poniedziałek, 10 września 2018

Jury 43. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych


Znamy już nazwiska jurorów, którzy zdecydują o nagrodach w trzech konkursach filmowych podczas tegorocznego Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni: Konkursie Głównym, Konkursie Inne Spojrzenie i Konkursie Filmów Krótkometrażowych.

Jury Konkursu Głównego 43. FPFF: Waldemar Krzystek (Przewodniczący Jury), Elżbieta Cherezińska, Jadwiga Jankowska-Cieślak, Dorota Kobiela, Marcin Koszałka, Rafał Listopad, Joanna Napieralska, Elwira Pluta, Joanna Szymańska

Jury Konkursu Inne Spojrzenie 43. FPFF: Piotr Dumała (Przewodniczący Jury), Łukasz Ronduda, Maria Zmarz-Koczanowicz

Jury Konkursu Filmów Krótkometrażowych 43. FPFF: Maria Sadowska (Przewodnicząca Jury), Norah McGettigan, Leszek Starzyński

Biogramy

Jury Konkursu Głównego

Waldemar Krzystek – Przewodniczący Jury

Reżyser i scenarzysta filmowy i telewizyjny. Urodził się 23 listopada 1953 roku w Swobnicy. Ukończył polonistykę na Uniwersytecie Wrocławskim i reżyserię na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Ceniony, wielokrotnie nagradzany reżyser pełnometrażowych fabuł i kilkunastu spektakli Teatru Telewizji. Realizator seriali telewizyjnych. Laureat najwyższych nagród na festiwalach w Koszalinie, Gdyni, San Sebastian, Moskwie, Chicago, Nowym Jorku, Houston za filmy „W zawieszeniu”, „Ostatni prom”, „Zwolnieni z życia”, „Polska śmierć”, „Mała Moskwa”, „80 milionów” oraz „Fotograf”. Za wkład w rozwój polskiej kultury i osiągnięcia w pracy twórczej oraz działalności artystycznej został odznaczony w 2014 roku Złotym Krzyżem Zasługi. Podczas Kołobrzeskiego Festiwalu Filmowego Sensacyjne Lato Filmów w 2015 roku otrzymał Latarnika dla reżysera, który „wykorzystując reguły kina gatunkowego, tworzy ważne artystycznie, a jednocześnie lubiane przez publiczność filmy”. Członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich i Polskiej Akademii Filmowej.

Elżbieta Cherezińska

Absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej w Warszawie. Autorka powieści historycznych. Zadebiutowała w 2005 roku napisaną wspólnie z Szewachem Weissem literacką biografią ambasadora – „Z jednej strony, z drugiej strony”. Następnie wydała powieść opartą na materiale wspomnieniowym z getta łódzkiego „Byłam sekretarką Rumkowskiego. Dzienniki Etki Daum”. Przygodę z polskim średniowieczem rozpoczęła w wydanej w 2010 roku „Grze w kości”. Równolegle ukazywały się powieści z cyklu „Północna droga”, którego akcja rozgrywa się w Skandynawii na przełomie X i XI wieku. Na listy bestsellerów trafiła w 2012 roku wraz z pierwszą powieścią z cyklu „Odrodzone Królestwo”. Dużym sukcesem cieszy się także dwutomowa opowieść o Świętosławie „Harda Królowa”. Autorka interesuje się również drugą wojną światową, o której traktuje powieść „Legion”, i dyplomatyczną grą mocarstw w XIX wieku opowiadaną w monumentalnym „Turnieju cieni”. Pisząc, współpracuje z historykami, archeologami i specjalistami innych dziedzin. Nie boi się też sięgać po elementy fantasy.

Jadwiga Jankowska-Cieślak

Aktorka. Amantka charakterystyczna, w kinie – Magda w „Trzeba zabić tę miłość” (1972) i Basia Białasówna w „Polskich drogach” (1976) u Morgensterna, Anna w „Pani Bovary to ja” u Zbigniewa Kamińskiego i w „Sam na sam” (obie role w 1977) u Andrzeja Kostenki, Mgiełka w „Janie Serce” (1981) u Piwowarskiego, nagrodzona w Cannes Eva w „Innym spojrzeniu” (1982) u Károlyego Makka, Ada we „Wkrótce nadejdą bracia" (1985) u Kutza, Matka w „300 milach do nieba" (1989) u Macieja Dejczera, Barbara Makowska w „Wezwaniu” (1996) u Mirosława Dembińskiego (nagroda w Gdyni za główną rolę kobiecą) i Joanna w „Rysie” (2008) u Michała Rosy. Na scenie grała pierwszoplanowe role m.​in. w Teatrze Dramatycznym: u Dejmka, Jarockiego, Prusa, Cieślaka, Warlikowskiego, Libery, Lupy, Glińskiej; w Teatrze Polskim: u Dejmka, w Teatrze Narodowym u Hanuszkiewicza, u Szajny w Studio, u Jarzyny w Rozmaitościach, u Cywińskiej w Ateneum.

Dorota Kobiela

Scenarzystka i reżyserka. Absolwentka ASP w Warszawie. Otrzymywała stypendium Ministra Kultury za szczególne osiągnięcia w malarstwie i grafice przez cztery kolejne lata. Równolegle ze studiami w ASP w roku 2004 rozpoczęła edukację w Warszawskiej Szkole Filmowej na Wydziale Reżyserii. Wyreżyserowała jeden krótkometrażowy film łączący film aktorski z animacją oraz autorskie krótkometrażowe filmy animowane, m.​in. nagradzanego kilkakrotnie „Małego listonosza” (2011). Najnowszy jej projekt o Vincencie van Goghu, „Twój Vincent”, powstawał przy udziale ponad stu malarzy z całego świata w trzech studiach: w Gdańsku, Wrocławiu i Atenach. Dorota Kobiela jest pomysłodawczynią projektu, współautorką scenariusza i współreżyserką filmu (z Hugh Welchmanem). Jego światowa premiera odbyła się na Festiwalu Filmów Animowanych w Annecy w 2017 roku, gdzie zdobył nagrodę publiczności. Na MFF w Szanghaju w 2017 zdobył główną nagrodę w konkursie filmów animowanych. Otrzymał też Europejską Nagrodę Filmową za najlepszy film animowany oraz Orła za najlepszy montaż i scenografię. Zdobył dwadzieścia sześć nagród na festiwalach oraz uzyskał nominacje do tak prestiżowych nagród jak Oscar, BAFTA, Złote Globy. Film był również sukcesem finansowym ze światowym box office powyżej 40 mln dolarów.

Marcin Koszałka

Autor zdjęć filmowych, reżyser, scenarzysta, wykładowca, dwukrotny laureat nagrody za zdjęcia na FPFF w Gdyni oraz Brązowej Żaby na Camerimage, trzykrotnie nominowany do Orłów. Członek Polskiej i Europejskiej Akademii Filmowej. Po realizacji dwóch etiud szkolnych w 1999 roku zadebiutował jako reżyser filmu „Takiego pięknego syna urodziłam”, dokumentu poświęconego relacjom we własnej rodzinie. Film zdobył nagrody na festiwalach w Berlinie, Krakowie oraz Nyon. W 2016 roku znalazł się wśród dziesięciu najlepszych w historii polskich filmów dokumentalnych zestawienia ogłoszonego podczas projektu „100/100. Epoka Polskiego Filmu Dokumentalnego”, a w głosowaniu publiczności zajął drugie miejsce. Kolejne filmy autorstwa Koszałki były wielokrotnie nagradzane m.​in. w Karlowych Warach, Chicago, Lipsku, Krakowie, Tampere, Teheranie, Trento. Jego debiut fabularny „Czerwony pająk" miał premierę w konkursie głównym w Karlowych Warach, otrzymał wiele nagród na zagranicznych festiwalach filmowych, a także liczne nominacje, m.​in. do Orłów 2016. Film zdobył również Nagrodę Specjalną Jury na Festiwalu Filmowym w Gdyni w 2016 roku. W ostatnim czasie zrealizował zdjęcia do filmu rumuńskiego reżysera Florina Serbana „Love 1. Dog", a także do filmu Borysa Lankosza „Ciemno, prawie noc”.

Rafał Listopad

Absolwent, a obecnie wykładowca łódzkiej PWSFTviT. Montażysta i pedagog, członek Europejskiej Akademii Filmowej, Polskiej Akademii Filmowej oraz Polskiego Stowarzyszenia Montażystów. Autor montażu nagradzanych w kraju i za granicą filmów fabularnych, filmów dokumentalnych, teatrów telewizji, teledysków i filmów reklamowych. W dorobku ma ponad piętnaście pełnometrażowych filmów fabularnych, kilkanaście filmów dokumentalnych, kilkaset filmów reklamowych. Współpracował m.​in. z Andrzejem Wajdą, Juliuszem Machulskim, Marcelem Łozińskim, Krzysztofem Warlikowskim, Grzegorzem Jarzyną, Jackiem Petryckim, Michałem Marczakiem, Katarzyną Maciejko-Kowalczyk, Maciejem Drygasem, Magdaleną Łazarkiewicz, Filipem Marczewskim czy Maciejem Sobieszczańskim.

Joanna Napieralska

Absolwentka Wydziału Reżyserii Dźwięku Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina (obecnie Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina). Zatrudniona na stanowisku profesora UMFC w Katedrze Reżyserii Dźwięku. Współpracuje z PWSFTviT w Łodzi i Akademią Muzyczną w Bydgoszczy. Od 1986 roku czynna autorka warstw dźwiękowych wielu filmów kinowych i telewizyjnych, laureatka nagród za dźwięk, pracowała m.​in. z Wojciechem Marczewskim, Jackiem Koprowiczem, Sławomirem Fabickim, Janem Kidawą-Błońskim. Stypendystka BBC TV Centre oraz Programu Nipkow w Berlinie. Członkini PAF, Europejskiej Akademii Filmowej i Motion Pictures Sound Editors. Inicjatorka Europejskiej Nagrody Filmowej za sound design. Autorka książek: „Weiser. Dramaturgiczna rola dźwięku" i „Sound Design droga emancypacji dźwięków filmowych", redaktor naukowy dwutomowej monografii: „Multimedia", t. 1: „Estetyka – dźwięk", t. 2: „Obraz – interakcje".

Elwira Pluta

Scenografka, dekoratorka wnętrz, autorka instalacji. Studiowała w Courtauld Institute of Art, Central Saint Martins School of Art oraz scenografię filmową w Kingston upon Thames University. Autorka scenografii i wnętrz do blisko trzydziestu filmów fabularnych wielokrotnie nagradzanych Złotymi Lwami za najlepszy film, za debiut, Orłami za najlepszy film roku, nagrodami na festiwalu Młodzi i Film oraz na innych festiwalach krajowych i zagranicznych. Filmy, przy których pracowała, „Body/Ciało”, „Wymyk”, „Wszystko, co kocham”, „Magiczne drzewo”, „Cześć, Tereska”, zdobywały najważniejsze nagrody na krajowych i zagranicznych festiwalach filmowych. Poza filmami fabularnymi jest też scenografem i dekoratorem seriali HBO „Bez tajemnic" i „Pakt", teatrów telewizji, teledysków oraz reklam. Na FPFF w Gdyni 2009 nagrodzona za scenografię do dwóch filmów: „Wszystko, co kocham” oraz ulubionego przez dzieci „Magiczne drzewo”. Współpracowała zarówno z wieloma debiutantami, jak i z doświadczonymi twórcami. Ostatnio ukończyła zdjęcia do filmu w reżyserii Xawerego Żuławskiego, na podstawie scenariusza Andrzeja Żuławskiego pt. „Mowa ptaków”.

Joanna Szymańska

Producentka filmowa, aktywistka. Zrealizowała kilkanaście krótko- i pełnometrażowych filmów fabularnych i dokumentalnych, w tym także koprodukcje międzynarodowe. Za film „Mleczny brat” (reż. Vahram Mkhitaryan) zdobyła nagrodę dla najlepszego producenta filmów krótkometrażowych i dokumentalnych na Krakowskim Festiwalu Filmowym 2014. Film został nagrodzony również w konkursie krótkich metraży w Gdyni. Absolwentka Berlinale Talent Campus (2011) i EAVE Producers Workshop (2015). Ukończyła studia prawnicze i aktywnie angażuje się w działalność na rzecz rozwoju przemysłu filmowego w Polsce. Dyrektor Programowa warsztatów „Atelier Scenariuszowe”. Współzałożycielka Sekcji Młodych Producentów Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych, w latach 2013–2016 jej przewodnicząca. Jako konsultant ds. projektów dokumentalnych współpracuje z HBO Polska. Od 2017 roku zasiada w Radzie PISF i Radzie Europejskiej Akademii Filmowej. Jej najnowszy projekt pełnometrażowy – „Geniusze”, będący biografią Stanisaława Ulama, otrzymał nagrodę Alfreda Sloana na festiwalu w Tribece w 2017.

Jury Konkursu Inne Spojrzenie

Piotr Dumała – Przewodniczący Jury

Reżyser, scenarzysta i scenograf filmów animowanych i fabularnych, grafik, autor plakatów i ilustracji książkowych oraz prasowych, wykładowca akademicki. Uprawia również twórczość eseistyczną, krytyczną, poetycką, prozatorską i jest autorem tekstów piosenek. Prowadzi warsztaty filmu animowanego w Polsce i za granicą. Jest reżyserem takich filmów, jak m.in: „Czarny kapturek”, „Wolność nogi”, „Ściany”, „Latające włosy”, „Zbrodnia i kara”, „Franz Kafka”, „Łagodna”, „Hipopotamy”. Na początku lat 90. stworzył animowaną czarno-białą czołówkę FPFF, która przez lata towarzyszyła Festiwalowi. Opracował własną, unikatową technikę animacji na płytach gipsowych. Wyreżyserował również m.​in. filmy fabularne „Las” i „Ederly”. Laureat ponad stu nagród za twórczość filmową, m.​in. Grand Prix na festiwalach w Krakowie, Zamościu, Espinho, Bielsku-Białej, Zagrzebiu, Łagowie, Bydgoszczy, Ottawie, Montrealu, Amsterdamie i na Cyprze oraz Nagrody Specjalnej za szczególne wartości artystyczne i Złotego Pazura na Festiwalu w Gdyni w 2016 roku. Profesor łódzkiej PWSFTviT i ASP w Gdańsku, w latach 1997–2001 profesor Konstfack College of Art w Eksjö (Szwecja), 2001–2004 wykładowca Uniwersytetu Harvarda (Cambridge, USA). Odznaczony Złotym Medalem Gloria Artis. Laureat m.​in. Wielkiego FeFe „za robienie swojego w filmie” na FeFe Film Festiwalu w Warszawie 2003 oraz nagrody Luna de Valencia za całokształt twórczości na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Animowanych w Walencji 2003.

Łukasz Ronduda

Reżyser filmowy, scenarzysta, pisarz, kurator Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Absolwent programu reżyserskiego i scenariuszowego w Szkole Wajdy. W 2017 roku premierę na festiwalach w Rotterdamie i Berlinie miał jego film „Serce miłości”, poświęcony narcystycznej miłości naszych czasów. Z kolei jego debiutancki film „Performer" (współreżyseria: M. Sobieszczański) w 2015 roku miał premierę na MFF w Berlinie, gdzie otrzymał nagrodę Think: Film Award za „kreatywne wykorzystanie medium filmowego dla artystycznego uchwycenia i oddania geopolitycznych kontekstów”.

Maria Zmarz-Koczanowicz

Scenarzystka i reżyserka. Ukończyła Wydział Malarstwa PWSSP we Wrocławiu (1978) i WRiTV UŚ w Katowicach (1982). W 2008 roku uzyskała stopień doktora sztuki filmowej. Stworzyła wiele filmów dokumentalnych, nagradzanych w Polsce i za granicą; w 1988 roku otrzymała Nagrodę im. Stanisława Wyspiańskiego za dotychczasowe osiągnięcia na tym polu. Ma w dorobku także filmy fabularne i spektakle Teatru Telewizji. Wykładowca PWSFTviT w Łodzi. W 2013 roku odznaczona Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski za „wybitne zasługi w badaniu, dokumentowaniu i upamiętnianiu historii Marca ‘68”. Do najbardziej znanych filmów Zmarz-Koczanowicz należą: „Każdy wie, kto za kim stoi”, „Jestem mężczyzną”, „Urząd”, „Kocham Polskę” (z Joanną Sławińską), „Dworzec Gdański”, „Notatki z życia: Edward Żebrowski”, „Gruba”.

Jury Konkursu Filmów Krótkometrażowych

Maria Sadowska – Przewodnicząca Jury

Reżyserka, wokalistka, kompozytorka i autorka tekstów. Ukończyła Wydział Reżyserii PWSFTviT. Od lat z powodzeniem realizuje zarówno projekty muzyczne, jak i filmowe. Jej pełnometrażowy debiut fabularny „Dzień kobiet” miał premierę na Festiwalu w Gdyni w 2013 roku. Obraz był wielokrotnie nagradzany w Polsce i na świecie. Artystka jest jedną z nielicznych reżyserek, które samodzielnie skomponowały muzykę do własnego filmu – płyta „Dzień Kobiet” zebrała pochlebne recenzje i pokazała, jak bardzo jest zaangażowana w sprawy kobiet. Cały projekt został doceniony m.​in. prestiżową nagrodą Okulary Równości. Twórczyni jest także popularną wokalistką, niepokorną i bezkompromisową. Na koncie ma przeboje, które zna cała Polska, jest obecna na polskiej scenie muzycznej od ponad dwudziestu lat. Wszechstronność pozwala jej łączyć tak różne gatunki jak jazz, funk, muzyka elektroniczna czy pop. Wydała jedenaście płyt (w tym dwie w Japonii). Przełomem w jej karierze okazał się album „Tribute to Komeda” (Złota Płyta), który wpisał się w historię polskiej muzyki. Współpracowała z wieloma polskimi i zagranicznymi artystami. Z Michelem Legrandem jako jedyna polska wokalistka wystąpiła na prestiżowym, jubileuszowym Festiwalu Jazz Jamboree. Współpracowała także m.​in. z Michałem Urbaniakiem, Janem Ptaszynem Wróblewskim, Bogusławem Mecem oraz Urszulą Dudziak. W 2013 roku przyjęła zaproszenie jako trener do udziału w największym telewizyjnym show muzycznym „The Voice of Poland”. W kwietniu 2014 roku wydała płytę Jazz na ulicach (Złota Płyta). W 2017 roku premierę miał jej najnowszy film „Sztuka kochania. Historia Michaliny Wisłockiej”. Obraz zdobył mnóstwo pozytywnych recenzji i uplasował się na pierwszym miejscu polskiego box office. Film obejrzało ponad 1 mln 800 tys. widzów.

Norah McGettigan

Pisarka, reżyserka filmowa. Urodziła się w Irlandii. Ukończyła studia teatralne na University of Ulster w Irlandii Północnej, a następnie reżyserię filmową w PWSFTviT w Łodzi, gdzie obecnie wykłada i pracuje nad swoim doktoratem. Jej wielokrotnie nagradzane filmy krótkometrażowe „The Water Fight” i „A Song for Rebecca” zostały oficjalnie wybrane do konkursu Cinéfondation na MFF w Cannes. Jej film „Jak to jest być moją matką” - zrealizowany w ramach programu „30 minut" - zdobywał nagrody w całej Europie i Ameryce Północnej. W 2012 roku zrealizowała debiutancki film pełnometrażowy „Sanktuarium”. Zdobył on wiele nagród, a także nominację w kategorii najlepszy film na British Independent Film Awards 2013 oraz nominację dla najlepszej aktorki (Anne-Marie Duff) na Irish Film and Television Awards 2013. Od 2014 roku koncentruje się na muzycznej stronie swojej kariery. Nagrała album z CBB Ensemble. Podróżuje corocznie do Afryki Zachodniej, aby lepiej zrozumieć muzykę i kulturę, która stała się integralną częścią jej życia. Z powodzeniem podejmuje się także produkcji teledysków.

Leszek Starzyński

Montażysta, producent. Członek Polskiej Akademii Filmowej i Polskiego Stowarzyszenia Montażystów. Wykładowca w Gdyńskiej Szkole Filmowej. Współproducent obsypanego nagrodami filmu „Najlepszy” w reżyserii Łukasza Palkowskiego, koproducent dobrze przyjętych przez publiczność i krytykę filmów Macieja Pieprzycy – „Jestem mordercą” (2016) oraz „Chce się żyć” (2013). Autor montażu do wielu filmów fabularnych (m. in. „Cicha Noc”, reż. Piotr Domalewski, „Jestem mordercą”, reż. Maciej Pieprzyca, „Wymyk”, reż. Greg Zgliński, „Drzazgi”, reż. Maciej Pieprzyca). Jako montażysta pracował także przy serialach telewizyjnych (m.​in.: „Ultraviolet”, „Paradoks”, czy „Londyńczycy”). Laureat nagrody za najlepszy montaż na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni (film „Drzazgi” - 2008 rok) oraz na Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej „Dwa Teatry” w Sopocie (spektakl telewizyjny „Fryzjer” - 2004 rok). Dwukrotnie nominowany do Polskiej Nagrody Filmowej „Orły”.

Na Festiwalu obradować będą także pozaregulaminowe składy jury, m.​in. Jury Polskiej Federacji Dyskusyjnych Klubów Filmowych (w składzie: Paweł Kamiński, Mateusz Rudak, Krzysztof Sienkiewicz), wyłonione w konkursie Skrytykuj! Jury Młodych (w składzie: Stanisław Bryś, Alicja Czepli, Konrad Wojtowicz) oraz inne kolegia przyznające nagrody pozaregulaminowe.

43. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni odbędzie się w dniach 17-22 września 2018 roku. [informacja prasowa]

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz