czwartek, 30 listopada 2023

Krytycy z Nowego Jorku doceniają film Scorsese

Krytycy Filmowy z Nowego Jorku ogłosili laureatów swoich dorocznych nagród i za najlepszy film roku uznali „Czas krwawego księżyca” Martina Scorsese, ale to Christopher Nolan za „Oppenheimera” zdobył nagrodę za reżyserię. Tym samym rozpoczął się wyścig Oscarowy.

Krytycy z Nowego Jorku dość często rozmijają się z gustami Amerykańskiej Akademii Filmowej w najważniejszej kategorii, ale zazwyczaj doskonale rozpoznają filmy i twórców, którzy zdobywają nominacje. Od czasu rozszerzenia kategorii Najlepszy Film tylko dwa filmy docenione przez krytyków z Nowego Jorku nie walczyły o najważniejszego Oscara – „Carol” i „Pierwsza krowa”. Od 1935 roku obie organizacje zgadzały się w swoich wyborach w 43 procentach.

W tym roku pozycja najlepszego filmu krytyków z Nowego Jorku jest bardzo silna, bowiem Martina Scorsese zbiera znakomite opinie, jest w doskonałej formie, choć niestety jego propozycja jest odrobinę za długa. Nie dziwi w ogóle nagroda dla najlepszego filmu dla „Czasu krwawego księżyca”, bo film porusza także ważny amerykański mit.

Warto też zauważyć, że krytycy z Nowego Jorku często doceniają produkcje serwisów streamingowych, bo to właśnie tutaj wygrywały „Roma” i „Irlandczyk” z Netflixa. Oba filmy nie wygrały głównych Oscarów. Dla Scorsese to trzecia nagroda od krytyków z Nowego Jorku w kategorii Najlepszy Film, a obok wspomnianych filmów są też na tej liście „Chłopcy z ferajny”. Trzy wygrane filmów Scorsese stawiają go w gronie najczęściej docenianych twórców, obok Williama Wylera i Freda Zinnemanna.

Jednak to nie Martin Scorsese zdobył nagrodę za najlepszą reżyserię, ale Christopher Nolan za „Oppenheimiera”. Oba filmy zdobyły też po jeszcze jednej nagrodzie. Film Scorsese przyniósł laur dla Lily Gladstone dla najlepszej aktorki, a produkcję Nolana doceniono też za zdjęcia Hoyte van Hoytemy (uczęszczał do Szkoły Filmowej w Łodzi).

Dwie nagrody od krytyków z Nowego Jorku zdobył film „May December”, który doceniono za scenariusz i rolę drugoplanową (Charles Melton). Niespodzianką największą jest aktorska nagroda dla Franza Rogowskiego za rolę w filmie „Przejście”. Nie jest zaś zaskoczeniem nagroda dla Da’Vine Joy Randolph za drugoplanową rolę kobiecą w „Przesileniu zimowym”.

Wśród filmów zagranicznych zwyciężyła „Anatomia upadku”, która nie walczy o międzynarodowego Oscara. W gronie najlepszych filmów animowanych znalazł się film „Chłopiec i czapla” w reżyserii Hayao Miyazakiego, który nakręcił swój pierwszy od 10 lat film. Bardzo też cieszy nagroda za pierwszy film dla „Past Lives” (Poprzednie życie). Wśród dokumentów wygrał czterogodzinny „Menus-Plaisirs-Les Troisgros” w reżyserii Fredericka Wisemana.

 

Pełna lista nagrodzonych (w oryginale):

 

Best Film: “Killers of the Flower Moon” (Apple Original Films/Paramount Pictures)

 

Best Director: Christopher Nolan, “Oppenheimer” (Universal Pictures)

 

Best Actor: Franz Rogowski, “Passages” (Mubi)

 

Best Actress: Lily Gladstone, “Killers of the Flower Moon” (Apple Original Films/Paramount Pictures)

 

Best Supporting Actor: Charles Melton, “May December” (Netflix)

 

Best Supporting Actress: Da’Vine Joy Randolph, “The Holdovers” (Focus Features)

 

Best Screenplay: “May December” (Netflix) — Samy Burch, Alex Mechanik

 

Best Animated Film: “The Boy and the Heron” (GKids)

 

Best Cinematography: “Oppenheimer” (Universal Pictures) — Hoyte van Hoytema

 

Best First Film: “Past Lives” (A24) — dir. Celine Song

 

Best International: “Anatomy of a Fall” (Neon) — dir. Justine Triet

 

Best Non-Fiction Film: “Menus-Plaisirs-Les Troisgros” (Zipporah Films) — dir. Frederick Wiseman

 

Special mention: The NYFCC awarded cash prizes to two regional students — Mick Gaw (New York University, undergraduate) and Katherine Prior (Brooklyn College, graduate) — focusing on film criticism and journalism.

 

Special Award: Karen Cooper for five decades of creative leadership as director of Film Forum.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz