Amerykańska Akademia Sztuki i Wiedzy Filmowej ogłosiła nominacje do swoich Oscarów. Nagrody przyznane zostaną po raz 94. Najwięcej nominacji do Oscarów zdobyły „Psie pazury”, które mają ich 12. O 10 nagród rywalizuje „Diuna”. Po siedem nominacji mają „Belfast” i „West Side Story”. O tytuł najlepszego filmu roku zabiegają także: „CODA”, „Nie patrz w górę”, japoński „Drive My Car”, „King Richard”, „Licorice Pizza” i „Zaułek koszmarów”. Wśród nominowanych jest polski film krótkometrażowy, „Sukienka” w reżyserii Tadeusza Łysiaka. Laureatów nagród poznamy w nocy z 27 na 28 marca 2022.
"SUKIENKA" NOMINOWANA DO OSCARA >>>
Tegoroczne nominacje do Oscarów przyniosły wiele rekordów i ciekawostek oraz niemało niespodzianek, ale lista 10 najlepszych filmów roku nie jest specjalnym zaskoczeniem. Któregoś tytułu komuś będzie brakowało (mi szczególnie „Tick, Tick… Boom!”), dostanie się na nią innych jest też miłą niespodzianką (dla mnie to w tym roku przypadek „Zaułku koszmarów”). Lista najlepszych filmów jest bardzo ciekawa i trudno tutaj szukać propozycji przypadkowej.
Faworyzowane „Psie pazury”! Czy to już Oscary?
Na faworyta Oscarów wyrasta w tym roku film „Psie pazury”, który zdobył 12 nominacji do Oscarów. Nie jest to historyczny rekord nominacji, bowiem ten należy do filmów „Wszystko o Ewie”, „Titanic” i „La La Land”, które zdobyły po 14 nominacji. Wiele jest też filmów z 13 i 12 nominacjami. Tak duża liczba nominacji dla „Psich pazurów” choć budzi uznanie, nie oznacza jeszcze ostatecznego zwycięstwa, choć wiele osób takie zapowiada. Byłaby to pierwsza wygrana Netfliksa w kategorii Najlepszy Film w historii, a producent ten czeka na taki film już od lat, po drodze walcząc o najważniejszego Oscara z takimi filmami, jak „Roma”, „Irlandczyk” czy przed rokiem „Mank” i „Proces siódemki z Chicago”, które musiały uznać wyższość „Nomadland”.
Mają „Psie pazury” jednak sporą przewagę nad wspomnianymi filmami, a jest nią… Jane Campion, reżyserka z Nowe Zelandii, która właśnie przeszła do historii kina i zapewne zapisze się w nim na zawsze. Jest bowiem Jane Campion pierwszą w historii kobietą, która otrzymała w swojej karierze dwie nominacje do Oscara za reżyserię. Ta poprzednia nominacja miała miejsce prawie 30 lat temu, kiedy o Oscara zabiegał jej „Fortepian”. Wtedy Campion przegrała ze Stevenem Spielbergiem i jego „Listą Schindlera”, ale zdobyła Oscara za scenariusz „Fortepianu”. W tym roku Jane Campion jest na faworyzowanej pozycji i po zdobyciu Oscara za reżyserię dołączy do Kathryn Bigelow („The Hurt Locker”) i Chloe Zhao („Nomadland”), które jako jedyne kobiety otrzymały tę nagrodę. „Psie pazury” mają też znaczące osiągnięcie w kategorii Zdjęcia, gdzie nominację zdobyła Ari Wegner i jest to dopiero druga kobieta w historii nominowana w tej kategorii, a jeśli wygra...
„Psie pazury” zdobyły w tym roku wiele nagród krytyków filmowych, ale i to nie decyduje o ostatecznym triumfie podczas Oscarów. Film zachwyca krytyków, mierząc się z mitem dzikiego zachodu, z postacią męską w tym świecie i jej postawą. Mnie bardziej przekonywała „Tajemnica Brockeback Mountain” Anga Lee, ale wtedy na głównego Oscara było za wcześnie. Dziś „Psie pazury” wpisują się doskonale w trendy na świecie, odważnie podważają mity, są znaczącym głosem w dyskusji o orientacji, potrzebach, postawach. Idealny film w świecie, gdzie "inny" ciągle doświadcza dyskryminacji i musi walczyć o swoje prawa. „Psie pazury” doskonale odnajdują się także na arenie międzynarodowej, między innymi właśnie ze względu na globalny zasięg Netfliksa. To kino jednoczy odbiorców z różnych miejsc świata, musi tylko trafić na widza o odpowiedniej wrażliwości.
W sumie w kategorii Najlepszy Film znalazły się trzy nowe wersje klasycznych filmów. "Diuna", "West Side Story" i "Zaułek koszmarów" były już wcześniej przenoszone na duży ekran.
Najwięcej nominacji wśród dystrybutorów/producentów zdobył Netflix, który ma ich w tym roku 27 (przed rokiem 35). Drugi jest Disney z 23 nominacjami (+ 8 dla 20th Century Studios), a trzeci Warner Bros. z 16 nominacjami. Apple Original Films po raz pierwszy zdobył nominację w kategorii Najlepszy Film.
MGM za "Licorice Pizza" zdobyło swoją pierwszą nominację do Oscara dla najlepszego filmu od 1989 roku, kiedy doceniono "Rain Mana". Wielkie i klasyczne studia z Hollywood zdobyły 7 z 10 nominacji w kategorii Najlepszy Film.
Kategorie aktorskie
Faworytem Oscara aktorskiego jest Benedict Cumberbatch, dla którego jest to dopiero druga nominacja do nagrody Akademii (poprzednia w 2015 roku za „Grę tajemnic”). Postać zagrana w „Psich pazurach” jest bardzo niejednoznaczna, szorstka, odpychająca, ale też ma jakąś tajemnicę. Aktor doskonale porusza się w tym aktorskim wyzwaniu. Czy są mu w stanie zagrozić Will Smith (w sumie dwie nominacje w tym roku) lub Denzel Washington? Moim faworytem jest Andrew Garfield, ale trudno będzie o wygraną bez wsparcia kategorii z najlepszymi filmami. Listę najlepszych aktorów uzupełnia Javier Bardem z Hiszpanii, za rolę w „Being the Ricardos” (polski tytuł filmu to „Lucy i Desi”). I jak dobrze, że filmu tego nie ma na liście 10 najlepszych produkcji roku – zdecydowanie na to nie zasłużył. Bardem zdobył już czwartą w historii nominację do Oscara, a nagrodę otrzymał wcześniej za kreację w „To nie jest kraj dla starych ludzi”. Ciekawostką jest to, że Bardem był gwiazdą hiszpańskiego kandydata do międzynarodowego Oscara, filmu „Szef roku” (bez sukcesu) i zagrał postać drugoplanową w „Diunie” (sukces).
W kategoriach aktorskich doceniono trójkę aktorów z „Psich pazurów”, w tym dwóch mężczyzn i dlatego film nie ma szans na komplet Oscarów. Z dwójki Jesse Plemons i Kodi Smit-Mcphee zdecydowanie wolę tego pierwszego, ale sezon nagród zdominował ten drugi młody aktor. Mam tylko nadzieję, że kategorię tę wygra znakomity Troy Kotsur z „CODA” (drugi głuchoniemy aktor w historii nominowany do Oscara) lub Ciarán Hinds za „Belfast”. Listę nominacji wśród aktorów drugoplanowych uzupełnia J.K. Simmons za „Being the Ricardos”. Ze wszystkich nominowanych aktorów drugoplanowych tylko Simmons zdobył wcześniej nominację i samego Oscara, a była to pamiętna rola w „Whiplash”.
Wśród aktorek drugoplanowych znalazło się miejsce dla Kirsten Dunst, która w „Psich pazurach” wypadła… dobrze, ale przecież nie wybitnie. Brak na liście nominowanych w tej kategorii Caitriony Balfe z „Belfast” uważam za wpadkę Akademii. Ta woli jednak rekordy i osiągnięcia, a ten może być udziałem innej gwiazdy „Belfast” Judy Dench, która zdobyła ósmą nominację do Oscara w wieku 87 lat i jeśli wygra będzie najstarszą osobą z aktorskim Oscarem (na razie wyrównała rekord wśród nominowanych najstarszych aktorek drugoplanowych). Jednak faworytką tej kategorii jest Ariana DeBose za rolę w „West Side Story” i tutaj też dojść może do sensacyjnego rozstrzygnięcia, bowiem przed 60 laty za granie tej samej postaci Oscara zdobyła Rita Moreno. Listę nominacji w tej kategorii uzupełniają Jessie Buckley za „Córkę” i Aunjanue Ellis za „King Richard”.
Jeśli szukać w jakiejś kategorii sensacyjnych rozstrzygnięć, to chyba najbardziej zaskakuje wybór pięciu najlepszych aktorek. Brak Lady Gagi wielu obserwatorów uzna zapewne za sensację, ale szczerze pisząc, nie ma tego złego… Akademia doceniła bowiem kilka innych kreacji, które w ostatnich dniach nie znajdowały się w gronie faworyzowanym, a bardzo na to zasługiwały. Docenienie Olivii Colman za „Córkę” (druga nominacja z rzędu, trzecia nominacja od 2019, w tym Oscar za „Faworytę”) to wielka sprawiedliwość. Dostrzeżenie Kristen Stewart w roli księżnej Diany uważam za bardzo trafne. Jest też jakże niespodziewana nominacja dla Penelope Cruz za występ w „Matkach równoległych” Pedro Almodovara (to jej czwarta nominacja do Oscara). Listę najlepszych aktorek uzupełniają Nicole Kidman (1 Oscar + 4 nominacje) za „Being the Ricardos” i wybitna w „Oczach Tammy Faye” Jessica Chastain (3 nominacja).
Ulubieniec Hollywood, Bradley Cooper, nie zdobył nominacji aktorskiej, ale doceniono go za produkcję "Licorice Pizza". To jego dziewiąta nominacja w karierze.
Swoje pierwsze nominacje do Oscara aktorskiego zdobyli: Kristen Stewart (jedyna wśród najlepszych aktorek), Jessie Buckley, Ariana DeBose, Aunjanue Ellis, Kirsten Dunst (aktorki drugoplanowe), Ciarán Hinds, Jesse Plemons, Kodi Smit-McPhee, Troy Kotsur (aktorzy drugoplanowi). Wszyscy aktorzy pierwszoplanowi zdobyli wcześniej nominacje do Oscarów, a Denzel Washington ma ich w sumie 10, z czego 2 zamienił w nagrody („Chwała”, „Dzień próby”). To czyni go najbardziej utytułowanym aktorem afro-amerykańskim w historii.
A co z różnorodnością etniczną wśród nominowanych? Wśród najlepszych aktorów jest dwóch Afro-Amerykanów i jeden aktor z Hiszpanii. Tylko Hiszpanka wyróżnia się wśród najlepszych aktorek. Aktorzy drugoplanowi to sami biali, ale są dwie Afro-Amerykanki wśród aktorek drugoplanowych. Nie ma szału, czyli co? Bojkot i eliminacja Akademii z obiegu? Dobrze, że wśród reżyserów jest Japończyk i kobieta...
Inne kategorie
Jane Campion o nagrodę za reżyserię rywalizuje z m.in. Kennethem Branaghem, Stevenem Spielbergiem, Paulem Thomasem Andersonem i Japończykiem Ryusuke Hamaguchim. Nie ma jednak tutaj na liście mojego faworyta, czyli Denisa Villeneuve’a, który bardzo zasłużył na nominację za reżyserię „Diuny”. Na pocieszenie pozostają mu dwie inne nominacje, za produkcję i scenariusz ekranizacji powieści Franka Herberta. Sam film z 10 nominacjami, głównie w technicznych, rzemieślniczych i zawodowych kategoriach plasuje się w czołówce. Nagrody za zdjęcia (Greig Fraser, Srebrna Żaba na Camerimage 2021), montaż, dźwięk, kostiumy, scenografię, charakteryzację a przede wszystkim muzykę Hansa Zimmera (12 nominacja w karierze i tylko jeden Oscar) i efekty wizualne nie są bez szans, bo wizualnie i technicznie „Diuna” przewyższa „Psie pazury”.
Wielkim historycznym osiągnięciem może się pochwalić Kenneth Branagh, który osobistym „Belfastem” zdobył w tym roku trzy nominacje do Oscara, ale jest pierwszym w historii twórcą, który otrzymał aż siedem nominacji do Oscarów w różnych kategoriach. W 1989 roku Branagh zdobył dwie pierwsze nominacje za reżyserię i za główną rolę męską "Henryka V". Kilka lat później otrzymał nominację w kategorii doceniającej krótkometrażowe filmy za „Swan Song”. W 1996 roku filmowa adaptacja „Hamleta” przyniosła mu nominację za scenariusz adaptowany. W 2011 roku otrzymał nominację za rolę drugoplanową w filmie „Mój tydzień z Marilyn”. W 2022 roku dołożył kolejne za produkcję (nowa kategoria), reżyserię i scenariusz oryginalny (nowa kategoria) filmu "Belfast". W sumie siedem różnych kategorii i ani jednego Oscara! Do tej pory ten ciekawy rekord należał do Walta Disneya i George’a Clooneya, którzy zdobyli po 6 nominacji do Oscarów w różnych kategoriach.
Twórcą z bardzo dużą liczbą
nominacji jest też Steven Spielberg,
który w tym roku dołożył dwie kolejne, za produkcję i reżyserię musicalu „West
Side Story”. Spielberg nie jest tak wszechstronnym twórcą, jak Branagh i w
niektórych dziedzinach raczej nigdy o nominacje do Oscara nie powalczy.
Aktorsko pojawił się co prawda w epizodzie w „Blues Brothers”, ale nie poszedł
tą drogą… Spielberg ma już 19 nominacji do Oscarów i trzy nagrody Akademii.
Ostatnią z nich zdobył w 1999 roku za reżyserię „Szeregowca Ryana” i ciągle
czeka na kolejną. Nie otrzyma jej raczej na pewno za „West Side Story”, ale
jeszcze w tym roku zadebiutuje w kinach jego film oparty na wspomnieniach z
dzieciństwa, więc za rok Spielberg może pójść drogą Kennetha Branagha. Spielberg też ma na koncie ciekawe osiągnięcie. Jest on pierwszym w historii twórcą, który zdobywał nominacje do Oscara za reżyserię filmów w sześciu różnych dekadach (lata 70. "Bliskie spotkania trzeciego stopnia", lata 80. "Poszukiwacze zaginionej arki" i "E.T.", lata 90. "Lista Schindlera" i "Szeregowiec Ryan", lata 2000 "Monachium", kolejna dekada "Lincoln", teraz "West Side Story").
„West Side Story” to bardzo udany musical, ale jednak bardziej na nominację do Oscara zasłużyli moim zdaniem inni przedstawiciele tego gatunku, „Tick, Tick… Boom!” i „Cyrano”. Oba bardzo przez Akademię skrzywdzone. Spielberg rozegrał to po mistrzowsku, kręcąc film-marzenie i nową wersję słynnego musicalowego dzieła sprzed 60 lat. Powstało takie klasyczne Hollywood w bardzo sprawnym, nowoczesnym wydaniu. Pomocny przy realizacji tego filmu był na pewno Janusz Kamiński, który za zdjęcia do „West Side Story” zdobył swoją siódmą nominację do Oscara (dwie z nich zamieniły się w nagrody Akademii – „Lista Schindlera” i „Szeregowiec Ryan”). Warto odnotować pozostałe nominacje do Oscara tego pochodzącego z Polski twórcy, a były to: „Amistad” (1998), „Motyl i skafander” (2008), „Czas wojny” (2012), „Lincoln” (2013).
Spore osiągnięcie jest też udziałem Paula Thomasa Andersona, który zdobył swoje trzy kolejne nominacje za produkcję, reżyserię i scenriusz "Licorice Pizza". Ma ich w sumie już 11. I nigdy nie zdobył tej nagrody.
Kamiński ma w tym roku bardzo silną konkurencję w tym dwóch autorów docenionych za zdjęcia na zeszłorocznym festiwalu Camerimage - Greiga Frasera za „Diunę” i Bruno Delbonnela za „Tragedię Makbeta”. Listę uzupełniają Dan Laustsen za „Zaułek koszmarów” (ależ on piękny klimat wykreował) i druga w historii kobieta nominowana w tej kategorii Ari Wegner za „Psie pazury”. Jeśli wygra będzie pierwszą w historii kobietą docenioną Oscarem za zdjęcia. To się może wydarzyć!
W gronie pięciu pełnometrażowych animacji znalazły się
trzy produkcje firmowane przez Disneya, w tym jedna od Pixara. Zagraniczne
filmy reprezentuje „Przeżyć”, ale brak tutaj japońskiej „Belle”. Wśród pełnometrażowych dokumentów jest „Summer
of Soul”, który przed rokiem wygrał Sundance i może pod koniec marca wygrać też
Oscara. Listę uzupełniają między innymi produkcje, które można było zobaczyć w
Polsce na festiwalach. W obu kategoriach nominacje zdobył duński film "Przeżyć", laureat zeszłorocznego Docs Against Gravity.
Wśród piosenek warte odnotowania są nominacje dla sławnych artystów, w tym Billie Eilish za „Nie czas umierać” (pierwsza nominacja młodej artystki i chyba faworytka kategorii), Vana Morrisona za utwór do „Belfast” (to pierwsza nominacja dla tego legendarnego muzyka), Lin-Manuela Mirandy za „Encanto” (druga nominacja, na pocieszenie pominięcia jego debiutu reżyserskiego – „Tick, Tick… Boom!”), debiutującej w nominacjach do Oscarów Beyoncé za „King Richard” i w końcu Diane Warren, która zdobyła swoją 13 nominację do Oscara, co czyni ją jedną z artystek najczęściej mijających się z tą nagrodą. Co ciekawe Diane Warren jest nominowana do Oscara piąty rok z rzędu i po raz siódmy w ostatniej dekadzie.
Międzynarodowe osiągnięcia
Kilka filmów nieanglojęzycznych i międzynarodowych zaznaczyło swój udział w tegorocznych nominacjach do Oscarów. Hiszpańskie „Matki równoległe” przyniosły nominację nie tylko Penelope Cruz (czwartą w jej karierze), ale też za muzykę dla Alberto Iglesiasa (też czwartą w jego karierze). Nie ma wątpliwości, że Hiszpanie popełnili błąd nie wysyłając do Oscara filmu Almodovara, ich kandydat ostatecznie przepadł na liście międzynarodowej.
Jeszcze większe osiągnięcie jest udziałem japońskiej ekipy filmu „Drive My Car”, która otrzymała aż cztery nominacje do Oscarów – dla najlepszego filmu roku (ciągle to duże osiągnięcie dla nieanglojęzycznego filmu), za reżyserię, scenariusz adaptowany i za najlepszy film międzynarodowy. Trudno sobie wyobrazić, aby jakiś inny film był w stanie pokonać „Drive My Car” w tej ostatniej kategorii. Jednak na sukces porównywany do „Parasite” (4 główne Oscary) japoński film nie może raczej liczyć.
Wielkiej sztuki dokonał też
duński dokument animowany „Przeżyć”,
który jako pierwszy w historii zdobył trzy nominacje do Oscarów w kategoriach
dedykowanych pełnometrażowym animacjom, dokumentom i filmom międzynarodowym. Duże WOW!
Dużym osiągnięciem może się też pochwalić norweski „Najgorszy człowiek na świecie”, który znalazł się nie tylko wśród najlepszych filmów międzynarodowych, ale zdobył też nominację do Oscara za scenariusz.
W kategorii doceniającej filmy międzynarodowe są jeszcze inne propozycje. Włochów reprezentuje najnowszy (i także czerpiący z osobistych doświadczeń) film Paolo Sorrentino zatytułowany „To była ręka Boga”. W 2014 roku twórca ten zdobył Oscara za „Wielkie piękno”.
Piątym filmem międzynarodowym jest propozycja z Bhutanu zatytułowana „Lunana: A Yak In The Classroom”. Dla tej kinematografii to pierwsza nominacja w historii.
Nominacja dla „Sukienki”
Polski film zdobył nominację do Oscara w kategorii doceniającej krótkometrażowe filmy fabularne. Wśród innych nominowanych jest tutaj m.in. „The Long Goodbye”, który przyniósł nominację dla Riza Ahmeda, który zagrał, napisał scenariusz i wyprodukował ten film. Drugi rok z rzędu Riz Ahmed zdobył nominację do Oscara, a przed rokiem doceniono go za występ w „Sound of Metal”. Jakby tego było mało Riz Ahmed jest też producentem wykonawczym filmu "Przeżyć", który zdobył trzy nominacje do Oscara. „The Long Goodbye” dostępny jest w całości tutaj, można więc samemu docenić szanse tego filmu. Tegoroczna rywalizacja polskiego filmu z konkurentem stworzonym przez znanego aktora przypomina sytuację z 2002 roku kiedy "Męska sprawa" Sławomira Fabickiego przegrała z filmem "The Accountant" podpisanym przez aktora Raya McKinnona.
Oby w nocy z 27 na 28 marca "Sukienka" Tadeusza Łysiaka miała więcej szczęścia. Cała Polska trzymać będzie kciuki za polski film. Ja na pewno!
PEŁNA LISTA NOMINACJI:
NAJLEPSZY FILM
BELFAST
Laura Berwick, Kenneth Branagh, Becca Kovacik, Tamar Thomas, Producenci
CODA
Philippe Rousselet, Fabrice Gianfermi, Patrick Wachsberger, Producenci
DON'T LOOK UP / NIE PATRZ W GÓRĘ
Adam McKay, Kevin Messick, Producenci
DRIVE MY CAR
Teruhisa Yamamoto, Producent
DUNE / DIUNA
Mary Parent, Denis Villeneuve, Cale Boyter, Producenci
KING RICHARD / KING RICHARD. ZWYCIĘSKA RODZINA
Tim White, Trevor White, Will Smith, Producenci
LICORICE PIZZA
Sara Murphy, Adam Somner, Paul Thomas Anderson, Producenci
NIGHTMARE ALLEY / ZAUŁEK KOSZMARÓW
Guillermo del Toro, J. Miles Dale, Bradley Cooper, Producenci
THE POWER OF THE DOG / PSIE PAZURY
Jane Campion, Tanya Seghatchian, Emile Sherman, Iain Canning, Roger Frappier, Producenci
WEST SIDE STORY
Steven Spielberg, Kristie Macosko Krieger, Producenci
AKTORKA W GŁÓWNEJ ROLI
JESSICA CHASTAIN - The Eyes of Tammy Faye / Oczy Tammy Faye
OLIVIA COLMAN - The Lost Daughter / Córka
PENÉLOPE CRUZ - Parallel Mothers / Matki równoległe
NICOLE KIDMAN - Being the Ricardos
KRISTEN STEWART – Spencer
AKTORKA W ROLI DRUGOPLANOWEJ
JESSIE BUCKLEY - The Lost Daughter
ARIANA DEBOSE - West Side Story
JUDI DENCH - Belfast
KIRSTEN DUNST - The Power of the Dog
AUNJANUE ELLIS - King Richard
AKTOR W GŁÓWNEJ ROLI
JAVIER BARDEM - Being the Ricardos
BENEDICT CUMBERBATCH - The Power of the Dog
ANDREW GARFIELD - tick, tick...BOOM!
WILL SMITH - King Richard
DENZEL WASHINGTON - The Tragedy of Macbeth / Tragedia Makbeta
AKTOR W ROLI DRUGOPLANOWEJ
CIARÁN HINDS - Belfast
TROY KOTSUR - CODA
JESSE PLEMONS - The Power of the Dog
J.K. SIMMONS - Being the Ricardos
KODI SMIT-MCPHEE - The Power of the Dog
REŻYSERIA
BELFAST - Kenneth Branagh
DRIVE MY CAR - Ryusuke Hamaguchi
LICORICE PIZZA - Paul Thomas Anderson
THE POWER OF THE DOG - Jane Campion
WEST SIDE STORY - Steven Spielberg
SCENARIUSZ ADAPTOWANY
CODA - Siân Heder
DRIVE MY CAR - Ryusuke Hamaguchi, Takamasa Oe
DUNE - Jon Spaihts, Denis Villeneuve, Eric Roth
THE LOST DAUGHTER - Maggie Gyllenhaal
THE POWER OF THE DOG –Jane Campion
SCENARIUSZ ORYGINALNY
BELFAST - Kenneth Branagh
DON'T LOOK UP - Adam McKay; Story by Adam McKay & David Sirota
KING RICHARD - Zach Baylin
LICORICE PIZZA - Paul Thomas Anderson
THE WORST PERSON IN THE WORLD / NAJGORSZY CZŁOWIEK NA ŚWIECIE - Eskil Vogt, Joachim Trier
MIĘDZYNARODOWY FILM FABULARNY
DRIVE MY CAR - Japonia
FLEE / PRZEŻYĆ - Dania
THE HAND OF GOD / TO BYŁA RĘKA BOGA - Włochy
LUNANA: A YAK IN THE CLASSROOM - Bhutan
THE WORST PERSON IN THE WORLD – Norwegia
PEŁNOMETRAŻOWY FILM DOKUMENTALNY
ASCENSION / CHIŃSKI SEN - Jessica Kingdon, Kira Simon-Kennedy, Nathan Truesdell
ATTICA - Stanley Nelson, Traci A. Curry
FLEE - Jonas Poher Rasmussen, Monica Hellström, Signe Byrge Sørensen, Charlotte De La Gournerie
SUMMER OF SOUL (...OR, WHEN THE REVOLUTION COULD NOT BE TELEVISED) - Ahmir "Questlove" Thompson, Joseph Patel, Robert Fyvolent, David Dinerstein
WRITING WITH FIRE / OGNIEM PISANE - Rintu Thomas, Sushmit Ghosh
PEŁNOMETRAŻOWY FILM ANIMOWANY
ENCANTO / NASZE MAGICZNE ENCANTO - Jared Bush, Byron Howard, Yvett Merino, Clark Spencer
FLEE - Jonas Poher Rasmussen, Monica Hellström, Signe Byrge Sørensen, Charlotte De La Gournerie
LUCA - Enrico Casarosa, Andrea Warren
THE MITCHELLS VS. THE MACHINES / MITCHELLOWIE KONTRA MASZYNY - Mike Rianda, Phil Lord, Christopher Miller, Kurt Albrecht
RAYA, THE LAST DRAGON / RAYA I OSTATNI SMOK - Don Hall, Carlos López Estrada, Osnat Shurer, Peter Del Vecho
ZDJĘCIA
DUNE - Greig Fraser
NIGHTMARE ALLEY - Dan Laustsen
THE POWER OF THE DOG - Ari Wegner
THE TRAGEDY OF MACBETH - Bruno Delbonnel
WEST SIDE STORY - Janusz Kamiński
MONTAŻ
DON'T LOOK UP - Hank Corwin
DUNE - Joe Walker
KING RICHARD - Pamela Martin
THE POWER OF THE DOG - Peter Sciberras
TICK, TICK...BOOM! - Myron Kerstein, Andrew Weisblum
DŹWIĘK
BELFAST - Denise Yarde, Simon Chase, James Mather, Niv Adiri
DUNE - Mac Ruth, Mark Mangini, Theo Green, Doug Hemphill, Ron Bartlett
NO TIME TO DIE / NIE CZAS UMIERAĆ - Simon Hayes, Oliver Tarney, James Harrison, Paul Massey, Mark Taylor
THE POWER OF THE DOG - Richard Flynn, Robert Mackenzie, Tara Webb
WEST SIDE STORY - Tod A. Maitland, Gary Rydstrom, Brian Chumney, Andy Nelson, Shawn Murphy
EFEKTY WIZUALNE
DUNE - Paul Lambert, Tristan Myles, Brian Connor, Gerd Nefzer
FREE GUY - Swen Gillberg, Bryan Grill, Nikos Kalaitzidis, Dan Sudick
NO TIME TO DIE - Charlie Noble, Joel Green, Jonathan Fawkner, Chris Corbould
SHANG-CHI, THE LEGEND OF THE TEN RINGS / SHANG-CHI I LEGENDA DZIESIĘCIU PIERŚCIENI - Christopher Townsend, Joe Farrell, Sean Noel Walker, Dan Oliver
SPIDER-MAN: NO WAY HOME / SPIDER-MAN: BEZ DROGI DO DOMU - Kelly Port, Chris Waegner, Scott Edelstein, Dan Sudick
KOSTIUMY
CRUELLA - Jenny Beavan
CYRANO - Massimo Cantini Parrini, Jacqueline Durran
DUNE - Jacqueline West, Robert Morgan
NIGHTMARE ALLEY - Luis Sequeira
WEST SIDE STORY - Paul Tazewell
SCENOGRAFIA
DUNE - Production Design: Patrice Vermette; Set Decoration: Zsuzsanna Sipos
NIGHTMARE ALLEY - Production Design: Tamara Deverell; Set Decoration: Shane Vieau
THE POWER OF THE DOG - Production Design: Grant Major; Set Decoration: Amber Richards
THE TRAGEDY OF MACBETH - Production Design: Stefan Dechant; Set Decoration: Nancy Haigh
WEST SIDE STORY - Production Design: Adam Stockhausen; Set Decoration: Rena DeAngelo
CHARAKTERYZACJA I FRYZURY
COMING 2 AMERICA / KSIĄŻĘ W NOWYM JORKU 2 - Mike Marino, Stacey Morris, Carla Farmer
CRUELLA - Nadia Stacey, Naomi Donne, Julia Vernon
DUNE - Donald Mowat, Love Larson, Eva von Bahr
THE EYES OF TAMMY FAYE - Linda Dowds, Stephanie Ingram, Justin Raleigh
HOUSE OF GUCCI / DOM GUCCI - Göran Lundström, Anna Carin Lock, Frederic Aspiras
MUZYKA ORYGINALNA
DON'T LOOK UP - Nicholas Britell
DUNE - Hans Zimmer
ENCANTO - Germaine Franco
PARALLEL MOTHERS - Alberto Iglesias
THE POWER OF THE DOG - Jonny Greenwood
PIOSENKA ORYGINALNA
BE ALIVE
z filmu King Richard; Muzyka i słowa DIXSON, Beyoncé Knowles-Carter
DOS ORUGUITAS
z filmu Encanto; Muzyka i słowa Lin-Manuel Miranda
DOWN TO JOY
z filmu Belfast; Muzyka i słowa Van Morrison
NO TIME TO DIE
z filmu No Time to Die; Muzyka i słowa Billie Eilish, Finneas O'Connell
SOMEHOW YOU DO
z filmu Four Good Days; Muzyka i słowa Diane Warren
DOKUMENTALNY FILM KRÓTKOMETRAŻOWY
AUDIBLE - Matt Ogens, Geoff McLean
LEAD ME HOME - Pedro Kos, Jon Shenk
THE QUEEN OF BASKETBALL - Ben Proudfoot
THREE SONGS FOR BENAZIR - Elizabeth Mirzaei, Gulistan Mirzaei
WHEN WE WERE BULLIES - Jay Rosenblatt
ANIMOWANY FILM KRÓTKOMETRAŻOWY
AFFAIRS OF THE ART. - Joanna Quinn, Les Mills
BESTIA - Hugo Covarrubias, Tevo Díaz
BOXBALLET - Anton Dyakov
ROBIN ROBIN - Dan Ojari, Mikey Please
THE WINDSHIELD WIPER - Alberto Mielgo, Leo Sanchez
KRÓTKOMETRAŻOWY FILM AKTORSKI
ALA KACHUU - TAKE, RUN - Maria Brendle, Nadine Lüchinger
THE DRESS / SUKIENKA - Tadeusz Łysiak, Maciej Ślesicki
THE LONG GOODBYE - Aneil Karia, Riz Ahmed
ON MY MIND - Martin Strange-Hansen, Kim Magnusson
PLEASE HOLD - K.D. Dávila, Levin Menekse
***
NAJWIĘCEJ NOMINACJI ZDOBYŁY (powyżej 2, wersja angielska):
The Power of the Dog (Netflix) – 12
Dune (Warner Bros/Legendary) – 10
Belfast (Focus Features) – 7
West Side Story (Disney/20th Century) – 7
King Richard (Warner Bros) – 6
Don’t Look Up (Netflix) – 4
Drive My Car (Sideshow and Janus Films) – 4
Nightmare Alley (Searchlight) – 4
Being the Ricardos (Amazon Studios) – 3
CODA (Apple Original Films) – 3
Encanto (Disney) – 3
Flee (Neon/Participant) – 3
Licorice Pizza (MGM/United Artists Releasing) – 3
The Lost Daughter (Netflix) – 3
No Time to Die (MGM/United Artists Releasing) – 3
The Tragedy of Macbeth (Apple Original Films/A24) – 3
Cruella (Disney) – 2
The Eyes of Tammy Faye (Searchlight) – 2
Parallel Mothers (Sony Pictures Classics) – 2
Tck, Tick…Boom! (Netflix) – 2
The Worst Person in the World (Neon) – 2
Nominations By Distributor
Netflix – 27
Disney (including Searchlight/20th Century Studios/Hulu) – 23
Warner Bros – 16
20th Century Studios – 8
MGM/United Artists Releasing – 8
Focus Features – 7
Apple Original Films – 6
Neon – 6
Searchlight Pictures – 6
Amazon Studios – 4
Sideshow + Janus Films – 4
A24 – 3
Participant – 3
Sony (including Sony Pictures Classics) – 3
Salaud Morisset – 2
Sony Pictures Classics – 2
CTB Film Company – 1
Hulu – 1
Legendary – 1
Miyu Distribution – 1
MTV Documentary Films – 1
Music Box Films – 1
National Film Board of Canada – 1
New Republic Studios – 1
New York Times Op-Docs – 1
Onyx Collective – 1
Paramount – 1
Samuel Goldwyn Films – 1
Showtime – 1
Sony Pictures – 1
Topic Studios – 1
Vertical Entertainment – 1
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz