niedziela, 17 września 2017

Gdynia 2017. Moi faworyci i oczekiwania


Aż 17 filmów znalazło się w Konkursie Głównym tegorocznego 42. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Jest tutaj kilka tytułów, które stać się mogą dużymi wydarzeniami, a na które czekam szczególnie. Gdynia to także konkurs Inne Spojrzenie oraz mnóstwo wydarzeń towarzyszących. Będzie się działo!

Najbardziej oczekiwane filmy w Konkursie Głównym, na kilkanaście godzin przed rozpoczęciem festiwalu. Cała nadzieja w „młodych”, chciałoby się zacząć i rzeczywiście filmy debiutantów oraz drugie filmy ciągle „młodych” twórców są w przewadze w tegorocznym konkursie. Na filmy kilkorga młodych reżyserów środowisko filmowe oraz widzowie czekają już od dawna. Miałem już okazję obejrzeć „Atak paniki” i mam nadzieję, że jury pozna się na tym niezwykłym i przewrotnym filmie w reżyserii Pawła Maślony. W grze o nagrody będą też „Sztuka kochania” i „Pokot”. A co jeszcze czeka spragnionego wielbiciela dobrego polskiego kina?

W gronie najbardziej oczekiwanych filmów, których nie widziałem, na mojej liście numerem jeden jest „Wieża. Jasny dzień” Jagody Szelc. Produkcja Szkoły Filmowej w Łodzi to debiut w fabule nie tylko reżyserki, ale całego głównego pionu realizującego film. W dodatku film nie ma aktorskich gwiazd w obsadzie, co zdecydowanie przeważa na jego korzyść, choć zdecydowanie nie pomoże to w dotarciu do widzów. Liczę na emocje i przejmującą historię, napięci, zaskoczenie, tajemnicę. „Człowiek z magicznym pudełkiem” to drugi reżyserski projekt w zawodowym i profesjonalnym kinie zrealizowany przez Bodo Koxa, bardzo lubianego, wymykającego się kontroli i prostej ocenie twórcy. Jego „Dziewczyna z szafy” to był rewelacyjny debiut, gorąco przyjmowany i dobrze oceniony przez wielu widzów. Mam nadzieję, że reżyser poruszający się tym razem w przestrzeni fantastycznej, zwyczajnie mnie zaskoczy i zachwyci. Na trzecim miejscu mojej listy są „Ptaki śpiewają w Kigali”, ostatni film Krzysztofa Krazue i współreżyserowany przez jego żonę Joannę Kos-Krauze. Debiut i nagroda w Karlowych Warach (Jowita Budnik, Eliane Umuhire), bolesny temat ludobójstwa w Rwandzie oraz obraz naszego kraju w starciu z emigrantami to mocne argumenty przemawiające za tą produkcją. Kino Krzysztofa Krauze dostarczało zawsze wielu wielkich wrażeń i przeżyć. Jest na to szansa i tym razem. Kolejna propozycja to „Cicha noc”, ponownie debiut w polskim kinie, ale podpisany przez człowieka, który obecny jest w nim już od dawna. Piotr Domalewski próbował sił jako aktor, jest reżyserem kilku bardzo udanych krótkich metraży. Wejście w kino fabularne i produkcja w Studiu Munka, wiele dziś obiecują. Podobnie jak w „Wieży…” i tutaj mamy do czynienia z rodzinną zawieruchą, ale tym razem z  udziałem bardzo znanych aktorów (Dawid Ogrodnik, Arek Jakubik, Tomasz Ziętek, ponownie Jowita Budnik) ciągnących opowieść. Pierwszą piątkę zamyka pełnometrażowa animacja malarska zatytułowana „Twój Vincent”, której amerykańska promocja do Oscara dla pełnometrażowej animacji, jest dziś bardzo zauważalna. To ten film wybrano na tytuł otwierający festiwal w Gdyni, honorując w tym roku 70 lat polskiej animacji.

„Pomiędzy słowami” Urszuli Antoniak to jedna największych niewiadomych tegorocznego festiwalu. Trudno bowiem ocenić ten film na podstawie dostępnych informacji, a czekając na pokaz unikam zagranicznych recenzji. Czarno-biała relacja ojca i syna, do tego Berlin i zapewne wiele emocji. Zakwalifikowanie filmu do Toronto i konkurs główny w San Sebastian dodają mu prestiżu, a nazwisko reżyserki zapowiada poważne spotkanie z kinem autorskim. Przebojem na festiwalu i w kinach może okazać się „Najlepszy”, najnowszy film Łukasza Palkowskiego i pierwszy po zrealizowaniu „Bogów”. Ani nazwisko reżysera, ani poprzedni sukces nie są tutaj jednak gwarancją sukcesu. Za to mogą nimi być historia oparta na faktach, dobra obsada oraz umiejętność poruszania się w przestrzeni filmowej. Mimo wszystko jednak Zbigniew Religa to nazwisko zdecydowanie lepiej rozpoznawalne. „Catalina” Denijala Hasanovića to kolejny film, który może przynieść spełnienie lub rozczarowanie. Reżyser wiele lat temu nakręcił telewizyjny „List”, który przyniósł mu spore uznanie. Po latach kształcenia młodych polskich reżyserów Hasanović zdecydowała się na fabularny i pełnometrażowy debiut. W jego przypadku trudno określać „młody reżyser”, bowiem twórca ma prawie 50 lat (nie wypominając wieku). Debiutem jest też „Zgoda” Macieja Sobieszczańskiego, także człowieka związanego ze Szkołą Filmową w Łodzi. Tutaj trochę mnie niepokoi temat filmu, bo to ponownie Śląsk, II wojna światowa w tle, traumy… Mam nadzieję, że uda się jednak zaprezentować coś ciekawie poruszającego bolesne tematy. Powraca Robert Gliński z filmem „Czuwaj” i choć mam spore obawy, wierzę, że uda się rozegrać emocjonującą historię w niewielkiej przestrzeni obozu harcerskiego. W dodatku to thriller. Niewiele też wiadomo na temat „Reakcji łańcuchowej” Jakuba Pączka, kolejnego debiutu, tym razem pochodzącego ze Studia Filmowego Kadr, a poruszającego relacje między dwójką ludzi planujących swoją przyszłość – niebezpieczny temat na film, bo wiele razy już poruszany i na różne sposoby.

Co więc mówią powyższe tytuły? Poziom konkursu wydaje się znakomity, kilka tytułów jest bardzo oczekiwanych, a ja liczę na niespodzianki i odkrycia.

NAJBARDZIEJ OCZEKIWANE FILMY KONKURSU GŁÓWNEGO 42. FPFF W GDYNI:

1. WIEŻA. JASNY DZIEŃ reż. Jagoda Szelc
Mula mieszka z mężem, chorą matką i córką Niną w wiejskim domu. Tuż przed pierwszą komunią świętą Niny odwiedzają je brat z rodziną oraz Kaja, młodsza siostra Muli, która zniknęła nagle przed sześcioma laty. Kaja jest biologiczną matką Niny. Mula obawia się, że niezrównoważona Kaja chce odebrać jej dziecko. Reszta rodziny, początkowo dystansująca się od Kai, zaczyna wierzyć w nowy początek i zgodę sióstr, co jeszcze potęguje frustrację Muli. Kobieta postanawia wyrzucić siostrę z domu. Mimo to w dniu komunii Niny dochodzi do pojednania. Jednak istnieje inny, ważniejszy powód, dla którego Kaja powróciła...

2. CZŁOWIEK Z MAGICZNYM PUDEŁKIEM reż. Bodo Kox
Warszawa, rok 2030. Dotknięty zanikiem pamięci bohater musi zacząć wszystko od nowa. Przeprowadza się i zatrudnia w korporacji, gdzie pracuje jako sprzątacz. W firmie poznaje atrakcyjną Gorię, którą jest oczarowany. Dziewczyna początkowo odrzuca jego zaloty, twierdząc, że Adam nie jest w jej typie. Z czasem jednak para zaczyna się spotykać i romans nabiera rumieńców. Wtedy mężczyzna dokonuje niebywałego odkrycia. W swoim nowym mieszkaniu znajduje stare radio, które nadaje audycje z lat 50. Okazuje się, że odbiornik emituje również fale umożliwiające teleportację.

3. PTAKI ŚPIEWAJĄ W KIGALI reż. Joanna Kos-Krauze, Krzysztof Krauze
Historia polskiej ornitolog, która prowadzi badania nad spadkiem populacji sępów w Rwandzie. Kiedy zaczyna się ludobójstwo, kobieta – trochę przez przypadek – ratuje młodą rwandyjską dziewczynę, córkę współpracownika należącego do plemienia Tutsi. Zabiera ją do Polski.

4. CICHA NOC reż. Piotr Domalewski
Adam, na co dzień pracujący za granicą, w Wigilię Bożego Narodzenia odwiedza swój rodzinny dom na polskiej prowincji. Z początku ukrywa prawdziwy powód tej nieoczekiwanej wizyty, ale wkrótce zaczyna wprowadzać kolejnych krewnych w swoje plany.

5. TWÓJ VINCENT reż. Dorota Kobiela, Hugh Welchman
Zmierzch, 27 lipca 1890 roku. Szczupła postać chwiejnym krokiem idzie opustoszałą ulicą francuskiego miasteczka Auvers. Mężczyzna przyciska dłonie do świeżej rany postrzałowej, z której sączy się krew. O tragicznej śmierci Vincenta van Gogha wiadomo od dawna, jednak nadal nie jest jasne, jak i dlaczego doszło do śmiertelnego postrzału. Czy na pewno artysta popełnił samobójstwo? Co się wydarzyło przez sześć tygodni od ostatniego listu van Gogha, w którym pisał, że czuje się dobrze i jest zupełnie spokojny?

6. POMIĘDZY SŁOWAMI reż. Urszula Antoniak
Michael, 28-letni prawnik z Berlina, w niczym nie różni się od swojego szefa i przyjaciela, 34-letniego Franza. W piątek rano Michael przestaje mówić po niemiecku i staje się Polakiem – Michałkiem. Spotyka Stanisława, swojego 55-letniego ojca z Polski. Michael widzi go po raz pierwszy. Stanisław wkracza do świata syna bardziej jako symbol Ojca niż prawdziwy ojciec.

7. NAJLEPSZY reż. Łukasz Palkowski
Głównym bohaterem filmu jest sportowiec, który zachwycił świat, a który w Polsce, do dziś, pozostaje osobą praktycznie nieznaną. To fascynująca, pełna morderczego wysiłku, spektakularnych upadków i niezwykłej siły, historia inspirowana życiem Jerzego Górskiego, który ukończył bieg śmierci oraz ustanowił rekord świata w triathlonowych mistrzostwach świata.

8. CATALINA reż. Denijal Hasanović
Catalina pochodzi z Kolumbii i studiuje prawo we Francji, gdzie właśnie odrzucono jej prośbę o przedłużenie pobytu. Idąc za radą jednego ze swoich profesorów, dziewczyna postanawia wyjechać do Sarajewa i spróbować uzyskać dostęp do materiałów Międzynarodowego Trybunału Karnego dla byłej Jugosławii (MTKJ). Zebrane dane mogą jej pomóc w napisaniu ciekawej pracy, co z kolei umożliwiłoby pozostanie na uniwersytecie we Francji.

9. ZGODA reż. Maciej Sobieszczański
Śląsk, rok 1945. Komunistyczne służby bezpieczeństwa tworzą obóz pracy dla Niemców, Ślązaków i Polaków w miejscu, gdzie wcześniej znajdował się obóz posiłkowy KL Auschwitz Birkenau. Pod pretekstem ukarania zdrajców narodu polskiego UB dokonuje czystek. Franek zatrudnia się w obozie, by ocalić Annę, Polkę, w której jest zakochany. Nie wie, że jednym z osadzonych jest Erwin, Niemiec, jego przyjaciel, który również od dawna kocha się w Annie. Franek dołącza do komunistów, łudząc się, że uda mu się oszukać system.

10. CZUWAJ reż. Robert Gliński
Dwie grupy młodzieży z odmiennych światów, reprezentujące dwa różne systemy wartości zostają postawione naprzeciw siebie na skutek ryzykownej decyzji dorosłych. To co miało być lekcją odpowiedzialności i tolerancji przeradza się w twardą walkę o przywództwo.

11. REAKCJA ŁAŃCUCHOWA reż. Jakub Pączek
Marta i jej narzeczony Adam planują ślub. Ich przyjaciel Paweł właśnie skończył szkołę filmową. Jedno z nich dokonało już nieodwracalnego wyboru, który doprowadzi do reakcji, po której już nic nie będzie takie jak na początku.

FILMY JUŻ OBEJRZANE I ICH OCENY:

ATAK PANIKI 8/10
Świetny debiut, trochę przypominający "Dzikie historie", ale jednak nasz własny. Całość ma kształt układanki, w której jeszcze po zakończeniu filmu trzeba się odnaleźć samemu. Lubię takie kino, stawia mi ona jakieś wyzwanie, zabiera w ciekawą podróż. Podczas seansu bawiłem się w próbę przewidzenia kierunku rozwoju akcji poszczególnych wątków i miałem z tego dużą frajdę, gdy twórcy sprytnie mnie zwodzili.

SZTUKA KOCHANIA. HISTORIA MICHALINY WISŁOCKIEJ 7,5/10
Porządne i bardzo dobre kino biograficzne. Wszystko bardzo ładnie poukładane, świetnie poprowadzone, mądrze opowiedziane. Historia, w której są emocje i jest kawał kina.

WYKLĘTY 7/10
Ależ niespodzianka. Świetne kino wojenne o "żołnierzach wyklętych". W końcu czuć ich ból, dylematy, chłód panujący na dworze. W końcu słychać i widać prawdziwe zmagania i walkę. Świetna równowaga, dobre zdjęcia, bardzo udane kreacje aktorskie głównych bohaterów. Mocny język, umiejętne prowadzenie akcji. Chce się oglądać. Oczywiście zbyt schematyczne potraktowanie ubeków boli, ale da się przeżyć.

POKOT 6/10
Obejrzałem film kilka dni temu i miałem nadzieję, że od tego czasu nieco się "uleży", "dotrze"... Nic z tego. To nie jest udany film a szukanie w nim przez krytyków przesadnych "plusów" i próba odczytywania na różne sposoby zawartych tam przesłań i wartości mnie osobiście nie przekonuje. Agnieszce Holland nie udało się mnie przekonać ani do tej historii, ani do tak nakręconego filmu. Gatunkowe zabawy są ledwie zaznaczone, niby mają jakiś fajny pomysł, ale koniec końców nie zachwyca żadna z nich. "Pokot" zwyczajnie w świecie mnie znudził, czuję niedosyt i rozczarowanie po tych wszystkich "ochach" i "achach".

AMOK 5/10
Boli słabość filmu "Amok" bo to niestety film zmarnowanego potencjału. Podkręcony klimat kopiujący klasykę nie działa. Narzekano na niezależny "Hel", a je będę bronił tamtego skromnego kina, bo więcej tam napięcia, nastroju, tajemnicy niż w kosztownym "Amoku". A David Lynch? Proszę nawet nie próbować przywoływać.

VOLTA 5/10
Niby ok, ale jednak mam pewien niedosyt. W końcu to Juliusz Machulski i oczekiwania są większe. Całość jest sprawnie przeprowadzoną opowieścią w stylu podobnych heist movie, ale nie ma tu lekkości, finezji, czegoś świeżego. Są gagi, które zapewne ściągną widzów, ale dla mnie to za mało.

Mam takie przeczucie, że rywalizacja o nagrody w Konkursie Głównym rozegra się pomiędzy filmami „Pokot”, „Ptaki śpiewają w Kigali”, „Twój Vincent”, „Sztuka Kochania”, „Najlepszy”, „Pomiędzy słowami” oraz „Wieża. Jasny dzień”, „Człowiek z magicznym pudełkiem” i „Atak paniki”.

FILMY W KONKURSIE INNE SPOJRZENIE

Tutaj sytuacja jest jeszcze bardziej skomplikowana. Faworyzowane są „Dzikie róże”, które już przed rokiem nie zakwalifikowały się do Konkursu Głównego, bardzo ciekawie wygląda „Photon”, ciekawi mnie film „Niewidzialne”, życzę nagród „Tarapatom”, a do tego konkursu bardzo dobrze pasuje „Szatan kazał tańczyć”. Siedem filmów, jedna nagroda i może jeszcze wyróżnienie.

DZIKIE RÓŻE reż. Anna Jadowska
NIEWIDZIALNE reż. Paweł Sala
PHOTON reż. Norman Leto
SZATAN KAZAŁ TAŃCZYĆ reż. Katarzyna Rosłaniec
TARAPATY reż. Marta Karwowska
THEATRUM MAGICUM reż. Marcin Giżycki
TODMACHINE reż. Bogusław Kornaś

Tegoroczna Gdynia to znacznie więcej ciekawych wydarzeń, spotkań towarzyszących, seansów nieoczywistych i poukrywanych w przestrzeni programu. To będzie intensywny tydzień i postaram się na bieżąco przekazywać informacje z nim związane.

Pełny program festiwalu na www.festiwalgdynia.pl