poniedziałek, 24 września 2018

Polskie kino jest kobietą. Porozumienie podpisane


21 września na zorganizowanej przez Kobiety Filmu podczas 43. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni konferencji podpisana została deklaracja dotycząca wdrażania równości płci w branży filmowej.

Podpisy złożyli Dyrektor Festiwalu Leszek Kopeć oraz przewodniczący Rady Programowej Wojciech Marczewski. Główne postulaty dotyczą przygotowania harmonogramu i trybu wprowadzania zmian mających na celu równość płci we wszystkich ciałach decyzyjnych Festiwalu; prowadzenie i udostępniania statystyk dotyczących płci autorów filmów zgłaszanych do selekcji festiwalowej; kontynuacji polityki transparentności tj. dalszego upubliczniania nazwisk Komisji Selekcyjnej i Rady Programowej Festiwalu w celu monitorowania udziału kobiet  w ciałach decyzyjnych festiwalu. Podobne deklaracje podpisane zostały przez międzynarodowe festiwale w Cannes, Toronto, Locarno, Wenecji, ale to Polski Festiwal Filmów Fabularnych jest pierwszym wydarzeniem o charakterze narodowym, który podjął się takich zobowiązań.

Konferencję otworzyła liderka Kobiet Filmu, producentka Renata Czarnkowska-Listoś wraz z reżyserką Małgorzatą Szumowską. Swoją solidarność z uczestnikami spotkania wyraziła również przebywająca za granicą Agnieszka Holland.

Podczas konferencji pt. „KOBIETY FILMU 50:50 W 2020” dotyczącej SYTUACJI KOBIET W BRANŻY AUDIOWIZUALNEJ dyskutowali:

EWA GRACZYK – profesor Uniwersytetu Gdańskiego, literaturoznawczyni, działaczka społeczna, która zwróciła uwagę na fakt, że język jest horyzontem myśli i dlatego zachęciła wszystkich do zmiany języka wykluczeń na język inkluzywny. Szerzej o temacie tu: http://krytykapolityczna.pl/kraj/kobiecy-desant-na-patriarchalna-agore/ ;

dr hab. MONIKA TALARCZYK ze Szkoły Filmowej w Łodzi, która przedstawiła wyniki badań prowadzonych od kilku lat na zlecenie Krytyki Politycznej: uzyskane przez nią statystyki pokazują, że kobiety w polskiej kinematografii zarabiają mniej i są gorzej traktowane przy podziale środków. Kobiety są oczywiście obecne w branży, jednak na gorzej opłacanych stanowiskach. Im bardziej prestiżowe są funkcje i im wyższe zarobki tym wyraźniejsza jest dominacja mężczyzn. Np. w latach 2012-2017 w komisjach eksperckich w PISF było 28% kobiet, liderkami 23% kobiet, a w Radzie PISF zasiadło już tylko 14%! Reżyserki filmów fabularnych skorzystały z zaledwie 13 (!) procent budżetu przyznawanego przez PISF na filmy fabularne, co oznacza, że mężczyźni mieli w swej dyspozycji 87 procent budżetu PISF na produkcję filmów fabularnych Pełne wyniki badań tu: http://krytykapolityczna.pl/kultura/film/kino-kobiet-raport-2018;

IRIS ZAPPE-HELLER – zastępczyni dyrektora Austriackiego Instytutu Filmowego, która opowiedziała o sytuacji kobiet w przemyśle filmowym w Europie oraz o dobrych praktykach stosowanych m.in. w jej ojczyźnie.

PETER CARPENTIER – członek zarządu FERA (Federation of European Audiovisual Directors), który opowiedział o europejskich statystykach dot. udziału kobiet filmowców w rynku audiowizualnym na przykładzie reżyserek. Zwrócił uwagę przede wszystkim na różnicę w zarobkach na niekorzyść kobiet, bez względu na kraj pochodzenia, mimo podobnej, bardzo rzetelnej edukacji przedstawicieli obydwu płci.;

MADELEINE EKMAN – ekspertka oceniająca projekty w Szwedzkim Instytucie Filmowym, producentka, która w swej prezentacji opowiedziała o nadrzędnej wartości ocenianych projektów, jaką jest ich jakość.

Konferencję zamknęła producentka Ewa Puszczyńska, która w swoim wystąpieniu podkreśliła rolę jedności kobiet w środowisku filmowym oraz siłę wynikającą ze wzajemnego wsparcia i dążenia do wspólnych celów. [informacja prasowa]

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz