Znamy już nazwiska jurorów, którzy zdecydują o nagrodach w
trzech konkursach filmowych podczas tegorocznego Festiwalu Polskich Filmów
Fabularnych w Gdyni: Konkursie Głównym, Konkursie Inne Spojrzenie i Konkursie
Filmów Krótkometrażowych.
Jury Konkursu Głównego 43. FPFF: Waldemar Krzystek
(Przewodniczący Jury), Elżbieta Cherezińska, Jadwiga Jankowska-Cieślak, Dorota
Kobiela, Marcin Koszałka, Rafał Listopad, Joanna Napieralska, Elwira Pluta,
Joanna Szymańska
Jury Konkursu Inne Spojrzenie 43. FPFF: Piotr Dumała
(Przewodniczący Jury), Łukasz Ronduda, Maria Zmarz-Koczanowicz
Jury Konkursu Filmów Krótkometrażowych 43. FPFF: Maria
Sadowska (Przewodnicząca Jury), Norah McGettigan, Leszek Starzyński
Biogramy
Jury Konkursu Głównego
Waldemar Krzystek – Przewodniczący Jury
Reżyser i scenarzysta filmowy i telewizyjny. Urodził się 23
listopada 1953 roku w Swobnicy. Ukończył polonistykę na Uniwersytecie
Wrocławskim i reżyserię na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w
Katowicach. Ceniony, wielokrotnie nagradzany reżyser pełnometrażowych fabuł i
kilkunastu spektakli Teatru Telewizji. Realizator seriali telewizyjnych.
Laureat najwyższych nagród na festiwalach w Koszalinie, Gdyni, San Sebastian,
Moskwie, Chicago, Nowym Jorku, Houston za filmy „W zawieszeniu”, „Ostatni prom”,
„Zwolnieni z życia”, „Polska śmierć”, „Mała Moskwa”, „80 milionów” oraz
„Fotograf”. Za wkład w rozwój polskiej kultury i osiągnięcia w pracy twórczej
oraz działalności artystycznej został odznaczony w 2014 roku Złotym Krzyżem
Zasługi. Podczas Kołobrzeskiego Festiwalu Filmowego Sensacyjne Lato Filmów w
2015 roku otrzymał Latarnika dla reżysera, który „wykorzystując reguły kina
gatunkowego, tworzy ważne artystycznie, a jednocześnie lubiane przez
publiczność filmy”. Członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich i Polskiej
Akademii Filmowej.
Elżbieta Cherezińska
Absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej w
Warszawie. Autorka powieści historycznych. Zadebiutowała w 2005 roku napisaną
wspólnie z Szewachem Weissem literacką biografią ambasadora – „Z jednej strony,
z drugiej strony”. Następnie wydała powieść opartą na materiale wspomnieniowym
z getta łódzkiego „Byłam sekretarką Rumkowskiego. Dzienniki Etki Daum”.
Przygodę z polskim średniowieczem rozpoczęła w wydanej w 2010 roku „Grze w
kości”. Równolegle ukazywały się powieści z cyklu „Północna droga”, którego
akcja rozgrywa się w Skandynawii na przełomie X i XI wieku. Na listy
bestsellerów trafiła w 2012 roku wraz z pierwszą powieścią z cyklu „Odrodzone
Królestwo”. Dużym sukcesem cieszy się także dwutomowa opowieść o Świętosławie
„Harda Królowa”. Autorka interesuje się również drugą wojną światową, o której
traktuje powieść „Legion”, i dyplomatyczną grą mocarstw w XIX wieku opowiadaną
w monumentalnym „Turnieju cieni”. Pisząc, współpracuje z historykami,
archeologami i specjalistami innych dziedzin. Nie boi się też sięgać po
elementy fantasy.
Jadwiga Jankowska-Cieślak
Aktorka. Amantka charakterystyczna, w kinie – Magda w
„Trzeba zabić tę miłość” (1972) i Basia Białasówna w „Polskich drogach” (1976)
u Morgensterna, Anna w „Pani Bovary to ja” u Zbigniewa Kamińskiego i w „Sam na
sam” (obie role w 1977) u Andrzeja Kostenki, Mgiełka w „Janie Serce” (1981) u
Piwowarskiego, nagrodzona w Cannes Eva w „Innym spojrzeniu” (1982) u Károlyego
Makka, Ada we „Wkrótce nadejdą bracia" (1985) u Kutza, Matka w „300 milach
do nieba" (1989) u Macieja Dejczera, Barbara Makowska w „Wezwaniu” (1996)
u Mirosława Dembińskiego (nagroda w Gdyni za główną rolę kobiecą) i Joanna w
„Rysie” (2008) u Michała Rosy. Na scenie grała pierwszoplanowe role m.in. w
Teatrze Dramatycznym: u Dejmka, Jarockiego, Prusa, Cieślaka, Warlikowskiego,
Libery, Lupy, Glińskiej; w Teatrze Polskim: u Dejmka, w Teatrze Narodowym u
Hanuszkiewicza, u Szajny w Studio, u Jarzyny w Rozmaitościach, u Cywińskiej w
Ateneum.
Dorota Kobiela
Scenarzystka i reżyserka. Absolwentka ASP w Warszawie.
Otrzymywała stypendium Ministra Kultury za szczególne osiągnięcia w malarstwie
i grafice przez cztery kolejne lata. Równolegle ze studiami w ASP w roku 2004
rozpoczęła edukację w Warszawskiej Szkole Filmowej na Wydziale Reżyserii.
Wyreżyserowała jeden krótkometrażowy film łączący film aktorski z animacją oraz
autorskie krótkometrażowe filmy animowane, m.in. nagradzanego kilkakrotnie
„Małego listonosza” (2011). Najnowszy jej projekt o Vincencie van Goghu, „Twój
Vincent”, powstawał przy udziale ponad stu malarzy z całego świata w trzech
studiach: w Gdańsku, Wrocławiu i Atenach. Dorota Kobiela jest pomysłodawczynią
projektu, współautorką scenariusza i współreżyserką filmu (z Hugh Welchmanem).
Jego światowa premiera odbyła się na Festiwalu Filmów Animowanych w Annecy w
2017 roku, gdzie zdobył nagrodę publiczności. Na MFF w Szanghaju w 2017 zdobył
główną nagrodę w konkursie filmów animowanych. Otrzymał też Europejską Nagrodę
Filmową za najlepszy film animowany oraz Orła za najlepszy montaż i
scenografię. Zdobył dwadzieścia sześć nagród na festiwalach oraz uzyskał
nominacje do tak prestiżowych nagród jak Oscar, BAFTA, Złote Globy. Film był
również sukcesem finansowym ze światowym box office powyżej 40 mln dolarów.
Marcin Koszałka
Autor zdjęć filmowych, reżyser, scenarzysta, wykładowca,
dwukrotny laureat nagrody za zdjęcia na FPFF w Gdyni oraz Brązowej Żaby na
Camerimage, trzykrotnie nominowany do Orłów. Członek Polskiej i Europejskiej
Akademii Filmowej. Po realizacji dwóch etiud szkolnych w 1999 roku zadebiutował
jako reżyser filmu „Takiego pięknego syna urodziłam”, dokumentu poświęconego
relacjom we własnej rodzinie. Film zdobył nagrody na festiwalach w Berlinie,
Krakowie oraz Nyon. W 2016 roku znalazł się wśród dziesięciu najlepszych w
historii polskich filmów dokumentalnych zestawienia ogłoszonego podczas
projektu „100/100. Epoka Polskiego Filmu Dokumentalnego”, a w głosowaniu
publiczności zajął drugie miejsce. Kolejne filmy autorstwa Koszałki były
wielokrotnie nagradzane m.in. w Karlowych Warach, Chicago, Lipsku, Krakowie,
Tampere, Teheranie, Trento. Jego debiut fabularny „Czerwony pająk" miał
premierę w konkursie głównym w Karlowych Warach, otrzymał wiele nagród na zagranicznych
festiwalach filmowych, a także liczne nominacje, m.in. do Orłów 2016. Film
zdobył również Nagrodę Specjalną Jury na Festiwalu Filmowym w Gdyni w 2016
roku. W ostatnim czasie zrealizował zdjęcia do filmu rumuńskiego reżysera
Florina Serbana „Love 1. Dog", a także do filmu Borysa Lankosza „Ciemno,
prawie noc”.
Rafał Listopad
Absolwent, a obecnie wykładowca łódzkiej PWSFTviT.
Montażysta i pedagog, członek Europejskiej Akademii Filmowej, Polskiej Akademii
Filmowej oraz Polskiego Stowarzyszenia Montażystów. Autor montażu nagradzanych
w kraju i za granicą filmów fabularnych, filmów dokumentalnych, teatrów
telewizji, teledysków i filmów reklamowych. W dorobku ma ponad piętnaście
pełnometrażowych filmów fabularnych, kilkanaście filmów dokumentalnych,
kilkaset filmów reklamowych. Współpracował m.in. z Andrzejem Wajdą, Juliuszem
Machulskim, Marcelem Łozińskim, Krzysztofem Warlikowskim, Grzegorzem Jarzyną,
Jackiem Petryckim, Michałem Marczakiem, Katarzyną Maciejko-Kowalczyk, Maciejem
Drygasem, Magdaleną Łazarkiewicz, Filipem Marczewskim czy Maciejem
Sobieszczańskim.
Joanna Napieralska
Absolwentka Wydziału Reżyserii Dźwięku Akademii Muzycznej
im. Fryderyka Chopina (obecnie Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina).
Zatrudniona na stanowisku profesora UMFC w Katedrze Reżyserii Dźwięku.
Współpracuje z PWSFTviT w Łodzi i Akademią Muzyczną w Bydgoszczy. Od 1986 roku
czynna autorka warstw dźwiękowych wielu filmów kinowych i telewizyjnych,
laureatka nagród za dźwięk, pracowała m.in. z Wojciechem Marczewskim, Jackiem
Koprowiczem, Sławomirem Fabickim, Janem Kidawą-Błońskim. Stypendystka BBC TV
Centre oraz Programu Nipkow w Berlinie. Członkini PAF, Europejskiej Akademii
Filmowej i Motion Pictures Sound Editors. Inicjatorka Europejskiej Nagrody
Filmowej za sound design. Autorka książek: „Weiser. Dramaturgiczna rola
dźwięku" i „Sound Design droga emancypacji dźwięków filmowych",
redaktor naukowy dwutomowej monografii: „Multimedia", t. 1: „Estetyka –
dźwięk", t. 2: „Obraz – interakcje".
Elwira Pluta
Scenografka, dekoratorka wnętrz, autorka instalacji.
Studiowała w Courtauld Institute of Art, Central Saint Martins School of Art
oraz scenografię filmową w Kingston upon Thames University. Autorka scenografii
i wnętrz do blisko trzydziestu filmów fabularnych wielokrotnie nagradzanych
Złotymi Lwami za najlepszy film, za debiut, Orłami za najlepszy film roku,
nagrodami na festiwalu Młodzi i Film oraz na innych festiwalach krajowych i
zagranicznych. Filmy, przy których pracowała, „Body/Ciało”, „Wymyk”, „Wszystko,
co kocham”, „Magiczne drzewo”, „Cześć, Tereska”, zdobywały najważniejsze
nagrody na krajowych i zagranicznych festiwalach filmowych. Poza filmami
fabularnymi jest też scenografem i dekoratorem seriali HBO „Bez tajemnic"
i „Pakt", teatrów telewizji, teledysków oraz reklam. Na FPFF w Gdyni 2009
nagrodzona za scenografię do dwóch filmów: „Wszystko, co kocham” oraz
ulubionego przez dzieci „Magiczne drzewo”. Współpracowała zarówno z wieloma
debiutantami, jak i z doświadczonymi twórcami. Ostatnio ukończyła zdjęcia do
filmu w reżyserii Xawerego Żuławskiego, na podstawie scenariusza Andrzeja
Żuławskiego pt. „Mowa ptaków”.
Joanna Szymańska
Producentka filmowa, aktywistka. Zrealizowała kilkanaście
krótko- i pełnometrażowych filmów fabularnych i dokumentalnych, w tym także
koprodukcje międzynarodowe. Za film „Mleczny brat” (reż. Vahram Mkhitaryan)
zdobyła nagrodę dla najlepszego producenta filmów krótkometrażowych i
dokumentalnych na Krakowskim Festiwalu Filmowym 2014. Film został nagrodzony
również w konkursie krótkich metraży w Gdyni. Absolwentka Berlinale Talent
Campus (2011) i EAVE Producers Workshop (2015). Ukończyła studia prawnicze i
aktywnie angażuje się w działalność na rzecz rozwoju przemysłu filmowego w
Polsce. Dyrektor Programowa warsztatów „Atelier Scenariuszowe”.
Współzałożycielka Sekcji Młodych Producentów Krajowej Izby Producentów
Audiowizualnych, w latach 2013–2016 jej przewodnicząca. Jako konsultant ds.
projektów dokumentalnych współpracuje z HBO Polska. Od 2017 roku zasiada w
Radzie PISF i Radzie Europejskiej Akademii Filmowej. Jej najnowszy projekt
pełnometrażowy – „Geniusze”, będący biografią Stanisaława Ulama, otrzymał
nagrodę Alfreda Sloana na festiwalu w Tribece w 2017.
Jury Konkursu Inne Spojrzenie
Piotr Dumała – Przewodniczący Jury
Reżyser, scenarzysta i scenograf filmów animowanych i
fabularnych, grafik, autor plakatów i ilustracji książkowych oraz prasowych,
wykładowca akademicki. Uprawia również twórczość eseistyczną, krytyczną,
poetycką, prozatorską i jest autorem tekstów piosenek. Prowadzi warsztaty filmu
animowanego w Polsce i za granicą. Jest reżyserem takich filmów, jak m.in:
„Czarny kapturek”, „Wolność nogi”, „Ściany”, „Latające włosy”, „Zbrodnia i
kara”, „Franz Kafka”, „Łagodna”, „Hipopotamy”. Na początku lat 90. stworzył
animowaną czarno-białą czołówkę FPFF, która przez lata towarzyszyła
Festiwalowi. Opracował własną, unikatową technikę animacji na płytach
gipsowych. Wyreżyserował również m.in. filmy fabularne „Las” i „Ederly”.
Laureat ponad stu nagród za twórczość filmową, m.in. Grand Prix na festiwalach
w Krakowie, Zamościu, Espinho, Bielsku-Białej, Zagrzebiu, Łagowie, Bydgoszczy,
Ottawie, Montrealu, Amsterdamie i na Cyprze oraz Nagrody Specjalnej za
szczególne wartości artystyczne i Złotego Pazura na Festiwalu w Gdyni w 2016
roku. Profesor łódzkiej PWSFTviT i ASP w Gdańsku, w latach 1997–2001 profesor
Konstfack College of Art w Eksjö (Szwecja), 2001–2004 wykładowca Uniwersytetu
Harvarda (Cambridge, USA). Odznaczony Złotym Medalem Gloria Artis. Laureat
m.in. Wielkiego FeFe „za robienie swojego w filmie” na FeFe Film Festiwalu w
Warszawie 2003 oraz nagrody Luna de Valencia za całokształt twórczości na
Międzynarodowym Festiwalu Filmów Animowanych w Walencji 2003.
Łukasz Ronduda
Reżyser filmowy, scenarzysta, pisarz, kurator Muzeum Sztuki
Nowoczesnej w Warszawie. Absolwent programu reżyserskiego i scenariuszowego w
Szkole Wajdy. W 2017 roku premierę na festiwalach w Rotterdamie i Berlinie miał
jego film „Serce miłości”, poświęcony narcystycznej miłości naszych czasów. Z
kolei jego debiutancki film „Performer" (współreżyseria: M.
Sobieszczański) w 2015 roku miał premierę na MFF w Berlinie, gdzie otrzymał
nagrodę Think: Film Award za „kreatywne wykorzystanie medium filmowego dla
artystycznego uchwycenia i oddania geopolitycznych kontekstów”.
Maria Zmarz-Koczanowicz
Scenarzystka i reżyserka. Ukończyła Wydział Malarstwa PWSSP
we Wrocławiu (1978) i WRiTV UŚ w Katowicach (1982). W 2008 roku uzyskała
stopień doktora sztuki filmowej. Stworzyła wiele filmów dokumentalnych,
nagradzanych w Polsce i za granicą; w 1988 roku otrzymała Nagrodę im.
Stanisława Wyspiańskiego za dotychczasowe osiągnięcia na tym polu. Ma w dorobku
także filmy fabularne i spektakle Teatru Telewizji. Wykładowca PWSFTviT w
Łodzi. W 2013 roku odznaczona Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski za
„wybitne zasługi w badaniu, dokumentowaniu i upamiętnianiu historii Marca ‘68”.
Do najbardziej znanych filmów Zmarz-Koczanowicz należą: „Każdy wie, kto za kim
stoi”, „Jestem mężczyzną”, „Urząd”, „Kocham Polskę” (z Joanną Sławińską),
„Dworzec Gdański”, „Notatki z życia: Edward Żebrowski”, „Gruba”.
Jury Konkursu Filmów Krótkometrażowych
Maria Sadowska – Przewodnicząca Jury
Reżyserka, wokalistka, kompozytorka i autorka tekstów.
Ukończyła Wydział Reżyserii PWSFTviT. Od lat z powodzeniem realizuje zarówno
projekty muzyczne, jak i filmowe. Jej pełnometrażowy debiut fabularny „Dzień
kobiet” miał premierę na Festiwalu w Gdyni w 2013 roku. Obraz był wielokrotnie
nagradzany w Polsce i na świecie. Artystka jest jedną z nielicznych reżyserek,
które samodzielnie skomponowały muzykę do własnego filmu – płyta „Dzień Kobiet”
zebrała pochlebne recenzje i pokazała, jak bardzo jest zaangażowana w sprawy
kobiet. Cały projekt został doceniony m.in. prestiżową nagrodą Okulary
Równości. Twórczyni jest także popularną wokalistką, niepokorną i
bezkompromisową. Na koncie ma przeboje, które zna cała Polska, jest obecna na
polskiej scenie muzycznej od ponad dwudziestu lat. Wszechstronność pozwala jej
łączyć tak różne gatunki jak jazz, funk, muzyka elektroniczna czy pop. Wydała
jedenaście płyt (w tym dwie w Japonii). Przełomem w jej karierze okazał się
album „Tribute to Komeda” (Złota Płyta), który wpisał się w historię polskiej
muzyki. Współpracowała z wieloma polskimi i zagranicznymi artystami. Z Michelem
Legrandem jako jedyna polska wokalistka wystąpiła na prestiżowym, jubileuszowym
Festiwalu Jazz Jamboree. Współpracowała także m.in. z Michałem Urbaniakiem,
Janem Ptaszynem Wróblewskim, Bogusławem Mecem oraz Urszulą Dudziak. W 2013 roku
przyjęła zaproszenie jako trener do udziału w największym telewizyjnym show
muzycznym „The Voice of Poland”. W kwietniu 2014 roku wydała płytę Jazz na
ulicach (Złota Płyta). W 2017 roku premierę miał jej najnowszy film „Sztuka
kochania. Historia Michaliny Wisłockiej”. Obraz zdobył mnóstwo pozytywnych
recenzji i uplasował się na pierwszym miejscu polskiego box office. Film
obejrzało ponad 1 mln 800 tys. widzów.
Norah McGettigan
Pisarka, reżyserka filmowa. Urodziła się w Irlandii.
Ukończyła studia teatralne na University of Ulster w Irlandii Północnej, a
następnie reżyserię filmową w PWSFTviT w Łodzi, gdzie obecnie wykłada i pracuje
nad swoim doktoratem. Jej wielokrotnie nagradzane filmy krótkometrażowe „The
Water Fight” i „A Song for Rebecca” zostały oficjalnie wybrane do konkursu
Cinéfondation na MFF w Cannes. Jej film „Jak to jest być moją matką” -
zrealizowany w ramach programu „30 minut" - zdobywał nagrody w całej Europie
i Ameryce Północnej. W 2012 roku zrealizowała debiutancki film pełnometrażowy
„Sanktuarium”. Zdobył on wiele nagród, a także nominację w kategorii najlepszy
film na British Independent Film Awards 2013 oraz nominację dla najlepszej
aktorki (Anne-Marie Duff) na Irish Film and Television Awards 2013. Od 2014
roku koncentruje się na muzycznej stronie swojej kariery. Nagrała album z CBB
Ensemble. Podróżuje corocznie do Afryki Zachodniej, aby lepiej zrozumieć muzykę
i kulturę, która stała się integralną częścią jej życia. Z powodzeniem
podejmuje się także produkcji teledysków.
Leszek Starzyński
Montażysta, producent. Członek Polskiej Akademii Filmowej i
Polskiego Stowarzyszenia Montażystów. Wykładowca w Gdyńskiej Szkole Filmowej.
Współproducent obsypanego nagrodami filmu „Najlepszy” w reżyserii Łukasza
Palkowskiego, koproducent dobrze przyjętych przez publiczność i krytykę filmów
Macieja Pieprzycy – „Jestem mordercą” (2016) oraz „Chce się żyć” (2013). Autor
montażu do wielu filmów fabularnych (m. in. „Cicha Noc”, reż. Piotr Domalewski,
„Jestem mordercą”, reż. Maciej Pieprzyca, „Wymyk”, reż. Greg Zgliński,
„Drzazgi”, reż. Maciej Pieprzyca). Jako montażysta pracował także przy
serialach telewizyjnych (m.in.: „Ultraviolet”, „Paradoks”, czy „Londyńczycy”).
Laureat nagrody za najlepszy montaż na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w
Gdyni (film „Drzazgi” - 2008 rok) oraz na Festiwalu Teatru Polskiego Radia i
Teatru Telewizji Polskiej „Dwa Teatry” w Sopocie (spektakl telewizyjny
„Fryzjer” - 2004 rok). Dwukrotnie nominowany do Polskiej Nagrody Filmowej
„Orły”.
Na Festiwalu obradować będą także pozaregulaminowe składy
jury, m.in. Jury Polskiej Federacji Dyskusyjnych Klubów Filmowych (w składzie:
Paweł Kamiński, Mateusz Rudak, Krzysztof Sienkiewicz), wyłonione w konkursie Skrytykuj!
Jury Młodych (w składzie: Stanisław Bryś, Alicja Czepli, Konrad Wojtowicz) oraz
inne kolegia przyznające nagrody pozaregulaminowe.
43. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni odbędzie
się w dniach 17-22 września 2018 roku. [informacja prasowa]
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz