Wygląda na to, że plan dotyczący
realizacji filmów historycznych w Polsce zdecydowanie jest realizowany. Jak
informuje MKiDN trwają prace nad prawie 40 filmami o tematyce historycznej.
Jak pisze na swoich stronach
Ministerstwo Kultury:
Prawie 40 filmów o tematyce
historycznej powstaje przy wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, pod
auspicjami i przy finansowym zaangażowaniu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa
Narodowego. Trwa produkcja ponad 30 filmów polskich, w przygotowywaniu jest też
kilka koprodukcji międzynarodowych, których szczegóły objęte są umowami o
zachowaniu poufności. Kolejne ekranizacje są w fazie przygotowań. Nowe tytuły
to w większości filmy fabularne, ale trwają również prace nad filmami
dokumentalnymi i animacjami. Prowadzenie odpowiedzialnej i skutecznej polityki
historycznej to jedno z zadań Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Polityka
ta realizowana jest m.in. przez wspieranie produkcji filmów opowiadających
polską historię – szczególnie tę najnowszą.
Wśród przygotowywanych produkcji
połowa porusza tematy związane z okresem II wojny światowej. Jednym z nich jest
film „Kurier” w reżyserii Władysława Pasikowskiego, który będzie opowiadał
historię Jana Nowaka-Jeziorańskiego przed wybuchem Powstania Warszawskiego. II
wojna światowa będzie obecna także w wielu innych obrazach, takich jak:
„Więzień 77”” w reż. Macieja Barczewskiego
– opowieści o bokserze, polskim więźniu KL Auschwitz, , „Orzeł. Ostatni
patrol” w reżyserii Jacka Bławuta, „Kajtek Czarodziej” w reż. Magdaleny
Łazarkiewicz - ekranizacji powieści Janusza Korczaka, „Rutka” Sławomira
Fabickiego – historii dzieci z łódzkiego getta, w „Geniuszach” - historii
polskich matematyków ze Szkoły Lwowskiej, w „Przysiędze Ireny” w reż. Jana
Komasy - ekranizacji musicalu o Irenie Sendlerowej, „Śmierci Zygielbojma”
Ryszarda Brylskiego czy w „Raporcie Pileckiego” w reżyserii Leszka Wosiewicza,
którego scenariusz opowiada losy
rotmistrza Pileckiego od czasów tuż przed wybuchem II wojny światowej aż po
śmierć w areszcie śledczym na Rakowieckiej. Nie zabraknie wśród nowych tytułów
historii Żołnierzy Wyklętych („Zdarzyło się w Polsce” w reż. J. Zalewskiego)
ani historii Zbrodni Katyńskiej („Sanatorium Gorkiego” w reż. R. Glińskiego).
Trwają również prace nad filmami dokumentalnymi - „Portrety Wojenne: Kobiety”
to dokument o kobietach w Powstaniu Warszawskim, a „Położna” opowiada historię
położnej z Auschwitz – oraz animacją „Szlemiel” o losach dzieci w Getcie
Warszawskim.
„Te i inne, także międzynarodowe,
produkcje filmowe, o których jeszcze za wcześnie mówić, żeby nie zapeszyć, są
przede wszystkim zasługą polskich twórców, to oni piszą scenariusze i
wypełniają białe plamy polskiej historii. Rolą MKiDN jest poszerzanie wsparcia
dla twórców, co czynimy, zwiększając finansowanie produkcji filmowej m.in.
poprzez bezpośrednie dotacje dla Filmoteki Narodowej-Instytutu Audiowizualnego
(m.in. współprodukcja dokumentu „Niepodległa”), TVP (serial „Młody Piłsudski”,
którego dwa odcinki pilotażowe już oglądaliśmy na ekranach) czy WFDiF („Czarny
Mercedes”, „Śmierć Zygielbojma” i inne), ale może przede wszystkim poprzez nową
ustawę o zachętach dla produkcji filmowej, która wchodzi w życie od pierwszego
kwartału 2019 roku. Ministerstwo nie może natomiast wyręczać twórców i nie ma
zamiaru dekretować produkcji artystycznej, dla której najważniejsza jest jednak
jakość. Przygotowanie i produkcja dużego, poważnego filmu za granicą trwa 6-10
lat. My, jeżeli chodzi o film fabularny, spodziewamy się pierwszych ważnych i –
mam nadzieję – udanych premier w przyszłym roku” - zapowiada minister kultury
Piotr Gliński.
Oprócz filmów związanych z II
wojną światową, PISF i MKiDN wspiera również kilkanaście filmów związanych z
historią Polski XX w.: „Piłsudski” w reż. Michała Rosy przedstawia postać
Marszałka na przełomie lat 1900-1914, „Legiony” Dariusza Gajewskiego opowiadają
o czynie Legionów Polskich z lat 1914-1916 - od wymarszu z Oleandrów aż po
bitwę pod Kościuchnówką, „Klecha” w reżyserii Jacka Gwizdały to historia ks.
Romana Kotlarza, „Zieja” Roberta Glińskiego – księdza Jana Ziei, „Magnezja” w
reż. Macieja Bochniaka - historia pogranicza polsko-sowieckiego w roku 1925 r.
W produkcji są także, m.in.:
„Brigitte Bardot. Kobieta
cudowna” w reż. Lecha Majewskiego - artystyczna wizja stanu wojennego w Polsce
„Czarny Mercedes” J. Majewskiego
– kryminał z czasów II wojny światowej
„Ikar” w reż. Macieja Pieprzycy -
historia Mieczysława Kosza
„Żeby nie było śladów” w reż.
J.P. Matuszyńskiego - historia Grzegorza Przemyka
„Sługi Wojny” w reż. M. Gawrysia
- historia handlu polskimi danymi o DNA przez firmy z RFN
„Rebelia - Twierdza Wrocław” w
reż. K. Kunerta - historia Solidarności
Walczącej
„Powstanie Wielkopolskie” w reż. B. Litowczenko – historia Powstania
Wielkopolskiego
„Obywatelka Poetka” w reż. J.
Zalewskiego - historia Marianny Bocian
„Ossolińczycy - 200 lat Historii”
reż. K. Kunert
„Operacja Tannenberg” w reż. A. Piasek-Bosackiej
„Guczo. August Zamoyski” w reż.
M. Zmarz-Koczanowicz
W przygotowaniu są kolejne
produkcje, m.in.: „Paderewski”, „Portrecista” – historia fotografa z Auschwitz
oraz „Rodzina Ulmów” – historia Polaków ratujących Żydów w czasie II wojny
światowej. [informacja prasowa]
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz