Przywrócenie funkcji Dyrektora
Artystycznego i powierzenie mu głównej roli przy wyborze filmów konkursowych –
to najważniejsze zmiany, jakie czekają Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w
2020 roku. Konkurs na Dyrektora Artystycznego ma zostać oficjalnie ogłoszony w
przyszłym tygodniu.
Regulamin 45. FPFF został
zatwierdzony przez Komitet Organizacyjny Festiwalu 27 lutego 2020 roku. Nowe
regulaminowe zapisy odpowiadają na postulaty filmowców, zgłaszane już w trakcie
ubiegłorocznej edycji Festiwalu w Gdyni.
– Punkt po punkcie, bardzo starannie, przeanalizowaliśmy uwagi i
propozycje środowiska filmowego. Postulatem, który podnoszono najczęściej, było
przywrócenie funkcji Dyrektora Artystycznego Festiwalu, personalnie
odpowiedzialnego za to, jakie filmy trafią do Konkursu Głównego. Zależy nam, by
podstawowymi kryteriami wyboru filmów konkursowych były ich wartość artystyczna
oraz profesjonalizm realizacji. Regulamin mówi o tym wprost i czytelnie określa
tryb selekcji – podkreśla Leszek Kopeć, Dyrektor Festiwalu.
Przypomnijmy, że podczas 44. FPFF
we wrześniu 2019 roku własną propozycję regulaminu ogłosiła Gildia Reżyserów
Polskich. Również później Gildia przekazała Komitetowi Organizacyjnemu kolejne
propozycje zmian. W ramach konsultacji odbyło się także spotkanie zorganizowane
przez Stowarzyszenie Filmowców Polskich, w którym obok Gildii uczestniczyli
przedstawiciele Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych, Polskiego
Stowarzyszenia Montażystów, Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych PSC, Kobiet
Filmu, Polskiej Gildii Producentów, Gildii Scenarzystów, Stowarzyszenia
Polskich Artystów Teatru, Filmu, Radia i Telewizji ZASP oraz Gildii Polskich
Charakteryzatorów Filmowych, Telewizyjnych i Teatralnych.
Regulamin Festiwalu jest dostępny
na stronie internetowej Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych. LINK
Konkurs na Dyrektora Artystycznego
Nazwisko Dyrektora Artystycznego
mamy poznać do połowy maja 2020 roku. Wyboru dokona Komisja Konkursowa, której
członkowie zostaną wybrani spośród dotychczasowych laureatów Złotych i
Srebrnych Lwów. Do połowy marca skład Komisji ma wyłonić Rada Programowa,
złożona z uznanych polskich twórców filmowych. Rada, jako ciało doradcze
Komitetu Organizacyjnego, istnieje od 2013 roku.
Selekcja filmów konkursowych
Jednym z najważniejszych zadań
Dyrektora Artystycznego jest selekcja filmów do Konkursu Głównego i Konkursu
Filmów Krótkometrażowych. Osoba pełniąca tę funkcję w obu przypadkach będzie
mogła wesprzeć się rekomendacją powołanych przez siebie zespołów selekcyjnych.
Do Konkursu Głównego może się
zakwalifikować maksymalnie 16 filmów. Dyrektor Artystyczny wskaże 12 z nich, a
jego decyzja będzie ostateczna. Komitet Organizacyjny może dołączyć do puli
konkursowej do 4 filmów. Tak jak w minionych latach, nabór filmów do obu
konkursów odbędzie się w maju, a wyniki selekcji zostaną ogłoszone w lipcu.
45. Festiwal Polskich Filmów
Fabularnych odbędzie się w dniach 14-19 września 2020 roku w Gdyni.
***
Tyle informacja prasowa. Jasno z
niej wynika, że funkcja Dyrektora Artystycznego będzie kluczowa dla przyszłości
festiwalu. Od wyboru tej osoby, jej wiedzy, preferencji i miejscu w
kinematografii zależał będzie w dużej mierze wygląd Konkursu Głównego.
Potrzebna jest tutaj osoba niezależna o mocnym kręgosłupie moralnym, szanowana
w środowisku i znakomicie poruszająca się w meandrach polskiego kina. To bardzo
trudna i wymagająca praca, a osoba na tym stanowisku będzie musiała stawić
czoła m.in. twórcom niezadowolonym z selekcji i tym osobom, którym nie będzie
odpowiadał kształt festiwalu.
Dyrektor Artystyczny stawał
będzie też naprzeciw Komitetu Organizacyjnego, który decydował będzie w dużym
stopniu o kształcie festiwalu. W tym roku ten znaczący głos posiadać będą: Ministerstwo
Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Polski Instytut Sztuki Filmowej, Stowarzyszenie
Filmowców Polskich, Samorząd Województwa Pomorskiego, Miasto Gdynia. To bardzo
silni i wpływowi gracze, którzy chcą mieć kontrolę nad festiwalem. Bardzo
ciekawe jest, jaką rolę w przygotowaniu festiwalu zajmą współorganizatorzy
festiwalu, a jest tutaj m.in. Telewizja Polska, od niedawna dystrybutor kinowy.
Osobiście uważam, że TYLKO
niezależność Dyrektora Artystycznego, może przywrócić zaufanie do festiwalu w
Gdyni, który po zeszłorocznej edycji sporo stracił ze swojego znaczenia. I
dlatego od procedury konkursowej na to stanowisko, tak wiele będzie zależało.
W przyszłym tygodniu zbierze się Rada Programowa festiwalu, która
wyłonić ma skład siedmioosobowej Komisji Konkursowej (spośród laureatów Złotych
i Srebrnych Lwów). Wtedy też ogłoszony zostanie oficjalnie konkurs na Dyrektora
Artystycznego.
Dyrekcja Festiwalu (Dyrektor
Festiwalu i Dyrektor Artystyczny Festiwalu) powoływana i odwoływana jest przez
Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na wniosek Komitetu Organizacyjnego
na kadencję trzyletnią. Nie ma wątpliwości, że tylko wieloletnia praca na tym
stanowisku może przynieść realne efekty poprawy sytuacji.
Zapisane zostało w regulaminie,
że do podstawowych kryteriów wyboru
filmów konkursowych należą ich wartość artystyczna oraz profesjonalizm
realizacji. Kwestie „artystyczne” mogą być różnie interpretowane, polskie
kino to spora różnorodność. Przed Dyrektorem Artystycznym spore wyzwanie.
Nie ma konkursu i osobnej sekcji
Inne Spojrzenie, ale wprowadzona jest nagroda „Złoty Pazur”, która wyłoniona
zostanie spośród filmów konkursu głównego. W zeszłym roku jury domagało się
ustanowienia takiego wyróżnienia, dostrzegając odwagę niektórych filmowych
propozycji. W tym roku oficjalnie nagroda taka zostanie przyznana.
Warto też przyjrzeć się składowi
Rady Programowej. Po zeszłorocznym zamieszaniu kilkoro członków zrezygnowało z
zasiadania w tym gronie, ale Dyrekcja Festiwalu zwróciła się do nich z prośbą o
pozostanie w jej składzie. W tym roku skład Rady znacznie się powiększył i
liczy ponad sto osób, o ponad trzydzieści więcej niż przed rokiem. O
zwiększenie Rady wnioskowała m.in. Gildia Reżyserów Polskich i prośba ta
została spełniona. Pełna lista członków Rady Programowej znajduje się TUTAJ.
Jest kilka bardzo ciekawy punktów
regulaminu tegorocznego FPFF:
Producenci filmów zakwalifikowanych do Konkursu Głównego biorą za nie
pełną odpowiedzialność prawną i finansową. Oznacza to również, że nie mogą
wycofać ich z Konkursu Głównego po 31 lipca 2020 roku. Wycofanie ich po tym
terminie uważa się za bezskuteczne i nierodzące skutków prawnych dla Festiwalu.
To uchroni festiwal przed
sytuacją z zeszłego roku kiedy doszło do przepychanki zainteresowanych stron, a
dotyczącą filmu Jacka Bromskiego.
Jury Konkursu Głównego przyznaje nagrodę „Złoty Pazur” w kategorii Inne
Spojrzenie, biorąc pod uwagę odwagę formy i treści.
Powraca nagroda doceniająca
oryginalne polskie filmy, ale laureat wyłoniony zostanie spośród filmów
prezentowanych w konkursie głównym.
Jury Konkursu Głównego przyznaje nagrody indywidualne dla twórców
filmowych, biorąc pod uwagę następujące kryteria:
a. wyróżniające się w filmie dokonania twórcy,
b. najwyższy poziom profesjonalizmu,
c. złożoność i poziom trudności zadania artystycznego,
d. precyzję i siłę użytych środków wyrazu.
Ten zapis określa dokładnie, co
będzie brane pod uwagę przy przyznawaniu nagród indywidualnych.
HARMONOGRAM PRAC NAD 45.
FESTIWALEM POLSKICH FILMÓW FABULARNYCH
1. Ustalenie terminu 45. FPFF
przez Komitet Organizacyjny: do 30.11.2019
2. Zatwierdzenie Regulaminu 45.
FPFF przez Komitet Organizacyjny: do 29.02.2020
3. Wybór Komisji Konkursowej w
konkursie na Dyrektora Artystycznego przez Radę Programową: do 15.03.2020
4. Powołanie Dyrektora
Artystycznego: do 15.05.2020
5. Zakończenie selekcji filmów do
Konkursu Głównego i Konkursu Filmów Krótkometrażowych: do 15.07.2020
6. Zatwierdzenie programu 45.
FPFF przez Komitet Organizacyjny: do 31.07.2020
7. Wybór zespołów jurorskich
Konkursu Głównego i Konkursu Filmów Krótkometrażowych: do 10.08.2020
8. Otwarcie 45. FPFF: 14.09.2020
9. Zamknięcie 45. FPFF:
19.09.2020
10. Podsumowanie 45. FPFF przez
Komitet Organizacyjny: do 30.11.2020
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz