niedziela, 20 września 2015

Gdynia 2015. Nagrody rozdane i znowu niespodzianki


Jury pod przewodnictwem Allana Starskiego zgodnie z oczekiwaniami zaskoczyło swoim werdyktem. Co prawda nagroda najważniejsza dla "Body/Ciało" trafiła w dobre ręce, ale niektóre pozostałe wyróżnienia budzą zastanowienie. Szacowne grono jurorskie całkowicie pominęło "Demona", "Noc Walpurgi" oraz "Moje córki krowy" – trzy najlepsze, według mnie, filmy festiwalu.

Zwycięstwo "Body/Ciało" było do przewidzenia i okazało się to słusznym wyborem. Osobiście wyżej ceniłem kilka innych tytułów, w tym "Demona", ale nie jest to najważniejsze. Szkoda niestety, że w większości pozostałych wyborów jury wykazało się sporą zachowawczością, a na myśl przychodzą mi niestety mocniejsze słowa. Oto te najbardziej zaskakujące z nagród.

Srebrne Lwy, czyli drugą co do ważności nagrodę otrzymał Janusz Majewski za film "Excentrycy". Lubię ten film i bardzo go tutaj chwaliłem, ale ta nagroda to spora niespodzianka. W tym miejscu nagroda powinna powędrować do chociażby filmu "Moje córki krowy". Zdecydowano się jednak na nagrodę dla dwójki polskich klasyków – reżysera Janusza Majewskiego oraz producenta Włodzimierza Niederhausa. Wyraźna nagroda od kolegów dla kolegów i przy całym szacunku dla obu gigantów niestety nie zasłużyli na nią. "Excentrycy" godni są obejrzenia i polecam tę pogodną i bardzo przyjemną opowieść.

Nagrodę Specjalną Jury otrzymał Jerzy Skolimowski za "11 minut". Dobrze, że film ten zdobył jedno ze znaczących wyróżnień, ale jest to dla tego autora nagroda pocieszenia. Sam autor wyjechał z Gdyni, czym dał wyraźny sygnał o swoim stosunku do tego wyróżnienia.

I w końcu nagrody indywidulane. Dwie z nich budzą największy sprzeciw. Za reżyserię i scenariusz doceniono Magnusa von Horna za film "Intruz" – absolutny debiut w kinie pełnometrażowym. Film ważny i na swój sposób ciekawy, ale do mnie kompletnie nie przemówił. Tym bardziej, że w obu kategoriach pominięto twórców znacznie bardziej na nie zasługujące. Tutaj z nagród powinna cieszyć się Kinga Dębska za "Moje córki krowy".

Jeśli chodzi o nagrody aktorskie to jedynie Janusz Gajos za "Body/Ciało" jest w mojej ocenie najtrafniej docenionym wykonawcą. Agnieszka Grochowska okazała się lepsza od Małgorzaty Zajączkowskiej i Mai Ostaszewskiej. To największa niespodzianka nagród. Za kreacje drugoplanowe doceniono Wojciecha Pszoniaka z "Excentryków" i debiutującą Marię Semotiuk z "Letniego przesilenia". Ktoś chyba zapomniał o Annie Dymnej w "Excentrykach" i wielu ciekawych rolach męskich na drugim planie.

Pozostałe nagrody techniczne rozdane zostały słusznie, a najbardziej cieszę się z docenienia Agnieszki Glińskiej montażystki "11 minut" oraz "Intruza". Cieszy też nagroda za debiut Agnieszki Smoczyńskiej "Córki dancingu". W konkursie Inne Spojrzenie wygrał "Śpiewający obrusik", ale chyba lepiej wypadło jednak "Baby Boom" (tylko wyróżnienie).

PEŁNA LISTA NAGRODZONYCH

Złote Lwy
Wielka Nagroda Złote Lwy 40. Festiwalu Filmowego w Gdyni dla najlepszego filmu: "Body/Ciało", reż. Małgorzata Szumowska
Wielka Nagroda Złote Lwy 40. Festiwalu Filmowego w Gdyni dla najlepszego filmu: "Body/Ciało", prod. Jacek Drosio

Srebrne Lwy
"Excentrycy, czyli po słonecznej stronie ulicy", reż. Janusz Majewski
Srebrne Lwy
"Excentrycy, czyli po słonecznej stronie ulicy", prod. Włodzimierz Niderhaus

Nagroda Specjalna Jury
Za oryginalność koncepcji artystycznej i profetyzm martwego piksela - "11 minut", reż. Jerzy Skolimowski, prod. Ewa Piaskowska

Nagrody indywidualne:

Nagroda za najlepszą reżyserię
Magnus von Horn ("Intruz")

Najlepszy scenariusz
Magnus von Horn ("Intruz")

Nagroda za główną rolę kobiecą
Agnieszka Grochowska ("Obce niebo")

Nagroda za główną rolę męską
Krzysztof Stroiński ("Anatomia zła") oraz Janusz Gajos ("Body/Ciało")

Nagroda za debiut reżyserski
Agnieszka Smoczyńska ("Córki Dancingu")

Nagroda za profesjonalny debiut aktorski
Justyna Suwała („Body/Ciało”)

Nagroda za zdjęcia
Jerzy Zieliński ("Letnie przesilenie")

Nagroda za muzykę
Paweł Mykietyn ("11 minut")

Nagroda za scenografię
Jagna Janicka („Hiszpanka”)

Nagroda za drugoplanową rolę kobiecą
Maria Semotiuk ("Letnie przesilenie")

Nagroda za drugoplanową rolę męską
Wojciech Pszoniak („Excentrycy, czyli po słonecznej stronie ulicy”)

Nagroda za dźwięk
Marcin Jachyra, Kacper Habisiak, Marcin Kasiński („Body/Ciało”)

Nagroda za montaż
Agnieszka Glińska ("11 minut", "Intruz")

Nagroda za charakteryzację
Janusz Kaleja, Tomasz Matraszek ("Córki Dancingu")

Nagroda za kostiumy
Dorota Roqueplo, Andrzej Szenajch ("Hiszpanka")

Konkurs Inne Spojrzenie:

Złoty Pazur dla najlepszego filmu Konkursu Inne Spojrzenie
"Śpiewający obrusik", reż. Mariusz Grzegorzek, prod. Marcin Malatyński

Wyróżnienie
Kuba Czekaj ("Baby Bump")

Nagroda Platynowe Lwy w uznaniu za całokształt dorobku artystycznego
Tadeusz Chmielewski

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz