Mam ogromną przyjemność poinformowania o wizycie na 22.
Forum Kina Europejskiego Orlen Cinergia mistrza horrorów Dario Argento.
Obejrzymy kilka jego filmów, będzie można spotkać się z nim i porozmawiać.
Festiwal w Łodzi odbędzie się w dniach 23 listopada – 2 grudnia, a Dario
Argento będzie z nami przez pierwsze dni jego trwania.
Informacja
prasowa: Zamaskowani zabójcy w czarnych rękawiczkach ze skóry, mechaniczne lalki, krwiożercze
owady, muzyka zespołu Goblin… Przez lata Dario Argento stworzył własną ikonografię grozy i makabry na
dużym ekranie. Dzieła włoskiego mistrza wypełniają listy ulubionych filmów Quentina Tarantino, Johna Carpentera, Davida Cronenberga, Nicolasa Windinga Refna, Petera Stricklanda i wielu innych czołowych reżyserów.
Podczas inauguracji Forum Kina Europejskiego ORLEN Cinergia twórca kultowych kryminałów i horrorów zostanie uhonorowany Złotym Glanem
za szczególny wkład w rozwój europejskiego kina gatunków, któremu tegoroczna edycja festiwalu
poświęca szczególną uwagę.
– To najbardziej wpływowy twórca w
historii kina. Geniusz wizualny, który nieustannie mnie
inspiruje.
Nicolas
Winding Refn, reżyser filmowy („Drive”, „Tylko Bóg wybacza”, „Neon
Demon”)
– Trudno o większą rozkosz dla
kinomanów niż wizjonerskie, barokowe thrillery Argento.
Peter
Strickland, reżyser filmowy („Berberian Sound Studio”, „The Duke of
Burgundy”)
– George A. Romero
i Dario Argento to bez wątpienia najwięksi twórcy
filmowego horroru w historii światowego kina.
John
Carpenter, reżyser filmowy („Halloween”, „Coś”, „Ucieczka z Nowego
Jorku”)
Dario Argento
(ur. 1940 w Rzymie) to bez wątpienia najważniejsza postać w historii włoskiego
horroru i filmowego giallo. Chociaż karierę w branży filmowej rozpoczął jako krytyk i scenarzysta
popularnych wówczas spaghetti
westernów (m.in.
wraz z Bernardo Bertoluccim napisał scenariusz do „Pewnego razu w Ameryce” Sergia Leone, klasyka
gatunku), odkrył szybko, że jego powołaniem jest reżyseria. Zadebiutował w
wieku 30 lat krwawym kryminałem „Ptak o kryształowym upierzeniu” (1970).
Rozpoczyna się nim pierwsza trylogia w twórczości Argento – tzw.
trylogię zwierzęcą, do której zaliczają się również jego dwa następne
projekty: „Kot o dziewięciu ogonach” (1971) oraz „Cztery muchy na
szarym aksamicie” (1971). Za sprawą sukcesu „Głębokiej czerwieni”
(1975) Argento udowodnił, że – obok Maria Bavy i Lucia Fulciego – jest największą osobowością włoskiego kina gatunkowego
dekady lat 70. i twórcą oryginalnej wariacji thrillera zwanej po włosku giallo.
Za najważniejszy film w dorobku Argento uznaje się jednogłośnie „Suspirię”
(znaną też w Polsce jako „Odgłosy”) z 1977 roku. Ta przepełniona grozą
baśń, autorska wariacja na temat disnejowskiej „Królewny Śnieżki”, otwiera
drugą trylogię w jego twórczości – tzw. trylogię Trzech Matek. Kolejnymi
ogniwami tego filmowego łańcucha są „Inferno” (1980) oraz „Trzecia
matka” (2007). W ostatnią z macoch wcieliła się sama córka Argento – Asia, która
wielokrotnie współpracowała z ojcem przy różnych projektach („Trauma”, „Syndrom
Stendhala”, „Drakula 3D”).
– Wysmakowany styl wizualny o niezwykle soczystej palecie barw to
jeden ze znaków charakterystycznych twórczości Argento, dla którego
„wiara w obraz” jest o wiele ważniejsza niż „wiara w rzeczywistość”.
Diana Dąbrowska, filmoznawczyni, kuratorka przeglądu „Dario Argento: geniusz
horroru” podczas tegorocznego Forum Kina Europejskiego ORLEN Cinergia
– Historia jego filmów to podróż przez
krainę snów, pełną dziwaczności, szaleństwa i realizatorskiego geniuszu.
Grzegorz Fortuna Jr, krytyk filmowy, współtwórca Festiwalu Filmów
Kultowych w Gdańsku
– Dario Argento wykształcił własny, niepowtarzalny
styl. Włoski reżyser kładzie nacisk przede wszystkim na budowanie pełnej grozy
atmosfery, ale nie stroni od krwawych efektów.
Piotr Kletowski, profesor filmoznawca, redaktor tomu „Europejskie
kino gatunków” (Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2017) nominowanego do tegorocznej
nagrody PISFu
Argento jest bardzo popularny w Stanach Zjednoczonych. Zrealizował tam
m.in. we współpracy z George’em A. Romero nowelowy
horror „Oczy szatana” (1990), będący ich współczesną interpretacją prozy
Allana Edgara Poego. Ponad dekadę wcześniej Argento pomógł Romero
w realizacji „Świtu żywych trupów” (1978). Wtedy też rozpoczęła się ich długoletnia przyjaźń. Obecnie
Włoch pracuje nad realizacją filmu „Sandman”, w którym ma wystąpić znany piosenkarz Iggy Pop.
W trakcie festiwalu odbędą się projekcje najsłynniejszych dzieł Argento: „Głęboka
czerwień” (1975), „Suspiria” (1977) czy „Phenomena” (1985). Jedno z autorskich spotkań z laureatem Złotego Glana
tegorocznego Forum Kina Europejskiego Orlen Cinergia odbędzie się 24.11.2017
(piątek) w Helios Sukcesja przy okazji pokazu kultowej „Suspirii”.
Argento opowie zebranym o kulisach realizacji jednego z najważniejszych horrorów w
historii współczesnego kina, fascynacji oniryzmem i magią, a także o sposobach
inscenizacji makabrycznych morderstw, z których twórczość włoskiego
artysty słynie. Wieczorne spotkanie z mistrzem grozy poprowadzą Diana Dąbrowska i Grzegorz Fortuna.
Organizatorem 22. Forum Kina Europejskiego ORLEN Cinergia jest
Stowarzyszenie Łódź Filmowa.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz