Złotego Niedźwiedzia 70.
Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Berlinie otrzymał irański twórca Mohammad
Rasoulof za film „There Is No Evil” („Sheytan vojud nadarad”). Ten film powstał
w tajemnicy przed irańskimi władzami. Tegoroczny konkurs główny został przez
wielu obserwatorów uznany za przeciętny, ale werdykt jury pod przewodnictwem
Jeremy’ego Ironsa odebrany został pozytywnie, bo doceniono filmy ważne
społecznie i politycznie.
Mohammad Rasoulof, którego w
Polsce można kojarzyć jako autora filmów „Rękopisy nie płoną” i „Uczciwy
człowiek”, nie mógł wziąć udział w festiwalu i samej ceremonii wręczenia nagród
ponieważ irański rząd zakazał mu podróżowanie, a twórcy temu grozi więzienie za
jego polityczne poglądy prezentowane w filmach. Czekam na sms wzywający mnie do stawienia się w więzieniu – mówił w
zeszłym roku w rozmowie z „Variety”. W swoim kraju twórca ten został skazany na
rok pozbawienia wolności oraz dwuletni zakaz opuszczania kraju z powodu filmu „Uczciwy
człowiek”.
Chciałbym, by mógł tu dziś być, ale nie wolno mu opuszczać kraju.
Życzylibyśmy sobie, by nikt nigdy nie był więziony z powodów politycznych -
mówił producent Farzad Pak, odbierając statuetkę w imieniu reżysera.
Publiczność gali słowa te przyjęła owacją na stojąco. Mohammad Rasoulof w
Iranie ma dożywotni zakaz kręcenia filmów, ale nie powstrzymało go to przed
stworzeniem dzieła wymierzonego przeciwko karze śmierci w swoim kraju. W
czterech opowieściach, na które składa się „There Is No Evil” (Sheytan
vojud nadarad), reżyser pokazuje, że pomimo wpływu, jaki autorytatywny
reżim wywiera na ludzi, można mu się przeciwstawić. IndieWire w swojej recenzji
ocenia film, jako genialny i pisze o nim, że łączący energię „Pulp Fiction” z kinem irańskiego kolegi Jafara Panahiego,
ale dopełniony jest własną narracją Rasoulofa.
„There Is No Evil” zaczyna się w ponurym klimacie, potem zmienia się w
porywający thriller, chwilę potem w romans i w końcu kończy się dramatem
rodzinnym, łączącym wszystkie poszczególne elementy w przejmującym finale. W
Iranie w zeszłym roku stracono 225 osób, a Mohammad Rasoulof skupia się na tym,
jaki wpływ ma kara śmierci na psychikę osób, które na różnym jego etapie są
świadkami lub angażują się w ten proceder. Autor
zdjęć Ashkan Ashkani buduje historię wokół delikatnych zbliżeń i
skomplikowanych długich ujęć, ale krajobraz miast i wsi również odgrywają pewną
rolę, rysując większy obraz w filmie – piszą IndieWire. Film ma już polskiego dystrybutora, na nasze ekrany wprowadzi go firma Aurora Films. Na razie nie jest znana data premiery filmu.
Srebrnym Niedźwiedziem - Grand
Prix Jury doceniono "Never Rarely Sometimes Always" Elizy Hittman. To
historia, która na przykładzie zamkniętej w sobie nastolatki podróżującej do
Nowego Jorku, by usunąć ciążę, porusza kwestie dążenia kobiet do
samostanowienia o ciele. "Chciałabym z tego miejsca podziękować
amerykańskim pracownikom socjalnym za ich niesamowitą służbę na rzecz państwa,
ochronę życia i praw człowieka" - podkreśliła Hittman podczas gali.
Za najlepszą reżyserię Srebrnym
Niedźwiedziem uhonorowano Honga Sang-soo za obraz "The Woman Who
Ran". Srebrny Niedźwiedź za najlepszy scenariusz powędrował do braci Fabio
i Damiano D’Innocenzo za "Bad Tales". Nagrodę dla najlepszego aktora
odebrał Elio Germano za kreację włoskiego malarza Antonio Ligabue w
"Hidden Away" Giorgio Dirittiego. Srebrnego Niedźwiedzia dla
najlepszej aktorki odebrała natomiast Paula Beer, która zagrała tytułową rolę w
"Undine" Christiana Petzolda. Za najlepszy dokument uznano
"Irradiated" Rithy'ego Panha, a za wybitne osiągnięcia artystyczne
uhonorowano operatora Juergena Juergesa, który odpowiada za zdjęcia do filmu
"DAU. Natasha".
W tym roku na Berlinale pojawił
się nowy konkurs - Encounters, którego celem jest wspieranie nowych głosów w
kinie i zapewnienie większej przestrzeni dla różnorodnych form narracyjnych i
dokumentalnych w oficjalnej selekcji. Najlepszym filmem w tej kategorii został
"The Works and Days" C.W. Wintera i Andersa Edstroma. Za reżyserię
nagrodzono Cristiego Puiu za "Malmkrog", zaś Nagroda Specjalna Jury
powędrowała do "The Trouble With Being Born" Sandry Wollner. W
konkursie tym startował też animowany film Mariusza Wilczyńskiego "Zabij
to i wyjedź z tego miasta", czyli "autobiograficzna impresja,
reminiscencja obrazów z dzieciństwa, w której odżywa wspomnienie nieżyjących
rodziców i rodzinnego miasta Łodzi".
Wśród innych polskich akcentów na
Berlinale 2020 były m.in.: premiera nowego filmu Agnieszki Holland „Szarlatan”,
nagroda Shooting Star dla Bartosza Bieleni, premiera serialu „The Eddy” z
Joanną Kulig, pokaz odrestaurowanej wersji „Ostatniego etapu”.
Pełna lista nagrodzonych:
Złoty Niedźwiedź: „There Is No
Evil” (Sheytan vojud nadarad), Mohammad Rasoulof
Srebrny Niedźwiedź: "Effacer
l'historique", Benoît Delépine i Gustave Kervern
Srebrny Niedźwiedź Nagroda Jury: „Never
Rarely Sometimes Always”, Eliza Hittman
Srebrny Niedźwiedź za Reżyserię:
Hong Sang-soo, „The Woman Who Ran” (Do-mang-chan yeo-ja)
Srebrny Niedźwiedź dla Najlepszej
Aktorki: Paula Beer, „Undine”
Srebrny Niedźwiedź dla
Najlepszego Aktora: Elio Germano, „Hidden Away” (Volevo nascondermi)
Srebrny Niedźwiedź za Najlepszy
Scenariusz: „Favolacce”, Fabio D’Innocenzo i Damiano D’Innocenzo
Srebrny Niedźwiedź za Osiągnięcia
Artystyczne: Jürgen Jürges za zdjęcia „DAU. Natasha” reż. Ilya Khrzhanovskiy,
Jekaterina Oertel
Srebrny Niedźwiedź Nagroda
Specjalna: „Delete History”, Benoît Delépine i Gustave Kervern
Najlepszy Film w Konkursie Encounters:
„The Works and Days (of Tayoko Shiojiri in the Shiotani Basin)”, C.W. Winter i
Anders Edström
Specjalna Nagroda Jury w
Konkursie Encounters: „The Trouble With Being Born”, Sandra Wollner
Najlepszy Reżyser w Konkursie Encounters:
Cristi Puiu, „Malmkrog”
Specjalne Wyróżnienie Jury w
Konkursie Encounters: „Isabella”, Matías Piñeiro
Nagroda Berlinale dla Dokumentu: „Irradiés”,
Rithy Panh
Specjalne Wyróżnienie Jury dla
Dokumentu: „Notes From the Underworld”, Tizza Covi i Rainer Frimmel
Specjalne Wyróżnienie za debiut: „Nackte
Tiere”, Melanie Waelde
GWFF Najlepszy Pierwszy Film: „Los
conductos”, Camilo Restrepo
Złoty Niedźwiedź dla filmu
krótkometrażowego: „T”, Keisha Rae Witherspoon
Audi Short Film Award: „Genius
Loci”, Adrien Mérigeau
Srebrny Niedźwiedź dla filmu
krótkometrażowego: „Filipiñana”, Rafael Manuel
Grand Prix od Międzynarodowego
Jury w sekcji Generation Kplus: „Los Lobos”, Samuel Kishi Leopo
Specjalne Wyróżnienie od
Międzynarodowego Jury w sekcji Generation Kplus: „The Kites”, Seyed Payam
Hosseini
Specjalne Wyróżnienie od
Międzynarodowego Jury w sekcji Generation Kplus dla filmu krótkometrażowego: „El
nombre del hijo”, Martina Matzkin
Specjalne Wyróżnienie od
Międzynarodowego Jury w sekcji Generation Kplus: Mignonnes”, Maïmouna Doucouré;
Mamá, mamá, mamá”, Sol Berruezo Pichon-Rivière
Nagroda Publiczności w sekcji Panorama
dla filmu dokumentalnego: „Welcome to Chechnya”
Nagroda Publiczności w sekcji Panorama
dla filmu fabularnego: „Otac”, Srdan Golubović
Compass-Perspektive-Award: „Walchensee
Forever”, Janna Ji Wonders
[źródła: IndieWire, Interia, Onet]
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz