za cotygodniowy zabawny zimny prysznic, który udanie z dystansem podsumowuje to, co w naszym kraju śmieszy, tumani, przestrasza.

Turbolechici – komiks; autor Karol „KRL” Kalinowski wyd. Sheptooha

za niepowtarzalny humor świetnie ujęty w strukturę komiksowego zeszytu. I za umiejętnie podkręcenie do „turbo” naszych lechickich wad i zalet.

Wieś pływających krów – film dokumentalny prod. Robert Zygmuntowski, Katarzyna Trzaska, Marek Żydowicz, Monika Braid; reż. Katarzyna Trzaska

za liryczną opowieść o zderzeniu cywilizacji, której delikatny humor przepełniony jest ciepłem i sympatią wobec portretowanych bohaterów.


WZRUSZYŁO
Córka trenera – film kinowy Producent Natalia Grzegorzek, reż. Łukasz Grzegorzek

praktycznie przepisując z kategorii powyżej - za idealną na poprawę nastroju, uroczo nienachalną baśń o dojrzewaniu i emancypacji. To naprawdę wzrusza.


Jak pies z kotem – film kinowy prod. Michał Kwieciński, reż. Janusz Kondratiuk

za kino będące sposobem na przepracowanie osobistej straty i traumy. Podana w lekki, niewymuszony sposób opowieść o braterskiej miłości i umieraniu, która nie tylko wzrusza, lecz autentycznie porusza i wprawia w zadumę.

Komeda Recomposed – płyta z muzyką Jaskułke Sexter; Warner Music Poland

za twórcze zmierzenie się z jazzową klasyką. Jaskułke traktuje kompozycje Komedy jako punkt wyjścia do muzycznych poszukiwań, w których nostalgia ustępuje miejsca nowoczesności, jednocześnie zaś pozostaje wspaniałym hołdem dla Mistrza.

Lekcje futbolu – książka Paweł Mościski; Wydawnictwo w podwórku

za utkaną z osobistych przeżyć i wspomnień refleksję na temat piłki nożnej jako sposobu na objaśnianie świata.

Nie ma – książka Mariusz Szczygieł; Wyd. Dowody na istnienie

za niebanalną opowieść o nieuchronności przemijania.

WSTRZĄSNĘŁO
Głosy. Co się zdarzyło na wyspie Jersey - książka Ewa Winnicka, Dionisios Sturis; wyd. Czarne

za reportaż, od którego ciężko się oderwać i opowieść o Polsce daleko od Polski.

Inkub – książka Artur Urbanowicz; wyd. Vesper

za udaną próbę polskiej opowieści grozy.

Kler – film kinowy Producent Jacek Rzehak, reż. Wojciech Smarzowski

za filmowe uderzenie młotem, które jest zarazem potężnym ciosem i finezyjną gawędą.

Mój kraj, taki piękny – film krótkometrażowy - https://vimeo.com/330518866; reż. Grzegorz Paprzycki

za obnażający naszą narodową plemienność skondensowany zapis przerażającej spirali nienawiści, którą w imię partykularnych interesów od kilku lat nakręcają polscy politycy.

Tylko nie mów nikomu – film dokumentalny; https://www.youtube.com/watch?v=BrUvQ3W3nV4 prod. Marek Sekielski, reż. Tomasz Sekielski

za odważny zapis tej smutnej części naszej rzeczywistości, o której zwykle publicznie się milczy.

DZIAŁO SIĘ
Rojst – serial tel. prod. Filip Bajon, Dariusz Sidor, Maciej Sojka, Jerzy Dzięgielewski, reż. Jan Holoubek

za udaną rekonstrukcję czasów minionych i udowodnienie, że tylko pozornie jest za czym tęsknić.

Ślepnąc od świateł – serial tel. prod. Izabela Łopuch, reż. Krzysztof Skonieczny

za wyrazistą wizję szybkiej i brutalnej współczesności, do której wielu aspiruje. To oparta na głośnej powieści Jakuba Żulczyka serialowa petarda.

Tylko nie mów nikomu –film dokumentalny; https://www.youtube.com/watch?v=BrUvQ3W3nV4 prod. Marek Sekielski, reż. Tomasz Sekielski

za bezwzględne dążenie do odpowiedzi i napięcie, jakiego nie znajdziemy w żadnej fabule.

Wajda – wystawa Muzeum Narodowe w Krakowie; kurator Rafał Syska

za imponującą rozmachem i ilością zawartych informacji ekspozycję poświęcona postaci i dorobkowi Andrzeja Wajdy. Uczta dla kinofilów, biografów i miłośników historii.

Wilkołak – film kinowy; prod. Magdalena Kamińska, Agata Szymańska; reż. Adrian Panek

za tempo i grozę jaką rzadko komukolwiek udaje się wywołać intencjonalnie w polskim kinie.

NAJLEPSZY BOHATER
Andrzej (z filmu Jak pies z kotem) scen. Janusz Kondratiuk, Dominik W. Rettinger; aktor Olgierd Łukaszewicz

za zapadający w pamięć portret starego zgryźliwego tetryka mierzącego się z chorobą i widmem nieuchronnego odejścia.

kierownik hotelu (z serialu Rojst) scenariusz Jan Holoubek, Kasper Bajon; aktor Piotr Fronczewski

za drugoplanową, ale zapadającą w pamięć postać, którą uosabia charakter dawnych lat w naszym kraju.

Maciej Kornet (z filmu Córka trenera) scen. Krzysztof Umiński, Łukasz Grzegorzek, aktor Jacek Braciak

za niebanalny i wielowymiarowy wizerunek zaangażowanego rodzica w XXI wieku.

Wit Szostak (z ksiązki Poniewczasie) autor Wit Szostak

za oryginalną próbę literackiego opowiedzenia o sobie i niekoniecznie.

Witold Wanycz (z serialu Rojst) scenariusz Jan Holoubek, Kasper Bajon; aktor Andrzej Seweryn

za wiarygodnie skonstruowaną postać dziennikarza, który ma przekonania, wątpliwości i skrupuły. Zawsze.


NAJLEPSZA BOHATERKA
Beata (z filmu Jak pies z kotem) scen. Janusz Kondratiuk, Dominik W. Rettinger; aktorka Bożena Stachura

za to, że w równorzędnym kwartecie bohaterów tej filmowej opowieści ona jedna nie jest gwiazdą kina i musi być podporą dla całej reszty. I wywiązuje się z tej roli rewelacyjnie.


Joanna Chyłka (Z serialu Chyłka. Zaginięcie) scen. Michał Wawrzecki, Justyna Stefaniak, Krzysztof Szpetmański na podstawie powieści Remigiusza Mroza; aktorka Magdalena Cielecka

za rewelacyjnie i wiarygodnie pokazaną zapadającą błyskawicznie w pamięć postać twardej, niezależnej kobiety czynu.

Ewa Maksymiuk (z dokumentu Maksymiuk koncert we dwoje) scen. Maria Nockowska; Ewa Maksymiuk

za wielką rolę w życiu wielkiego człowieka. I kreację, która przecież nie jest kreacją, tylko dokumentalną prawdą.

Kinga Słowik – Alicja (z filmu Fuga) scen. Gabriela Muskała; aktorka Gabriela Muskała

za postać, która balansuje na cienkiej granicy wiarygodności, ale nigdy jej nie przekracza. Postać, która potrafi równocześnie zachwycać i odrzucać.

nadkom. Maria Sokołowska (Z serialu Zasada Przyjemności) scen. Maciej Maciejewski; aktorka Magdalena Buczkowska

za wrzuconą w męski świat charyzmatyczną policjantkę, która na każdym kroku musi udowadniać, że ma jaja.

NAJLEPSZY CZARNY CHARAKTER
Dario (z serialu Ślepnąc od świateł) scen. Krzysztof Skonieczny, Jakub Żulczyk; aktor Jan Frycz

za idealnego ekranowego złego – takiego, którego uwielbiamy oglądać, ale na samą myśl, że moglibyśmy go spotkać w życiu przechodzi nas dreszcz.

milicjant Marek Kulik (z serialu Rojst) scenariusz Jan Holoubek, Kasper Bajon; aktor Jacek Beler

za świetnie oddaną bezwzględność i łatwość w krzywdzeniu jaką mieli funkcjonariusze PRL-u.

ksiądz Leszek Lisowski (z filmy Kler) scen. Wojciech Rzehak, Wojciech Smarzowski; aktor Jacek Braciak

za emanację zła w czystej postaci, pięknie skrytego za uśmiechem i koloratką.

arcybiskup Mordowicz (z filmy Kler) scen. Wojciech Rzehak, Wojciech Smarzowski; aktor Janusz Gajos

za wiarygodnie oddaną butę i poczucie wyższości. Aż chce się paść na kolana. Dla kreacji.

wataha (z filmu Wilkołak) scen. Adrian Panek

za (pierwszą od lat w polskim kinie) nieaktorską kreację zła, na której widok nie wybuchamy śmiechem.

NAJLEPSZY TWÓRCA
Bartosz Minkiewcz (za komiksy WILQ i Straine)

za nieustannie aktualny i zaskakujący humor, przekraczanie granic i niebanalność wyborów tematów.

Marek i Tomasz Sekielscy (za film Tylko nie mów nikomu)

za odwagę, konsekwencję i twórczą niezależność na wielu poziomach

Kasia i Jacek Sienkiewicz (za zespół Kwiat jabłoni)

za nową, świeżą i fascynującą propozycję muzyczną na naszym dość skostniałym rynku.

Wojciech Smarzowski (za film Kler)

za film, który musiał powstać, ale wcale nie musiał być aż tak dobry i wielowymiarowy. A jest.

Wit Szostak (za książkę Poniewczasie)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz