W miniony piątek 20 marca odbyło się
pierwsze spotkanie zespołu do spraw kryzysu w polskiej branży
kinematograficznej. W grupie tej znajduje się 17 osób, z różnych grup
zawodowych i reprezentujących różne interesy. Pracami grupy kieruje Polski
Instytut Sztuki Filmowej, który przygotował materiał podsumowujący to spotkanie.
Efektem pierwszej narady była ocena sytuacji rynkowej i propozycje działań
korzystnych dla całej branży filmowej. Oto materiał zamieszczony na stronie
PISF.
W trakcie spotkania pojawiło się wiele
propozycji mających pomóc polskiej kinematografii. Oto niektóre z nich:
- propozycji zdjęcia z
producentów obowiązku eksploatacji kinowej w przypadku pełnometrażowych filmów
dotowanych przez PISF. To producent zdecyduje czy będzie czekać na uruchomienie
kin, czy też przeprowadzi premierę filmu
online.
- Instytut wyraził zgodę na
zaproponowany przez KIPA postulat odgórnej klasyfikacji wszystkich filmów jako
trudne, co pozwoli na podniesienie progu pomocy publicznej do 70 proc.
- zniesienie dotychczasowych
ograniczeń w płatnościach, tak by ułatwić pokrycie z dotacji wszelkich
zobowiązań związanych z organizacją festiwalu filmowego
- wdrożenie dotacji na rozwój
systemów online, w tym możliwości internetowego przeprowadzenia festiwali
filmowych. Konkretne rozwiązania są w toku opracowywania i zostaną
zaprezentowane na najbliższym spotkaniu zespołu
- pomoc organizacyjna w
planowaniu harmonogramów dystrybucji wstrzymanych premier filmowych. Po zdjęciu
ograniczeń eksploatacyjnych rynkowi kinowemu grozi zjawisko „kanibalizacji”
rodzimych produkcji
- szerszemu opracowaniu poddana
zostanie również inicjatywa renegocjowania umów dystrybucyjnych w zakresie
warunków eksploatacji filmów, w tym szczegółowych klauzul dotyczących „hold
back” i okien dystrybucyjnych
- PISF wspomoże planowane już
dziś kampanie społeczno-informacyjne promujące powrót do kina
- wspólnie z kinami oraz
instytucjami odpowiedzialnymi za ochronę zdrowia publicznego, PISF opracuje
zasady bezpieczeństwa i wyposażenia ochronnego dla sal kinowych
- PISF zamierza również
zaangażować się w negocjacje dotyczące zamrożenia czynszów, zarówno miejskich,
jak też pobieranych przez podmioty prywatne, co jest szczególnie obciążające
dla kin
- szeroko omawiana była kwestia
płynności finansowej, przestojów w płatnościach oraz braku wynagrodzeń dla
twórców filmowych. Rozwijana będzie koncepcja powołania specjalnego funduszu
filmowego, zapewniającego szybką pomoc najbardziej potrzebującym
Szczegółowy materiał „Podsumowanie pierwszej narady zespołu kryzysowego”
poniżej:
Ocena sytuacji rynkowej i
propozycje działań korzystnych dla całej branży filmowej – to efekty pierwszej
narady powołanego przez Dyrektora PISF zespołu ds. kryzysu w kinematografii. W
spotkaniu, które odbyło się 20 marca br. uczestniczyli przedstawiciele twórców,
producentów, dystrybutorów, prowadzących kina (zarówno studyjne, jak i
multipleksy) oraz PISF.
Utworzenie zespołu jest
odpowiedzią na kryzys związany z epidemią COVID-19 i wynikającym z niej
paraliżem w branży audiowizualnej. W skład zespołu weszli:
Radosław Śmigulski – Dyrektor
Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej (przewodniczący)
Małgorzata Szczepkowska-Kalemba –
Kierownik Działu Produkcji i Rozwoju Projektów Filmowych PISF
Leszek Bodzak – Prezes Aurum
Film, członek zarządu Polskiej Gildii Producentów
Jacek Bromski – Prezes
Stowarzyszenia Filmowców Polskich, reżyser
Marlena Gabryszewska – Prezes
Stowarzyszenia Kin Studyjnych
Alicja Grawon-Jaksik – Prezes
Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych
Roman Gutek – organizator
festiwalu „Nowe Horyzonty”, dystrybutor, producent
Dariusz Jabłoński – Prezydent
Polskiej Akademii Filmowej, reżyser, producent
Tomasz Jagiełło – Prezes Zarządu
HELIOS S.A.
Andrzej Jakimowski –
Przewodniczący Gildii Reżyserów Polskich
Robert Kaczmarek – Zarząd
Stowarzyszenia Twórców dla Rzeczypospolitej
Leszek Kopeć – Dyrektor Festiwalu
Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni
Joanna Kotłowska – Dyrektor ds.
Rozwoju Cineworld Cinemas Polska
Anna Limbach-Uryn – Wiceprezes
Kino Świat, Dyrektor programowa Platformy Canal+
Mariusz Łukomski – Prezes Zarządu
Monolith Films Sp. z o.o.
Urszula Malska – Prezes Zarządu
United International Pictures Poland
Mariusz Spisz – Prezes Zarządu
Multikino Media
Solidarność branży
Niewątpliwym sukcesem zespołu
jest wypracowanie solidarnego podejścia do zaistniałych problemów wewnątrz, na
co dzień podzielonej sprzecznymi interesami, branży filmowej. Zespół obradował
w duchu współpracy i wzajemnego zrozumienia, wszyscy uczestnicy prezentowali
holistyczne podejście do wyzwania naprawy rynku filmowego, stanowiącego łańcuch
zależności pomiędzy twórcami, producentami, dystrybutorami oraz kinami.
Jeśli chodzi o aspekty
organizacyjne pracy zespołu, to jego członkowie zostaną podzieleni na podgrupy
zadaniowe. Efekty pracy w poszczególnych podgrupach zespalać będą cotygodniowe,
piątkowe obrady zespołu w pełnym, przytoczonym powyżej składzie.
Ocena sytuacji i pierwsze propozycje działań
Pierwsza narada zespołu miała na
celu zebranie niezbędnych informacji dla oceny sytuacji rynkowej. Dzięki
szerokiemu spektrum przedstawicieli branży filmowej pozwoliła też wyłonić
pierwsze propozycje działań. Większość z nich jest realna i korzystna dla całej
branży. Można je podzielić na działania ad hoc (na czas stanu epidemii) oraz
działania długoterminowe. Ze względu na kompetencje należy wyodrębnić
następujące kategorie inicjatyw:
propozycje rozwiązań prawnych i
systemowych leżących w gestii PISF i
MKiDN;
propozycje rozwiązań, których
wdrożenia podjęli się przedstawiciele innych organizacji i firm;
propozycje rozwiązań, które
wymagają zaangażowania do współpracy podmiotów zewnętrznych.
Wydłużenie promes, premiery online, wyższe dofinansowanie
Uczestnicy zgodzili się co do
konieczności wydłużenia okresu obowiązywania udzielonych promes. PISF we
współpracy z MKiDN w znowelizowanym rozporządzeniu określiło czas obowiązywania
promes na 3 lata, dotyczy to wszystkich wydanych już przyrzeczeń
dofinansowania, czyli około 45 projektów.
Poinformowano również o zgłoszonej
do „specustawy” propozycji zdjęcia z producentów obowiązku eksploatacji kinowej
w przypadku pełnometrażowych filmów dotowanych przez PISF. To producent
zdecyduje czy będzie czekać na uruchomienie kin, czy też przeprowadzi premierę filmu online.
Instytut wyraził zgodę na
zaproponowany przez KIPA postulat odgórnej klasyfikacji wszystkich filmów jako
trudne, co pozwoli na podniesienie progu pomocy publicznej do 70 proc. PISF
wdraża również ścieżkę szybkiej informacji o przyznanych dotacjach. W zaktualizowanych
Programach Operacyjnych w priorytecie
Rozwój Projektu podniesiona została wysokość pierwszej raty – do 70 proc. całej
dotacji. Obecnie prowadzona jest prawnoformalna analiza wprowadzenia
analogicznego rozwiązania w priorytetach dotyczących produkcji filmowej.
Dyrektor PISF zapowiedział
analizę w zakresie odroczenia obowiązku dokonania wpłaty z tytułu art. 19
ustawy o kinematografii z I kwartału roku 2020 r., płatnicy będą mogli uiścić
ją w III lub IV kwartale roku.
Nowe zasady pracy Instytutu
Dodatkowo podsumowano nowe zasady
pracy Instytutu, które obowiązują od 18 marca br.
wszelka korespondencja
obsługiwana jest mailowo i ma taka samą rangę jak dokumentacja składana w
wersji papierowej;
znacznemu przyspieszeniu uległy
procesy zawierania umów o dotację oraz rozliczeń i wypłaty kolejnych rat
dotacji;
Instytut zachowuje pełną
elastyczność w kwestii wydłużania harmonogramów projektów.
Zmiana kosztów kwalifikowanych w PO Upowszechnianie kultury filmowej
Dyrektor PISF Radosław Śmigulski
zgodził się na zmianę kosztów kwalifikowanych w Programie Operacyjnym
Upowszechnianie Kultury Filmowej. Chodzi m.in. o zniesienie dotychczasowych
ograniczeń w płatnościach, tak by ułatwić pokrycie z dotacji wszelkich
zobowiązań związanych z organizacją festiwalu filmowego.
Kolejne oczekiwanie wyrażone na
spotkaniu dotyczy dotacji na rozwój systemów online, w tym możliwości
internetowego przeprowadzenia festiwali filmowych. Konkretne rozwiązania są w
toku opracowywania i zostaną zaprezentowane na najbliższym spotkaniu zespołu.
Harmonogram dystrybucji premier
Wyzwaniem, którego podjął się
Instytut jest pomoc organizacyjna w planowaniu harmonogramów dystrybucji
wstrzymanych premier filmowych. Po zdjęciu ograniczeń eksploatacyjnych rynkowi
kinowemu grozi zjawisko „kanibalizacji” rodzimych produkcji. Jesień 2020 r.
będzie tu kulminacyjnym momentem. Nad tym problemem będzie pracować jedna z
grup roboczych, prace obejmą również
bazę zajętości ekip i twórców, tak by ułatwić powrót do przerwanych zdjęć.
Szerszemu opracowaniu poddana
zostanie również inicjatywa renegocjowania umów dystrybucyjnych w zakresie
warunków eksploatacji filmów, w tym szczegółowych klauzul dotyczących „hold
back” i okien dystrybucyjnych.
Wsparcie dla kin
Przedstawiciele kin podzielili
się obawami dotyczącymi „restartu” działalności, m.in. psychologicznego oporu
widzów przed powrotem do kina. W rozwiązanie problemu PISF zaangażuje się
dwutorowo: po pierwsze wspomoże planowane już dziś kampanie
społeczno-informacyjne promujące powrót do kina. Po drugie – wspólnie z kinami
oraz instytucjami odpowiedzialnymi za ochronę zdrowia publicznego, PISF
opracuje zasady bezpieczeństwa i wyposażenia ochronnego dla sal kinowych.
PISF zamierza również zaangażować
się w negocjacje dotyczące zamrożenia czynszów, zarówno miejskich, jak też
pobieranych przez podmioty prywatne, co jest szczególnie obciążające dla kin.
Wsparcie dla twórców filmowych
Szeroko omawiana była kwestia
płynności finansowej, przestojów w płatnościach oraz braku wynagrodzeń dla
twórców filmowych. Rozwijana będzie koncepcja powołania specjalnego funduszu
filmowego, zapewniającego szybką pomoc najbardziej potrzebującym. Jednocześnie
w grupach roboczych opracowane zostaną podstawy pod powołanie funduszy
ubezpieczeń filmowych oraz możliwości pomostowego kredytowania z wykorzystaniem
istniejących już mechanizmów gwarancji bankowych.
Z inicjatywą wcześniejszej
wypłaty zaliczek z tytułu tantiem przez ZAPA wystąpił Prezes SFP Jacek Bromski.
Mariusz Łukomski z Monolith Films zapowiedział wysokie inwestycje w produkcje
po ustaniu kryzysu. Kołem ratunkowym dla artystów będzie opracowywana przez
MKDiN ustawa o statusie artysty, PISF dołoży wszelkich starań do jej szybkiego
wdrożenia w życie.
Rozwiązania planowane w dalszej
perspektywie czasowej dotyczą drugiego filaru działalności PISF, czyli ustawy o
finansowym wspieraniu produkcji audiowizualnej, tzw. zachęt. To przede
wszystkim obniżenie progu minimalnego wydatkowania kosztów kwalifikowanych, które da możliwość
korzystania z systemu osłabionym kryzysem krajowym producentom.
Kolejne spotkanie zespołu ds.
kryzysu w kinematografii już w najbliższy piątek, 27 marca br. [źródło PISF]
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz