Popkulturalna Akademia
Wszystkiego PAW przyznająca rokrocznie antynagrody WĘŻE i popkulturowe nagrody
MISIE ogłasza nominację do trzeciej edycji MISIÓW.
Oto dzieła, postacie i twórcy
polskiej kultury popularnej, które najbardziej nas rozbawiły, wzruszyły czy
wstrząsnęły organizatorami w sezonie 2018/2019. Wśród nominowanych znalazły się
filmy kinowe „Kler”, „Jak pies z kotem”, „Córka trenera”, „Wilkołak”, seriale
„Rojst”, „Ślepnąc od świateł”, dokumenty „Tylko nie mów nikomu”, „Wieś
pływających krów”, a także książki, komiksy, płyty czy filmy krótkometrażowe.
Tegoroczna gala wręczenia nagród
odbędzie się 28 września 2019 w Łodzi podczas 30 Międzynarodowego Festiwalu
Komiksów i Gier, a uświetnią ją występy stand-uperów Jacka Stramika i Bartosza
Zalewskiego oraz atrakcje niespodzianki.
W poprzednich dwóch edycjach
MISIÓW wśród nagrodzonych znaleźli się m.in. twórcy dzieł „Zimna Wojna”,
„Wołyń”, „Atak paniki”, „Ucho prezesa”, „Będziesz smażyć się w piekle” czy
„Ostatnia rodzina”.
Nominowani:
ROZBAWIŁO
Córka trenera –
film kinowy Producent Natalia Grzegorzek, reż. Łukasz Grzegorzek
za idealną na poprawę
nastroju, uroczo nienachalną baśń o dojrzewaniu i emancypacji. To wypełniony dyskretnym humorem rodzinny
sparing mistrzowsko rozegrany przez Karolinę Bruchnicką i Jacka Braciaka.
Jaś i Małgosia –
rodzieństwo, które przeżyło – film krótkometrażowy https://www.youtube.com/watch?v=WYwQxHiR0rk - g.f.
Darwin; prod. Marek Hucz, reż. Jan Jurkowski
za oryginalną
reinterpretację powszechnie znanej baśni, która odkrywa skryte w niej pokłady
czarnego humoru dodatkowo uwypuklone znakomitym występem Marcina
Dorocińskiego.
Polska mistrzem Polski -
seria żartów rysunkowych; autorzy Rafał Skarżycki, Tomasz Leśniak; wyd. Timof Comics i cotygodniowa publikacja w
„Gazecie Wyborczej”
za cotygodniowy zabawny
zimny prysznic, który udanie z dystansem podsumowuje to, co w naszym kraju
śmieszy, tumani, przestrasza.
Turbolechici –
komiks; autor Karol „KRL” Kalinowski wyd. Sheptooha
za niepowtarzalny humor
świetnie ujęty w strukturę komiksowego zeszytu. I za umiejętnie podkręcenie do
„turbo” naszych lechickich wad i zalet.
Wieś pływających krów – film
dokumentalny prod. Robert Zygmuntowski, Katarzyna Trzaska, Marek Żydowicz,
Monika Braid; reż. Katarzyna Trzaska
za liryczną opowieść o zderzeniu cywilizacji, której delikatny humor przepełniony jest ciepłem i sympatią wobec portretowanych bohaterów.
WZRUSZYŁO
Córka trenera – film
kinowy Producent Natalia Grzegorzek, reż. Łukasz Grzegorzek
praktycznie przepisując z
kategorii powyżej - za idealną na poprawę nastroju, uroczo nienachalną baśń o
dojrzewaniu i emancypacji. To naprawdę wzrusza.
Jak pies z kotem – film
kinowy prod. Michał Kwieciński, reż. Janusz Kondratiuk
za kino będące sposobem na
przepracowanie osobistej straty i traumy. Podana w lekki, niewymuszony sposób
opowieść o braterskiej miłości i umieraniu, która nie tylko wzrusza, lecz
autentycznie porusza i wprawia w zadumę.
Komeda Recomposed – płyta
z muzyką Jaskułke Sexter; Warner Music Poland
za twórcze zmierzenie się
z jazzową klasyką. Jaskułke traktuje kompozycje Komedy jako punkt wyjścia do
muzycznych poszukiwań, w których nostalgia ustępuje miejsca nowoczesności,
jednocześnie zaś pozostaje wspaniałym hołdem dla Mistrza.
Lekcje futbolu – książka
Paweł Mościski; Wydawnictwo w podwórku
za utkaną z osobistych
przeżyć i wspomnień refleksję na temat piłki nożnej jako sposobu na objaśnianie
świata.
Nie ma – książka
Mariusz Szczygieł; Wyd. Dowody na istnienie
za niebanalną opowieść o
nieuchronności przemijania.
WSTRZĄSNĘŁO
Głosy. Co się zdarzyło na
wyspie Jersey - książka Ewa Winnicka, Dionisios Sturis;
wyd. Czarne
za reportaż, od którego
ciężko się oderwać i opowieść o Polsce daleko od Polski.
Inkub – książka
Artur Urbanowicz; wyd. Vesper
za udaną próbę polskiej
opowieści grozy.
Kler – film
kinowy Producent Jacek Rzehak, reż. Wojciech Smarzowski
za filmowe uderzenie
młotem, które jest zarazem potężnym ciosem i finezyjną gawędą.
Mój kraj, taki piękny – film
krótkometrażowy - https://vimeo.com/330518866; reż. Grzegorz Paprzycki
za obnażający naszą
narodową plemienność skondensowany zapis przerażającej spirali nienawiści,
którą w imię partykularnych interesów od kilku lat nakręcają polscy politycy.
Tylko nie mów nikomu –
film dokumentalny; https://www.youtube.com/watch?v=BrUvQ3W3nV4
prod. Marek Sekielski, reż. Tomasz Sekielski
za odważny zapis tej
smutnej części naszej rzeczywistości, o której zwykle publicznie się milczy.
DZIAŁO
SIĘ
Rojst – serial
tel. prod. Filip Bajon, Dariusz Sidor, Maciej Sojka, Jerzy Dzięgielewski, reż.
Jan Holoubek
za udaną rekonstrukcję
czasów minionych i udowodnienie, że tylko pozornie jest za czym tęsknić.
Ślepnąc od świateł – serial
tel. prod. Izabela Łopuch, reż. Krzysztof Skonieczny
za wyrazistą wizję
szybkiej i brutalnej współczesności, do której wielu aspiruje. To oparta na
głośnej powieści Jakuba Żulczyka serialowa petarda.
Tylko nie mów nikomu –film
dokumentalny; https://www.youtube.com/watch?v=BrUvQ3W3nV4
prod. Marek Sekielski, reż. Tomasz Sekielski
za bezwzględne dążenie do
odpowiedzi i napięcie, jakiego nie znajdziemy w żadnej fabule.
Wajda –
wystawa Muzeum Narodowe w Krakowie; kurator Rafał Syska
za imponującą rozmachem i
ilością zawartych informacji ekspozycję poświęcona postaci i dorobkowi Andrzeja
Wajdy. Uczta dla kinofilów, biografów i miłośników historii.
Wilkołak – film
kinowy; prod. Magdalena Kamińska, Agata Szymańska; reż. Adrian Panek
za tempo i grozę jaką
rzadko komukolwiek udaje się wywołać intencjonalnie w polskim kinie.
NAJLEPSZY
BOHATER
Andrzej (z filmu Jak pies
z kotem) scen. Janusz Kondratiuk, Dominik W. Rettinger; aktor
Olgierd Łukaszewicz
za zapadający w pamięć
portret starego zgryźliwego tetryka mierzącego się z chorobą i widmem
nieuchronnego odejścia.
kierownik hotelu (z
serialu Rojst) scenariusz Jan Holoubek, Kasper Bajon;
aktor Piotr Fronczewski
za drugoplanową, ale
zapadającą w pamięć postać, którą uosabia charakter dawnych lat w naszym kraju.
Maciej Kornet (z filmu
Córka trenera) scen. Krzysztof Umiński, Łukasz Grzegorzek,
aktor Jacek Braciak
za niebanalny i
wielowymiarowy wizerunek zaangażowanego rodzica w XXI wieku.
Wit Szostak (z ksiązki
Poniewczasie) autor Wit Szostak
za oryginalną próbę
literackiego opowiedzenia o sobie i niekoniecznie.
Witold Wanycz (z serialu
Rojst) scenariusz Jan Holoubek, Kasper Bajon; aktor Andrzej
Seweryn
za wiarygodnie
skonstruowaną postać dziennikarza, który ma przekonania, wątpliwości i
skrupuły. Zawsze.
NAJLEPSZA
BOHATERKA
Beata (z filmu Jak pies z
kotem) scen. Janusz Kondratiuk, Dominik W. Rettinger; aktorka
Bożena Stachura
za to, że w równorzędnym
kwartecie bohaterów tej filmowej opowieści ona jedna nie jest gwiazdą kina i
musi być podporą dla całej reszty. I wywiązuje się z tej roli rewelacyjnie.
Joanna Chyłka (Z serialu
Chyłka. Zaginięcie) scen. Michał Wawrzecki, Justyna Stefaniak,
Krzysztof Szpetmański na podstawie powieści Remigiusza Mroza; aktorka Magdalena
Cielecka
za rewelacyjnie i
wiarygodnie pokazaną zapadającą błyskawicznie w pamięć postać twardej,
niezależnej kobiety czynu.
Ewa Maksymiuk (z dokumentu
Maksymiuk koncert we dwoje) scen. Maria Nockowska; Ewa
Maksymiuk
za wielką rolę w życiu
wielkiego człowieka. I kreację, która przecież nie jest kreacją, tylko
dokumentalną prawdą.
Kinga Słowik – Alicja (z
filmu Fuga) scen. Gabriela Muskała; aktorka Gabriela
Muskała
za postać, która balansuje
na cienkiej granicy wiarygodności, ale nigdy jej nie przekracza. Postać, która
potrafi równocześnie zachwycać i odrzucać.
nadkom. Maria Sokołowska
(Z serialu Zasada Przyjemności) scen. Maciej Maciejewski;
aktorka Magdalena Buczkowska
za wrzuconą w męski świat
charyzmatyczną policjantkę, która na każdym kroku musi udowadniać, że ma jaja.
NAJLEPSZY
CZARNY CHARAKTER
Dario (z serialu Ślepnąc
od świateł) scen. Krzysztof Skonieczny, Jakub Żulczyk;
aktor Jan Frycz
za idealnego ekranowego
złego – takiego, którego uwielbiamy oglądać, ale na samą myśl, że moglibyśmy go
spotkać w życiu przechodzi nas dreszcz.
milicjant Marek Kulik (z
serialu Rojst) scenariusz Jan Holoubek, Kasper Bajon;
aktor Jacek Beler
za świetnie oddaną
bezwzględność i łatwość w krzywdzeniu jaką mieli funkcjonariusze PRL-u.
ksiądz Leszek Lisowski (z
filmy Kler) scen. Wojciech Rzehak, Wojciech Smarzowski;
aktor Jacek Braciak
za emanację zła w czystej
postaci, pięknie skrytego za uśmiechem i koloratką.
arcybiskup Mordowicz (z
filmy Kler) scen. Wojciech Rzehak, Wojciech Smarzowski;
aktor Janusz Gajos
za wiarygodnie oddaną butę
i poczucie wyższości. Aż chce się paść na kolana. Dla kreacji.
wataha (z filmu Wilkołak) scen.
Adrian Panek
za (pierwszą od lat w
polskim kinie) nieaktorską kreację zła, na której widok nie wybuchamy śmiechem.
NAJLEPSZY
TWÓRCA
Bartosz Minkiewcz (za
komiksy WILQ i Straine)
za nieustannie aktualny i
zaskakujący humor, przekraczanie granic i niebanalność wyborów tematów.
Marek i Tomasz Sekielscy
(za film Tylko nie mów nikomu)
za odwagę, konsekwencję i
twórczą niezależność na wielu poziomach
Kasia i Jacek Sienkiewicz
(za zespół Kwiat jabłoni)
za nową, świeżą i
fascynującą propozycję muzyczną na naszym dość skostniałym rynku.
Wojciech Smarzowski (za
film Kler)
za film, który musiał
powstać, ale wcale nie musiał być aż tak dobry i wielowymiarowy. A jest.
Wit Szostak (za książkę
Poniewczasie)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz