niedziela, 22 marca 2020

Polska w czołówce rynków kinowych na świecie


Motion Pictures Association of America opublikował coroczny raport dotyczący sytuacji na rynkach kinowych w USA i na świecie w 2019 roku. Polska w tym opracowaniu od kilku lat znajduje się w gronie najlepszych rynków kinowych świata. MPAA podało, że zajmujemy 17. miejsce na takiej liście.

Opracowanie analizuje Box-office’owy zawrót głowy (boxoffice-bozg.pl) oto kilka informacji tam się znajdujących, a poniżej dodatkowo kilka wygrzebanych przeze mnie:

W 2019 roku Polska była siedemnastym rynkiem w międzynarodowym box office pod względem przychodów ze sprzedaży biletów w przeliczeniu na dolary. Podany przez MPAA wynik jest zaokrąglony i wynosi $0,3 mld. Taki sam rezultat jest podany także przy innych krajach, które znajdują się na dalszych pozycjach w zestawieniu TOP 20: Zjednoczone Emiraty Arabskie, Malezja i Hong Kong.

W zeszłorocznych raporcie Polska również znalazła się na siedemnastym miejscu z takim samym rezultatem. Widownia w naszych kinach wzrosła wprawdzie nieznacznie względem roku poprzedniego, jednak przy przeliczaniu przychodów na dolary znaczenie mają kursy walut. Przy mocniejszym dolarze względem złotego oznaczałoby to zapewne osłabienie rezultatu podanego w amerykańskiej walucie.

Na całym świecie – po uwzględnieniu Ameryki – przychody ze sprzedaży biletów z zeszłym roku wyniosły $42,2 mld. Wynik ten oznacza jednoprocentowy wzrost względem 2018 roku.

$30,8 mld z tej kwoty (73%) pochodzi spoza USA i Kanady. To jest z kolei wynikiem wyższym o 3% względem  tego, który został osiągnięty rok wcześniej.

Po raz pierwszy został także przekroczony pułap $30 mld.

Jeżeli chodzi o 3D, to globalne przychody wygenerowane podczas seansów w tej technologii wyniosły $6,5 mld, co oznacza spadek o 4% względem roku poprzedniego.

Na podium zestawienia rynków zagranicznych (tych poza USA i Kanadą) znalazły się trzy azjatyckie kraje: Chiny, Japonia i Korea Południowa. Ten ostatni wyprzedził Wielką Brytanię, która w zeszłym roku znalazła się na trzeciej pozycji.

W pierwszej dwudziestce aż dziewięć miejsc zajmują rynki azjatyckie (dziesięć, jeżeli doliczyć Australię). W sumie box office w regionie Azji i Pacyfiku wyniósł w ubiegłym roku $17,8 mln, co stanowi 58% wszystkich światowych przychodów odnotowanych poza Ameryką Północną i oznacza wzrost o 4% względem roku poprzedniego.

Taki wynik udało się osiągnąć mimo tego, że na największym azjatyckim rynku – Chinach – przychody wzrosły zaledwie o 1%. Największy wpływ na wzrost w rym regionie miała Japonia, gdzie przychody w 2019 roku były wyższe o 19% od tych odnotowanych w roku poprzednim.

Tymczasem w Europie, a dokładnie regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka) wygenerowano $10,3 mld, co oznacza nieco ponad 1/3 wszystkich przychodów odnotowanych poza Ameryką i wzrost o 2% względem 2018 roku.

Jeżeli chodzi o poszczególne rynki, to przychody wzrosły najbardziej w Niemczech (9%), we Włoszech (9%) i w Rosji (7%).



W statystykach MPAA znajduje się wiele innych ciekawych informacji. Kilka dodatkowych ode mnie:

2019 roku widzowie na świecie nieco częściej sięgali po rozrywkę cyfrową, która stanowiła 48 procent wszystkich doświadczeń. Kinowe seanse stanowiły 42 procent.

Ogólna globalna wartość treści rozrywkowych w 2019 roku – kinowych i mobilnych (+ physical) to 101 miliardów dolarów. Wzrost z poziomu 93,5 miliarda dolarów. Odpowiednio, cyfrowa wartość sprzedaży to 48,7 miliarda dolarów, a kinowa to 42,2 miliarda dolarów.

Globalny box office kinowy to 42,2 miliarda dolarów. 73 procent wpływów pochodziło z rynków międzynarodowych.

W kinach Ameryki Północnej w 2019 roku pojawiły się 835 filmy, z czego 708 to nowości, 67 to wznowienia, a 60 to filmy dokumentalne.

Bardzo ciekawie wyglądają budżety w amerykańskim kinie. Filmów o budżecie powyżej 15 mln dolarów powstało 178. Tych o budżecie od 1 do 15 mln powstało aż 423, a tych poniżej 1 mln dolarów było 213.

Siedem pierwszych miejsc w amerykańskim box office zajęły produkcje zgromadzone w korporacji Disneya. Dopiero na 7 miejscu znalazł się nowy „Spider-Man”, a na 9 „Joker”.

W amerykańskich kinach nieco więcej osób to mężczyźni. Kobiety wolały takie filmy, jak „Król Lew”, „Toy Story 4” czy „Krainę lodu II”.

Do kin w USA najczęściej chodzą biali, co stanowiło średnio 49 procent wszystkich widzów. 22 procent to widzowie pochodzenia latynoskiego, 16 procent to Afro-Amerykanie, 9 procent to Azjaci, a 4 procent to rdzenni Amerykanie.

Nieznacznie w 2019 roku wzrosła liczba pokazów z klasycznego nośnika analogowego. Było ich 602, w porównaniu do 520 w roku poprzednim. Ogólna liczba pokazów to 41172.

Największą grupą kupującą bilety do amerykańskich kin, jest ta mająca od 25 do 39 lat, co stanowi 25 procent ogólnej widowni. Widzowie w wieku 40-49 i 60+ stanowią po 15 procent widowni. Młodsi widzowie od 12 do 17 stanowią 13 procent.

Najchętniej kupowanym filmem w internecie w USA w 2019 roku był „Avengers: Koniec gry”. Wśród najchętniej wypożyczanych filmów był „Bohemian Rhapsody”.

W 2019 roku powstały 532 oryginalne seriale.

Pełny raport MPAA znajduje się tutaj.

W 2020 roku raport ten będzie zdecydowanie mniej optymistyczny.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz