sobota, 10 września 2022

Złoty Lew dla „All the Beauty and the Bloodshed”

Film dokumentalny w reżyserii Laury Poitras zatytułowany „All the Beauty and the Bloodshed” zdobył Złotego Lwa, najważniejszą nagrodę 79. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Wenecji. Zwycięstwo filmu dokumentalnego w weneckim konkursie to duże wydarzenie, choć i wcześniej dostrzegano taką formę wypowiedzi. W 2013 roku Złotego Lwa otrzymał film „Rzymska aureola” w reżyserii Gianfranco Rosiego.

„Nan Goldin zaryzykowała utratę pozycji w świecie sztuki, by obnażyć mechanizm toksycznej filantropii. Jej życie zasługuje na epicki film” - mówiła Laura Poitras, ceniona dokumentalistka, autorka słynnego i Oscarowego „Citizenfour”. Już chwilę po premierze w Wenecji film oklaskiwano przez 8,5 minuty. W filmie "All the Beauty and the Bloodshed" reżyserka podejmuje temat z perspektywy fotografki Nan Goldin, która wypowiedziała wojnę przedsiębiorstwu Purdue Pharma, należącemu do rodziny Sacklerów. Właściciele koncernu, który według szacunkowych danych zarobił na sprzedaży leku opioidowego 31 miliardów dolarów, od lat wspierali finansowo najważniejsze instytucje kultury na świecie, w tym Metropolitan Museum of Art, Tate Museum, Luwr i nowojorskie Muzeum Guggenheima. Właśnie w takiej roli zapisali się w pamięci nastoletniej Nan. Już jako dorosła kobieta Goldin uświadomiła sobie, że "mecenasi kultury" przyczynili się do uzależnienia opioidowego setek tysięcy osób. Sama była jedną z nich.

"Po wyjściu z kliniki odwykowej trafiłam w gazecie na artykuł wyjaśniający, kto stoi za kryzysem opioidowym. Musiałam jakoś zareagować. Założyłam grupę P.A.I.N (Prescription Addiction Intervention Now). Naszym pierwszym zadaniem było obnażenie prawdy o Sacklerach i uświadomienie instytucjom kultury, że przyjmują od nich pieniądze okupione cierpieniem i śmiercią wielu osób. Kiedy już osiągnęliśmy ten cel, rozpoczęliśmy walkę ze stygmatyzacją osób uzależnionych. Chcemy, by miały zapewnione wsparcie, nawet jeśli nie są gotowe walczyć z nałogiem" - powiedziała w Wenecji podczas sobotniej konferencji prasowej.

"All the Beauty and the Bloodshed" sporo miejsca poświęca także przepełnionej traumą historii rodzinnej artystki i jej wyjątkowej relacji ze starszą siostrą Barbarą, która w wieku 15 lat popełniła samobójstwo. Z dokumentu Poitras dowiadujemy się, że dzięki aktywności P.A.I.N. kolejne instytucje kultury zrzekły się wsparcia od rodziny Sacklerów. Choć Nan nie ukrywa dumy z tego, co udało jej się wywalczyć, ma świadomość, że to zaledwie wierzchołek problemów trapiących współczesny świat.

Wielką Nagrodę Jury zdobył film "Saint Omer" w reżyserii Alice Diop, opowiadający o procesie młodej kobiety oskarżonej o spowodowanie śmierci swojej 15-miesięcznej córki porzuconej przez nią na plaży. Srebrnego Lwa za reżyserię zdobył Luca Guadagnino za "Bones and All". Specjalną nagrodę jury otrzymał film „No Bears” w reżyserii więzionego w Iranie i mającego zakaz kręcenia filmów Jafara Panahiego.

Kreacje aktorskie w Wenecji mogą sugerować duże szanse na aktorskie Oscary. W tym roku w Wenecji już po pokazach niektórych filmów wskazywano na faworytów, a nagrody zdają się to potwierdzać. Cate Blanchett za rolę w "Tar" w reżyserii Todda Fielda odebrała nagrodę dla najlepszej aktorki. Nagroda dla najlepszego aktora trafiła do Colina Farrella za kreację w "The Banshees of Inisherin" w reżyserii Martina McDonagha. Produkcja ta została także wyróżniona za najlepszy scenariusz. Statuetkę imienia Marcello Mastroianniego dla najlepszej młodej aktorki przyznano Taylor Russell za rolę w "Bones and All" w reż. Luki Guadagnino. [źródło Interia.pl]

Film "Chleb i sól" w reżyserii Damiana Kocura  zdobył Nagrodę Specjalną Jury w konkursie Orizzonti (Horyzonty. W tym samym konkursie nagrodę za scenariusz otrzymał Fernando Guzzoni za film „Blanquita” który powstał w polskiej koprodukcji, a który produkowała z naszej strony firma Madants. WIĘCEJ >>>

Warto też dodać, że nagrodę dziennikarzy w sekcji Orizzonti otrzymał film "Autobiography", który także jest polską koprodukcją, a zdjęcia do niego zrobił Wojciech Staroń. Nagrodę dziennikarzy w konkursie głównym otrzymał film "Argentina, 1985". W ramach sekcji Giornate degli Autori zwyciężył film "Lobo e Cao". Tydzień krytyki wygrał film "Eismayer".

 

LISTA NAGRODZONYCH (wersja angielska)

COMPETITION

Golden Lion for Best Film: “All the Beauty and the Bloodshed,” Laura Poitras

Grand Jury Prize: “Saint Omer,” Alice Diop

Silver Lion for Best Director: “Bones and All,” Luca Guadagnino

Special Jury Prize: “No Bears,” Jafar Panahi

Best Screenplay: “The Banshees of Inisherin,” Martin McDonagh

Volpi Cup for Best Actress: “Tár,” Cate Blanchett

Volpi Cup for Best Actor: “The Banshees of Inisherin,” Colin Farrell

Marcello Mastroianni Award for Best Young Actor: “Bones and All,” Taylor Russell

 

HORIZONS

Best Film: “World War III,” Houman Seyyedi

Best Director: “Vera,” Tizza Covi and Rainer Frimmel

Special Jury Prize: “Bread and Salt,” Damian Kocur

Best Actress: “Vera,” Vera Gemma

Best Actor: “World War III,” Mohsen Tanabandeh

Best Screenplay: “Blanquita,” Fernando Guzzoni

Best Short Film: “Snow in September,” Lkhagvadulam Purev-Ochir

 

LION OF THE FUTURE

Luigi de Laurentiis Award for Best Debut Feature: “Saint Omer,” Alice Diop

 

HORIZONS EXTRA

Audience Award: “Nezouh,” Soudade Kaadan

 

VENICE CLASSICS

Best Documentary of Cinema: “Fragments of Paradise,” K.D. Davison

Best Restored Film: “Branded to Kill,” Seijun Suzuki

 

VENICE IMMERSIVE

Best Immersive Experience: “The Man Who Couldn’t Leave,” Chen Singing

Grand Jury Prize: “From the Main Square,” Pedro Harres

Special Jury Prize: “Eggscape,” German Heller

 

VENICE DAYS (announced earlier)

Cinema of the Future Award: “The Maiden,” Graham Foy

Director’s Award: “Wolf and Dog,” Cláudia Varejão

People’s Choice Award: “Blue Jean,” Georgia Oakley

 

CRITICS’ WEEK (announced earlier)

Grand Prize: “Eismayer,” David Wagner

Special Mention: “Anhell69,” Theo Montoya

Audience Award: “Margini,” Niccolò Falsetti

Verona Film Club Award: “Anhell69,” Theo Montoya

Mario Serandrei – Hotel Saturnia Award for Best Technical Contribution: “Anhell69,” Theo Montoya

Best Short Film: “Puiet,” Lorenzo Fabbro and Bronte Stahl

Best Director (Short Film): “Albertine Where Are You?,” Maria Guidone

Best Technical Contribution (Short Film): “Reginetta,” Federico Russotto

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz