Studio Filmowe „Kadr”
przedstawiło swoją odpowiedź dotyczącą opinii Ministerstwa Kultury i
Dziedzictwa Narodowego na temat sytuacji studiów filmowych, które właśnie są
przekształcane w jedno przedsięwzięcie. W tekście znalazło się sporo ważnych
uwag kierowanych przez likwidowane studio do organu nadrzędnego. Studio „Kadr”
zadaje też kilka ważnych pytań.
Oto tekst Studia „Kadr”
zamieszczony w internecie:
Odnosząc się do opinii zawartej w
komunikacie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego opublikowanej w dniu
9 września 2019 r. Studio Filmowe „Kadr” przedstawia następujące informacje:
1. Opinia Ministerstwa Kultury i
Dziedzictwa Narodowego:
"Studia filmowe w swoim
dotychczasowym kształcie w ostatnich latach nie realizowały swojego statutowego
zadania w tym zakresie.” (tj. w zakresie młodych twórców – przypisek SF Kadr).
Fakty:
W okresie od 1 marca 2015 r. do
chwili obecnej Studio Filmowym „Kadr”, zgodnie obowiązkiem wynikającym ze
statutu, zrealizowało 4 debiuty młodych twórców:
- „Reakcja łańcuchowa” - debiut
fabularny w reżyserii i według scenariusza Jakuba Pączka, rok produkcji 2017
r.;
- „Rojst” - 5-cio odcinkowy
pełnometrażowy serial fabularny; debiut reżyserski i według scenariusza Jana
Holoubka, rok produkcji 2018 r.;
- „Cienie Imperium” –
pełnometrażowy debiut dokumentalny w reż. Karola Starnawskiego i według
scenariusza Tomasza Grzywaczewskiego oraz Dawida Wildsteina, rok produkcji 2018
r.;
- „Osiedle Polskich Skrzydeł” –
debiut fabularny w reżyserii Michała Wnuka i według scenariusza Michała Wnuka i
Kai Wnuk-Krawczyk, film w postprodukcji.
Ponadto, w 2019 r. został skierowany
do produkcji fabularny debiut kolejnego młodego twórcy – Eugeniusza Pankova
(„T3raz my”).
2. Opinia Ministerstwa Kultury i
Dziedzictwa Narodowego:
„Zamiast tego, służyły przede
wszystkim realizacji projektów swoich dyrektorów, ograniczając jednocześnie
dostęp młodych talentów do środków publicznych.”
Fakty:
Od 1 marca 2015 roku dyrektorem
Studia Filmowego „Kadr” jest Filip Bajon.
Filip Bajon NIE ZREALIZOWAŁ w
Studio Filmowym „Kadr” ani jednego własnego projektu.
3. Opinia Ministerstwa Kultury i
Dziedzictwa Narodowego:
„Studia bowiem utrzymują się z
dotacji podmiotowych i celowych MKIDN, do których nie mają dostępu inne
podmioty na rynku”
Fakty:
Studio Filmowe „Kadr” jest
samofinansującą się instytucją kultury – bez dotacji Ministerstwa. Studio inwestuje
własne środki w realizowane przez siebie produkcje oraz jest koproducentem
wielu innych filmów. Wspomniana w komunikacie kwota 2.350.000 zł, zgodnie z
ustaleniami z MKiDN, była dotacją podmiotową przeznaczoną wyłącznie na
realizację filmu fabularnego pt „Piłsudski”, pozostałe składowe budżetu
projektu to:
- 5 mln zł przekazane przez MKiDN
do PISF, który z przyznaną kwotą własną 1 mln (!) złotych udzielił 6 milionowej
dotacji;
- 6.550.000 mln zł – kwota
przeznaczona przez Studio „Kadr” ze środków własnych;
- 2.400.000 mln zł – kwota
przeznaczona na promocję filmu ze środków własnych Studia.
4. Opinia Ministerstwa Kultury i
Dziedzictwa Narodowego:
„Studia (…) utrzymują się z
dotacji podmiotowych i celowych MKiDN, do których nie mają dostępu inne podmioty
na rynku (…)”
Fakty:
Pozostałe podmioty, o których
mowa w komunikacie MKiDN, otrzymują wsparcie MKiDN za pośrednictwem innych
instytucji, takich jak: FINA, NCK, Instytut Adama Mickiewicza, etc.
Doskonałym przykładem może być
prywatna produkcja filmu fabularnego pt. „Legiony” - do tej pory MKiDN nie
podało informacji o wysokości środków przekazanych na tę produkcję za
pośrednictwem instytucji kultury oraz spółek Skarbu Państwa.
5. Opinia Ministerstwa Kultury i
Dziedzictwa Narodowego:
Studia filmowe dokonują ”(…)
obrotu prawami do filmów stanowiących dziedzictwo polskiej kinematografii,
którymi dysponowały z pominięciem prawa (…)”
Fakty: Wykonując swój statutowy
obowiązek dystrybucji i rozpowszechniania filmów, nałożony przez Ministra
Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Studio Filmowe „Kadr” w ramach prowadzenia
swojej zwykłej i bieżącej działalności od chwili powstania udzielało i nadal
udziela podmiotom trzecim licencji na korzystanie z filmów wchodzących w skład
katalogu Studia. Udzielanie licencji zawsze odbywało się zgodnie z prawem a
środki uzyskiwane z obrotu licencjami były przeznaczane na produkcję filmową,
zgodnie z założeniem, że Studio Filmowe „Kadr” powinno się samofinansować.
---
Jednocześnie wskazujemy, iż we
wrześniu 2018 r. została przeprowadzona w Studiu Filmowym „Kadr”
kilkutygodniowa kontrola zlecona przez MKiDN. Kontrola ta zakończyła się
wynikiem POZYTYWNYM, której to informacji Ministerstwo do tej pory nie
opublikowało.
Chcielibyśmy wyrazić również
swoje obawy związane z przebiegającym w dużym pośpiechu procesem łączenia.
Mając na uwadze złożoność
procedur związanych z wprowadzaniem zmian w programach unijnych, pytamy o
trwałość obecnie realizowanego we współudziale Studia Filmowego „Kadr”
programu, tj. „Cyfrowa rekonstrukcja i digitalizacja polskich Filmów
fabularnych, dokumentalnych i animowanych w celu zapewnienia dostępu na
wszystkich polach dystrybucji (kino, telewizja, Internet, urządzenia mobilne)
oraz zachowania dla przyszłych pokoleń polskiego dziedzictwa Filmowego” w
ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020, Oś priorytetowa
nr 2 „E-administracja i otwarty rząd”, Działanie 2.3 „Cyfrowa dostępność i
użyteczność informacji sektora publicznego”, Poddziałanie nr 2.3.2 „Cyfrowe
udostępnienie zasobów kultury”.
Wszystkie łączone instytucje są
partnerami projektu. W razie połączenia wszystkich instytucji, Instytucja
Pośrednicząca wszczyna procedurę zmian we wniosku, który otrzymał dotację –
jest to proces trwający kilka lub kilkanaście tygodni (ponowna ocena ekspertów,
przygotowanie i podpisanie aneksu do umowy). W tym czasie dotychczasowi
partnerzy utracą zdolność ciągłości zlecania prac. W związku z powyższym i
biorąc pod uwagę bardzo napięty harmonogram prac spowodowany 6 miesięcznym
opóźnieniem w jego rozpoczęciu, nie ma możliwości utrzymania obowiązujących
terminów, co jest jednoznaczne ze zwrotem środków do instytucji unijnych –
mówimy tu o kilkudziesięciu milionach złotych już wydanych.
MKiDN zapewnia o tym, że „wszyscy
dotychczasowi pracownicy znajdą zatrudnienie w nowo utworzonej instytucji”.
Do dnia dzisiejszego, tj. 10
września, nie ma żadnej informacji chociażby o projekcie struktury
organizacyjnej nowej instytucji - biorąc pod uwagę powielanie stanowisk w
łączonych 5 instytucjach, mamy głębokie obawy co do tych zapewnień.
Prócz nieistniejącej wciąż
struktury, za zapowiedziami stworzenia „poważnego partnera dla realizatorów
wysokobudżetowych produkcji europejskich i amerykańskich” (komunikat MKiDN z
dnia 28.12.2018r.) nie idzie strategia rozwoju czy też jakikolwiek plan, który
czyniłby te zapowiedzi realnymi.
Studio Filmowe „Kadr”
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz