Główne nagrody Francuskiej Akademii Filmowej zdobył film „Anatomia upadku” w reżyserii Justine Triet. "Anatomia upadku" miała szansę na jedenaście Cezarów, a wieczór zakończyła ostatecznie z sześcioma statuetkami, w tym tą najważniejszą - w kategorii "najlepszy film".
Ponadto Justine Triet otrzymała wyróżnienie dla najlepszego reżysera, zostając drugą kobietą, która zdobyła tę nagrodę - 24 lata po Tonie Marshall. Najlepszą aktorką wybrano Sandrę Hüller, która za kreację w "Anatomii upadku" ma również szanse na Oscara, a najlepszym aktorem drugoplanowym Swanna Arlauda. Film doceniono również za: scenariusz oryginalny i montaż.
Główny konkurent "Anatomii upadku", czyli "Królestwo zwierząt" (miało 12 nominacji do Cezarów), zostało wyróżnione głównymi nagrodami w pięciu kategoriach, w tym m.in. za najlepsze zdjęcia, efekty wizualne, dźwięk i kostiumy.
Za najlepszego aktora uznano Belga Arieha Worthaltera, odtwórcę roli w filmie "Le Proces Goldman". Statuetkę dla najlepszej aktorki drugoplanowej odebrała Adele Exarchopoulos za rolę w obrazie Jeanne Herry "Zawsze będę widzieć wasze twarze". To już drugie takie wyróżnienie dla aktorki, która dekadę temu odebrała Cezara za rolę w "Życiu Adeli" w reżyserii Abdellatifa Kechiche’a.
Nagrodę za najlepszy debiut otrzymał film "Chien de la casse", który był wymieniany wśród faworytów przed piątkowym wieczorem. Z kolei w kategorii najlepszy debiut aktorski uhonorowano Ellę Rumpf za rolę w filmie "Le Theoreme de Marguerite" oraz Raphael Quenarda za rolę w "Chien de la casse".
W kategorii film dokumentalny zwyciężyły „Cztery córki" tunezyjskiej reżyserki Kaouther Ben Hani, opowieść o traumie przekazywanej z pokolenia na pokolenie, a w kategorii film zagraniczny „Natura miłości" Kanadyjki Moni Chokri o romansie szczęśliwej pozornie żony z robotnikiem remontującym jej dom.
Także w kategorii scenariusz adaptowany wygrały kobiety - Valérie Donzelli i Audrey Diwan za film „Tylko nas dwoje" w reżyserii tej pierwszej, opowiadający o związku z zaborczym mężczyzną. Nawet w kategorii film animowany zwyciężył obraz współreżyserowany przez kobietę, „Linda veut du poulet!" Chiary Malty i Sébastiena Laudenbacha.
W tym roku honorowy Cezar trafił do rąk brytyjskiego reżysera Christophera Nolana, który stworzył takie obrazy, jak "Mroczny Rycerz", "Interstellar" czy ostatnio "Oppenheimer". W ubiegłym roku w Paryżu wyróżniono w ten sposób amerykańskiego reżysera Davida Finchera. Nagrodę Nolanowi wręczyła aktorka Marion Cotillard, która wystąpiła w jego "Incepcji". Honorowe wyróżnienie odebrała również francuska aktorka i reżyserka Agnes Jaoui.
Cezary, nazywane niekiedy francuskimi Oscarami, są corocznie przyznawane przez Akademię Sztuki i Techniki Filmowej od 1976 roku. Nazwa pochodzi od imienia rzeźbiarza Cesara Baldacciniego, który stworzył statuetkę wręczaną wyróżnionym artystom.
Zdobywcy Cezarów 2024
Najlepszy film: „Anatomia upadku"
Najlepsza reżyseria: Justine Triet, „Anatomia upadku"
Najlepsza aktorka: Sandra Hüller, „Anatomia upadku"
Najlepszy aktor: Arieh Worthalter, „Proces Goldmana"
Najlepsza aktorka drugoplanowa: Adèle Exarchopoulos, „Zawsze będę widzieć wasze twarze"
Najlepszy aktor drugoplanowy: Swann Arlaud, „Anatomia upadku"
Najlepszy scenariusz oryginalny: Justine Triet i Arthur Harari „Anatomia upadku"
Najlepszy scenariusz adaptowany: Valérie Donzelli i Audrey Diwan „Tylko nas dwoje"
Najlepsze zdjęcia: David Cailley, „Królestwo zwierząt"
Najlepsza muzyka: Andrea Laszlo De Simone, „Królestwo zwierząt"
Najlepszy montaż: Laurent Sénéchal, „Anatomia upadku"
Najlepsza scenografia: „Trzej muszkieterowie: D’Artagnan" i „Trzej muszkieterowie: Milady"
Najlepsze kostiumy: „Królestwo zwierząt"
Najlepszy dźwięk: „Królestwo zwierząt"
Najlepsze efekty specjalne: „Królestwo zwierząt"
Najlepszy debiut fabularny: „Chien de la casse" w reż. Jean-Baptiste’a Duranda
Najbardziej obiecująca aktorka: Ella Rumpf, „Le Théorème de Marguerite"
Najbardziej obiecujący aktor: Raphaël Quenard, „Chien de la casse"
Najlepszy film animowany: „Linda veut du poulet!", reż. Chiara Malta i Sébastien Laudenbach
Najlepszy film dokumentalny: „Cztery córki", reż. Kaouther Ben Hania
Najlepszy film zagraniczny: „Natura miłości", reż. Monia Chokri (Kanada)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz