Alice Guy-Blaché, Lois Weber,
Ałła Nazimowa – filmy tych m.in. pionierek kina będzie można zobaczyć podczas
corocznego Święta Niemego Kina (2-5 kwietnia, kino Iluzjon) w Warszawie.
Wcześniej, bo już 29 marca w kinie Iluzjon odbędzie się polska premiera dokumentu
w reżyserii Pameli Green i z narracją Jodie Foster o pierwszej reżyserce w
historii kina. Ruszyła sprzedaż biletów.
Kino Iluzjon już po raz 17.
zaprasza na filmową muzyczną ucztę z najstarszymi filmami świata i muzyką na
żywo, czyli Święto Niemego Kina (2-5 kwietnia, kino Iluzjon). Tematem
tegorocznej edycji będą podróże, zarówno poprzez kraje, ale także epoki, zaginione
lub nieistniejące światy i wreszcie – historię kina. W sekcji „W dobrym
kierunku. Kobiety za kamerą“ będzie można zobaczyć dzieła pionierek światowego
kina.
Nie mogło tu zabraknąć filmów
Alice Guy-Blaché, pierwszej w historii kina reżyserki, autorki jednego z
najwcześniejszych filmów narracyjnych, która w czasie swojej kariery
(1896–1920) wyreżyserowała i/lub wyprodukowała blisko 1000 filmów, w tym 150
filmów z zsynchronizowanym dźwiękiem (chronofon Gaumonta). Mimo, że jej
twórczość nie jest dzisiaj znana szerokiej publiczności, z jej filmów zachowało
się aż 350 tytułów. W czasie tegorocznej, 17. edycji Święta Niemego Kina
zaprezentowane zostaną filmy z obu okresów jej kariery – francuskiego w
wytwórni Gaumont i amerykańskiego – opowiadające o kobietach. Guy-Blaché
przeszła do historii także jako pierwsza kobieta, która założyła wytwórnię
filmową – Solax Company (1910). Miała doskonałe wyczucie komedii i kompozycji,
tworzyła filmy krytykujące system społeczny, ale i filmy akcji.
Kilka dni przed festiwalem, już
29 marca o godz. 17.00 w kinie Iluzjon, swoją premierę w Polsce będzie miał
wyjątkowy dokument „Be Natural: The untold story of Alice Guy-Blaché” (pol. „Be
Natural. Nieopowiedziana historia Alice Guy-Blaché“) w reż. Pameli B. Green
(USA, 2018, 103 minuty). Kiedy w Paryżu w 1896 roku Alice Guy-Blaché ukończyła
swój pierwszy film, była nie tylko pierwszą kobietą filmowcem na świecie, lecz
także jednym z pionierów filmu fabularnego. Dokument śledzi jej drogę od
sekretarki w Gaumont do scenarzystki, reżyserki i założycielki Solax Studios, w
którym powstało blisko tysiąc filmów. Po 20 latach znakomitej kariery we Francji
i USA została wymazana z kart historii. Aż do dziś... Narratorką filmu jest
Jodie Foster, a rozmówcami m.in. Patty Jenkins, Ben Kingsley, Geena Davis czy
Julie Delpy. Wśród bogatych archiwaliów znalazły się nieznane nagrania rozmów z
Guy-Blaché. Film został pokazany premierowo na Festiwalu w Cannes w roku 2018 i
do tej pory nie był pokazywany w Polsce. Jednym z producentów filmu jest Robert
Redford. Ogólnopolska premiera filmu zapowiadana jest na 17 kwietnia.
Drugą bohaterką tego punktu
festiwalowego programu będzie Lois Weber – pierwsza amerykańska reżyserka, a
zarazem najlepiej opłacany swego czasu twórca Universalu. Chwalono ją za artyzm
i realizm, potrafiła łączyć tematykę społecznie zaangażowaną z atrakcyjną
formą. W programie Święta Niemego Kina znalazł się jeden z jej najlepszych
filmów – „Buty” z 1916 roku, z poruszającą kreacją 16-letniej Mary McLaren. Nie
zabraknie także jednego z jej najstarszych i zachowanych filmów pt.
„Bliźniaczki” (1911), w którym zagrała tytułowe role. Współreżyserem był jej
mąż Phillips Smalley. Film przez lata uznawany był za zaginiony.
W sekcji poświęconej pionierkom
kina pojawi się także Ałła Nazimowa i produkowany przez nią film „Salome” (1922)
Charlesa Bryanta, będący adaptacją sztuki Oscara Wilde’a. To wyjątkowy przykład
kina artystycznego, nawiązującego do tradycji europejskiej awangardy. Ałła
Nazimowa była także jego główną gwiazdą i
– nieoficjalnie – współreżyserką. Filmowi towarzyszyła aura skandalu, a
podjęte przez Nazimową artystyczne ryzyko nie przełożyło się na finansowe
zyski. Po latach film zyskał miano kultowego. Kreacja Nazimowej, a także strona
plastyczna filmu – niezwykłe dekoracje i kostiumy autorstwa Nataszy Rambowej,
inspirowane ilustracjami prerafaelickiego artysty Aubreya Beardsleya do
pierwszego brytyjskiego wydania sztuki Wilde’a – pozostają największym atutem
filmu.
W trakcie festiwalu będzie można
zobaczyć także filmy innych pionierek kina, m.in.: „Powrót do kraju Boga”
(David M. Hartford, 1919), którego scenariusz napisała Nell Shipman, zarazem
odtwórczyni głównej roli, oraz „Wiejskie grzechy” (1927) w reżyserii Iwana
Prawowa i Olgi Prieobrażenskiej.
Więcej na www.swietoniemegokina.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz