Znany jest skład Konkursu Głównego 25. Camerimage. W gronie filmów zakwalifikowanych do niego jest kilka dużych wydarzeń, w tym: najnowsze filmy Angeliny Jolie, Darrena Aronofsky’ego, Woody’ego Allena oraz premierowo w Polsce „Wonderstruck” i „Trzy billboardy za Ebbing, Missouri”. Polską kinematografię reprezentuje „Wołyń”.
Konkurs Główny o nagrodę Złotej Żaby to najważniejszy punkt
festiwalu od początku jego istnienia. Konkurs Główny istnieje od pierwszej
edycji Festiwalu, czyli od 1993 roku, a jego ideą jest prezentacja filmów
fabularnych, w których obraz spełnia szczególną rolę w opowiadaniu historii.
Wizualna wartość tych filmów wynika z kreatywnej współpracy reżysera i autora
zdjęć oraz niezwykłej wrażliwości twórcy obrazu. Konkurs zwraca uwagę na
ogromny wkład autora zdjęć w dzieło filmowe.
Celem Konkursu Głównego jest prezentacja filmów o szczególnych
walorach wizualnych oraz wybór i nagrodzenie autorów najlepszych zdjęć filmowych
przez międzynarodowe Jury. Także w tym
roku zaprezentujemy najciekawsze zjawiska światowej kinematografii,
odznaczające się kreatywnym wykorzystaniem obrazu w prowadzeniu filmowej
narracji – piszą organizatorzy.
W Konkursie Głównym pojawią się:
Butcher, the Whore and the One-Eyed Man, The
Węgry, rok 1925. Kraj ciągle nie potrafi podnieść się po
porażce zaznanej podczas I wojny światowej. Nawet na ulicach wielkich miast
widać biedę i coraz większą amoralność postaw. Ludzie są rozgoryczeni, nie
potrafią znaleźć dla siebie miejsca, a na dodatek nic nie zapowiada poprawy ich
bytu. Niektórzy decydują się wziąć sprawy we własne ręce. Tak jak Ferenc, który
po wojnie rozwinął intratny biznes – jest właścicielem rzeźni zaopatrującej
część kraju w jakościowe mięso – i dorobił się małej fortuny. Pewnego dnia w
jego życiu zjawia się dawny kompan, Gusztáv, poszukiwany listem gończym były
żołnierz, który żąda zwrotu wojennego długu. Ferenc oferuje mu jednak w zamian
pracę w rzeźni. I wszystko byłoby w porządku, gdyby nie fakt, że mężczyzna
przybywa wraz z żoną, kobietą tak piękną i tajemniczą, że z miejsca wywołuje u
Ferenca przyspieszone bicie serca i odpływ krwi z mózgu. Rzeźnik postanawia, że
musi ją posiąść, niezależnie od kosztów, za wszelką cenę. Takie czasy, że
wszystko wydaje się być na sprzedaż.
Tytuł oryginalny: A Hentes, a Kurva és a Félszemű
Reżyseria: János Szász
Zdjęcia: Tibor Máthé
Produkcja: UNIO FILM
Węgry, 2017
Dusza i ciało
Wypełniona każdego dnia zwierzęcą posoką rzeźnia jest jednym
z ostatnich miejsc, w których dwójka życiowych wrażliwców mogłaby nawiązać
intymne relacje. A jednak właśnie w rzeźni, pośród rutynowego krojenia jeszcze
niedawno żywych krów na kawałki jakościowego mięsa, Endre and Mária odnajdują w
sobie bratnie dusze. On pełni funkcję kierowniczą i jest zdystansowanym wobec
otaczającej rzeczywistości mężczyzną w średnim wieku z niedowładem ręki. Ona,
znacznie od niego młodsza, chorobliwie nieśmiała i niepotrafiąca radzić sobie z
zawiłościami świata zewnętrznego, rozpoczyna pracę w rzeźni jako kontrolerka
jakości. Z początku łączy ich to, że każdej nocy śnią ten sam sen, w którym są
jeleniem i łanią biegającymi wolno po zaśnieżonym lesie. Z czasem odkrywają, że
mogą ofiarować sobie o wiele więcej za dnia. Pytanie tylko czy będą w stanie
przełożyć delikatną, powstałą na bazie efemerycznego marzenia więź na fizyczną
relację w świecie, którym rządzi cielesność i seksualna gratyfikacja?
Tytuł oryginalny: Teströl és lélekröl
Tytuł angielski: On Body and Soul
Reżyseria: Ildikó Enyedi
Zdjęcia: Máté Herbai
Produkcja: Inforg-M&M Film KFT.
Polski dystrybutor: Aurora Films
Węgry, 2017
Hochelaga, Land of Souls
Montreal, czasy współczesne. Młody archeolog prezentuje
przed zgromadzonym gremium swą pracę doktorską, opartą na wykopaliskach
wykonanych na obszarze miejscowego stadionu, który zapadł się częściowo pod
wpływem obfitych deszczów. Ekipa pod wodzą archeologa spędziła tam następnie
kilka tygodni, odsłaniając kolejne artefakty przeszłości, dowodzące – co jest
tezą rzeczonej pracy doktorskiej – że w tym właśnie miejscu prawie pięć wieków
wcześniej doszło do pierwszego spotkania rdzennych dla tej ziemi Irokezów z
białymi Europejczykami. W trakcie prezentacji akcja przenosi się do różnych
epok, przedstawiając dziesiątki postaci, które przez ostatnie osiemset lat
kochały, marzyły, nienawidziły, walczyły i umierały na tych terenach, próbując
znaleźć swoje miejsce w świecie. Zostały po nich tylko przedmioty, czasami
rzeczy codziennego użytku, innym razem suche słowa zapisane w różnego rodzaju
raportach i zeznaniach. Ważniejsza jest jednak pamięć, pozwalająca na bazie
przeszłości budować bardziej świadomą przyszłość.
Tytuł oryginalny: Hochelaga, Terre des Âmes
Reżyseria: François Girard
Zdjęcia: Nicolas Bolduc
Produkcja: Max Films Productions
Kanada, 2017
Na karuzeli życia
Historia czterech postaci, których losy splatają się w
słynnym parku rozrywki na Coney Island w latach 50. ubiegłego wieku. Rozchwiana
emocjonalnie, była aktorka Ginny (Kate Winslet) pracuje tu jako kelnerka. Jej
mąż Humpty (Jim Belushi) jest operatorem karuzeli. Mickey (Justin Timberlake)
to przystojny ratownik, który marzy o karierze dramatopisarza. Carolina
natomiast jest marnotrawną córką Humpty’ego, która w domu ojca szuka
schronienia przed gangsterami. Poetycko sfilmowany przez Vittorio Storaro Na
karuzeli życia, to rozgrywająca się w malowniczych plenerach, iskrząca emocjami
opowieść o pasji, namiętności i zdradzie.
Tytuł oryginalny: Wonder Wheel
Reżyseria: Woody Allen
Zdjęcia: Vittorio Storaro
Produkcja: Gravier Productions, Inc.
Polski dystrybutor: KINO ŚWIAT Sp. z o. o.
USA, 2017
Najpierw zabili mojego ojca
Żadne dziecko nie powinno przeżyć tego, co przeżyła przez
cztery lata malutka Loung Ung, gdy jej ojczysta Kambodża została opanowana
przez Czerwonych Khmerów, „wyzwalających” swój naród spod zachodniej kontroli
za pomocą cierpienia i pozbawiania godności. Żaden dorosły człowiek nie
powinien być świadkiem dehumanizacji, która dokonała się w latach 1975-1979 w
Kambodży. A jednak, historia świata pełna jest takich okresów horrendalnej
przemocy „w imię słusznej sprawy”, w trakcie których najbardziej cierpią
niewinni. Film opowiada o tych wydarzeniach z punktu widzenia Loung, która nie
rozumie tego, co się wokół niej dzieje. Najpierw zostaje wywieziona z Phnom
Penh z całą rodziną, która zostaje pozbawiona dóbr osobistych i musi zamieszkać
w trudnych warunkach. Następnie przychodzi ciężka praca na polach, przyglądanie
się rosnącej biedzie i blednącej w oczach ludzi nadziei. Dziewczynka próbuje po
prostu przeżyć, mimo że nadal nie mieści jej się w głowie, że jedni ludzie
mogli zgotować taki los innym ludziom.
Tytuł oryginalny: First They Killed My Father
Reżyseria: Angelina Jolie
Zdjęcia: Anthony Dod Mantle
Produkcja: Netflix
Kambodża, USA, 2017
Niemiłość
Alosza ma dwanaście lat, mieszka w ładnym, dużym mieszkaniu
na obrzeżach Moskwy, chodzi do porządnej szkoły. Zaczyna wprawdzie przechodzić
okres nastoletniego buntu, ale to przecież u chłopaka w jego wieku naturalne.
Aloszy brakuje w życiu tylko jednego: miłości. Jego rodzice już od jakiegoś
czasu nie potrafią na siebie patrzeć. Kłócą się przy każdej możliwej okazji,
między innymi o to, kto wychowa syna po rozwodzie. Niby oboje go kochają, ale
żadne z nich go nie chce w nowym życiu. On ma młodszą partnerkę, na dodatek w
zaawansowanej ciąży, a także mieszkanie, w którym pragnie uwić sobie nowe
gniazdko. Ona spotyka się ze starszym mężczyzną, który ma jeszcze większe lokum
i wydaje się zapewniać jej wszystko, czego potrzebuje. Patowy stan przerywa
niespodziewane zniknięcie Aloszy, który wyszedł pewnego dnia z domu i już nie
wrócił. Uciekł? Został porwany? Zamordowany? Rozpoczynają się zakrojone na
szeroką skalę poszukiwania, a byli małżonkowie zaczynają rozumieć co być może
już bezpowrotnie utracili.
Tytuł oryginalny: Nelyubov
Tytuł angielski: Loveless
Reżyseria: Andriej Zwiagincew
Zdjęcia: Michaił Kriczman
Produkcja: Fetisoff Illusion
Polski dystrybutor: Against Gravity Sp. z o. o.
Rosja, Francja, 2017
Mother!
Puk, puk! Kto tam? Jestem nieznajomym. Zgubiłem drogę. Jest
noc. Zapytasz, dziewczynko, tatę, czy mógłbym tu przenocować? Ach, pani jest
panią domu! Wspaniale, dziękuję za zaproszenie. Puk, puk! Kto tam…? Jestem żoną
tego gościa, który u was nocuje. Wpadłam na chwilę, macie jakiś alkohol? Puk,
puk! Kto tam… O, są nasi starzy, zatrzymamy się tu, pogadamy, pośmiejemy,
będzie fajnie. Ale to ja jestem panią domu, czy nie mam tu nic do powiedzenia?
Nie, kochanie, to ja jestem panem domu, wielkim pisarzem, który ma chwilową
twórczą blokadę, ale nie umniejsza to mojej wielkości. Ty jesteś moją młodą
żoną, która ma ładnie wyglądać i robić dobre wrażenie, tak jak nasz piękny dom
z dala od jakiejkolwiek cywilizacji. Spełnij, proszę, zachcianki naszych gości
i przestań się wtrącać. Tak, kochanie…
To dopiero początek surrealistycznego koszmaru, w który
zostaje uwikłana młoda, naiwna, podatna na werbalną manipulację kobieta, która
albo zaczyna tracić zmysły, albo znalazła się rzeczywiście w domu z piekła
rodem.
Tytuł oryginalny: mother!
Reżyseria: Darren Aronofsky
Zdjęcia: Matthew Libatique
Produkcja: Protozoa Pictures
Polski dystrybutor: United International Pictures Sp. z o.
o. (UIP Poland)
USA, 2017
Still Life
Praca w rzeźni kojarzy się z dehumanizacją i
współodpowiedzialnością w zbiorowym zabijaniu zwierząt, a jednak ktoś musi ją
wykonywać, bowiem mięso jest jednym z wyznaczników żywieniowych współczesnego
świata. Ludzki bohater filmu, którego zadaniem jest doprowadzanie całych grup
krów i świń na miejsce ich śmierci, nie jest natomiast bestialskim mordercą. To
normalny chłopak z planami i marzeniami, który czuje się czasami przytłoczony
wykonywaną pracą, ale potrzebuje pieniędzy do życia. Jest też zwierzęcy bohater,
zdecydowanie bardziej tragiczny – pies chłopaka, który przesiaduje z nim całymi
nocami w rzeźni, będąc zmuszonym patrzeć w czasami przerażone, a czasami
zupełnie spokojne oczy tłoczących się w niewielkich pomieszczeniach,
przygotowywanych na stracenie zwierząt. Nie wiadomo, co pies myśli, czy jest
świadomy swego szczęścia, że urodził się psem i nic mu w tym miejscu nie grozi.
Taki dualizm perspektyw pozwala jednak na ukazanie rzeźni w zupełnie innym
świetle.
Tytuł oryginalny: Gorge Coeur Ventre
Reżyseria: Maud Alpi
Zdjęcia: Jonathan Ricquebourg
Produkcja: Mezzanine Films
Francja, 2016
Sweet Country
Rozgrywająca się w latach 20. XX wieku na australijskim
Outbacku opowieść o dziesiątkach sposobów, na jakie brytyjscy kolonizatorzy
zniszczyli Aborygenom życie, wielowiekowe tradycje i kultywowaną od
niepamiętnych czasów ziemię. Niezależnie od tego, czy „czarni” są poniewierani
przez swych białych „panów”, czy muszą pochylać głowę przed „szefami” upojonymi
wodą ognistą, czy też z uśmiechem na ustach przyjmować „dobrą” religię
chrześcijańską, oczywiste jest, że stali się na własnym kontynencie
niewolnikami. Film opowiada o starym Aborygenie, Samie Kellym, który na skutek
tragicznego splotu wydarzeń musi uchodzić wraz z żoną przed wściekłymi
przedstawicielami białego prawa. Ich ucieczka podkreśla niesamowite piękno
dawnych aborygeńskich ziem oraz potworność rozgrywających się na nich dramatów.
Są w grupie pościgowej ludzie mający świadomość ogromu tragedii rdzennych
mieszkańców Australii, ale nawet oni są w taki czy inny sposób winni rozlewowi
krwi. Czy ucieczka Sama ma szanse na powodzenie?
Reżyseria: Warwick Thornton
Zdjęcia: Dylan River, Warwick Thornton
Produkcja: Bunya Productions
Polski dystrybutor: Aurora Films
Australia, 2017
Trzy billboardy za Ebbing, Missouri
Mildred Hayes ma dość wszystkiego. Ma dość nieudolności
policji, która od kilku miesięcy nie potrafi znaleźć mordercy jej nastoletniej
córki. Ma dość ludzi mówiących jej, że wszystko będzie dobrze, że taka po
prostu kolej losu. Ma dość rozsadzającego ją od środka poczucia winy, że nie
była dobrą matką, że mogła tej śmierci zapobiec. Wynajmuje miejsce reklamowe na
trzech nieco zapomnianych billboardach stojących na drodze do jej miasteczka, a
na nich każe namalować bardzo obrazowy przekaz, wypowiadając w ten sposób wojnę
wszystkim, którzy nie chcą jej ulżyć w cierpieniu. Zgorzkniała, zdesperowana
Mildred nie spodziewa się, że jej prowokacyjny gest zapoczątkuje reakcję
łańcuchową, która dotknie dziesiątki mieszkańców miasteczka, również bliskie
jej osoby. I, jak na dobrą brutalną przypowieść o meandrach ludzkiej natury
przystało, pozwoli jej lepiej zrozumieć swych wrogów, gniewnych, impulsywnych,
szczodrych i pięknych w swoich słabościach ludzi, którym przeważnie warto dać
drugą szansę.
Tytuł oryginalny: Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Reżyseria Martin McDonagh
Zdjęcia: Ben Davis
Produkcja: Blueprint Pictures
Polski dystrybutor: Imperial CinePix Sp. z o. o.
USA, Wielka Brytania, 2017
Wendeta
„Strzeżcie się fałszywych proroków, którzy przychodzą do was
w owczej skórze”, mówi żarliwie wiernym charyzmatyczny, starotestamentowy
pastor z holenderskim rodowodem, który przybył właśnie w te rejony, by nauczać
dzieła Bożego. Jedną ze słuchających jest Liz, pozbawiona w niejasnych
okolicznościach języka kochająca matka i żona, która służy lokalnej
społeczności jako akuszerka. Kobieta patrzy z przerażeniem na stojącego przed
nią wielebnego, zna go bowiem ze swego przeszłego życia i wie, że zjawił się po
nią. Kim dla niej jest? Czemu jej szukał? Co jej zrobił? Albo ona jemu?
Odpowiedzi na te pytania okażą się być niepokojące, nierzadko szokujące,
ukazując, jak mało się w gruncie rzeczy przez te ponad sto lat zmieniło. Akcja
filmu rozgrywa się bowiem w XIX-wiecznej Ameryce, czasie i miejscu niezbyt
przyjaznym dla kobiet, które musiały w bólu i poniżeniu znosić gniew, kompleksy
i zachcianki mężczyzn, uzurpujących sobie nad nimi władzę, by zapomnieć o
bezsilności wobec własnych popędów i bezlitosnego losu.
Tytuł oryginalny: Brimstone
Reżyseria: Martin Koolhoven
Zdjęcia: Rogier Stoffers
Produkcja: N279 Entertainment
Polski dystrybutor: Monolith Films Sp. z o. o.
Holandia, Belgia, Francja, Niemcy, Szwecja, Wielka Brytania,
USA, 2016
Wołyń
Zaczyna się polsko-ukraińskim weselem, choć już wtedy, w
roku 1939, czuć rosnące napięcie w relacjach pomiędzy Polakami, Ukraińcami i
Żydami zamieszkującymi obszar Wołynia. Kończy się w 1943 rzezią winnych i
niewinnych, mężczyzn i chłopców, kobiet i dzieci. Pomiędzy tymi dwoma punktami
w czasie rozlewają się kolejne fale mordów i nienawiści, raz uwarunkowanych
wojenną pożogą, innym razem dojrzewającymi przez całe dekady i pokolenia
uprzedzeniami. A w samym środku tych wydarzeń 17-letnia Zosia, która z młodej,
pełnej nadziei, mającej wiele do zaoferowania światu kobiety przechodzi
przemianę w złamaną mentalnie osobę, która już nawet nie wie, czy chce jeszcze
przeżyć. Uciekająca z małymi dziećmi dziewczyna jest świadkiem bestialskich
mordów dokonywanych w imię ideologii przez dawnych sąsiadów i ludzi, którzy
kiedyś wznosili wspólnie weselne toasty. Bestialskich i bezdusznych. Chciałoby
się powiedzieć, że nieludzkich, ale przecież od dawna wiadomo, że zabijanie
jest cechą typową dla gatunku ludzkiego.
Tytuł angielski: Volhynia
Reżyseria: Wojtek Smarzowski
Zdjęcia: Piotr Sobociński Jr.
Produkcja: Film it
Polski dystrybutor: Forum Film Poland
Polska, 2016
Wonderstruck
Ameryka, rok 1977. Ben ma 12 lat i mieszka z ciotką w
Minnesocie. Jego matka zginęła niedawno w wypadku samochodowym, nie zdążywszy
wyznać synowi tożsamości jego ojca i pozostawiając go zdezorientowanego w
niezbyt przyjaznym dla niego świecie. Na skutek porażenia piorunem chłopak
traci słuch, ale odkrywa wskazówkę co do pobytu ojca. Ucieka za szpitala i
wyrusza do Nowego Jorku na przygodę życia. Ameryka, rok 1927. Głuchoniema Rose
mieszka z ojcem w pięknym domu w New Jersey, z którego nie potrafi się cieszyć,
zaszywa się więc przy każdej możliwej okazji w kinie, pozwalając wydarzeniom
wielkiego ekranu odrywać się od codziennych trosk. Nigdy nie znała matki, ale
ma pomysł, kim ona może być. Postanawia ją odnaleźć i wyrusza w tym celu do
Nowego Jorku. Ją również po ucieczce z domu czeka wielka przygoda. Dwa
odseparowane czasem, przestrzenią i wyglądem światy mają jednak element
wspólny: młodość, która – gdy nie jest jeszcze spętana ograniczeniami dorosłej
wyobraźni – potrafi dokonywać prawdziwych cudów.
Reżyseria: Todd Haynes
Zdjęcia: Ed Lachman
Produkcja: Killer Films, FilmNation Entertainment, Cinetic
Media, Picrow, Amazon Studios
USA, 2017
25. Camerimage odbędzie się w Bydgoszczy w dniach od 11 do
18 listopada 2017
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz