Akademia Sztuki i Wiedzy
Filmowej, znana też jako Amerykańska Akademia Filmowa, ogłosiła nominacje do
swoich nagród. Oscary to najważniejsze filmowe wyróżnienia i najbardziej
rozpoznawalna nagroda filmowa na świecie. Corocznie wzrok wszystkich osób,
mniej lub bardziej zainteresowanych filmami i kinem, zwracają się w stronę
Hollywood. Akademia swoje nagrody przyznaje w 24 kategoriach, doceniając: filmy,
reżyserów, scenariusze, role aktorskie, ale także walory artystyczne,
techniczne, prace twórców filmów krótkich, dokumentalnych i zagranicznych. W
tym roku najwięcej nominacji, aż po 10, zdobyły filmy „Faworyta” i „Roma”, ale
nas cieszą przede wszystkim nominacje dla „Zimnej wojny”. Polski film zdobył
ich aż trzy, a za szczególnie wielkie wyróżnienie uznać należy nominację dla
Pawła Pawlikowskiego za reżyserię. Oscary wręczone zostaną po raz 91.
Można Oscarom wiele zarzucić, a
wybory członków Akademii bardzo często oceniać krytycznie, ale bez wątpienia
nagroda ta to synonim sukcesu i ogromnego szacunku w branży filmowej. Szczyt
marzeń i kluczowe osiągnięcie w karierze wielu wybitnych twórców. Tym bardziej cieszy pierwsza w historii
nominacja do Oscara za reżyserię, dla polskojęzycznego filmu. Oddając honory,
warto pamiętać, że nominację do Oscara za reżyserię i samą nagrodę zdobył przed
laty Roman Polański za „Pianistę”, ale choć była to polska koprodukcja, to film
zrealizowany został jednak w języku angielskim. Oba osiągnięcia są wybitne, ale
sukces Pawlikowskiego cieszy szczególnie.
Tegoroczne nominacje przyniosły
wiele radości związanej z docenieniem polskiej kinematografii. „Zimna wojna” znalazła się w gronie
najlepszych filmów nieanglojęzycznych,
Paweł Pawlikowski został doceniony wśród
reżyserów, a Łukasz Żal otrzymał
nominację za zdjęcia do tego znakomitego filmu. „Zimna wojna” przyniosła
polskiemu kinu nominację numer 11 (wcześniej nominacje zdobywali: Roman
Polański, Jerzy Kawalerowicz, Jerzy Hoffman, Jerzy Antczak, kilka razy Andrzej
Wajda oraz Agnieszka Holland). Konkurentami polskiego filmu są także: „Kafarnaum”
z Libanu, zdobywca Złotej Palmy z Cannes „Złodziejaszki”, zdobywca Złotego Lwa z
Wenecji „Roma” oraz niemiecki „Never Look Away”. Na skróconej liście kandydatów
była też reprezentująca Kazachstan „Ajka”, film który powstał w polskiej
koprodukcji. Niestety zabrakło dla niego miejsca w finałowej piątce, podobnie jak dla znakomitych "Płomieni" z Korei Południowej.
Paweł Pawlikowski szlifował swoje reżyserskie rzemiosło w Wielkiej
Brytanii, gdzie na początku swojej kariery zrealizował bardzo cenione filmy
dokumentalne, a potem fabularne „Last Resort” i „Lato miłości”, które
przyniosły mu nagrody BAFTA. Po latach powrócił do Polski, gdzie nakręcił „Idę”
i podbił nią kina całego świata, zdobywając ostatecznie Oscara. „Zimna wojna”
to jego kolejny film w reżyserskim dorobku. Trzy nominacje do Oscara
potwierdzają bardzo silną pozycję tego twórcy i polskiej kinematografii na
arenie międzynarodowej.
Wyczyn niespełna
czterdziestoletniego, urodzonego w Koszalinie, Łukasza Żala to także duże osiągnięcie. Autor zdjęć filmowych w
swojej dość krótkiej karierze otrzymał już dwie nominacje do Oscarów, a obie za
filmy zrealizowane w języku polskim (oba czarno-białe, na pierwszy rzut oka
tylko podobne). Żaden inny polski autor zdjęć filmowych nie może pochwalić się
takim osiągnięciem. Janusz Kamiński ma co prawda dwa Oscary i cztery kolejne
nominacje, ale wszystkie zdobył za filmy angielskojęzyczne (plus film
francuskojęzyczny). Piotr Sobociński otrzymał pamiętną nominację za
szwajcarsko-polski i nakręcony w języku francuskim przez Krzysztofa
Kieślowskiego film „Trzy kolory: Czerwony”. Paweł Edelman ma nominację za zdjęcia do angielskojęzycznego "Pianisty". Sławomir Idziak swoją nominację do
Oscara otrzymał za amerykański i wojenny film Ridleya Scotta zatytułowany „Helikopter
w ogniu”.
Ani „Zimna wojna” wśród filmów nieanglojęzycznych,
Paweł Pawlikowski wśród reżyserów, czy Łukasz Żal wśród autorów zdjęć
filmowych, nie mogą niestety być pewni ostatecznego sukcesu. W tych trzech
kategoriach nominacje zdobył bowiem Alfonso
Cuaron za film „Roma”. Ten meksykański twórca dokonał w tym roku rzeczy
niezwykłej, zdobywając w sumie aż pięć indywidualnych nominacji (dwukrotnie za produkcję
„Romy” – film, film nieanglojęzyczny, za reżyserię, scenariusz, zdjęcia). To on
jest dziś faworytem Oscarów w kilku kategoriach. Tak „Roma”, jak i „Zimna wojna”
to filmy czarno-białe opowiadające o przeszłości i sięgające do wspomnień ich
twórców. Alfonso Cuaron i Paweł Pawlikowski to prywatnie przyjaciele, których
filmy wspierają dwaj giganci streamingowej produkcji i dystrybucji – Netflix i
Amazon. Nie są znane niestety wyniki oglądalności „Romy”, ani w kinach w Polsce
czy na świecie, ani na platformie Netflix. Za to wiadomo, że „Zimną wojnę” w
Polsce obejrzało już 945 tysięcy widzów i przy „dobrych wiatrach” oglądalność
sięgnąć może miliona osób.
Netflix przedziera się do kinowych obszarów zarezerwowanych dla
amerykańskich wytwórni filmowych. Pierwszy, ale duży krok został poczyniony.
Netflix zdobył swoją pierwszą w historii nominację w kategorii Najlepszy Film.
Jest to jednak zasługa przede wszystkim talentu Alfonso Cuarona, którego „Roma”
to po prostu zachwycający i mądry film. Sukces odnieśli też bracia Coen,
których film „Ballada o Busterze Scruggsie” zdobył trzy nominacje. Czy Netflix
potwierdzi swoją jakość i za rok o tej porze będę komentował oscarowy sukces
nowej produkcji Martina Scorsese? Nazwisko twórcy i temat filmu to czasami za
mało, aby powstało wybitne dzieło, godne Oscarów, czego dowodem ostatni film
Paula Greengrassa. Polityka dystrybucyjna Netflixa w kinach także pozostawia
wiele do życzenia. Czy model skromnej i symbolicznej dystrybucji kinowej będzie
kontynuowany, w jakim zakresie będzie rozwijany? Netflix kusi współpracą
wielkie nazwiska, daje im swobodę twórczą, ale niestety sama firma ciągle jest
na minusie i straty corocznie dochodzą do kilku miliardów dolarów. Dziś
nominacje do Oscara dla Netflixa mają przede wszystkim wymiar prestiżowy i
promocyjny.
„Roma” znajduje się w zdecydowanym gronie faworytów do Oscarów,
także w kategorii Najlepszy Film. Wygrana tutaj byłaby wydarzeniem dużej wagi,
bowiem nieanglojęzyczne filmy do grona najlepszych produkcji roku dostają się
niezmiernie rzadko. „Roma” wyrównała historyczny rekord należący do tajwańskiego
filmu Anga Lee „Przyczajony tygrys, ukryty smok”, który zdobył w 2001 roku aż
10 nominacji do Oscara i ostatecznie cztery Nagrody Akademii. Film nominowano
także w kategorii Najlepszy Film (ale wtedy doceniano tylko pięć produkcji), a
wygrał on Oscara m.in. dla najlepszej produkcji nieanglojęzycznej. Ang Lee,
podobnie jak Alfonso Cuaron, ma w Hollywood bardzo mocną pozycję i to jest
klucz do sukcesu. Od tamtego czasu filmy nieanglojęzyczne tylko sporadycznie
otrzymywały nominację w kategorii Najlepszy Film. Tak było w 2007 roku kiedy
nominowano, nakręcone po japońsku, „Listy z Iwo Jimy” Clinta Eastwooda (ale to
był film amerykański) i po raz ostatni w 2013 roku kiedy doceniono „Miłość”
Michaela Haneke.
„Roma” zdobyła w sumie dziesięć nominacji do Oscarów, w kategoriach:
Film, Reżyser, Scenariusz, Aktorka Pierwszoplanowa, Aktorka Drugoplanowa (Marina
de Tavira - to największa niespodzianka nominacji), zdjęcia, scenografia,
dźwięk, montaż efektów dźwiękowych, film nieanglojęzyczny. Dziesięć nominacji
do Oscara otrzymał także film „Faworyta”
w reżyserii greckiego mistrza Yorgosa Lanthimosa. Po osiem nominacji
zdobyły „Narodziny gwiazdy” oraz „Vice”. Siedem Oscarów ma szansę zdobyć
„Czarna Pantera”, sześć otrzymało „Czarne bractwo. BlacKkKlansman”, a po pięć „Bohemian Rhapsody” i „Green
Book”. Niedawny triumf tego ostatniego filmu na gali wręczenia nagród
Gildii Producentów stawia go dziś w gronie głównych faworytów do Oscara, ale
nieco burzy te nadzieje brak nominacji dla reżysera tego filmu oraz niestosowne
wypowiedzi przed laty scenarzysty.
To właśnie osiem wymienionych
wcześniej filmów otrzymało nominacje w kategorii Najlepszy Film. Szczególnie
cieszy obecność wśród najlepszych filmów komiksowej „Czarnej Pantery”, a wydarzenie to jest wielkim osiągnięciem studia
Marvel i Kevina Feige’a, na 10 lat imponującej działalności w przemyśle
filmowym. To pierwszy w historii superbohaterski film nominowany w
najważniejszej kategorii. Wśród hollywoodzkich studiów najwięcej nominacji
zdobył 20th Century Fox, nominowany
do 20 Oscarów („Faworyta”, „Bohemian Rhapsody”, „Wyspa psów”, „Can You Ever
Forgive Me?”). Przejęcie wkrótce przez Disneya tej firmy bardzo zmieni filmową
mapę świata.
Kategoria doceniająca reżyserów zdominowana została przez twórców spoza
USA. Nominacje zdobyli Paweł Pawlikowski z Polski, Yorgos Lanthimos z
Grecji, Alfonso Cuaron z Meksyku. Po trzech dekadach pracy w przemyśle filmowym
swoje regulaminowe nominacje za reżyserię i produkcję otrzymał Spike Lee (trzecia
nominacja w tym roku za scenariusz, a twórca ten zdążył już otrzymać Honorowego
Oscara). Grono nominowanych reżyserów uzupełnia Adam McKay. Na liście reżyserów
zabrakło faworyzowanego debiutanta Bradleya Coopera, autora „Narodzin gwiazdy”,
ale twórca ten zadowolić musi się trzema innymi nominacjami (producent,
scenarzysta i aktor). To chyba właśnie jego nominacji za reżyserię pozbawił
Paweł Pawlikowski. Nie ma też wśród nominowanych za reżyserię kobiet, co już
zostało wytknięte Akademii i zapewne wywoła dyskusję o równości płci w kinie.
W kategoriach aktorskich wszystko potoczyło się zgodnie z planem i
nominacje zdobyli faworyci. Są więc w tym gronie m.in.: Christian Bale, Bradley
Cooper, Willem Dafoe, Rami Malek, Glenn Close, Olivia Colman, Lady Gaga,
Mahershala Ali (laureat Oscara sprzed dwóch lat), Adam Driver, Sam Rockwell (laureat
Oscara sprzed roku), Amy Adams, Regina King, Emma Stone (laureatka Oscara za „La
La Land”) i Rachel Weisz. Jeśli gdzieś należy szukać niespodzianek, to na pewno
jest nią nominacja za kobiecą rolę drugoplanową, którą otrzymała Marina de
Tavira za „Romę”. W dodatku Melissa McCarthy otrzymała w tym roku nominację do Oscara dla najlepszej aktorki drugoplanowej oraz do Złotej Maliny dla najgorszej aktorki, co jest ciekawym aktorskim osiągnięciem.
Wśród pełnometrażowych animacji są m.in. „Iniemamocni 2”, japoński „Mirai”,
„Wyspa psów” i faworyt kategorii „Spider-Man Uniwersum”. W gronie pełnometrażowych
dokumentów zabrakło „Komunii” w reżyserii Anny Zameckiej, ale konkurencja w tej
kategorii była szczególnie mocna, a nominacje dla m.in. „Free Solo” czy „RBG”
były pewne. Cieszy za to wyróżnienie dla filmu „O ojcach i synach”, który w
zeszłym roku wygrał Krakowski Festiwal Filmowy.
Tymczasem czekamy na finał
tegorocznych Oscarów. 91. ceremonia wręczenia nagród odbędzie się 24 lutego.
Zgodnie z nowymi założeniami, gala ma trwać tylko trzy godziny, nie wszystkie
kategorie zostaną pokazane na żywo i oby nie były to polskie kategorie. Gala
nie będzie też posiadała głównego prowadzącego. (fragmenty artykułu napisanego dla film.wp.pl)
Ostateczne głosowanie na
laureatów Oscarów potrwa od 12 do 19 lutego.
Oscary 2019. Ciekawostki, niespodzianki, rekordy
PEŁNA LISTA NOMINACJI
NAJLEPSZY FILM
BlacKkKlansman / Czarne
bractwo. BlacKkKlansman
Producenci: Sean McKittrick, Jason Blum, Raymond Mansfield, Jordan
Peele, Spike Lee
Wpływy z kin na świecie: 89 mln dolarów
Widzów w Polsce: 44,3 tys. widzów
Black Panther / Czarna
Pantera
Producenci: Kevin Feige
Wpływy z kin na świecie: 1,3 mld dolarów
Widzów w Polsce: 576 tys. widzów
Bohemian Rhapsody
Producenci: Graham King
Wpływy z kin na świecie: 798 mln dolarów
Widzów w Polsce: 1,33 mln widzów
The Favourite / Faworyta
Producenci: Ceci Dempsey, Ed Guiney, Yorgos Lanthimos, Lee
Magiday
Wpływy z kin na świecie: 42 mln dolarów
Premiera w Polsce: 8 lutego 2019
Green Book
Producenci: Jim Burke, Charles B. Wessler, Brian Currie,
Peter Farrelly, Nick Vallelonga
Wpływy z kin na świecie: 45 mln dolarów
Premiera w Polsce: 8 lutego 2019
Roma
Producenci: Alfonso Cuarón, Gabriela Rodriguez
Wpływy z kin na świecie: brak danych
Widzów w Polsce: brak danych
A Star Is Born / Narodziny
gwiazdy
Producenci: Bill Gerber, Bradley Cooper, Lynette Howell
Taylor
Wpływy z kin na świecie: 409 mln dolarów
Widzów w Polsce: 625 tys. widzów
Vice
Producenci: Dede Gardner, Jeremy Kleiner, Adam McKay, Kevin
Messick
Wpływy z kin na świecie: 39,4 mln dolarów
Widzów w Polsce: 37,4 tys. widzów
REŻYSERIA
Spike Lee - „BlacKkKlansman”
Paweł Pawlikowski - „Cold War” / „Zimna wojna”
Yorgos Lanthimos - „The Favourite”
Alfonso Cuarón - „Roma”
Adam McKay - „Vice”
AKTOR W GŁÓWNEJ ROLI
MĘSKIEJ
Christian Bale - „Vice”
Bradley Cooper - „A Star Is Born”
Willem Dafoe - „At Eternity's Gate”
Rami Malek - „Bohemian Rhapsody”
Viggo Mortensen - „Green Book”
AKTORKA W GŁÓWNEJ
ROLI KOBIECEJ
Yalitza Aparicio - „Roma”
Glenn Close - „The Wife” / „Żona”
Olivia Colman - „The Favourite”
Lady Gaga - „A Star Is Born”
Melissa McCarthy - „Can You Ever Forgive Me?”
AKTOR W ROLI
DRUGOPLANOWEJ
Mahershala Ali - „Green Book”
Adam Driver - „BlacKkKlansman”
Sam Elliott - „A Star Is Born”
Richard E. Grant - „Can You Ever Forgive Me?”
Sam Rockwell - „Vice”
AKTORKA W ROLI
DRUGOPLANOWEJ
Amy Adams - „Vice”
Marina de Tavira - „Roma”
Regina King - „If Beale Street Could Talk” / „Gdyby ulica
Beale umiała mówić”
Emma Stone - „The Favourite”
Rachel Weisz - „The Favourite”
SCENARIUSZ ADAPTOWANY
„The Ballad of Buster Scruggs” / „Ballada o Busterze
Scruggsie” - Joel Coen & Ethan Coen
„BlacKkKlansman” - Charlie Wachtel & David Rabinowitz oraz
Kevin Willmott & Spike Lee
„Can You Ever Forgive Me?” - Nicole Holofcener i Jeff Whitty
„If Beale Street Could Talk” - Barry Jenkins
„A Star Is Born” - Eric Roth i Bradley Cooper & Will
Fetters
SCENARIUSZ ORYGINALNY
„The Favourite” - Deborah Davis i Tony McNamara
„First Reformed” - Paul Schrader
„Green Book” - Nick Vallelonga, Brian Currie, Peter Farrelly
„Roma” - Alfonso Cuarón
„Vice” - Adam McKay
PEŁNOMETRAŻOWY FILM
DOKUMENTALNY
„Free Solo” - Elizabeth Chai Vasarhelyi, Jimmy Chin, Evan
Hayes i Shannon Dill
„Hale County This Morning, This Evening” - RaMell Ross,
Joslyn Barnes i Su Kim
„Minding the Gap” - Bing Liu i Diane Quon
„Of Fathers i Sons” - Talal Derki, Ansgar Frerich, Eva Kemme
i Tobias N. Siebert
„RBG” - Betsy West i Julie Cohen
PEŁNOMETRAŻOWY FILM
ANIMOWANY
„Incredibles 2” / „Iniemamocni 2” - Brad Bird, John Walker i
Nicole Paradis Grindle
„Isle of Dogs” / „Wyspa psów” - Wes Anderson, Scott Rudin,
Steven Rales i Jeremy Dawson
„Mirai” - Mamoru Hosoda i Yuichiro Saito
„Ralph Breaks the Internet” / „Ralph Demolka w Internecie” -
Rich Moore, Phil Johnston i Clark Spencer
„Spider-Man: Into the Spider-Verse” / „Spider-Man Uniwersum”
- Bob Persichetti, Peter Ramsey, Rodney Rothman, Phil Lord i Christopher Miller
FILM NIEANGLOJĘZYCZNY
„Capernaum” / „Kafernaum” Liban
„Cold War” / „Zimna wojna” Polska
„Never Look Away” Niemcy
„Roma” Meksyk
„Shoplifters” Japonia
ZDJĘCIA
„Cold War” - Łukasz Żal
„The Favourite” - Robbie Ryan
„Never Look Away” - Caleb Deschanel
„Roma” - Alfonso Cuarón
„A Star Is Born” - Matthew Libatique
MONTAŻ
„BlacKkKlansman” - Barry Alexander Brown
„Bohemian Rhapsody” - John Ottman
„The Favourite” - Yorgos Mavropsaridis
„Green Book” - Patrick J. Don Vito
„Vice” - Hank Corwin
MONTAŻ EFEKTÓW
DŹWIĘKOWYCH
„Black Panther” - Benjamin A. Burtt i Steve Boeddeker
„Bohemian Rhapsody” - John Warhurst i Nina Hartstone
„First Man” / „Pierwszy człowiek” - Ai-Ling Lee i Mildred
Iatrou Morgan
„A Quiet Place” / „Ciche miejsce” - Ethan Van der Ryn i Erik
Aadahl
„Roma” - Sergio Díaz i Skip Lievsay
DŹWIĘK
„Black Panther” - Steve Boeddeker, Brandon Proctor i Peter
Devlin
„Bohemian Rhapsody” - Paul Massey, Tim Cavagin i John Casali
„First Man” - Jon Taylor, Frank A. Montaño, Ai-Ling Lee i
Mary H. Ellis
„Roma” Skip Lievsay, Craig Henighan i José Antonio García
„A Star Is Born” - Tom Ozanich, Dean Zupancic, Jason Ruder i
Steve Morrow
SCENOGRAFIA
„Black Panther” Scenografia: Hannah Beachler; Dekoracje: Jay
Hart
„The Favourite” Scenografia: Fiona Crombie; Dekoracje: Alice
Felton
„First Man” Scenografia: Nathan Crowley; Dekoracje: Kathy
Lucas
„Mary Poppins Returns” / „Mary Poppins powraca” Scenografia:
John Myhre; Dekoracje: Gordon Sim
„Roma” Scenografia: Eugenio Caballero; Dekoracje: Bárbara
Enríquez
MUZYKA
„Black Panther” Ludwig Goransson
„BlacKkKlansman” Terence Blanchard
„If Beale Street Could Talk” Nicholas Britell
„Isle of Dogs” Alexandre Desplat
„Mary Poppins Returns” Marc Shaiman
PIOSENKA
„All The Stars” z filmu „Black Panther”
Muzyka Mark Spears, Kendrick Lamar Duckworth i Anthony
Tiffith; Słowa Kendrick Lamar Duckworth, Anthony Tiffith i Solana Rowe
„I'll Fight” z filmu „RBG”
Muzyka i Słowa Diane Warren
„The Place Where Lost Things Go” z filmu „Mary Poppins
Returns”
Muzyka Marc Shaiman; Słowa Scott Wittman i Marc Shaiman
„Shallow” z filmu „A Star Is Born”
Muzyka i Słowa Lady Gaga, Mark Ronson, Anthony Rossomando i
Andrew Wyatt
„When A Cowboy Trades His Spurs For Wings” z filmu „The
Ballad of Buster Scruggs”
Muzyka i Słowa David Rawlings i Gillian Welch
CHARAKTERYZACJA /
FRYZURY
„Border” Göran Lundström i Pamela Goldammer
„Mary Queen of Scots” Jenny Shircore, Marc Pilcher i Jessica
Brooks
„Vice” Greg Cannom, Kate Biscoe i Patricia DeHaney
KOSTIUMY
„The Ballad of Buster Scruggs” Mary Zophres
„Black Panther” Ruth Carter
„The Favourite” Sandy Powell
„Mary Poppins Returns” Sandy Powell
„Mary Queen of Scots” / „Maria, królowa Szkotów” Alexandra
Byrne
EFEKTY WIZUALNE
„Avengers: Infinity War” Dan DeLeeuw, Kelly Port, Russell
Earl i Dan Sudick
„Christopher Robin” / „Krzysiu, gdzie jesteś?” Christopher
Lawrence, Michael Eames, Theo Jones i Chris Corbould
„First Man” Paul Lambert, Ian Hunter, Tristan Myles i J.D.
Schwalm
„Ready Player One” Roger Guyett, Grady Cofer, Matthew E.
Butler i David Shirk
„Solo: A Star Wars Story” / „Han Solo. Gwiezdne wojny –
historie” Rob Bredow, Patrick Tubach, Neal Scanlan i Dominic Tuohy
KRÓTKOMETRAŻOWY FILM
ANIMOWANY
„Animal Behaviour” Alison Snowden i David Fine
„Bao” Domee Shi i Becky Neiman-Cobb
„Late Afternoon” Louise Bagnall i Nuria González Blanco
„One Small Step” Andrew Chesworth i Bobby Pontillas
„Weekends” Trevor Jimenez
KRÓTKOMETRAŻOWY FILM
DOKUMENTALNY
„Black Sheep” Ed Perkins i Jonathan Chinn
„End Game” Rob Epstein i Jeffrey Friedman
„Lifeboat” Skye Fitzgerald i Bryn Mooser
„A Night at The Garden” Marshall Curry
„Period. End of Sentence.” Rayka Zehtabchi i Melissa Berton
KRÓTKOMETRAŻOWY FILM
AKTORSKI
„Detainment” Vincent Lambe i Darren Mahon
„Fauve” Jeremy Comte i Maria Gracia Turgeon
„Marguerite” Marianne Farley i Marie-Hélène Panisset
„Mother” Rodrigo Sorogoyen i María del Puy Alvarado
„Skin” Guy Nattiv i Jaime Ray Newman
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz