poniedziałek, 2 marca 2020

Reforma FPFF. Wraca Dyrektor Artystyczny


Przywrócenie funkcji Dyrektora Artystycznego i powierzenie mu głównej roli przy wyborze filmów konkursowych – to najważniejsze zmiany, jakie czekają Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w 2020 roku. Konkurs na Dyrektora Artystycznego ma zostać oficjalnie ogłoszony w przyszłym tygodniu.

Regulamin 45. FPFF został zatwierdzony przez Komitet Organizacyjny Festiwalu 27 lutego 2020 roku. Nowe regulaminowe zapisy odpowiadają na postulaty filmowców, zgłaszane już w trakcie ubiegłorocznej edycji Festiwalu w Gdyni.

Punkt po punkcie, bardzo starannie, przeanalizowaliśmy uwagi i propozycje środowiska filmowego. Postulatem, który podnoszono najczęściej, było przywrócenie funkcji Dyrektora Artystycznego Festiwalu, personalnie odpowiedzialnego za to, jakie filmy trafią do Konkursu Głównego. Zależy nam, by podstawowymi kryteriami wyboru filmów konkursowych były ich wartość artystyczna oraz profesjonalizm realizacji. Regulamin mówi o tym wprost i czytelnie określa tryb selekcji – podkreśla Leszek Kopeć, Dyrektor Festiwalu.

Przypomnijmy, że podczas 44. FPFF we wrześniu 2019 roku własną propozycję regulaminu ogłosiła Gildia Reżyserów Polskich. Również później Gildia przekazała Komitetowi Organizacyjnemu kolejne propozycje zmian. W ramach konsultacji odbyło się także spotkanie zorganizowane przez Stowarzyszenie Filmowców Polskich, w którym obok Gildii uczestniczyli przedstawiciele Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych, Polskiego Stowarzyszenia Montażystów, Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych PSC, Kobiet Filmu, Polskiej Gildii Producentów, Gildii Scenarzystów, Stowarzyszenia Polskich Artystów Teatru, Filmu, Radia i Telewizji ZASP oraz Gildii Polskich Charakteryzatorów Filmowych, Telewizyjnych i Teatralnych.

Regulamin Festiwalu jest dostępny na stronie internetowej Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych. LINK

Konkurs na Dyrektora Artystycznego

Nazwisko Dyrektora Artystycznego mamy poznać do połowy maja 2020 roku. Wyboru dokona Komisja Konkursowa, której członkowie zostaną wybrani spośród dotychczasowych laureatów Złotych i Srebrnych Lwów. Do połowy marca skład Komisji ma wyłonić Rada Programowa, złożona z uznanych polskich twórców filmowych. Rada, jako ciało doradcze Komitetu Organizacyjnego, istnieje od 2013 roku.

Selekcja filmów konkursowych

Jednym z najważniejszych zadań Dyrektora Artystycznego jest selekcja filmów do Konkursu Głównego i Konkursu Filmów Krótkometrażowych. Osoba pełniąca tę funkcję w obu przypadkach będzie mogła wesprzeć się rekomendacją powołanych przez siebie zespołów selekcyjnych.

Do Konkursu Głównego może się zakwalifikować maksymalnie 16 filmów. Dyrektor Artystyczny wskaże 12 z nich, a jego decyzja będzie ostateczna. Komitet Organizacyjny może dołączyć do puli konkursowej do 4 filmów. Tak jak w minionych latach, nabór filmów do obu konkursów odbędzie się w maju, a wyniki selekcji zostaną ogłoszone w lipcu.

45. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych odbędzie się w dniach 14-19 września 2020 roku w Gdyni.

***

Tyle informacja prasowa. Jasno z niej wynika, że funkcja Dyrektora Artystycznego będzie kluczowa dla przyszłości festiwalu. Od wyboru tej osoby, jej wiedzy, preferencji i miejscu w kinematografii zależał będzie w dużej mierze wygląd Konkursu Głównego. Potrzebna jest tutaj osoba niezależna o mocnym kręgosłupie moralnym, szanowana w środowisku i znakomicie poruszająca się w meandrach polskiego kina. To bardzo trudna i wymagająca praca, a osoba na tym stanowisku będzie musiała stawić czoła m.in. twórcom niezadowolonym z selekcji i tym osobom, którym nie będzie odpowiadał kształt festiwalu.

Dyrektor Artystyczny stawał będzie też naprzeciw Komitetu Organizacyjnego, który decydował będzie w dużym stopniu o kształcie festiwalu. W tym roku ten znaczący głos posiadać będą: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Polski Instytut Sztuki Filmowej, Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Samorząd Województwa Pomorskiego, Miasto Gdynia. To bardzo silni i wpływowi gracze, którzy chcą mieć kontrolę nad festiwalem. Bardzo ciekawe jest, jaką rolę w przygotowaniu festiwalu zajmą współorganizatorzy festiwalu, a jest tutaj m.in. Telewizja Polska, od niedawna dystrybutor kinowy.

Osobiście uważam, że TYLKO niezależność Dyrektora Artystycznego, może przywrócić zaufanie do festiwalu w Gdyni, który po zeszłorocznej edycji sporo stracił ze swojego znaczenia. I dlatego od procedury konkursowej na to stanowisko, tak wiele będzie zależało.

W przyszłym tygodniu zbierze się Rada Programowa festiwalu, która wyłonić ma skład siedmioosobowej Komisji Konkursowej (spośród laureatów Złotych i Srebrnych Lwów). Wtedy też ogłoszony zostanie oficjalnie konkurs na Dyrektora Artystycznego.

Dyrekcja Festiwalu (Dyrektor Festiwalu i Dyrektor Artystyczny Festiwalu) powoływana i odwoływana jest przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na wniosek Komitetu Organizacyjnego na kadencję trzyletnią. Nie ma wątpliwości, że tylko wieloletnia praca na tym stanowisku może przynieść realne efekty poprawy sytuacji.

Zapisane zostało w regulaminie, że do podstawowych kryteriów wyboru filmów konkursowych należą ich wartość artystyczna oraz profesjonalizm realizacji. Kwestie „artystyczne” mogą być różnie interpretowane, polskie kino to spora różnorodność. Przed Dyrektorem Artystycznym spore wyzwanie.

Nie ma konkursu i osobnej sekcji Inne Spojrzenie, ale wprowadzona jest nagroda „Złoty Pazur”, która wyłoniona zostanie spośród filmów konkursu głównego. W zeszłym roku jury domagało się ustanowienia takiego wyróżnienia, dostrzegając odwagę niektórych filmowych propozycji. W tym roku oficjalnie nagroda taka zostanie przyznana.

Warto też przyjrzeć się składowi Rady Programowej. Po zeszłorocznym zamieszaniu kilkoro członków zrezygnowało z zasiadania w tym gronie, ale Dyrekcja Festiwalu zwróciła się do nich z prośbą o pozostanie w jej składzie. W tym roku skład Rady znacznie się powiększył i liczy ponad sto osób, o ponad trzydzieści więcej niż przed rokiem. O zwiększenie Rady wnioskowała m.in. Gildia Reżyserów Polskich i prośba ta została spełniona. Pełna lista członków Rady Programowej znajduje się TUTAJ.

Jest kilka bardzo ciekawy punktów regulaminu tegorocznego FPFF:

Producenci filmów zakwalifikowanych do Konkursu Głównego biorą za nie pełną odpowiedzialność prawną i finansową. Oznacza to również, że nie mogą wycofać ich z Konkursu Głównego po 31 lipca 2020 roku. Wycofanie ich po tym terminie uważa się za bezskuteczne i nierodzące skutków prawnych dla Festiwalu.
To uchroni festiwal przed sytuacją z zeszłego roku kiedy doszło do przepychanki zainteresowanych stron, a dotyczącą filmu Jacka Bromskiego.

Jury Konkursu Głównego przyznaje nagrodę „Złoty Pazur” w kategorii Inne Spojrzenie, biorąc pod uwagę odwagę formy i treści.
Powraca nagroda doceniająca oryginalne polskie filmy, ale laureat wyłoniony zostanie spośród filmów prezentowanych w konkursie głównym.

Jury Konkursu Głównego przyznaje nagrody indywidualne dla twórców filmowych, biorąc pod uwagę następujące kryteria:
a. wyróżniające się w filmie dokonania twórcy,
b. najwyższy poziom profesjonalizmu,
c. złożoność i poziom trudności zadania artystycznego,
d. precyzję i siłę użytych środków wyrazu.
Ten zapis określa dokładnie, co będzie brane pod uwagę przy przyznawaniu nagród indywidualnych.

HARMONOGRAM PRAC NAD 45. FESTIWALEM POLSKICH FILMÓW FABULARNYCH
1. Ustalenie terminu 45. FPFF przez Komitet Organizacyjny: do 30.11.2019
2. Zatwierdzenie Regulaminu 45. FPFF przez Komitet Organizacyjny: do 29.02.2020
3. Wybór Komisji Konkursowej w konkursie na Dyrektora Artystycznego przez Radę Programową: do 15.03.2020
4. Powołanie Dyrektora Artystycznego: do 15.05.2020
5. Zakończenie selekcji filmów do Konkursu Głównego i Konkursu Filmów Krótkometrażowych: do 15.07.2020
6. Zatwierdzenie programu 45. FPFF przez Komitet Organizacyjny: do 31.07.2020
7. Wybór zespołów jurorskich Konkursu Głównego i Konkursu Filmów Krótkometrażowych: do 10.08.2020
8. Otwarcie 45. FPFF: 14.09.2020
9. Zamknięcie 45. FPFF: 19.09.2020
10. Podsumowanie 45. FPFF przez Komitet Organizacyjny: do 30.11.2020

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz