wtorek, 25 lipca 2023

23 filmy w walce o Złotego Lwa z Wenecji

23 filmy rywalizować będą w tym roku o Złotego Lwa 80. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Wenecji. W tym gronie są dwie polskie produkcje. Agnieszka Holland oraz duet Małgorzata Szumowska i Maciej Englert staną w szranki z takimi twórcami, jak m.in.: Yorgos Lanthimos, Michael Mann, Sofia Coppola, David Fincher, Matteo Garrone, Pablo Larrain, Luc Besson, Ryûsuke Hamaguchi, Michele Franco, Nicolaj Arcel.

Zapowiada się wielkie święto kina autorskiego i festiwalowego. Do Konkursu Głównego w Wenecji zaproszono wiele bardzo oczekiwanych filmów, podpisanych przez najwybitniejszych twórców kina autorskiego. W konkursie nie brakuje też nowości Netfliksa, który pokaże w Wenecji dwie swoje najważniejsze jesienne i Oscarowe produkcje – „Maestro”, drugi reżyserski film Bradleya Coopera oraz „The Killer” Davida Finchera. W tym miejscu warto dodać, że w Wenecji zabraknie m.in. „Diuny 2”, dużego filmu z Hollywood, o którego przyszłość boi się teraz Warner Bros. i który w ten sposób odpowiada na strajki aktorów i scenarzystów. Amerykańskie kino będą jednak reprezentować nowe propozycje tak cenionych twórców, jak: Sofia Coppola, Ava DuVernay, Michael Mann czy Wes Anderson. Reżyserzy ci zapewne dotrą do Wenecji, ale czy z towarzystwem swoich gwiazd? Jednak to nie filmy zza wielkiej wody budzą dziś moje największe emocje. Liczę bardzo na moc wrażeń po filmach twórców, którzy od kilku lat wyznaczają trend współczesnemu kinu.

Sam dyrektor festiwalu w Wenecji Alberto Barbera mówi, że strajki miały niewielki wpływ na budowę programu tegorocznego wydarzenia, a za jedyny tytuł, który wypadł z programu uznaje „Challengers”. Barbera ma nadzieję, że na festiwal dotrą aktorzy amerykańscy występujący w niezależnych produkcjach, którzy mają być zwolnieni z zakazu promowania swoich filmów.

Tak jak w Cannes, duże wrażenie robią nazwiska międzynarodowej społeczności filmowej. Pablo Larrain pokaże „El Conde”, który opowie o dyktatorze Chile Auguście Pinochecie. Ava DuVernay zaprezentuje „Caste: The Origins of Our Discontents”, zainspirowany powieścią Isabel Wilkerson. Sofia Coppola, jedyna w tym gronie zdobywczyni Złotego Lwa, w Wenecji pokaże film „Priscilla”, na podstawie wspomnień żony Elvisa Presleya z 1985 roku, zatytułowanej „Elvis and Me”. Do kina powraca Michael Mann z filmem „Ferrari” i z Adamem Driverem w głównej roli. Ciekawe w jakiej filmowej jest formie twórca „Gorączki”. Ja czekam na pewno na „Memory” z Jessicą Chastain, a to za sprawą reżysera Michela Franko, autora „Nowego porządku” i „Sundown”. Sporym wydarzeniem będzie też zapewne najnowszy film zdobywcy Oscara za „Drive My Car” Ryûsuke Hamaguchiego oraz nieobliczalnego Yorgosa Lanthimosa „Poor Things”, który powraca z nowym filmem po sukcesie „Faworyty” z 2018 roku, która także debiutowała w Wenecji.

Sześć filmów w konkursie mają włoscy gospodarze, w tym nowe przedsięwzięcia Matteo Garrone i Stefano Sollimy. Ten drugi to specjalista od kina gatunkowego z ambicjami, reżyser m.in. „Sicario 2”, ale też serialu „Gomora”. Ich sąsiedzi, czyli Francuzi, w Wenecji pokażą nowy film Luca Bessona zatytułowany „Dogman”. To pierwszy reżyserski projekt tego twórcy od czasu „Lucy” z 2019 roku. Francuzi mają też w konkursie film Stéphane Brizé. Czarnym koniem wyścigu może być też “The Promised Land” Nikolaja Arcela z Madsem Mikkelsenem. W tym kontekście dwa polskie filmy rywalizujące o Złotego Lwa to zdecydowanie bardzo imponująca reprezentacja naszej kinematografii. Czy Agnieszka Holland zachwyci i poruszy swoją „Zieloną granicą”, a co pokaże nam duet Szumowska/Englert, który ostatnio nie zachwycał.

Na czele jury festiwalu w Wenecji stanie Damien Chazelle, ale towarzyszy mu m.in. Jane Campion i kilkoro innych zacnych twórców. Przed nim trudne wybory.

Sporo ciekawych rzeczy wydarzy się poza konkursem głównym. Wes Anderson do Wenecji przywiezie swój krótkometrażowy 39-miutowy film „The Wonderful Story of Henry Sugar”, oparty na opowiadaniu Roalda Dahla, z udziałem Benedicta Cumberbatcha, Ralpha Fiennesa, Dev Patela i Bena Kingsleya. „Henry Sugar” to pierwszy oryginał Andersona w serwisie Netflix. Poza konkursem jest też film Williama Friedkina o sądzie wojennym „The Caine Mutiny Court Martial” z Kieferem Sutherlandem w roli głównej. Friedkin pojawi się również na Lido aby pokazać odrestaurowaną wersję „Egzorcysty” z okazji 50. rocznicy premiery. Klasyków kina reprezentować będą też Roman Polański z „Pałacem” i Woody Allen ze swoim 50 filmem - „Coup De Chance”. Obaj panowie nie mają dobrej prasy i uwikłani są w zarzuty o nadużycia seksualne. Jednak we Włoszech mają oni oddanych fanów, a organizatorzy Wenecji wykazali się odwagą zapraszając ich filmy na festiwal. Czy Allen i Polański pojawią się na festiwalu? Do Wenecji swoje filmy przywiozą Harmony Korine i Richard Linklater.

Będą też liczne pokazy w sekcji Horyzonty, drugim konkursie festiwalu w Wenecji. Festiwal potrwa od 30 sierpnia do 9 września. Program filmowy (w oryginale):

 

COMPETITION

 

“Comandante,” Edoardo De Angelis (Italy) – Opening Film

 

“The Promised Land,” Nikolaj Arcel (Denmark, Germany, Sweden)

 

“Dogman,” Luc Besson (France)

 

“Le Bête,” Bertrand Bonello (France, Canada)

 

“Hors-Saison,” Stéphane Brizé (France)

 

“Enea,” Pietro Castellitto (Italy)

 

“Maestro,” Bradley Cooper (U.S.)

 

“Priscilla,” Sofia Coppola (U.S., Italy)

 

“Finally Dawn,” Saverio Costanzo (Italy)

 

“Lubo,” Giorgio Diritti (Italy)

 

“Origin,” Ava DuVernay (U.S.)

 

“The Killer,” David Fincher (U.S.)

 

“Memory,” Michel Franco (Mexico, U.S.)

 

“Io Capitano,” Matteo Garrone (Italy, Belgium)

 

“Evil Does Not Exist,” Ryûsuke Hamaguchi (Japan)

 

“The Green Border,” Agnieszka Holland (Czech Republic, Poland, Belgium)

 

“The Theory of Everything,” Timm Kröger (Germany, Austria, Switzerland)

 

“Poor Things,” Yorgos Lanthimos (U.K.)

 

“El Conde,” Pablo Larrain (Chile)

 

“Ferrari,” Michael Mann (U.S.)

 

“Adagio,” Stefano Sollima (Italy)

 

“Woman Of,” Malgorzata Szumowska, Michal Englert (Poland, Sweden)

 

“Holly,” Fien Torch (Belgium, The Netherlands, Luxembourg, France)

 

HORIZONS

 

“A Cielo Aperto,” Mariana Arriaga, Santiago Arriaga (Mexico, Spain)

 

“El Paraiso,” Enrico Maria Artale (Italy)

 

“Behind the Mountains,” Mohamed Ben Attia (Tunisia, Belgium, France, Saudi Arabia, Qatar)

 

“The Red Suitcase,” Fidel Devkota (Nepal, Sri Lanka)

 

“Tatami,” Guy Native, Zar Amir Ebrahimi (Georgia, U.S.)

 

“Paradise is Burning,” Mika Gustavson (Sweden, Italy, Denmark, Finland)

 

“The Featherweight,” Robert Colony (U.S.)

 

 “Invelle,” Simone Massi (Italy, Switzerland)

 

“Hesitation Wound,” Selman Nacar (Turkey, Spain, Romania, France)

 

“Heartless,” Nara Normande, Tião (Brazil, France, Italy)

 

“Una Sterminata Domenica,” Alain Parroni (Italy, Germany, Ireland)

 

“City of Wind,” Lkhagvadulam Purev-Ochir (France, Mongolia, Portugal, The Netherlands)

 

“Explanation for Everything,” Gábor Reisz (Hungary, Slovacchia)

 

“Gasoline Rainbow,” Bill Ross, Turner Ross (U.S.)

 

“En Attendant La Nuit,” Céline Rouzet (France, Belgium)

 

“Housekeeping for Beginners,” Goran Stolevski (North Macedonia, Poland, Croatia, Serbia, Kosovo)

 

“Shadow of Fire,” Shinya Tsukamoto (Japan)

 

“Dormitory,” Nehir Tuna (Turkey, Germany, France)

 

HORIZONS EXTRA

 

“Bota Jonë,” Luàna Barjami (Kosovo, France)

 

“Forever Forever,” Anna Buryachkova (Ukraine, The Netherlands)

 

“The Rescue,” Daniela Goggi (Argentina, U.S.)

 

“Day of the Fight,” Jack Huston (U.S.)

 

“In the Land of Saints and Sinners,” Robert Lorenz (Ireland)

 

 “Felicità,” Micaela Ramazzotti (Italy)

 

“Pet Shop Boys,” Olmo Schnabel (Italy, U.K. Mexico)

 

“Stolen,” Karan Tejpal (India)

 

“L’Homme D’Argille,” Anaïs Tellene (France)

 

OUT OF COMPETITION – SERIES

 

“D’argent et de sang” (Episodes 1-12), Xavier Giannoli, Fredéric Planchon (France, Belgium)

 

“I Know Your Soul” (Episodes 1-2), created by Jasmila Zbanic and Damir Ibrahimovic, directed by Alen Drjević and Nermin Hamzagic (Bosnia and Herzegovina)

 

OUT OF COMPETITION – NON-FICTION

 

“Amor,” Virginia Eleuteri Serpieri (Italy, Lithuania)

 

“Frente A Guernica,” (Uncut Version) Yervant Gianikian, Angela Ricci Lucchi (Italy)

 

“Hollywoodgate,” Ibrahim Nash’at (Germany, U.S.)

 

“Ryuichi Sakamoto — Opus,” Neo Sora (Japan)

 

“Enzo Jannacci Vengo Anch’io,” Giorgio Verdelli (Italy)

 

“Menus Plaisirs,” Frederik Wiseman (France)

 

OUT OF COMPETITION — FICTION

 

“Society of the Snow,” J.A. Bayona (Spain, Uruguay, Chile) – Closing Film

 

“Coup de Chance,” Woody Allen (France, U.K.)

 

“The Wonderful Story of Henry Sugar,” Wes Anderson (U.S.)

 

“The Penitent,” Luca Barbareschi (Italy)

 

“L’Ordine Del Tempo,” Liliana Cavani (Italy)

 

“Vivants,” Alix Delaporte (France, Belgium)

 

“Welcome to Paradise,” Leonardo di Constanzo

 

“DAAAAAALI!,” Quentin Dupieux (France)

 

“The Caine Mutiny Court-Martial,” William Friedkin

 

“Making of,” Cédric Kahn (France)

 

“Aggro Dr1ft,” Harmony Korine (U.S.)

 

“Hit Man,” Richard Linklater (U.S.)

 

 “The Palace,” Roman Polanski (Poland, France)

 

 “Snow Leopard,” Pema Tseden (China)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz