Znane są już nominacje do 26. edycji Polskich Nagród Filmowych Orły. Najwięcej, bo aż 16 nominacji przypadło filmowi „Kos” w reżyserii Pawła Maślony. O nagrody w 13 kategoriach powalczy „Filip” w reżyserii Michała Kwiecińskiego oraz „Doppelgänger. Sobowtór” w reżyserii Jana Holoubka. „Chłopi” otrzymali osiem nominacji, „Zielona granica” Agnieszki Holland ma szansę na sześć statuetek, a na pięć „Znachor” Michała Gazdy. O Orła dla Najlepszego Filmu rywalizować będą: „Chłopi”, „Zielona granica”, „Doppelgänger. Sobowtór”, „Filip” i „Kos”. Laureatów nagród poznamy 4 marca.
Szanse na nominacje do tegorocznych Orłów miało 86 filmów fabularnych, 70 produkcji dokumentalnych i 21 seriali fabularnych. W czwartek 8 lutego, podczas uroczystej konferencji prasowej zorganizowanej w siedzibie CANAL+, poznaliśmy wynik głosowania ponad ośmiuset członków i członkiń Polskiej Akademii Filmowej. To właśnie Akademia w tajnym głosowaniu wyłoniła nominowanych do 26. Orłów, Polskich Nagród Filmowych.
Przed odczytaniem nominacji głos zabrał Dariusz Jabłoński, pomysłodawca i Prezydent Polskiej Akademii Filmowej. – Za nami kolejny dobry rok dla polskiego filmu, rok w którym powstało wiele znakomitych polskich produkcji. Mogliśmy je oglądać na Festiwalu Orłów, największym festiwalu polskich filmów – rozpoczął Dariusz Jabłoński. – Polska Akademia Filmowa, wyłaniając Nominowanych, zamknęła pierwszy etap wyboru najlepszych twórców i twórczyń. Jako ci, którzy ponoszą odpowiedzialność za istnienie Orłów, cieszymy się, że w tym niełatwym dla filmowców czasie udało się nam utrzymać demokratyczną możliwość wyrażania głosu i samooceny środowiska filmowego. Tym bardziej jesteśmy wdzięczni wszystkim, którzy nas wspierali i wspierają.
– Polska Akademia Filmowa stanowi niekwestionowaną siłę napędową polskiego przemysłu kinematograficznego – napisał Szymon Hołownia, Marszałek Sejmu, w liście skierowanym do twórców 26. Polskich Nagród Filmowych. – Jej rola w podtrzymywaniu naszego kulturowego dziedzictwa filmowego, kształtowaniu gustów widzów oraz wspieraniu i docenianiu twórców zasługuje na najwyższe pochwały. Jestem przekonany, że 26. odsłona Orłów w otoczeniu tak utalentowanych twórców, aktorów, reżyserów, producentów, których dzieła przekraczają granice czasu oraz przestrzeni, przyniosła moc inspiracji, kontaktów, umocnienie wspólnoty filmowej, a także stała się silnym impulsem do dalszego rozwoju i promocji naszego kina na świcie.
Orły przyznawane są 20 kategoriach. O tym, kto w tym roku zdobędzie statuetkę za Osiągnięcia Życia, dowiemy się już 29 lutego podczas oficjalnej konferencji prasowej. Laureatów w pozostałych osiemnastu kategoriach i zwycięzcę Nagrody Publiczności – w tym zdobywcę statuetki za Najlepszy Film – poznamy 4 marca podczas uroczystej 26. Gali Orłów. [informacja prasowa]
Oto lista tegorocznych nominacji:
Najlepszy Film:
ZIELONA GRANICA
REŻYSERIA: Agnieszka Holland
PRODUKCJA: Metro Lato sp. z o.o
CHŁOPI
REŻYSERIA: DK Welchman, Hugh Welchman
PRODUKCJA: Breakthru Productions Sp. z o.o.
DOPPELGÄNGER. SOBOWTÓR
REŻYSERIA: Jan Holoubek
PRODUKCJA: TVN Warner Bros. Discovery, Anna Waśniewska-Gill
FILIP
REŻYSERIA: Michał Kwieciński
PRODUKCJA: Telewizja Polska
KOS
REŻYSERIA: Paweł Maślona
PRODUKCJA: Aurum Film
Najlepsza Reżyseria:
Jan Holoubek – DOPPELGÄNGER. SOBOWTÓR
Michał Kwieciński – FILIP
Paweł Maślona – KOS
Grzegorz Dębowski – TYLE CO NIC
Agnieszka Holland – ZIELONA GRANICA
Najlepszy Scenariusz:
Jan Holoubek – DOPPELGÄNGER. SOBOWTÓR
Michał Kwieciński, Michał Matejkiewicz – FILIP
Michał A. Zieliński – KOS
Grzegorz Dębowski – TYLE CO NIC
Maciej Pisuk, Gabriela Łazarkiewicz-Sieczko, Agnieszka Holland – ZIELONA GRANICA
Najlepsza Główna Rola Kobieca:
Kamila Urzędowska – CHŁOPI
Lena Góra – IMAGO
Magdalena Cielecka – LĘK
Marta Nieradkiewicz – LĘK
Maja Ostaszewska – ZIELONA GRANICA
Najlepsza Główna Rola Męska:
Jakub Gierszał – DOPPELGÄNGER. SOBOWTÓR
Eryk Kulm Jr. – FILIP
Bartosz Bielenia – KOS
Tomasz Włosok – ZIELONA GRANICA
Leszek Lichota – ZNACHOR
Najlepsza Drugoplanowa Rola Kobieca:
Ewa Kasprzyk – CHŁOPI
Katarzyna Herman – DOPPELGÄNGER. SOBOWTÓR
Sandra Drzymalska – FILIP
Agnieszka Grochowska – KOS
Kinga Preis – ŚWIĘTO OGNIA
Najlepsza Drugoplanowa Rola Męska:
Tomasz Schuchardt – DOPPELGÄNGER. SOBOWTÓR
Robert Więckiewicz – FILIP
Jacek Braciak – KOS
Robert Więckiewicz – KOS
Piotr Pacek – KOS
Najlepsze Muzyka:
Łukasz "L.U.C." Rostkowski – CHŁOPI
Jan Komar – DOPPELGÄNGER. SOBOWTÓR
Zygmunt Konieczny – FIGURANT
Mikołaj Trzaska – KOS
Paweł Lucewicz – ZNACHOR
Najlepsze Zdjęcia:
Bartłomiej Kaczmarek – DOPPELGÄNGER. SOBOWTÓR
Michał Sobociński – FILIP
Piotr Sobociński jr – KOS
Paweł Edelman – THE PALACE
Tomasz Naumiuk – ZIELONA GRANICA
Najlepszy Montaż:
Rafał Listopad – DOPPELGÄNGER. SOBOWTÓR
Nikodem Chabior – FILIP
Piotr Kmiecik – KOS
Milenia Fiedler – LICZBA DOSKONAŁA
Rafał Listopad – STRZĘPY
Najlepszy Dźwięk:
Michał Jankowski – CHŁOPI
Kacper Habisiak, Marcin Kasiński, Przemysław Kamieński – DOPPELGÄNGER. SOBOWTÓR
Krzysztof Jastrząb – FIGURANT
Kacper Habisiak, Marcin Kasiński, Mariusz Wysocki – FILIP
Radosław Ochnio, Adam Szlenda, Filip Krzemień – KOS
Leszek Freund – ŚWIĘTO OGNIA
Robert Czyżewicz – ZNACHOR
Najlepsza Scenografia:
Marek Warszewski – DOPPELGÄNGER. SOBOWTÓR
Katarzyna Sobańska, Marcel Sławiński – FILIP
Anna Anosowicz – KOS
Joanna Macha – RAPORT PILECKIEGO
Joanna Macha – ZNACHOR
Najlepsze Kostiumy:
Katarzyna Lewińska – CHŁOPI
Weronika Orlińska – DOPPELGÄNGER. SOBOWTÓR
Magdalena Biedrzycka, Justyna Stolarz – FILIP
Dorota Roqueplo – KOS
Małgorzata Zacharska – ZNACHOR
Najlepsza Charakteryzacja:
Karolina Kordas, Alina Janerka, Wanda Tatucha-Kędzierzawska – AKADEMIA PANA KLEKSA
Mirela Zawiszewska, Justyna Osińska – DOPPELGÄNGER. SOBOWTÓR
Agnieszka Jońca – FIGURANT
Dariusz Krysiak – FILIP
Aneta Brzozowska – KOS
Dariusz Krysiak – NIEBEZPIECZNI DŻENTELMENI
Odkrycie Roku:
Łukasz "L.U.C." Rostkowski – Najlepsza Muzyka – CHŁOPI
Kamila Urzędowska – Najlepsza Główna Rola Kobieca – CHŁOPI
Michał Kwieciński, Michał Matejkiewicz – Najlepszy Scenariusz – FILIP
Michał A. Zieliński – Najlepszy Scenariusz – KOS
Grzegorz Dębowski – Najlepsza Reżyseria – TYLE CO NIC
Najlepszy Film Dokumentalny:
APOLONIA, APOLONIA
REŻYSERIA: Lea Glob
PRODUKCJA: Danish Documentary, Staron-Film, HBO Max
PIANOFORTE
REŻYSERIA: Jakub Piątek
PRODUKCJA: Telemark
SKĄD DOKĄD
REŻYSERIA: Maciek Hamela
PRODUKCJA: Affinity Cine, Pemplum
TWARZE AGATY
REŻYSERIA: Małgorzata Kozera-Topińska
PRODUKCJA: Plesnar&Krauss FILMS
VIKA!
REŻYSERIA: Agnieszka Zwiefka
PRODUKCJA: MY WAY STUDIO
Najlepszy Filmowy Serial Fabularny:
1670
REŻYSERIA: Maciej Buchwald, Kordian Kądziela
SCENARIUSZ: Jakub Rużyłło
PRODUKCJA: Akson Studio dla Netflix
ABSOLUTNI DEBIUTANCI
REŻYSERIA: Kamila Tarabura, Katarzyna Warzecha
SCENARIUSZ: Nina Lewandowska, Kamila Tarabura, Jędrzej Napiecek
PRODUKCJA: ATM Grupa dla Netflix
INFAMIA
REŻYSERIA: Anna Maliszewska, Kuba Czekaj
SCENARIUSZ: Dana Łukasińska, Julita Olszewska, Anna Maliszewska
PRODUKCJA: Watchout Studio dla Netflix
INFORMACJA ZWROTNA
REŻYSERIA: Leszek Dawid
SCENARIUSZ: Kacper Wysocki
PRODUKCJA: Opus TV dla Netfllix
WARSZAWIANKA
REŻYSERIA: Jacek Borcuch
SCENARIUSZ: Jakub Żulczyk
PRODUKCJA: Magnolia Films dla HBO Europe
Najlepszy Film Europejski:
20.000 GATUNKÓW PSZCZÓŁ (20.000 especies de Abejas), reż. Estibaliz Urresola Solaguren – Hiszpania
AFTERSUN (Aftersun), reż. Charlotte Wells – Wlk. Brytania / USA
BLISKO (Close), reż. Lukas Dhont – Belgia / Holandia / Francja
CICHA DZIEWCZYNA (An Cailin Ciuin), reż. Colm Bairead – Irlandia
W GORSECIE (Corsage), reż. Marie Kreutzer – Austria / Luksemburg / Niemcy / Francja
W TRÓJKĄCIE (Triangle of Sadness), reż. Ruben Ostlund – USA / Szwecja / Francja / Wlk. Brytania / Niemcy / Turcja / Dania / Grecja / Szwajcaria / Meksyk
***
Dotychczasowymi laureatami Orłów w kategorii Najlepszy Film były:
„Historia kina w Popielawach” (1999),
„Dług” (2000),
„Życie jako śmiertelna choroba przenoszona drogą płciową” (2001),
„Cześć, Tereska” (2002),
„Pianista” (2003),
„Zmruż oczy” (2004),
„Wesele” (2005),
„Komornik” (2006),
„Plac Zbawiciela” (2007),
„Katyń” (2008),
„33 sceny z życia” (2009),
„Rewers” (2010),
„Essential Killing” (2011),
„Róża” (2012),
„Obława” (2013),
„Ida” (2014),
„Bogowie” (2015),
„Body/Ciało” (2016),
„Wołyń” (2017),
„Cicha noc” (2018),
„Zimna wojna” (2019),
„Boże Ciało” (2020),
„Zabij to i wyjedź z tego miasta” (2021),
„Aida” (2022),
„IO” (2023).
Polskie Nagrody Filmowe Orły powstały w 1999 roku. Są organizowane przez Niezależną Fundację Filmową dla Polskiej Akademii Filmowej. Do pierwszego etapu konkursu kwalifikują się wszystkie polskie produkcje filmowe minionego roku spełniające warunki regulaminu. Spośród nich w tajnym, poufnym głosowaniu członkiń i członków Polskiej Akademii Filmowej, przeprowadzanym przez wiodącą firmę audytorsko-doradczą PwC, która gwarantuje tajność, poufność i wiarygodność wyników, wyłaniane są nominacje, a w kolejnym etapie – laureaci Orłów. Nagrody przyznawane są w 20 kategoriach, a nazwiska nominowanych i laureatów pozostają tajemnicą aż do momentu otwarcia na scenie kopert z wynikami głosowania Akademii.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz