W sejmie trwają rozmowy o
rządowym projekcie ustawy o finansowym wspieraniu produkcji audiowizualnej.
Kilka dni temu o ustawie rozmawiała w Sejmie podkomisja, a nieco wcześniej
Biuro Analiz Sejmowych pozytywnie wypowiedziało się o skutkach rządowego
projektu. Sprawa przyjęcia ustawy o zachętach nie jest jeszcze przesądzona,
pojawiło się sporo wątpliwości związanych z jej przyjęciem.
Dyrektor Polskiego Instytutu
Sztuki Filmowej zapowiadał na Festiwalu w Gdyni, że z dotacji dotyczących „ustawy
o zachętach” będzie można korzystać od 1 listopada 2018. Na razie data ta wcale nie
jest pewna. Ustawa znajduje się w sejmowej podkomisji, a tam pojawiło się sporo
pytań i wątpliwości. Rozwiać je próbowała grupa reprezentująca polskie środowisko filmowe oraz
przedstawiciele ministerstwa kultury.
Aktualny pełny zapis „ustawy o
zachętach” znajduje się tutaj.
12 września Biuro Analiz
Sejmowych wydało swoją pozytywną opinię na temat „skutków regulacji zawartych w
projekcie ustawy o finansowym wsparciu produkcji audiowizualnej”. W
podsumowaniu autor opracowania, dr Piotr Russel – specjalista ds. systemu gospodarczego
napisał: „Rządowy projekt ustawy o finansowym wsparciu produkcji audiowizualnej
(druk sejmowy nr 2794) zakłada wprowadzenie pomocy państwa, udzielanej za
pośrednictwem Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, polegającej na refundacji
części poniesionych w Polsce kosztów związanych z produkcją danego utworu.
Projekt zasługuje na poparcie ze względu na oczekiwane pozytywne skutki
społeczno-gospodarcze. Doświadczenia państw, które wdrożyły podobne systemy
wsparcia pokazują również, iż można oczekiwać, iż zwiększone wydatki publiczne
związane z dofinansowaniem produkcji audiowizualnej powinny zostać z nadwyżką
zrekompensowane poprzez wzrost dochodów budżetu państwa”.
Autor opracowania zauważa, że:
„Zakres przedmiotowy
projektowanej ustawy obejmuje przede wszystkim zagadnienia związane z rozwojem
kultury i promocją polskiego dziedzictwa kulturowego w Polsce i na świecie
poprzez finansowe wsparcie produkcji audiowizualnej. W porównaniu do
obowiązującej ustawy o kinematografii , projektowane przepisy mają szerszy
zakres przedmiotowy – obejmują bowiem możliwość finansowania nie tylko filmów
fabularnych, których pierwszym polem eksploatacji jest kino, ale różnego
rodzaju utworów audiowizualnych (w tym filmów fabularnych, dokumentalnych,
animowanych oraz seriali), niezależnie od pierwszego pola eksploatacji”.
Komentarz: W dyskusji w
podkomisji bardzo mocno podkreślono, że nowa ustawa wesprzeć ma „produkcję
audiowizualną”, w tym seriale. I tym ustawa ta odróżnia jej działanie od zadań PISF,
które przeznacza swoje działanie dla wspierania „sztuki filmowej”.
„Ponadto projektowana ustawa
poprzez zmiany w ustawie o kinematografii nakłada na podmioty prowadzące kina
obowiązek przekazywania PISF dziennych danych o liczbie widzów, liczbie
sprzedanych biletów i zaakceptowanych znakach legitymacyjnych oraz przychodach
z tytułu sprzedaży biletów w odniesieniu do każdego filmu wyświetlanego w danym
dniu, odrębnie dla każdego kina, a także miesięczne dane o przychodach z tytułu
wyświetlania filmów i reklam w kinie. Ten przepis spowoduje istotny wzrost
obowiązków sprawozdawczych dla tego typu podmiotów. Z drugiej strony umożliwi on PISF bardziej
efektywny pobór opłat od podmiotów prowadzących kina”.
Komentarz: Przy okazji wdrożony
zostanie nowy system dotyczący badania rynku box office, który główną pracą
obarcza właścicieli kin. Będą oni zobligowani do codziennego raportowania
wyników kasowych wyświetlanych przez siebie filmów. Nie będzie więc badanie box
office oparte o dane od dystrybutorów.
„Według szacunków projektodawców
wprowadzenie systemu wsparcia finansowego powinno przyczynić się do ponad
trzykrotnego zwiększenia wartości produkcji audiowizualnej w Polsce z obecnego
poziomu szacowanego na 210 mln zł rocznie do ok. 650 mln zł. Jednocześnie
projektowane rozwiązania powinny być również korzystne dla budżetu państwa.
Wprawdzie ich wdrożenie będzie wiązało się ze zwiększonymi wydatkami
budżetowymi związanymi z dofinansowaniem produkcji audiowizualnej, ale szacuje
się, iż dochody budżetowe wygenerowane dzięki dodatkowej produkcji
audiowizualnej począwszy od 2019 roku będę blisko dwukrotnie wyższe aniżeli
wydatki z tym związane”.
Komentarz: Otrzymaliśmy konkretne
wyliczenie dotyczące zwiększenia rocznej wartości produkcji audiowizualnej w
Polsce. Ma on być trzykrotnie większy od obecnego.
„Oceniając skutki społeczne
projektowanych rozwiązań należy zwrócić uwagę, iż powinny one przyczynić się
m.in. do wykreowania nowych, wymagających wysokich kwalifikacji i jednocześnie
dobrze opłacanych miejsc pracy. Tym samym mogą zmniejszyć ruchy migracyjne
młodych, dobrze wykształconych Polaków, którzy obecnie często poszukują pracy w
kreatywnych sektorach gospodarki poza granicami Polski”.
Komentarz: Ustawa o zachętach
powiększy rynek pracy.
Niedługo potem ciekawa rozmowa na
temat „ustawy o zachętach” odbyła się w podkomisji sejmowej. Przewodnicząca nie
jest przekonana do tego (opiera się na opinii biura legislacyjnego), aby
zadanie nadzorowania finansowego działania ustawy o zachętach pozostawał w
kompetencjach PISF. Twórcy ustawy bronili tego pomysłu i chcą by pieniądze z
zachęt rozdzielała instytucja najbardziej do tego kompetentna, a nie nowo
tworzony organ na przykład w ministerstwie kultury.
W czasie tego spotkania przewodnicząca
podkomisji raczyła złożyć krytykę względem działania Polskiego Instytutu Sztuki
Filmowej, zauważając że „nie ma jednolitej opinii o tej instytucji”, a „dotacje
otrzymują filmy opluwające państwo polskie, a na przykład Smoleńsk nie”. Pani
przewodnicząca w swojej opinii raczyła też skrytykować system ekspercki. Tematu
nie kontynuowano, skupiono się na ustawie.
Ustawy o zachętach bronili
specjaliści związani ze środowiskiem filmowym i polską kulturą. Szczególną
uwagę proszę zwrócić na wypowiedź prezesa Krajowej Izby Producentów
Audiowizualnych Macieja Strzembosza (od około 16:15), który przybliżył członkom
podkomisji wiele aspektów związanych z przyjęciem tej ustawy.
Ocena skutków regulacji zawartych
w rządowym projekcie ustawy o finansowym wsparciu produkcji audiowizualnej znajduje
się TUTAJ.
Cały zapis spotkania w podkomisji
sejmowej znajduje się TUTAJ.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz