21 września na zorganizowanej
przez Kobiety Filmu podczas 43. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni
konferencji podpisana została deklaracja dotycząca wdrażania równości płci w
branży filmowej.
Podpisy złożyli Dyrektor
Festiwalu Leszek Kopeć oraz przewodniczący Rady Programowej Wojciech
Marczewski. Główne postulaty dotyczą przygotowania harmonogramu i trybu
wprowadzania zmian mających na celu równość płci we wszystkich ciałach
decyzyjnych Festiwalu; prowadzenie i udostępniania statystyk dotyczących płci
autorów filmów zgłaszanych do selekcji festiwalowej; kontynuacji polityki transparentności
tj. dalszego upubliczniania nazwisk Komisji Selekcyjnej i Rady Programowej
Festiwalu w celu monitorowania udziału kobiet
w ciałach decyzyjnych festiwalu. Podobne deklaracje podpisane zostały
przez międzynarodowe festiwale w Cannes, Toronto, Locarno, Wenecji, ale to
Polski Festiwal Filmów Fabularnych jest pierwszym wydarzeniem o charakterze
narodowym, który podjął się takich zobowiązań.
Konferencję otworzyła liderka
Kobiet Filmu, producentka Renata Czarnkowska-Listoś wraz z reżyserką Małgorzatą
Szumowską. Swoją solidarność z uczestnikami spotkania wyraziła również
przebywająca za granicą Agnieszka Holland.
Podczas konferencji pt. „KOBIETY
FILMU 50:50 W 2020” dotyczącej SYTUACJI KOBIET W BRANŻY AUDIOWIZUALNEJ
dyskutowali:
EWA GRACZYK – profesor
Uniwersytetu Gdańskiego, literaturoznawczyni, działaczka społeczna, która
zwróciła uwagę na fakt, że język jest horyzontem myśli i dlatego zachęciła
wszystkich do zmiany języka wykluczeń na język inkluzywny. Szerzej o temacie
tu: http://krytykapolityczna.pl/kraj/kobiecy-desant-na-patriarchalna-agore/ ;
dr hab. MONIKA TALARCZYK ze
Szkoły Filmowej w Łodzi, która przedstawiła wyniki badań prowadzonych od kilku
lat na zlecenie Krytyki Politycznej: uzyskane przez nią statystyki pokazują,
że kobiety w polskiej kinematografii zarabiają mniej i są gorzej traktowane
przy podziale środków. Kobiety są oczywiście obecne w branży, jednak na
gorzej opłacanych stanowiskach. Im bardziej prestiżowe są funkcje i im wyższe
zarobki tym wyraźniejsza jest dominacja mężczyzn. Np. w latach 2012-2017 w
komisjach eksperckich w PISF było 28% kobiet, liderkami 23% kobiet, a w Radzie
PISF zasiadło już tylko 14%! Reżyserki filmów fabularnych skorzystały z
zaledwie 13 (!) procent budżetu przyznawanego przez PISF na filmy fabularne,
co oznacza, że mężczyźni mieli w swej dyspozycji 87 procent budżetu PISF
na produkcję filmów fabularnych Pełne wyniki badań tu:
http://krytykapolityczna.pl/kultura/film/kino-kobiet-raport-2018;
IRIS ZAPPE-HELLER – zastępczyni
dyrektora Austriackiego Instytutu Filmowego, która opowiedziała o sytuacji
kobiet w przemyśle filmowym w Europie oraz o dobrych praktykach stosowanych
m.in. w jej ojczyźnie.
PETER CARPENTIER – członek
zarządu FERA (Federation of European Audiovisual Directors), który
opowiedział o europejskich statystykach dot. udziału kobiet filmowców w rynku
audiowizualnym na przykładzie reżyserek. Zwrócił uwagę przede wszystkim na
różnicę w zarobkach na niekorzyść kobiet, bez względu na kraj pochodzenia, mimo
podobnej, bardzo rzetelnej edukacji przedstawicieli obydwu płci.;
MADELEINE EKMAN – ekspertka
oceniająca projekty w Szwedzkim Instytucie Filmowym, producentka, która w
swej prezentacji opowiedziała o nadrzędnej wartości ocenianych projektów,
jaką jest ich jakość.
Konferencję zamknęła producentka
Ewa Puszczyńska, która w swoim wystąpieniu podkreśliła rolę jedności kobiet w
środowisku filmowym oraz siłę wynikającą ze wzajemnego wsparcia i dążenia do
wspólnych celów. [informacja prasowa]
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz