Pomiędzy słowami |
Organizatorzy 25. jubileuszowej edycji Międzynarodowego
Festiwalu Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych Camerimage ogłosili skład Konkursu
Filmów Polskich. Zestaw filmów jest bardzo okazały.
W gronie filmów konkursowych znajdą się:
Amok
To było jedno z najbardziej sensacyjnych wydarzeń w polskiej
literaturze i… kryminalistyce. W 2003 roku młody pisarz Krystian Bala opisał w
powieści Amok potworną zbrodnię. Jakiś czas później sam został o nią oskarżony!
Rozpoczął się głośny proces poszlakowy, relacjonowany przez renomowane gazety,
stacje radiowe i telewizyjne z całego świata. Film Amok jest thrillerem
psychologicznym, jedynie inspirowanym autentycznymi wydarzeniami. Nacisk został
położony na konfrontację dwóch mrocznych, niejednoznacznych postaci –
pisarza-domniemanego mordercy i policjanta usiłującego rozwikłać jego
tajemnicę.
Reżyseria: Katarzyna Adamik
Zdjęcia: Tomasz Naumiuk
Produkcja: K&K Selekt SP. z o. o.
Dystrybucja w Polsce: KINO ŚWIAT Sp. z o. o.
Polska, 2017
Jestem mordercą
Nazwano go „Wampirem z Zagłębia”. Przypisuje mu się
zamordowanie na Śląsku, w latach 1964-1970, czternastu kobiet i usiłowanie
zabójstwa kolejnych siedmiu. Jednak wątpliwości co do tego, czy to on był
sprawcą tych potwornych zbrodni, istnieją do dzisiaj. Bohaterem filmu jest
milicyjny śledczy, „rozgrywany” przez przełożonych, którym z powodów
politycznych zależy na szybkim osądzeniu i skazaniu domniemanego przestępcy. I
tak oto w filmie Jestem mordercą thriller łączy się z obserwacją rozterek
etycznych, zaś w tle przewijają się polskie realia społeczne i obyczajowe
sprzed obalenia komunizmu.
Tytuł angielski: I'm a Killer
Reżyseria: Maciej Pieprzyca
Zdjęcia: Paweł Dyllus
Produkcja: RE Studio
Dystrybucja w Polsce: NEXT FILM Sp. z o. o.
Polska, 2016
Pokot
Janina Duszejko, emerytowana pani inżynier, to rozmiłowana w
zwierzętach wegetarianka mieszkająca samotnie w górach i wierząca w astrologię.
W sumie postać ekscentryczna, lecz z silnym charakterem. Kiedy w pewną zimową
noc znajduje ciało sąsiada, kłusownika, odkrywa ze zdumieniem, że w pobliżu są
ślady tylko sarnich racic. Wobec niemocy policji wszczyna prywatne śledztwo.
Naraża się otoczeniu, ale zjednuje też sobie grono sojuszników. Adaptacja
powieści Olgi Tokarczuk Prowadź swój pług przez kości umarłych. Film, nakręcony
w malowniczych plenerach, łączy w sobie różne gatunki – od thrillera po
komedię.
Tytuł angielski: Spoor
Reżyseria: Agnieszka Holland, Katarzyna Adamik
Zdjęcia: Jolanta Dylewska, Rafał Paradowski
Produkcja: Heimatfilm, Česká Televize - Czech Television,
Studio Filmowe TOR. Nutprodukce
Dystrybucja w Polsce: NEXT FILM Sp. z o. o.
Szwecja, Polska, Czechy, Niemcy, Szwajcaria, 2017
Pomiędzy słowami
Michael ma 28 lat. Jest prawnikiem, który biegle mówi po
niemiecku, mieszka i pracuje w Berlinie. W zasadzie nic, poza poglądami na
niektóre sprawy, nie różni go od jego o kilka lat starszego niemieckiego szefa
i przyjaciela, Frantza. Jednakże w piątki rano Michael przestaje mówić po
niemiecku i staje się tym, kim jest naprawdę: Polakiem Michałkiem. Pewien
weekend spędza ze swoim ojcem Stanisławem, którego widzi pierwszy raz w życiu.
Dramat psychologiczny wnikający w duchowe i emocjonalne życie emigranta. Film
dotyka – w słowach i pomiędzy słowami – problemu zakorzenienia i wyobcowania w
kulturze.
Tytuł angielski: Beyond Words
Reżyseria: Urszula Antoniak
Zdjęcia: Lennert Hillege
Produkcja: Opus Film Sp. z o. o.
Polska, Holandia, 2017
Ptaki śpiewają w Kigali
Od ośmiuset tysięcy do ponad miliona ofiar śmiertelnych w
ciągu stu dni. Taki jest, według różnych szacunków, bilans niewyobrażalnego
ludobójstwa, które miało miejsce wiosną i latem 1994 roku w Rwandzie. Bojówki
Hutu brutalnie mordowały osoby z plemienia Tutsi. Ten film nie jest
rekonstrukcją masakry ani analizą jej przyczyn. To dramat psychologiczny
ukazujący traumę przeżywaną przez niedoszłą ofiarę masowej zbrodni – młodą
członkinię plemienia Tutsi – i polską badaczkę rwandyjskich ptaków, która ją
ocaliła i zabrała do Polski.Opowieść o przyjaźni i próbie powrotu do normalnego
życia dotyka też problemu uchodźców.
Tytuł angielski: Birds Are Singing in Kigali
Reżyseria: Joanna Kos-Krauze, Krzysztof Krauze
Zdjęcia: Józefina Gocman, Krzysztof Ptak, Wojciech Staroń
Produkcja: Joanna Kos-Krauze KOSFILM
Dystrybucja w Polsce: KINO ŚWIAT Sp. z o. o.
Polska, 2017
Sztuka kochania. Historia Michaliny Wisłockiej
Żadna książka nie namieszała (w dobrym znaczeniu tego słowa)
w głowach Polek i Polaków więcej od „Sztuki kochania” doktor Michaliny
Wisłockiej. Ten poradnik dotyczący życia seksualnego, wydany po raz pierwszy w
1978 roku, a więc w epoce komunizmu, która wbrew hasłom wypisywanym na swoich
sztandarach była dość purytańska w kwestiach seksu, przełamał tematy tabu i
rozszedł się w łącznym nakładzie siedmiu milionów egzemplarzy. Film ukazuje
barwne życie autorki, jej niezwykłą osobowość i uporczywą walkę o wydanie
„Sztuki kochania”, któremu sprzeciwiały się zarówno czynniki polityczne, jak i
kościelne.
Tytuł angielski: The Art of Loving. Story of Michalina
Wislocka
Reżyseria: Maria Sadowska
Zdjęcia: Michał Sobociński
Produkcja: Watchout Productions Sp. z o. o.
Dystrybucja w Polsce: NEXT FILM Sp. z o. o.
Polska, 2017
Wyklęty
Żołnierzami Wyklętymi nazywa się w Polsce żołnierzy
zbrojnego podziemia niepodległościowego, którzy po zakończeniu II wojny
światowej nie złożyli broni i toczyli partyzancką walkę z nową, komunistyczną
władzą, instalowaną przez polską oraz sowiecką służbę bezpieczeństwa. Ocena
działalności niektórych Żołnierzy Wyklętych jest niejednoznaczna, wzbudza spore
kontrowersje wśród historyków i publicystów. Tytułowy bohater debiutanckiego
filmu Konrada Łęckiego jest wzorowany na postaci ostatniego Żołnierza Wyklętego
– Józefa Franczaka, ps. „Lalek” lub „Laluś”.
Tytuł angielski: The Damned One
Reżyseria: Konrad Łęcki
Zdjęcia: Karol Łakomiec
Produkcja: Fundacja Między Słowami
Dystrybucja w Polsce: Kondrat-Media Sp. z o. o.
Polska, 2017
Zgoda
Ania, Erwin, Franek, młodzi, piękni, uśmiechnięci. Przed
wojną, w 1939, obiecywali sobie, że zawsze będą razem, że nic ich nie
rozdzieli. Jakże się mylili. Spotykają się ponownie w 1945, tuż przed
kapitulacją wojsk III Rzeszy, w byłym nazistowskim obozie koncentracyjnym, który
został przemianowany przez nową władzę ludową na miejsce do katowania i łamania
wrogów odradzającej się w glorii i chwale ojczyzny. Polacy, Ślązacy, Niemcy –
trafiają tam wszyscy, którzy albo kolaborowali w jakiś sposób z nazistami, albo
po prostu nie pasują do nowego ładu. Spotkanie przyjaciół po latach nie jest
radosne, dawne obietnice nie mają większego znaczenia. Ania i Erwin są
więźniami, Franek pracownikiem obozu, jednym z wielu zniszczonych przez wojnę
Polaków, którzy pragną wyłącznie zemsty. Chłopak ma z początku nawet szlachetne
intencje, chciałby pomóc Ani uciec i zacząć razem wspólne życie. Ale każdy
kolejny dzień spędzony w obozie zmienia go coraz bardziej w bestię, nie aż tak
inną od tych, które niedawno poległy.
Tytuł angielski: The Reconciliation
Reżyseria: Maciej Sobieszczański
Zdjęcia: Walentyn Wasjanowicz
Produkcja: Studio Filmowe KALEJDOSKOP
Dystrybucja w Polsce: KINO ŚWIAT Sp. z o. o.
Polska, 2017
25. Camerimage odbędzie się w Bydgoszczy w dniach od 11 do
18 listopada 2017
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz