Brytyjska Akademia Filmowa i Telewizyjna przyznała swoje nagrody. BAFTA to jedne z najważniejszych wyróżnień w branży filmowej i dobrze zwiastują Oscarową przyszłość. Wśród wyróżnionych znalazła się Ewa Puszczyńska, jedna z producentek „Strefy interesu”. Ta brytyjsko-polska koprodukcja zdobyła trzy nagrody, za najlepszy film brytyjski, najlepszy film nieanglojęzyczny oraz dźwięk. Tytuł najlepszego filmu roku dla „Oppenheimera”, który otrzymał w sumie siedem nagród, na 13 nominacji.
„Oppenheimer” potwierdził swoją dominację podczas tegorocznego sezonu nagród. Brytyjska Akademia Filmowa i Telewizyjna przyznała mu aż siedem nagród, w tym za najlepszy film, reżyserię Christophera Nolana, role aktorskie Cilliana Murphy’ego i Roberta Downeya Jr. oraz za zdjęcia, muzykę, montaż. Nolan to brytyjski reżyser, z powodzeniem dziś pracujący w Hollywood, ale bardzo go ucieszyło zwycięstwo "na własnym terenie". To są pierwsze w jego karierze nagrody BAFTA. Oprócz podziękowań dla „nieustraszonego i niezrównanego” Cilliana Murphy’ego oraz jego producentki – i żony – Emmy Thomas („Kocham cię”) w przemówieniu reżyserskim, wspomniał o aktualnym przesłaniu filmu. „Chcę tylko powiedzieć, że nasz film kończy się, moim zdaniem, dramatycznie niezbędną nutą rozpaczy” – powiedział. „Ale w prawdziwym świecie istnieją osoby i organizacje, które pracowały nad zmniejszeniem liczby broni nuklearnej na świecie”.
W kategorii Najlepszy Film nagród BAFTA nie doszło do
pojedynku „Oppenheimera” ze „Strefą interesów” (ten drugi nie zdobył nominacji), ale obie produkcje spotkają się podczas
Oscarów w tej kategorii. Brytyjsko-polska produkcja zdobyła trzy nagrody BAFTA, w tym
za najlepszą brytyjską produkcję (wśród docenionych jest Ewa Puszczyńska), za
najlepszy film nieanglojęzyczny i dźwięk. "Brytyjski film, w całości nakręcony w Polsce, po niemiecku" - zauważył producent "Strefy interesów".
W pięciu kategoriach zwyciężył film Yorgosa Lanthimosa „Biedne istoty”, który przyniósł nagrodę dla Emmy Stonę za główną rolę kobiecą oraz nagrody za najlepsze: charakteryzację, kostiumy, scenografię, efekty wizualne. Nagrody aktorskie uzupełniają Da’vine Joy Randolph, wyróżniona za „Przesilenie zimowe”, a film otrzymał też laur za casting. Za najlepsze scenariusz nagrodzono „American Fiction” i „Anatomię upadku”. Za najlepszy film dokumentalny doceniono ukraiński „20 dni w Mariupolu”, a wśród pełnometrażowych animacji wygrał japoński „Chłopiec i czapla”.
Mimo licznych nominacji, podczas BAFTA żadnych nagród nie zdobyły m.in. "Barbie", "Maestro", "Poprzednie życie", "Czas krwawego księżyca" czy "Bliscy nieznajomi".
Czy
Oscar dla "Oppenheimera" w kategorii Najlepszy Film jest pewny? Na
pewno jest bardzo prawdopodobny, bo ten film ma cały czas bardzo wysokie notowania. Jednak BAFTA i Oscar w ostatnich latach bardzo się rozmijały, a po 2014 roku, tylko w 2021 roku były zgodne w najważniejszej kategorii, kiedy doceniły "Nomadland". Przed rokiem BAFTA poszła do "Na zachodzie bez zmian", a Oscar do "Wszystko wszędzie naraz". I w sumie dobrze, że nic jeszcze do końca nie jest przesądzone...
Pełna lista nagrodzonych (w oryginale):
BEST FILM
OPPENHEIMER Christopher Nolan, Charles Roven, Emma Thomas
OUTSTANDING BRITISH FILM
THE ZONE OF INTEREST Jonathan Glazer, James Wilson, Ewa Puszczyńska
OUTSTANDING DEBUT BY A BRITISH WRITER, DIRECTOR OR PRODUCER
EARTH MAMA Savanah Leaf (Writer, Director, Producer), Shirley O’Connor (Producer), Medb Riordan (Producer)
FILM NOT IN THE ENGLISH LANGUAGE
THE ZONE OF INTEREST Jonathan Glazer
DOCUMENTARY
20 DAYS IN MARIUPOL Mstyslav Chernov, Raney Aronson Rath
ANIMATED FILM
THE BOY AND THE HERON Hayao Miyazaki, Toshio Suzuki
DIRECTOR
OPPENHEIMER Christopher Nolan
ORIGINAL SCREENPLAY
ANATOMY OF A FALL Justine Triet, Arthur Harari
ADAPTED SCREENPLAY
AMERICAN FICTION Cord Jefferson
LEADING ACTRESS
EMMA STONE Poor Things
LEADING ACTOR
CILLIAN MURPHY Oppenheimer
SUPPORTING ACTRESS
DA’VINE JOY RANDOLPH The Holdovers
SUPPORTING ACTOR
ROBERT DOWNEY JR. Oppenheimer
CASTING
THE HOLDOVERS Susan Shopmaker
CINEMATOGRAPHY
OPPENHEIMER Hoyte van Hoytema
EDITING
OPPENHEIMER Jennifer Lame
COSTUME DESIGN
POOR THINGS Holly Waddington
MAKE UP & HAIR
POOR THINGS Nadia Stacey, Mark Coulier, Josh Weston
ORIGINAL SCORE
OPPENHEIMER Ludwig Göransson
PRODUCTION DESIGN
POOR THINGS Shona Heath, James Price, Zsuzsa Mihalek
SOUND
THE ZONE OF INTEREST Johnnie Burn, Tarn Willers
SPECIAL VISUAL EFFECTS
POOR THINGS Simon Hughes
BRITISH SHORT ANIMATION
CRAB DAY Ross Stringer, Bartosz Stanislawek, Aleksandra Sykulak
BRITISH SHORT FILM
JELLYFISH AND LOBSTER Yasmin Afifi, Elizabeth Rufai
EE RISING STAR AWARD (voted for by the public)
MIA MCKENNA-BRUCE
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz