niedziela, 18 lutego 2024

„Oppenheimer” i Puszczyńska z nagrodami BAFTA

Brytyjska Akademia Filmowa i Telewizyjna przyznała swoje nagrody. BAFTA to jedne z najważniejszych wyróżnień w branży filmowej i dobrze zwiastują Oscarową przyszłość. Wśród wyróżnionych znalazła się Ewa Puszczyńska, jedna z producentek „Strefy interesu”. Ta brytyjsko-polska koprodukcja zdobyła trzy nagrody, za najlepszy film brytyjski, najlepszy film nieanglojęzyczny oraz dźwięk. Tytuł najlepszego filmu roku dla „Oppenheimera”, który otrzymał w sumie siedem nagród, na 13 nominacji.

„Oppenheimer” potwierdził swoją dominację podczas tegorocznego sezonu nagród. Brytyjska Akademia Filmowa i Telewizyjna przyznała mu aż siedem nagród, w tym za najlepszy film, reżyserię Christophera Nolana, role aktorskie Cilliana Murphy’ego i Roberta Downeya Jr. oraz za zdjęcia, muzykę, montaż. Nolan to brytyjski reżyser, z powodzeniem dziś pracujący w Hollywood, ale bardzo go ucieszyło zwycięstwo "na własnym terenie". To są pierwsze w jego karierze nagrody BAFTA. Oprócz podziękowań dla „nieustraszonego i niezrównanego” Cilliana Murphy’ego oraz jego producentki – i żony – Emmy Thomas („Kocham cię”) w przemówieniu reżyserskim, wspomniał o aktualnym przesłaniu filmu. „Chcę tylko powiedzieć, że nasz film kończy się, moim zdaniem, dramatycznie niezbędną nutą rozpaczy” – powiedział. „Ale w prawdziwym świecie istnieją osoby i organizacje, które pracowały nad zmniejszeniem liczby broni nuklearnej na świecie”.

W kategorii Najlepszy Film nagród BAFTA nie doszło do pojedynku „Oppenheimera” ze „Strefą interesów” (ten drugi nie zdobył nominacji), ale obie produkcje spotkają się podczas Oscarów w tej kategorii. Brytyjsko-polska produkcja zdobyła trzy nagrody BAFTA, w tym za najlepszą brytyjską produkcję (wśród docenionych jest Ewa Puszczyńska), za najlepszy film nieanglojęzyczny i dźwięk. "Brytyjski film, w całości nakręcony w Polsce, po niemiecku" - zauważył producent "Strefy interesów".

W pięciu kategoriach zwyciężył film Yorgosa Lanthimosa „Biedne istoty”, który przyniósł nagrodę dla Emmy Stonę za główną rolę kobiecą oraz nagrody za najlepsze: charakteryzację, kostiumy, scenografię, efekty wizualne. Nagrody aktorskie uzupełniają Da’vine Joy Randolph, wyróżniona za „Przesilenie zimowe”, a film otrzymał też laur za casting. Za najlepsze scenariusz nagrodzono „American Fiction” i „Anatomię upadku”. Za najlepszy film dokumentalny doceniono ukraiński „20 dni w Mariupolu”, a wśród pełnometrażowych animacji wygrał japoński „Chłopiec i czapla”.

Mimo licznych nominacji, podczas BAFTA żadnych nagród nie zdobyły m.in. "Barbie", "Maestro", "Poprzednie życie", "Czas krwawego księżyca" czy "Bliscy nieznajomi".

Czy Oscar dla "Oppenheimera" w kategorii Najlepszy Film jest pewny? Na pewno jest bardzo prawdopodobny, bo ten film ma cały czas bardzo wysokie notowania. Jednak BAFTA i Oscar w ostatnich latach bardzo się rozmijały, a po 2014 roku, tylko w 2021 roku były zgodne w najważniejszej kategorii, kiedy doceniły "Nomadland". Przed rokiem BAFTA poszła do "Na zachodzie bez zmian", a Oscar do "Wszystko wszędzie naraz". I w sumie dobrze, że nic jeszcze do końca nie jest przesądzone...

 

Pełna lista nagrodzonych (w oryginale):

 

BEST FILM

OPPENHEIMER Christopher Nolan, Charles Roven, Emma Thomas

 

OUTSTANDING BRITISH FILM

THE ZONE OF INTEREST Jonathan Glazer, James Wilson, Ewa Puszczyńska

 

OUTSTANDING DEBUT BY A BRITISH WRITER, DIRECTOR OR PRODUCER

EARTH MAMA Savanah Leaf (Writer, Director, Producer), Shirley O’Connor (Producer), Medb Riordan (Producer)

 

FILM NOT IN THE ENGLISH LANGUAGE

THE ZONE OF INTEREST Jonathan Glazer

 

DOCUMENTARY

20 DAYS IN MARIUPOL Mstyslav Chernov, Raney Aronson Rath

 

ANIMATED FILM

THE BOY AND THE HERON Hayao Miyazaki, Toshio Suzuki

 

DIRECTOR

OPPENHEIMER Christopher Nolan

 

ORIGINAL SCREENPLAY

ANATOMY OF A FALL Justine Triet, Arthur Harari

 

ADAPTED SCREENPLAY

AMERICAN FICTION Cord Jefferson

 

LEADING ACTRESS

EMMA STONE Poor Things

 

LEADING ACTOR

CILLIAN MURPHY Oppenheimer

 

SUPPORTING ACTRESS

DA’VINE JOY RANDOLPH The Holdovers

 

SUPPORTING ACTOR

ROBERT DOWNEY JR. Oppenheimer

 

CASTING

THE HOLDOVERS Susan Shopmaker

 

CINEMATOGRAPHY

OPPENHEIMER Hoyte van Hoytema

 

EDITING

OPPENHEIMER Jennifer Lame

 

COSTUME DESIGN

POOR THINGS Holly Waddington

 

MAKE UP & HAIR

POOR THINGS Nadia Stacey, Mark Coulier, Josh Weston

 

ORIGINAL SCORE

OPPENHEIMER Ludwig Göransson

 

PRODUCTION DESIGN

POOR THINGS Shona Heath, James Price, Zsuzsa Mihalek

 

SOUND

THE ZONE OF INTEREST Johnnie Burn, Tarn Willers

 

SPECIAL VISUAL EFFECTS

POOR THINGS Simon Hughes

 

BRITISH SHORT ANIMATION

CRAB DAY Ross Stringer, Bartosz Stanislawek, Aleksandra Sykulak

 

BRITISH SHORT FILM

JELLYFISH AND LOBSTER Yasmin Afifi, Elizabeth Rufai

 

EE RISING STAR AWARD (voted for by the public)

MIA MCKENNA-BRUCE

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz