O Polskie Nagrody Filmowe Orły 2019 walczy 105 tytułów, w
tym 47 fabuł, 42 dokumenty i 16 seriali fabularnych.
Polskie Nagrody Filmowe Orły, przyznawane dorocznie przez
Polską Akademię Filmową, to zwieńczenie kolejnej karty w historii rodzimej
kinematografii, a także okazja, aby uhonorować tych twórców, którzy w 2018 roku
wnieśli do niej najwięcej.
– Orły, nieprzypadkowo określane mianem Polskich Oscarów,
swój prestiż zawdzięczają m.in. temu, że przyznawane są profesjonalistom przez
profesjonalistów. Stanowią wyraz uznania całej branży filmowej dla twórców i
ich dzieł. Jesteśmy szczęśliwi i dumni, że już po raz dwudziesty pierwszy
możemy tworzyć ten ważny konkurs, przyczyniając się do szerokiej promocji
polskiej twórczości filmowej w kraju i za granicą oraz popularyzując polskie
kino wśród publiczności – podkreśla Dariusz Jabłoński, reżyser, producent
filmowy i wieloletni Prezydent Polskiej Akademii Filmowej.
O prestiżu, jakim cieszą się Polskie Nagrody Filmowe Orły,
przesądza też sama – kilkuetapowa i bardzo demokratyczna – procedura wyboru
zwycięzców. Do pierwszego etapu kwalifikują się wszystkie produkcje filmowe
minionego roku spełniające warunki regulaminu konkursu. Spośród nich tajnym
głosowaniu niemal siedmiuset Akademików wyłaniane są nominacje, a w kolejnym
etapie – laureaci. Za prawidłowy przebieg całej procedury
odpowiada PwC, wiodąca firma audytorska, nadzorująca m.in. głosowanie na
Oscary.
Nominacje do Orłów 2019 ogłoszone zostaną 6 lutego podczas
oficjalnej konferencji prasowej. Natomiast już 7 marca ogłoszone zostanie
nazwisko laureata Nagrody za Osiągnięcia Życia. Laureatów w pozostałych
kategoriach poznamy 25 marca na uroczystej ceremonii wręczenia statuetek w
Teatrze Polskim.
Równolegle, między 11 do 31 stycznia, w warszawskim kinie Iluzjon
Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego trwać będzie przegląd filmów
kandydujących do Polskich Nagród Filmowych Orły 2019. Produkcje te będą
odstępne także online, na platformie internetowej Player.pl.
Polskie Nagrody Filmowe Orły przyznawane są w 19
kategoriach: Najlepszy Film, Najlepsza Główna Rola Męska, Najlepsza Główna Rola
Kobieca, Najlepsza Reżyseria, Najlepszy Scenariusz, Osiągnięcia Życia,
Najlepsza Drugoplanowa Rola Męska, Najlepsza Drugoplanowa Rola Kobieca,
Najlepsze Zdjęcia, Najlepsza Scenografia, Najlepsza Muzyka, Najlepsze Kostiumy,
Najlepszy Montaż, Najlepszy Dźwięk, Najlepszy Dokument, Najlepszy Film
Europejski, Najlepszy Fabularny Serial Filmowy oraz w kategorii Odkrycie Roku.
Głosami widzów przyznawana jest Nagroda Publiczności.
Do tegorocznego Konkursu Głównego zakwalifikowało się 56
filmów, które spełniły warunki regulaminu Orłów, tj. są filmami kinowymi
trwającymi co najmniej 70 minut i w okresie między 1 stycznia a 31 grudnia 2018
roku były wyświetlane przynajmniej przez tydzień na otwartych, płatnych
pokazach kinowych. Lista filmów biorących udział w konkursie została
sporządzona na podstawie danych pochodzących z firmy boxoffice.pl i jest
poparta oświadczeniem dystrybutora. W kolejności alfabetycznej są to:
303. Bitwa o
Anglię, reż. David Blair
53 wojny, reż. Ewa
Bukowska
7 uczuć, reż.
Marek Koterski
Ajka, reż.
Siergiej Dworcewoj
Atak paniki, reż.
Paweł Maślona
Autsajder, reż.
Adam Sikora
Czuwaj, reż.
Robert Gliński
Dagadana. Świat
bez granic, reż. Paweł Zabel
DJ, reż. Alek Kort
Dobra zmiana, reż.
Konrad Szołajski
Dywizjon 303.
Historia prawdziwa, reż. Denis Delić
Eter, reż.
Krzysztof Zanussi
Fuga, reż.
Agnieszka Smoczyńska
Gotowi na
wszystko. Exterminator, reż. Michał Rogalski
Gurgacz. Kapelan
Wyklętych, reż. Dariusz Walusiak
I odpuść nam nasze
długi, reż. Antonio Morabito
Jak pies z kotem,
reż. Janusz Kondratiuk
Jeszcze dzień
życia, reż. Raul de la Fuente, Damian Nenow
Juliusz, reż.
Aleksander Pietrzak
Kamerdyner, reż.
Filip Bajon
Katyń – Ostatni
świadek, reż. Piotr Szkopiak
Kler, reż.
Wojciech Smarzowski
Kobieta sukcesu,
reż. Robert Wichrowski
Kobiety mafii,
reż. Patryk Vega
Książę i dybuk,
reż. Elwira Niewiera, Piotr Rosołowski
Kto napisze naszą
historię, reż. Roberta Grossman
Listopad, reż.
Rainer Sarnet
Miłość jest
wszystkim, reż. Michał Kwieciński
Narzeczony na
niby, reż. Bartosz Prokopowicz
Niewidzialne, reż.
Paweł Sala
Nina, reż. Olga
Chajdas
Odnajdę Cię, reż.
Beata Dzianowicz
Over the Limit,
reż. Marta Prus
Pech to nie
grzech, reż. Ryszard Zatorski
Pitbull. Ostatni
pies, reż. Władysław Pasikowski
Plan B, reż. Kinga
Dębska
Planeta singli 2,
reż. Sam Akina
Pod wiatr, reż.
Timur Makarevic
Podatek od
miłości, reż. Bartłomiej Ignaciuk
Pomiędzy słowami,
reż. Urszula Antoniak
Prawdziwa
historia, reż. Roman Polański
Proces. Federacja
Rosyjska vs Oleg Sencow, reż. Askold Kurov
Serce nie sługa,
reż. Filip Zybler
Sobibór, reż.
Konstantin Chabieński
Studniówk@, reż.
Alessandro Leone
Syn Królowej
Śniegu, reż. Robert Wichrowski
Szron, reż.
Sharunas Bartas
Twarz, reż.
Małgorzata Szumowska
Uratowane z
Potopu, reż. Marcin Jamkowski, Konstanty Kulik
Via Carpatia, reż.
Kasper Bajon, Klara Kochańska
W cieniu drzewa,
reż. Hafsteinn Gunnar Sigurasson
Wielkie zimno,
reż. Gerard Pautonnier
Wieś pływających krów, reż. Katarzyna
Trzaska
Wieża. Jasny
dzień, reż. Jagoda Szelc
Zimna wojna, reż.
Paweł Pawlikowski
Zwierzęta, reż.
Greg Zgliński
W kategorii Najlepszy Film Dokumentalny do nagrody
pretendują 42 produkcje. Aż 9 spośród nich, dzięki dystrybucji kinowej,
znajduje się również na liście filmów kandydujących do nagród Polskiej Akademii
Filmowej Orły 2019 we wszystkich kategoriach. Na liście filmów dokumentalnych
zakwalifikowanych do konkursu znalazły się (w kolejności alfabetycznej):
Arabski sekret,
reż. Julia Groszek
Atlas
niepodległości, reż. Piotr Kuciński
Call me Tony, reż.
Klaudiusz Chrostowski
Czego nie mogliśmy
wykrzyczeć, reż. Ewa Żmigrodzka, Krzysztof Zwoliński
Dagadana. Świat
bez granic, reż. Paweł Zabel
Diabelne
szczęście, reż. Maciej Dancewicz
Dobra zmiana, reż.
Konrad Szołajski
Dominum Montes.
Góry Jana Pawła II, reż. Adam Kraśnicki
Dwa światy, reż.
Maciej Adamek
Easy Rider, reż.
Grzegorz Brzozowicz
Festiwal, reż.
Anna Gawlita, Tomasz Wolski
Film dla Stasia,
reż.Monika Meleń
Gurgacz. Kapelan
Wyklętych, reż. Dariusz Walusiak
Jan bez sceny,
reż. Cyprian Ziąbski, Ryszard Makowski
Klątwa obfitości,
reż. Ewa Ewart
Książę i dybuk, reż.
Elwira Niewiera, Piotr Rosołowski
Kto napisze naszą
historię?, reż. Roberta Grossman
Love Express.
Przypadek Waleriana Borowczyka, reż. Jakub Mikurda
Lwów pod okupacją,
reż. Andrzej Gajewski
Między światami,
reż. Katarzyna Dąbkowska-Kułacz
Milenium kontra
Tysiąclecie, reż. Piotr Kuciński
Mój Niemandsland,
reż. Wojciech Królikowski
Najbrzydszy
samochód świata, reż. Grzegorz Szczepaniak
Niepodległość , reż. Krzysztof Talczewski
Opera o Polsce,
reż. Piotr Stasik
Operacja Cezary,
reż. Sławomir Górski
Over the limit,
reż. Marta Prus
Proces. Federacja
Rosyjska vs. Oleg Sencow, reż. Askold Kurov
Przerwana misja,
reż. Petro Aleksowski
Rzeczpospolita
zakopiańska, reż. Piotr Jaworski
Senator, reż.
Paweł Woldan
Sokoły wolności,
reż. Robert Wachowiak
Spragnieni
księżyca, reż. Anna Cialowicz
Stadion Śląski. W
kotle czarownic, reż. Michał Muzyczuk
Tu się żyje, reż.
Kinga Dębska
Uratowane z
potopu, reż. Marcin Jamkowski, Konstanty Kulik
W kolejce po
śmierć. Czeczeni i Isis, reż. Barbara Włodarczyk
Wieniawa, reż.
Grzegorz Gajewski
Wieś pływających
krów, reż. Katarzyna Trzaska
Wykluczeni, reż.
Artur Dziurman
Zaczęły odrastać
nam skrzydła, reż. Piotr Kuciński
Zdzisław Najder.
Chciałem być lotnikiem, reż. Mieczysław B. Vogt
*Lista tytułów przygotowana na podstawie danych pochodzących
od Krakowskiej Fundacji Filmowej.
W tegorocznym konkursie w kategorii Najlepszy Filmowy Serial
Fabularny bierze udział 16 seriali, które spełniły warunki regulaminowe, tj. są
serialami polskimi przedstawiającymi oryginalną, fikcyjną, samodzielną i
skończoną historię, zostały zrealizowane przy pomocy metody filmowej, a
pierwsze nadanie nastąpiło na terenie Polski między 1 stycznia, a 31 grudnia
2018 roku. W kolejności alfabetycznej są to:
1983, reż.
Agnieszka Holland, Kasia Adamik, Olga Chajdas, Agnieszka Smoczyńska (House
Media Company Sp. z o.o. dla Netflix)
Diagnoza, sezon 2,
reż. Łukasz Palkowski, Maciej Bochniak
(DGA Studio dla TVN)
Drogi wolności,
reż. Maciej Migas (Telewizja Polska S.A.)
Dziewczyny ze
Lwowa, sezon 3, reż. Wojciech Adamczyk (Studio A Sp. z.o.o. dla TVP1)
Kruk. Szepty
słychać po zmroku, reż. Maciej Pieprzyca (Opus TV dla Canal +)
Nielegalni, reż.
Leszek Dawid, Jan P. Matuszyński (Telemark Sp. z.o.o. dla Canal +)
Ojciec Mateusz,
reż. Artur Żmijewski, Filip Zylber, Wojciech Nowak (ATM Grupa S.A. dla TVP1)
Pod powierzchnią,
reż. Borys Lankosz (TVN)
Przyjaciółki,
sezon 12, reż. Grzegorz Kuczeriszka
(Akson Studio dla Telewizji Polsat)
Pułapka, reż.
Łukasz Palkowski (TVN)
Rojst, reż. Jan
Holoubek (Studio Filmowe Kadr dla Showmax)
Ślepnąc od
świateł, reż. Krzysztof Skonieczny (HBO
Polska/ HBO Europe, ATM Grupa dla HBO)
W rytmie serca, reż. Piotr Wereśniak
(Artrama dla Telewizji Polsat)
Wojenne
dziewczyny, sezon 2, reż. Michał Rogalski (Akson Studio dla TVP1)
Za marzenia, reż.
Olga Chajdas, Aleksandra Terpińska, Łukasz Wiśniewski (Forma Production S.A.
dla TVP2)
Znaki, reż. Jakub
Miszczak, Marcin Ziębiński, Monika Filipowicz (ATM dla AXN/Sony Pictures
Television)
Szczegółowe informacje i regulamin Polskich Nagród Filmowych
Orłów dostępne są na stronie www.pnf.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz