Znamy już nazwiska jurorów,
którzy zdecydują o nagrodach w Konkursie Głównym oraz w Konkursie Filmów
Krótkometrażowych na tegorocznym Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.
Jury Konkursu Głównego 44. FPFF:
Maciej Wojtyszko (Przewodniczący Jury), Ewa Braun, Bożena Dykiel, Piotr
Dzięcioł, Paweł Laskowski, Ilona Łepkowska, Maria Sadowska, Nikodem
Wołk-Łaniewski, Jerzy Zieliński
Jury Konkursu Filmów
Krótkometrażowych 44. FPFF: Kinga Dębska (Przewodnicząca Jury), Natalia
Grzegorzek, Katarzyna Klimkiewicz
Biogramy
Jury Konkursu Głównego
Maciej Wojtyszko – Przewodniczący
Jury
Reżyser teatralny, filmowy i
telewizyjny. Studia rozpoczął na Wydziale Filozofii UW. Po roku porzucił je na
rzecz reżyserii w PWSFTviT w Łodzi. Pisarz, dramaturg, profesor Akademii
Teatralnej w Warszawie, dwukrotny dziekan Wydziału Reżyserii. W latach
1990–1991 był dyrektorem Teatru Powszechnego. Zrealizował ponad dwadzieścia
widowisk Teatru Telewizji, pięć filmów fabularnych, kilkadziesiąt spektakli
teatralnych, ponad dwieście odcinków seriali. Jest autorem wielu słuchowisk,
dramatów, sztuk teatralnych i piosenek. Pisze książki dla dzieci i dorosłych,
często własnoręcznie je ilustrując. Laureat nagród na festiwalach w Poznaniu,
Gdyni, Częstochowie, Tarnowie i Moskwie za filmy „Synteza” i „Ogród Luizy”. Za
wybitne zasługi dla kultury polskiej i za osiągnięcia w pracy dydaktycznej
został odznaczony w 2002 roku Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski.
Jest również Kawalerem Orderu Uśmiechu.
Ewa Braun
Scenografka. Absolwentka historii
sztuki na UW. Laureatka Oscara za dekorację wnętrz do filmu „Lista Schindlera”
w reżyserii Stevena Spielberga. Członkini Amerykańskiej Akademii Filmowej w Los
Angeles. Nagrodzona Brązowymi Lwami za film „Cudowne dziecko” na FPFF w Gdańsku
w 1987 roku. Pracowała przy realizacji sześćdziesięciu filmów fabularnych i
wieloodcinkowych filmów telewizyjnych w charakterze kostiumografki, dekoratorki
wnętrz, scenografki. Współpracowała z wybitnymi reżyserami polskimi i
zagranicznymi, takimi jak: Andrzej Wajda, Krzysztof Kieślowski, Krzysztof
Zanussi, Agnieszka Holland, Wojciech Jerzy Has, Tadeusz Konwicki, Janusz
Majewski, John Irvin, Constantin Costa-Gavras, Steven Spielberg, Peter
Kassovitz, Volker Schlöndorff. Od dwudziestu lat zajmuje się działalnością dydaktyczną.
Wykłada na wielu wyższych uczelniach, prowadzi zajęcia poświęcone scenografii
filmowej i historii mody. Profesor nadzwyczajny w PWSFTviT w Łodzi i
warszawskiej ASP, gdzie prowadzi samodzielną pracownię poświęconą zagadnieniom
z zakresu kultury materialnej i obyczaju. W PWSFTviT w Łodzi na warsztatach pod
jej opieką artystyczną powstało ponad sto etiud studenckich, mających na celu
praktyczne przybliżenie studentom zagadnień tworzenia przestrzeni
scenograficznej i wizerunku postaci. W 2014 roku uhonorowana Złotym Medalem
Zasłużony Kulturze Gloria Artis i Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski.
Za swoją działalność dydaktyczną wyróżniona w 2018 roku nagrodą Specjalny Złoty
Dinozaur dla wybitnego twórcy i zasłużonego pedagoga.
Bożena Dykiel
Aktorka. Ukończyła Akademię
Teatralną w Warszawie. Zaraz po studiach trafiła do Studenckiego Teatru
Satyryków, gdzie zagrała rolę Sexy w 1972 roku w prapremierze Janusza
Głowackiego „Cudzołóstwo ukarane”. W latach 1973–1985 grała w Teatrze Narodowym
i na scenie Teatru Małego pod kierunkiem Adama Hanuszkiewicza. Jej
najważniejsze role to: Panna Młoda w „Weselu”, Goplana w „Balladynie”
Słowackiego, Helena w „Wacława dziejach” Garczyńskiego, Telimena w „Panu
Tadeuszu” Mickiewicza. W Szekspirowskim „Jak wam się podoba” grała główną rolę
Rozaliny w reżyserii Minca. Ma na swoim koncie również spektakle w prywatnych
teatrach, mnóstwo ról dla dzieci i młodzieży w bajkach. Zanim zagrała w
teatrze, pojawiła się w filmie „Uciec jak najbliżej” Janusza Zaorskiego,
później zagrała u tego reżysera w „Awansie” z Marianem Opanią. Ma na swoim
koncie ponad siedemdziesiąt ról filmowych, najważniejsze z nich zagrała w
filmach: „Wesele”, „Ziemia obiecana”, „Smuga cienia”, „Człowiek z żelaza”,
„Wielki tydzień”, „Biesy” – w reżyserii Andrzeja Wajdy.
Piotr Dzięcioł
Producent filmowy. Absolwent
Wydziału Prawa Uniwersytetu Wrocławskiego, a także Studium Organizacji
Produkcji Filmowej i Telewizyjnej PWSFTViT w Łodzi. W 1991 roku założył firmę
Opus Film, produkującą filmy reklamowe, dokumentalne i fabularne, będącą w tym
czasie jedną z pierwszych prywatnych firm o tym profilu w Polsce. Od 2004 roku
jest członkiem Europejskiej Akademii Filmowej, członkiem zarządu Krajowej Izby
Producentów Audiowizualnych, zasiadał również w Radzie Polskiego Instytutu
Sztuki Filmowej (2008- 2011). Za wspieranie młodych twórców i wkład w rozwój
polskiego młodego kina w 2007 r. otrzymał nagrodę „Złotego Anioła” na
Międzynarodowym Festiwalu Filmowym TofiFest w Toruniu. Nagrodzony Border Gate
Award na Festiwalu Regiofun.W 2015 roku British Academy of Film and Television
Arts nagrodziła go BAFTą za film „Ida”. Jest producentem i koproducentem
przeszło trzydziestu filmów fabularnych, z których wiele brało udział w
najważniejszych międzynarodowych festiwalach filmowych: w Berlinie, Cannes,
Wenecji. Największy sukces odniosły wyprodukowane przez Opus Film obrazy w
reżyserii Pawła Pawlikowskiego: „Ida”, którą nagrodzono m.in. Oscarem i
Nagrodą Brytyjskiej Akademii Filmowej dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego,
oraz „Zimna Wojna”, nagrodzona między innymi Złotą Palmą za reżyserię w Cannes
w 2018 roku, pięcioma Europejskimi Nagrodami Filmowymi oraz nominowana do
Oscara.
Paweł Laskowski
Montażysta filmowy. Pracował przy
montażu wszystkich filmów Wojciecha Smarzowskiego. Trzykrotnie nagradzany na
FPFF w Gdyni za najlepszy montaż w filmach: „Dom zły”, „Drogówka”, „Pod Mocnym
Aniołem”. Brał udział w tworzeniu spektakli telewizyjnych oraz seriali, takich
jak: „Kuracja”, „Klucz”, „Kryminalni”, „Barwy szczęścia”, „Komisarz Alex”.
Ilona Łepkowska
Scenarzystka i producentka
filmowa i telewizyjna. Ukończyła Wydział Zarządzania UW i Studium Scenariuszowe
przy PWSFTviT. Debiutowała w 1983 roku scenariuszem do filmu telewizyjnego
„Wakacje z Madonną”. Autorka lub współautorka takich filmów jak: „Przez dotyk”,
„Kocham kino”, „Och, Karol”, „Kogel-mogel”, „Galimatias, czyli kogel-mogel 2”,
„Komedia małżeńska”, „Nigdy w życiu”, „Nie kłam, kochanie”, „Och, Karol 2”,
„Miszmasz, czyli kogel-mogel 3”. Była też współproducentką ostatnich czterech
tytułów. Współtwórczyni seriali telewizyjnych „Klan”, „Na dobre i na złe”, „M
jak miłość”, „Barwy szczęścia”, „Stulecie Winnych”. Wykłada w szkołach
filmowych i na kursach scenariuszowych. W 2016 roku zadebiutowała jako pisarka
powieścią „Pani mnie z kimś pomyliła”. Od kilku lat stała felietonistka
„TeleTygodnia”. W 2019 roku wybrana na przewodniczącą Gildii Scenarzystów
Polskich.
Maria Sadowska
Reżyserka filmowa. Od ponad
dwudziestu lat obecna również na polskiej scenie muzycznej jako wokalistka,
kompozytorka i autorka tekstów. Ma na koncie jedenaście płyt. Przełomem w jej
karierze okazał się album „Tribute to Komeda” (Złota Płyta), który wpisał się w
historię polskiej muzyki. Współpracowała z wieloma polskimi i zagranicznymi
artystami. Z Michelem Legrandem jako jedyna polska wokalistka wystąpiła na
prestiżowym, jubileuszowym Festiwalu Jazz Jamboree. Współpracowała także m.in.
z Michałem Urbaniakiem, Janem Ptaszynem-Wróblewskim, Bogusławem Mecem oraz
Urszulą Dudziak. Ukończyła Wydział Reżyserii PWSFTviT. Jej pełnometrażowy
debiut fabularny „Dzień Kobiet” miał premierę na FPFF w Gdyni w 2012 roku. Był
wielokrotnie nagradzany w Polsce i na świecie, otrzymał m.in. Grand Prix na
Festiwalu Młodego Kina Wschodnioeuropejskiego w Cottbus 2012. W 2017 roku
premierę miał jej film „Sztuka kochania. Historia Michaliny Wisłockiej”. Obraz
zdobył wiele pozytywnych recenzji i uplasował się na pierwszym miejscu polskiego
box office.
Nikodem Wołk -Łaniewski
Reżyser i realizator warstwy
dźwiękowej kilkudziesięciu filmów fabularnych, telewizyjnych, dokumentalnych,
spektakli Teatru Telewizji. Profesor doktor habilitowany sztuk muzycznych.
Współpracował m.in. z Krzysztofem Kieślowskim, Andrzejem Wajdą, Jerzym Stuhrem
czy Krzysztofem Krauze. Wielokrotnie nominowany do Orła, nagrodę tę zdobył w
kategorii najlepszy dźwięk za takie filmy jak: „Pan Tadeusz” (reż. Andrzej
Wajda), „Prymas. Trzy lata z tysiąca” (reż. Teresa Kotlarczyk), „Mój Nikifor”
(reż. Krzysztof Krauze). Laureat Srebrnej Plakietki na FPFF w Gdańsku 1978 za
dźwięk do filmu „Hallo Szpicbródka, czyli ostatni występ króla kasiarzy”.
Członek Zarządu Głównego SFP, przewodniczący Koła Reżyserów Dźwięku. Członek Rady
Technologicznej PISF. Odznaczony m.in.: Złotym Krzyżem Zasługi, Krzyżem
Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski, Srebrnym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria
Artis.
Jerzy Zieliński
Autor zdjęć filmowych, reżyser.
Członek Amerykańskiej Akademii Filmowej (AMPAS), polskiego Stowarzyszenia
Autorów Zdjęć Filmowych (PSC) oraz amerykańskiego Stowarzyszenia Autorów Zdjęć
Filmowych (ASC). Dwukrotnie otrzymywał na festiwalu w Gdyni nagrodę za
najlepsze zdjęcia: najpierw do filmu „Aria dla atlety” i po wielu latach do filmu
„Letnie przesilenie”. Pracował z wieloma wspaniałymi reżyserami, takimi jak
Filip Bajon („Aria dla atlety”, „Wizja lokalna 1901”), Wojciech Marczewski
(„Dreszcze”, „Ucieczka z kina Wolność”) Agnieszka Holland („Plac Washingtona”)
Michał Rogalski („Letnie przesilenie) czy Pat O’Connor („Cal”). Później
wyjechał do USA, gdzie przez piętnaście lat robił zdjęcia do amerykańskich
produkcji, m.in. do kultowego filmu „Galaxy Quest” (reż. Dean Parisot).
Ostatnio współpracuje z Markiem Koterskim („Baby są jakieś inne”, „7 uczuć”).
Kilka lat temu wyreżyserował film „Król życia”.
Konkurs Filmów Krótkometrażowych
Kinga Dębska – Przewodnicząca
Jury
Absolwentka reżyserii filmowej
praskiej FAMU, a wcześniej japonistyki na UW. Ma na swoim koncie kilkanaście
filmów dokumentalnych, m.in. nagrodzoną Orłem pełnometrażową „Aktorkę” o
Elżbiecie Czyżewskiej. Za swój debiut fabularny „Hel” otrzymała nagrodę za
najlepszy scenariusz na Koszalińskim Festiwalu Debiutów Filmowych Młodzi i Film
w 2010 roku. Drugi film fabularny, „Moje córki krowy”, przyniósł jej sukces
artystyczny i frekwencyjny, m.in. Nagrodę Publiczności, Nagrodę Dziennikarzy
oraz Nagrodę Sieci Kin Studyjnych i Lokalnych na Festiwalu Filmowym w Gdyni w
2015 roku oraz wiele innych nagród w Polsce i na świecie. Jej ostatnie dwa
filmy to „Plan B” oraz „Zabawa zabawa”, nagrodzona m. in. Nagrodą Publiczności
na Międzynarodowym Festiwalu Kina Niezależnego Mastercard Off Camera w Krakowie
2019. Jest również autorką książek „Moje córki krowy” i „Porozmawiaj ze mną”. Ostatnim
jej projektem jest sześcioodcinkowy serial dla TVN pt. „Szóstka”.
Natalia Grzegorzek
Absolwentka Wydziału Stosowanych
Nauk Społecznych UW oraz kursu Dok Pro w Szkole Wajdy. Prezeska Zarządu
Koskino. Producentka filmów fabularnych „Kamper” (2016) i „Córka trenera”
(2018) w reż. Łukasza Grzegorzka. Polska producentka „Kawek na drodze” w reż.
Olmo Omerzu (ubiegłoroczny czeski kandydat do Oscara). Członkini Polskiej
Gildii Producentów i KIPA. Obecnie pracuje nad kolejnymi projektami, w tym
m.in. nad nowym filmem Łukasza Grzegorzka „Tak ma być” oraz „Skull Echo” –
pełnometrażowym debiutem fabularnym nagrodzonej Paszportem „Polityki”
wokalistki i multiinstrumentalistki Julii Marcell. Laureatka stypendium PISF na
udział w warsztatach EAVE w 2020 roku.
Katarzyna Klimkiewicz
Reżyserka i scenarzystka.
Członkini Europejskiej Akademii Filmowej, przez wiele lat była członkinią
zarządu i prezeską Stowarzyszenia Film 1,2. Jest także wiodącą reżyserką
popularnego polskiego serialu „Pierwsza miłość”. Ukończyła reżyserię w PWSFTviT
w Łodzi. Była stypendystką Binger Film Institute w Amsterdamie, robiła filmy w
Berlinie, Izraelu, Wielkiej Brytanii, Chile. Jej krótkometrażowy debiut „Hanoi
– Warszawa” zdobył wiele nagród w Polsce i na świecie, a Europejska Akademia
Filmowa uznała go za najlepszy film krótkometrażowy 2010 roku. W pełnym metrażu
zadebiutowała filmem „Zaślepiona”, który na Koszalińskim Festiwalu Debiutów
Filmowych Młodzi i Film otrzymał Grand Prix Wielkiego Jantara, nagrodę za
reżyserię oraz Nagrodę Dziennikarzy.
Podczas 44. FPFF obradować będą
również pozaregulaminowe ciała jurorskie: Jury Młodych, wyłonione przez
Filmotekę Narodową – Instytut Audiowizualny, oraz Jury Polskiej Federacji
Dyskusyjnych Klubów Filmowych. Informacje o ich składzie są dostępne na stronie
internetowej Festiwalu.
44. Festiwal Polskich Filmów
Fabularnych odbędzie się w dniach 16-21 września 2019 roku w Gdyni. [informacja
prasowa]
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz