Organizatorzy 60. Krakowskiego
Festiwalu Filmowego zaprezentowali kolejny element programu swojego wydarzenia.
Męskie historie zostaną zaprezentowane w ramach dokumentalnego cyklu “Gdzieś w
Europie. Chłopaki też płaczą”.
Jak wygląda życie mężczyzn w
zamkniętych hermetycznych społecznościach? Czy łatwo być współczesnym Don
Kichotem? Czy kryzys wieku średniego rzeczywiście istnieje i czy dzisiejszy
facet ma prawo do słabości? Na te i inne pytania spróbują odpowiedzieć filmy
dokumentalne tegorocznej sekcji pozakonkursowej Krakowskiego Festiwalu
Filmowego - Gdzieś w Europie.
W tym roku sekcję “Opowieści ze
świata” poświęciliśmy w całości kobietom i opowieściom o problemach, z którymi
łączy się dla nich współczesny świat. W zupełnie naturalny sposób filmy wybrane
do cyklu “Gdzieś w Europie” skupiły się na męskich historiach z różnych
zakątków Starego Kontynentu. Jesteśmy ciekawi, czy widzowie odnajdą w tych
obrazach swoje własne odbicia - mówi Barbara Orlicz-Szczypuła, dyrektorka biura
programowego Krakowskiego Festiwalu Filmowego
Gdzie mogliby mieszkać
najszczęśliwsi mężczyźni w Europie? Oczywiście w Finlandii. Czy tak
rzeczywiście jest? Reżyser filmu “Najszczęśliwszy facet świata” Joonas Berghall
(współtwórca głośnej “Pary do życia”), czerpiąc z własnych doświadczeń, a także
ukazując losy kilku innych Finów, zdaje się przedstawiać szerszy społeczny
obraz. Kłopoty w szkole, traumy służby wojskowej, walka o opiekę nad dziećmi,
wypalenie zawodowe, uzależnienia, a w końcu ryzyko przedwczesnej śmierci
spowodowanej problemami zdrowotnymi to tylko motywy do pełnych emocji i
wzruszeń opowieści o niezbędnej do życia miłości i empatii.
Na przeciwległym krańcu Europy,
nad brzegiem Morza Egejskiego leży niezwykła Republika Mnichów - Athos. Jej
mieszkańcy żyją w surowych warunkach, nierzadko w odosobnieniu. Trudnią się
rolnictwem, handlem, rybołówstwem. Dbają też o swoje rozległe klasztory za
pomocą tradycyjnych rzemiosł. Film “Gdzie jesteś, Adamie?” jest fascynującą
opowieścią o całkowicie niespotykanym sposobie życia w kwitnącej społeczności
monastycznej półwyspu, do którego kobiety nie mogą się zbliżać na odległość
mniejszą niż 500 m.
Constant Kusters to
kontrowersyjny przywódca skrajnie prawicowej partii politycznej The Dutch Peoples-Union
(nl: Nederlandse Volks-Unie) i bohater dokumentu “Nasz kraj ojczysty”.
Codzienne życie jego, jego rodziny, a także przyjaciół ukazuje przemiany i
tendencje, które rozwijają się w wielu europejskich krajach. W jakim stopniu
historia narodowa może prowadzić do rosnącego strachu przed “obcymi”? Film jest
wyrazistym obrazem holenderskiego społeczeństwa i jego relacji z “innymi”.
Zestawienie zamyka film “Belfer”,
który wydaje się być filmową i współczesną wersją “Siłaczki” Żeromskiego.
Osobliwy nauczyciel matematyki z Transylwanii staje się lokalnym Don Kichotem
kiedy porzuca konwencjonalny system edukacji i otwiera prywatną szkołę we
własnym dwupokojowym mieszkaniu. Przez cały rok szkolny śledzimy jego walkę i
wytrwałość w przywracaniu pasji uczenia się i usilnych prób zmiany życia jego
uczniów na lepsze.
Wyrazistych męskich bohaterów nie
brakuje też w innych filmach, które zaprezentowane będą na Krakowskim Festiwalu
Filmowym. Wśród nich na uwagę zasługuje film “Współczesny mężczyzna”, który
zobaczymy w sekcji Fokus na Danię. Bohaterem filmu jest młody, ambitny skrzypek
i popularny model Charlie Siem, który pozornie ma wszystko i na pierwszy rzut
oka wiedzie idealne życie. Czy rzeczywiście?
W duńskiej sekcji poznamy także
niezwykle empatycznego barbera, Quasima i jego wyłącznie męskich klientów
salonu fryzjerskiego (“U barbera”), a także Jana Grarupa - tytułowego
“Fotografa wojny”, jednego z najsłynniejszych i najczęściej nagradzanych
duńskich fotoreporterów, który staje przed koniecznością zrównoważenia pełnego
adrenaliny życia na wojennym froncie z rolą ojca czwórki dzieci i jedynego
żywiciela rodziny.
Filmy sekcji “Gdzieś w Europie.
Chłopaki też płaczą”
● “Nasz
kraj ojczysty”/ “Our Motherland”, reż. Shamira Raphaela, 73’, Holandia, 2019
● “Belfer”/
“Teach”, reż. Alex Brendea, 82’,Rumunia, 2019
● “Najszczęśliwszy
facet na świecie” / “The Happiest Man in the World”, reż. Joonas Berghall, 85’,
Finlandia, 2020
● “Gdzie
jesteś, Adamie?” / “Where Are You, Adam?”, reż. Oleksandr Zaporoshchenko, 80’,
Ukraina, 2019
60. Krakowski Festiwal Filmowy
planowany jest w dniach od 31 maja - 7 czerwca 2020.
W oparciu o aktualny stan rzeczy
nie przewidujemy odwołania, ani przesunięcia terminu. W przypadku podjęcia
decyzji o działaniach alternatywnych w związku z występowaniem koronawirusa
SARS-Cov-2 niezwłocznie zostanie powiadomiona o tym zarówno opinia publiczna,
jak i wszyscy bezpośrednio zainteresowani festiwalem, a rozważane kroki będą
poczynione z najmniejszą szkodą dla uczestników festiwalu, gości, a także
producentów i twórców filmów. Zdrowie i bezpieczeństwo uczestników festiwalu
pozostają dla nas kwestią priorytetową. [informacja prasowa]
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz