Peter Biziou, twórca zdjęć do takich filmów jak „9 i pół tygodnia”, „W imię ojca”, „Truman Show” i „Missisipi w ogniu”, za który to film nagrodzony został Oscarem, otrzyma w tym roku Nagrodę EnergaCAMERIMAGE za Całokształt Twórczości. Artysta osobiście odbierze wyróżnienie w trakcie tegorocznej edycji wydarzenia, które rozpocznie się w Toruniu 11 listopada.
Najważniejsze wyróżnienie Festiwalu EnergaCAMERIMAGE trafi do rąk autora zdjęć, który odznacza się umiejętnością realnego wpływania na ostateczny kształt filmu, przy równoczesnym podążaniu za reżyserską wizją. Posiadając na koncie Oscara® za Najlepsze Zdjęcia oraz szereg innych wyróżnień, uchodzi za jednego z najbardziej podziwianych brytyjskich autorów zdjęć filmowych w historii. Peter Biziou urodził się 8 sierpnia 1944 roku w walijskim Bangor. Pierwsze uznanie ze strony krytyków przyniosła praca na planie Innego kraju (1984, reż. Marek Kanievska), za którą otrzymał nagrodę za artystyczny wkład na Festiwalu Filmowym w Cannes, ale to współpraca z innym reżyserem i wieloletnim współpracownikiem, Alanem Parkerem, zaowocowała kilkoma wspólnymi projektami oraz międzynarodową rozpoznawalnością. Obok krótkometrażowych Our Cissy (1974) czy Footsteps (1974), duet ten nakręcił wspólnie tak znane i popularne filmy, jak Bugsy Malone (1976, współpraca operatorska z Michaelem Seresinem), Pink Floyd: Ściana (1982), Droga do Wellville (1994) a przede wszystkim Missisipi w ogniu (1988), za który Peter Biziou został uhonorowany Oscarem® w kategorii Najlepszych Zdjęć.
Co warte wspomnienia, w 2019 roku Amerykańskie Stowarzyszenie Autorów Zdjęć Filmowych (ASC) obraz ten uwzględniło w rankingu „100 filmów będących kamieniami milowymi kinematografii XX wieku pod względem wizualnym”, które wywarły wpływ na dalszy rozwój sztuki operatorskiej i zainspirowały kolejne pokolenia autorów zdjęć. W filmowym dorobku Petera Biziou znajdziemy także współpracę z grupą Monty Pythona przy realizacji Żywotu Briana (1979, reż. Terry Jones) czy reżyserem Terrym Gilliamem nad filmem Bandyci czasu (1981). Publiczność pokochała jego erotycznie soczysty styl wizualny kontrowersyjnej produkcji Adriana Lyne’a 9 i pół tygodnia (1986), a następnie Niewiernej (2002). Stał też za kamerą Świata na uboczu (1987), nagrodzonego w Cannes debiutu reżyserskiego innego znakomitego autora zdjęć, Chrisa Mengesa. Reputacja Petera Biziou jako operatora doskonale wyczuwającego nastrój wizualizowanej historii oraz dopełniającego reżyserską wizję wzrosła natomiast dzięki wysoko ocenionym W imię ojca (1993) Jima Sheridana, a następnie hiperrealistycznemu, pełnemu światła spojrzeniu na odizolowany świat bohatera Truman Show (1998) Petera Weira.
Praca Petera Biziou na planie Missisipi w ogniu przyniosła mu w latach 1988-1989 nie tylko Oscara® za Najlepsze Zdjęcia, ale również Nominację do Nagrody ASC (Amerykańskiego Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych), Nagrodę BSC (Brytyjskiego Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych) oraz Filmową Nagrodę BAFTA w tej samej kategorii. Brytyjska Akademia Filmowa wyróżniła go ponadto nominacją za zbudowanie wyjątkowej oprawy wizualnej filmu Truman Show, natomiast BSC doceniając Petera Biziou w ciągu lat wieloma wyróżnieniami i nominacjami, przyznało mu ostatecznie w 2019 roku Nagrodę za Całokształt Twórczości. Peter Biziou był ponadto uhonorowany canneńską Złotą Palmą dla Operatora Filmowego za Największy Wkład Artystyczny za Inny Kraj. Z kolei nakręcony niecałą dekadę później Ryszard III, brał udział w Konkursie Głównym Festiwalu CAMERIMAGE walcząc o laur Złotej Żaby.
Dlatego też z tym większą radością i nieskrywaną dumą przyjmujemy fakt, że Peter Biziou zgodził się przyjąć od nas honorową Nagrodę za Całokształt Twórczości i odwiedzi nas w Toruniu podczas nadchodzącego 31. EnergaCAMERIMAGE. Jego wizycie towarzyszyć będzie przegląd wybranych filmów z jego operatorskiego dorobku, na który już teraz serdecznie zapraszamy. [informacja prasowa]
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz