Podczas 44. Festiwalu Polskich
Filmów Fabularnych doszło do spotkania zorganizowanego przez Gildię Reżyserów
Polskich, którzy przedstawili swoją propozycję zmian dotyczących tego wydarzenia.
Wśród postulatów Gildii jest m.in. przywrócenie funkcji dyrektora
artystycznego, powrót konkursu Inne Spojrzenie, niezależność komitetu
selekcyjnego. Gildia zapowiedziała, że gotowa jest na stworzenie
konkurencyjnego festiwalu, jeśli ten w Gdyni nie przejdzie gruntownej reformy.
Tegoroczna selekcja do Konkursu
Głównego festiwalu w Gdyni wywołała wielkie poruszenie. Propozycje Komitetu
Selekcyjnego pracującego pod kierunkiem Kingi Dębskiej zostały zmarginalizowane,
potrzebna była interwencja środowiska i dzięki temu do konkursu dołączono
wcześniej odrzucone przez Komitet Organizacyjny cztery filmy (a ostatecznie
trzy, bo jeden z producentów zrezygnował z udziału w wydarzeniu), wskazane
przez ciało doradcze. Próba wpłynięcia na kształt Konkursu Głównego wywołała
ogromne poruszenie w środowisku.
W dzisiejszym spotkaniu na
festiwalu wzięli udział m.in.: Agnieszka Holland, Wojciech Smarzowski, Paweł
Pawlikowski, Andrzej Jakimowski (szef Gildii), Jacek Borcuch, Borys Lankosz,
Małgorzata Szumowska, Kinga Dębska, Joanna Kos-Krauze, Janusz Zaorski, Paweł
Maślona, Piotr Domalewski, Jagoda Szelc i wielu innych cenionych twórców.
Podczas spotkanie nie brakowało
momentów pełnych emocji. Wojciech Marczewski zapowiedział, że nie będzie
uczestniczył w przyszłości w Radzie festiwalu. Doszło do mocnej wymiany zdań
między przedstawicielami Gildii, a Jackiem Bromskim z SFP. Wskazywano na błędy
popełniane przez lata i oceniono pozytywnie działalność dyrektora artystycznego
Michała Chacińskiego, pod którego kierunkiem konkurs w Gdyni miał niezależny i
autorski charakter.
Festiwal w Gdyni potrzebuje
zmian, to jest pewne, ale jeśli nie uda się do tego doprowadzić to Andrzej
Jakimowski w imieniu Gildii powiedział, że jest rozważna możliwość stworzenia innego festiwalu polskiego kina, który zadba o jego
jakości. Reżyserzy gotowi są zbojkotować gdyńskie wydarzenie, w kształcie,
jaki jest obecnie.
Gildia Reżyserów Polskich pisze
na swojej stronie: „Nie może być tak, że wszystkie merytoryczne decyzje,
włączając w to zwłaszcza wybór filmów do Konkursu Głównego, podejmuje Komitet
Organizacyjny, reprezentujący fundatorów
festiwalu. Takie rozwiązanie nieuchronnie prowadzi do konfliktu interesów, w
którym instytucje finansujące nie tylko sam festiwal, ale i poszczególne filmy
zgłoszone do Konkursu Głównego, decydują o selekcji filmów do tego konkursu, a
także odpowiadają za wybór jury. Traci na tym wiarygodność festiwalu, a co za
tym idzie – jego prestiż, który z roku na rok jest coraz mniejszy”.
Festiwal potrzebuje zmian i jak
napisała Gildia „głębokiej reformy”: „Niezbędne są zmiany w regulaminie
festiwalu, które zapewnią środowisku filmowemu realny wpływ na kształt
festiwalu oraz zagwarantują transparentność i uczciwość procesu selekcyjnego.
Nie uda się to bez zapewnienia całkowitej niezależności Zespołowi Selekcyjnemu,
składającego się z uznanych twórców, jak i bez przywrócenia funkcji Dyrektora
Artystycznego, którym powinien zostać prawdziwy człowiek kina z
niekwestionowanym dorobkiem i uznaniem w środowisku filmowym”.
Reforma festiwalu w Gdyni
sprowadza się do następujących postulatów:
Po pierwsze, festiwal musi mieć dyrektora artystycznego.
Dyrektor artystyczny powinien
odpowiadać za artystyczny kształt festiwalu. Taki dyrektor może być wybierany
tylko przez naprawdę kompetentne grono. Proponujemy by był to zespół pięciu
laureatów Złotych Lwów.
Po drugie, Zespół selekcyjny powinien być całkowicie niezależny od
Komitetu Organizacyjnego.
Zespół selekcyjny wybierający
filmy do Konkursu Głównego powinien być całkowicie niezależny od Komitetu
Organizacyjnego. Organizatorzy Festiwalu, którzy go finansują, nie powinni
ingerować w wybór filmów. W uzasadnionych przypadkach, Komitet
Organizacyjny powinien mieć prawo
uzupełnienia listy filmów konkursowych, ale bez wchodzenia w spór z Zespołem
Selekcyjnym, jak to miało miejsce w tym roku. To powinna być osobna i jawna
decyzja, za którą odpowiedzialny byłby komitet. Tegoroczny spór był żenujący i
niepotrzebnie zrujnował zaufanie do Komitetu. Dobrze, że udało się go zażegnać.
Po trzecie, Festiwal potrzebuje
forum wymiany opinii.
Festiwal powinien zadbać o
atmosferę fermentu, dyskusji twórczych, rozwijających sztukę filmową. Powinien
być miejscem wymiany myśli i zapewnienie takiego forum powinno być jednym z
ważnych zadań dyrektora artystycznego.
Gildia przygotowała więc
propozycję nowego regulaminu festiwalu w Gdyni. Oto jego najważniejsze, moim
zdaniem, elementy:
§ 2.
1. Komitet Organizacyjny
nadzoruje prace nad przebiegiem organizacyjnych przygotowań do Festiwalu.
2. W skład Komitetu Organizacyjnego Festiwalu wchodzą:
a) Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego,
b) Polski Instytut Sztuki Filmowej,
c) Stowarzyszenie Filmowców Polskich,
d) Samorząd Województwa Pomorskiego,
e) Miasto Gdynia,
zwani dalej „Organizatorami”,
oraz Współorganizatorzy,
Przewodniczący Rady Programowej, Dyrektor Festiwalu.
3. Współorganizatorami Festiwalu
są:
a) Telewizja Polska SA,
b) Instytut Adama Mickiewicza,
c) Narodowe Centrum Kultury,
d) inni partnerzy Festiwalu,
przyjmowani na wniosek członka Komitetu Organizacyjnego,
za zgodą większości
Organizatorów.
5. Pracami Komitetu
Organizacyjnego kieruje Przewodniczący Komitetu Organizacyjnego Festiwalu,
którego wyznacza na trzyletnią kadencję Minister Kultury i Dziedzictwa
Narodowego spośród członków Komitetu Organizacyjnego.
6. Do kompetencji Komitetu
Organizacyjnego należy w szczególności:
a) zatwierdzanie programu,
budżetu i patronatów medialnych Festiwalu,
b) prawo do uzupełnienia Konkursu
Głównego o 3 filmy, których nie wybrał Zespół Selekcyjny.
c) organizowanie pozakonkursowych
wydarzeń, w tym zwłaszcza uroczystych pokazów filmów o szczególnej randze
medialnej.
§ 4.
Rada Programowa Festiwalu
nadzoruje przebieg merytorycznych przygotowań do Festiwalu.
Rada Programowa Festiwalu składa się z uznanych twórców filmowych,
reprezentujących różne profesje filmowe, różnorodną estetykę filmową i różne
pokolenia oraz osoby zasłużone dla kinematografii polskiej.
Skład Rady jest poszerzany
corocznie o laureatów Złotych i Srebrnych Lwów Festiwalu Polskich Filmów
Fabularnych w Gdyni. Ponadto, Przewodniczący Rady Programowej co roku proponuje
maksymalnie 4 wybitnych przedstawicieli świata filmu do zasiadania w Radzie
Programowej. Rada Programowa zatwierdza ich wybór drogą głosowania.
Do kompetencji Rady Programowej
należy w szczególności:
a) proponowanie wydarzeń
artystycznych do programu Festiwalu,
b) proponowanie kandydatów do
nagrody za całokształt twórczości („Platynowe Lwy”),
c) pomoc w promocji Festiwalu
oraz w kształtowaniu zewnętrznego wizerunku Festiwalu,
d) zwracanie się z wnioskami i
propozycjami dotyczącymi organizacji Festiwalu do Komitetu Organizacyjnego,
e) prawo do uczestnictwa jej
członków w Zespole Selekcyjnym.
Zespół Selekcyjny składa się z co najmniej 5 osób wyłonionych w
pierwszej połowie każdego roku kalendarzowego spośród członków Rady Programowej
Festiwalu. Wyboru Zespołu Selekcyjnego dokonuje Dyrektor Artystyczny Festiwalu.
Członkowie Zespołu Selekcyjnego nie mogą być w jakikolwiek sposób
zaangażowani w produkcję filmów zgłoszonych do Konkursu Głównego Festiwalu. Nie
mogą być także związani rodzinnie lub podlegać służbowo osobom zaangażowanym w
proces produkcji filmów zgłoszonych do Konkursu Głównego na kluczowych
stanowiskach twórczych i produkcyjnych.
§ 5
1. Producentem Festiwalu jest
Pomorska Fundacja Filmowa w Gdyni.
3. W skład Dyrekcji Festiwalu wchodzą:
– Dyrektor Festiwalu,
– Dyrektor Artystyczny Festiwalu.
4. Dyrekcja Festiwalu powoływana
i odwoływana jest przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
5. Kadencja Dyrektora Festiwalu wynosi 3 lata.
§ 6.
1. Na program Festiwalu składają
się:
a) Konkurs Główny, w ramach
którego przyznawane są nagrody za film oraz nagrody indywidualne twórców i
współtwórców filmu
b) Konkurs etiud fabularnych i
fabularnych filmów dyplomowych studentów szkół filmowych, zwany dalej Konkursem
Młodego Kina;
c) Konkurs Inne Spojrzenie,
pozostający całkowicie w gestii Dyrektora Artystycznego. Oznacza to, że
Dyrektor Artystyczny decyduje o selekcji filmów do tego konkursu i o liczbie
filmów w konkursie.
d) Panorama Filmu Polskiego,
pozostająca całkowicie w gestii Komitetu Organizacyjnego, który dokonuje
selekcji z filmów, które nie dostały się do Konkursu Głównego, ani do Konkursu
Inne Spojrzenie.
e) oraz inne imprezy i sekcje
konkursowe zaproponowane przez Dyrektora Artystycznego.
f) Komitet Organizacyjny ma prawo
zorganizować dodatkowe uroczyste pokazy filmów, które nie znalazły się w
oficjalnej selekcji Festiwalu.
§ 7.
2. W Konkursie Głównym bierze udział nie więcej niż 16 filmów.
3. Filmy do Konkursu Głównego
wybiera Zespół Selekcyjny. Zespół
Selekcyjny przedstawia listę maksymalnie 12 tytułów, które zdaniem Zespołu
Selekcyjnego powinny znaleźć się w Konkursie Głównym Festiwalu. Decyzja Zespołu
Selekcyjnego w zakresie wspomnianej listy jest ostateczna i niepodważalna. Filmy
te na mocy Regulaminu wchodzą do Konkursu Głównego Festiwalu.
4. Komitet organizacyjny ma prawo dołączyć (drogą głosowania) 3 filmy,
które nie pojawiły się na liście Zespołu Selekcyjnego. Jest to tzw. Pula
Komitetu.
7. Dyrektor Artystyczny ma prawo dołączyć do Konkursu Głównego jeden film,
który nie znalazł się ani na liście Zespołu Selekcyjnego ani w Puli Komitetu.
8. Dyrektor Artystyczny sam wskazuje filmy, które znajdą się w Konkursie
Inne Spojrzenie. Kryterium wyboru do tej sekcji powinien być odważny
eksperyment artystyczny, oraz podejmowanie tematów nieobecnych w głównym nurcie
kinematografii. Nagroda ta powinna promować nowe artystyczno-filmowe formy
wyrazu, poprzez które kino polskie może ulec znaczącej estetycznej odnowie.
Pełny zapis regulaminu TUTAJ.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz