Amerykańskie Stowarzyszenie
Autorów Zdjęć Filmowych (American Society of Cinematographers) przygotowało
zestawienie najlepszych zdjęć w filmach w XX wieku. Powstało fantastyczne
zestawienie klasyki kina i niepowtarzalne spojrzenie na wizualny charakter
filmów. Wygrał „Lawrence z Arabii”. Wśród blisko stu najlepszych na szerokiej
liście dwukrotnie znalazł się Janusz Kamiński ze zdjęciami do filmów Stevena
Spielberga. Jedyny polski przedstawiciel filmowy w tym zestawieniu to zdjęcia
Sławomira Idziaka do „Trzech kolorów: Niebieskiego” Krzysztofa Kieślowskiego.
Lista ASC przygotowana została z
okazji stu lat istnienia tej organizacji (powstała 8 stycznia 1919 roku) i jest
imponująca. Tuż za „Lawrencem z Arabii” ze zdjęciami Freddiego Younga, znalazł
się „Łowca androidów” ze zdjęciami Jordana Cronenwetha, a potem „Czas
apokalipsy” z pracą Vittorio Storaro, który do pierwszej dziesiątki wprowadził
też „Konformistę”. W czołowej dziesiątce są też zdjęcia do „Obywatela Kane’a”, „Ojca
chrzestnego”, „Wściekłego byka” czy „2001: Odysei kosmicznej”. Absolutne
mistrzostwo filmowego geniuszu i sztuki wizualnej w kinie.
Lista przygotowana przez ASC to blisko
sto filmów z XX wieku z najlepszymi zdjęciami i tutaj znalazło się wiele więcej
wybitnie sfotografowanych filmów, nie tylko amerykańskiej kinematografii. Jak
podkreślają organizatorzy tego głosowania, jest to lista dzieł filmowych, które
inspirowały i inspirują członków ASC, a przede wszystkim wywarły szczególny
wpływ na pokolenia filmowców.
Cieszy szczególnie, że są na
liście zdjęcia polskich twórców. W gronie wyróżnionych jest dwukrotnie Janusz
Kamiński, ze zdjęciami do „Listy Schindlera” i „Szeregowca Ryana” w reżyserii
Stevena Spielberga. Jedyny polski film w zestawieniu to „Trzy kolory: Niebieski”
w reżyserii Krzysztofa Kieślowskiego i ze zdjęciami Sławomira Idziaka.
Lista 10. filmów z XX wieku z najlepszymi zdjęciami (w oryginale):
1. “Lawrence of Arabia” (1962),
shot by Freddie Young, BSC (Dir. David Lean)
2. “Blade Runner” (1982), shot by
Jordan Cronenweth, ASC (Dir. Ridley Scott)
3. “Apocalypse Now” (1979), shot
by Vittorio Storaro, ASC, AIC (Dir. Francis Ford Coppola)
4. “Citizen Kane” (1941), shot by
Gregg Toland, ASC (Dir. Orson Welles)
5. “The Godfather” (1972), shot
by Gordon Willis, ASC (Dir. Francis Ford Coppola)
6. “Raging Bull” (1980), shot by
Michael Chapman, ASC (Dir. Martin Scorsese)
7. “The Conformist” (1970), shot
by Vittorio Storaro, ASC, AIC (Dir. Bernardo Bertolucci)
8. “Days of Heaven” (1978), shot
by Néstor Almendros, ASC (Dir. Terrence Malick)
9. “2001: A Space Odyssey”
(1968), shot by Geoffrey Unsworth, BSC with additional photography by John
Alcott, BSC (Dir. Stanley Kubrick)
10. “The French Connection”
(1971), shot by Owen Roizman, ASC (Dir. William Friedkin)
Pozostałe filmy na liście (w oryginale):
Metropolis (1927), shot by Karl
Freund, ASC; Günther Rittau
Napoleon (1927), shot by
Leonce-Henri Burel, Jules Kruger, Joseph-Louis Mundwiller,
Sunrise (1927), shot by Charles
Rosher Sr., ASC; Karl Struss, ASC
Gone with the Wind (1939), shot
by Ernest Haller, ASC
The Wizard of Oz (1939), shot by
Harold Rosson, ASC
The Grapes of Wrath (1940), shot
by Gregg Toland, ASC
How Green Was My Valley (1941),
shot by Arthur C. Miller, ASC
Casablanca (1942), shot by Arthur
Edeson, ASC
The Magnificent Ambersons (1942),
shot by Stanley Cortez, ASC
Black Narcissus (1947), shot by
Jack Cardiff, BSC
The Bicycle Thief (1948), shot by
Carlo Montuori,
The Red Shoes (1948), shot by
Jack Cardiff, BSC
The Third Man (1949), shot by
Robert Krasker, BSC
Rashomon (1950) shot by Kazuo
Miyagawa
Sunset Boulevard (1950), shot by
John Seitz, ASC
On the Waterfront (1954), shot by
Boris Kaufman, ASC
Seven Samurai (1954), shot by
Asakazu Nakai
The Night of the Hunter (1955),
shot by Stanley Cortez, ASC
The Searchers (1956), shot by
Winton C. Hoch, ASC
Bridge on the River Kwai (1957),
shot by Jack HIlyard, BSC
Touch of Evil (1958), shot by
Russell Metty, ASC
Vertigo (1958), shot by Robert
Burks, ASC
North by Northwest (1959), shot
by Robert Burks, ASC
Breathless (1960), shot by Raoul
Coutard
Last Year at Marienbad (1961),
shot by Sacha Vierny
8 ½ (1963), shot by Gianni Di
Venanzo
Hud (1963), shot by James Wong
Howe, ASC
Dr. Strangelove or: How I Learned
to Stop Worrying and Love the Bomb (1964), shot by Gilbert Taylor, BSC
I Am Cuba (Soy Cuba; 1964), shot
by Sergei Urusevsky
Doctor Zhivago (1965), shot by
Freddie Young, BSC
The Battle of Algiers (1966),
shot by Marcello Gatti
Who's Afraid of Virginia Woolf?
(1966), shot by Haskell Wexler, ASC
Cool Hand Luke (1967), shot by
Conrad Hall, ASC
The Graduate (1967), shot by
Robert Surtees, ASC
In Cold Blood (1967), shot by
Conrad Hall, ASC
Once Upon a Time in the West
(1968), shot by Tonino Delli Colli, AIC
Butch Cassidy and the Sundance
Kid (1969), shot by Conrad Hall, ASC
The Wild Bunch (1969), shot by
Lucien Ballard, ASC
A Clockwork Orange (1971), shot
by John Alcott, BSC
Klute (1971), shot by Gordon
Willis, ASC
The Last Picture Show (1971),
shot by Robert Surtees, ASC
McCabe and Mrs. Miller (1971),
shot by Vilmos Zsigmond, ASC, HSC
Cabaret (1972), shot by Geoffery
Unsworth, BSC
Last Tango in Paris (1972), shot
by Vittorio Storaro, ASC, AIC
The Exorcist (1973), shot by Owen
Roizman, ASC
Chinatown (1974), shot by John
Alonzo, ASC
The Godfather: Part II (1974),
shot by Gordon Willis, ASC
Barry Lyndon (1975), shot by John
Alcott, BSC
One Flew Over the Cuckoo's Nest
(1975), shot by Haskell Wexler, ASC
All the President's Men (1976),
shot by Gordon Willis, ASC
Taxi Driver (1976), shot by
Michael Chapman, ASC
Close Encounters of the Third
Kind (1977), shot by Vilmos Zsigmond, ASC, HSC
The Duellists (1977), shot by
Frank Tidy, BSC
The Deer Hunter (1978), shot by
Vilmos Zsigmond, ASC, HSC
Alien (1979), shot by Derek
Vanlint, CSC
All that Jazz (1979), shot by
Giuseppe Rotunno, ASC, AIC
Being There (1979), shot by Caleb
Deschanel, ASC
The Black Stallion (1979), shot
by Caleb Deschanel, ASC
Manhattan (1979), shot by Gordon
Willis, ASC
The Shining (1980), shot by John
Alcott, BSC
Chariots of Fire (1981), shot by
David Watkin, BSC
Das Boot (1981), shot by Jost
Vacano, ASC
Reds (1981), shot by Vittorio
Storaro, ASC, AIC
Fanny and Alexander (1982), shot
by Sven Nykvist, ASC
The Right Stuff (1983), shot by
Caleb Deschanel, ASC
Amadeus (1984), shot by Miroslav
Ondricek, ASC, ACK
The Natural (1984), shot by Caleb
Deschanel, ASC
Paris, Texas (1984), shot by
Robby Müller, NSC, BVK
Brazil (1985), shot by Roger
Pratt, BSC
The Mission (1986), shot by Chris
Menges, ASC, BSC
Empire of the Sun (1987), shot by
Allen Daviau, ASC
The Last Emperor (1987), shot by
Vittorio Storaro, ASC, AIC
Wings of Desire (1987), shot by
Henri Alekan
Mississippi Burning (1988), shot
by Peter Biziou, BSC
JFK (1991), shot by Robert
Richardson, ASC
Raise the Red Lantern (1991),
shot by Lun Yang
Unforgiven (1992), shot by Jack
Green, ASC
Baraka (1992), shot by Ron Fricke
Schindler's List (1993), shot by
Janusz Kaminski
Searching For Bobby Fischer
(1993), shot by Conrad Hall, ASC
Trois Coulieurs: Bleu (Three
Colours: Blue; 1993), shot by Slawomir Idziak, PSC
The Shawshank Redemption (1994),
shot by Roger Deakins, ASC, BSC
Seven (1995), shot by Darius
Khondji, ASC, AFC
The English Patient (1996), shot
by John Seale, ASC, BSC
L. A. Confidential (1997), shot
by Dante Spinotti, ASC, AIC
Saving Private Ryan (1998), shot
by Janusz Kaminski
The Thin Red Line (1998), shot by
John Toll, ASC
American Beauty (1999), shot by
Conrad Hall, ASC
The Matrix (1999), shot by Bill
Pope, ASC
In the Mood for Love (2000), shot
by Christopher Doyle, HKSC
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz