wtorek, 17 marca 2020

VOD Premium szybciej przez wirusa

Niewidzialny człowiek
Hollywoodzcy giganci wdrażają plan B, dotyczący ratowania sytuacji swoich znaczących filmów. W internecie w ofercie VOD Premium już za kilka dni pojawią się pierwsze z dużych filmów, które w normalnych warunków byłyby jeszcze w kinach. To może zmienić branżę na zawsze.

O takiej formie dystrybucji filmów kinowych mówi się w branży od dawna. Do tej pory Hollywood przeciwne było wprowadzaniu swoich filmów jednocześnie do kin i do internetu, chcąc w ten sposób zachować tradycyjny model sprzedaży filmów. Koronawirus wymusił zmiany w tym podejściu i wprowadzenie eksperymentu, który może zmienić branżę kinową już na zawsze.

Jako pierwsze z wielkich studiów na decyzję taką zdecydowało się studio Universal, które na koniec tego tygodnia zapowiada internetowe premiery swoich kilku gorących produkcji. W internecie w ofercie Premium pojawią się więc: „Niewidziany człowiek”, „Emma” i „Polowanie”, a nieco później „Trolls World Tour”. Dwa pierwsze z tych filmów zdążyły zawitać także do polskich kin, dwa kolejne czekały na swoje premiery, a „Trolle 2” miały być animowanymi przebojami szykowanymi na Dzień Dziecka. Trudno dziś przewidzieć, czy decyzja Universala wpłynie na zmiany planów polskiego dystrybutora. Wiele przecież zależy od przebiegu walki z wirusem.

Wspomniane filmy Universala (produkcje DreamWorks Animation i Focus Features) pojawią się na platformach VOD w piątek 20 marca (z wyjątkiem „Trolli 2”, które pojawią się 10 kwietnia). Będzie je można wypożyczyć na 48 godzin za 19,99 dolarów, a na rynkach międzynarodowych za równowartość tej kwoty. W Polsce dziś byłaby to kwota w granicach 80 złotych, ale nie natrafiłem na taką ofertę w Polsce, a polski dystrybutor tych filmów nie podaje żadnych wiadomości w tej sprawie na swojej oficjalnej stronie. Na razie wiadomo, że filmy będą dostępne w USA na platformach: iTunes, Google Play, Amazon Prime i FandangoNow, którego właścicielem jest NBCUnivesal. Decyzji Universala nie komentują przedstawiciele stowarzyszeń skupiających właścicieli kin w USA, zapewne przyglądając się całemu przedsięwzięciu.

W USA podjęto już decyzję o zamknięciu największych sieci kin, co w dłuższym okresie kryzysu wymusi na producentach i dystrybutorach z Hollywood wprowadzenie wielu działań alternatywnych. Pytanie jednak brzmi, czy poprawią one sytuację i czy widzowie zechcą skorzystać z tej oferty? Prognozy są optymistyczne dla rynku VOD, ale zachowania widzów nie takie łatwe do przewidzenia.

Trudny też będzie powrót do pewnych przyzwyczajeń. Jeśli dystrybucja VOD Premium się przyjmie, może to zmienić na zawsze politykę sprzedaży filmów. Na tak daleko idące spekulacje się jednak nie zdecyduję, a przede wszystkim dlatego, że odbudowa (lub budowa) całego systemu produkcyjno-dystrybucyjnego jest bardzo trudna do przewidzenia. O jego kształcie będą decydowali najwięksi gracze i to do ich ruchów dostosowywać będą się rynki całego świata.

Tymczasem przyspieszane są internetowe premiery filmów, które niedawno były większymi lub mniejszymi przebojami w kinach. Wcześniej niż planowano pojawią się w tej formie dystrybucji m.in. "Ptaki nocy" i "Dżentelmeni". Także Disney na swojej platformie Disney+ szybciej pokaże nowe "Gwiezdne wojny" i "Krainę lodu II".

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz