Kiedyś Akademia Węży, od teraz PAW - Popkulturowa Akademia Wszystkiego. Nagrody będą dwie. 1 kwietnia przyznawać będziemy tradycyjnie Węże, dla tych polskich filmów, których żal… We wrześniu pojawiały będą się Misie, nagrody popkulturalne, przyznawane za sukcesy! Oto nominacje do Misów za sezon 2016/2017.
Uroczyste wręczenie Misiów odbędzie się w Łodzi 15 września,
jako część Festiwalu Komiksów i Gier. Misie mają za zadanie wskazać na to co
NAJLEPSZE w polskiej popkulturze, a organizatorzy chcieli by nagrody te
przybrały ciekawy i oryginalny charakter.
Oto nominacje:
ROZBAWIŁO:
- ASZ Dziennik (portal satyryczny - http://aszdziennik.pl)
Red. nacz. Rafał Madajczak
za codzienną porcję humoru, błyskawiczne reakcje i
nieustannie wysoki poziom żartów nie oszczędzających nikogo. ASZ Dziennik to
dziś jedna z najwyrazistszych marek polskiej satyry internetowej.
- mapa San Escobar (parodia mapy –
https://www.facebook.com/sanescobarcountry/photos/a.264516167300276.1073741829.264467460638480/267841470301079/?type=3&theater)
Autor Jarek Kubicki
za kunsztowne, wymagające wielkiej wyobraźni i jeszcze większego
poczucia humoru dzieło kartograficzne opisujące aktualny stan świadomości
naszej oficjalnej polityki zagranicznej. Jeśli w tym roku macie spojrzeć tylko
na jedną mapę to powinna być właśnie ta.
- Ucho prezesa (serial internetowy - https://www.youtube.com/watch?v=LYiAathvVYI)
Producenci Marcin Dec, Wojciech Orszulak; Reżyseria – Tadeusz Śliwa
za bieżącą satyrę polityczną wysokiej klasy i świetne
kreacje aktorskie. Dowód na to, że polski serial może stać się tematem rozmów
zarówno w środkach komunikacji publicznej jak i na konferencjach prasowych
najważniejszych osób w państwie.
- Zdrajca metalu (teledysk -
https://www.youtube.com/watch?v=KhGNOJg-1s4) Słowa Krzysztof Sokołowski Muzyka
i wykonanie Nocny Kochanek; reżyseria teledysku Mikołaj „JAOK” Janusz
za skrzyżowanie muzycznych umiejętności z dystansem do
gatunku i świetny teledysk na miarę możliwości. Piosenka też może bawić.
WZRUSZYŁO:
- Czego szukasz w święta? (reklama tv -
https://www.youtube.com/watch?v=tU5Rnd-HM6A) Produkcja CutCut; Reżyseria – Jesper
Ericstam
za tak rzadką w dzisiejszej reklamie umiejętność wywołania
autentycznych uczuć u widzów. Twórcy tego filmiku wiedzą o odbiorcach więcej
niż większość tworzących filmy pełnometrażowe
- Kościsko (komiks - http://www.kultura.com.pl/okladki.php?okladka=230)
Scenariusz i rysunki Karol „KaeReL” Kalinowski
za piękną opowieść dla dzieci tkwiących w nas niezależnie od
wieku i wzorcowy dowód na to, że my tu też mamy swoją własną mitologię trzeba
tylko umieć z niej czerpać. Kalinowski po raz kolejny udowodnił, że potrafi
snuć fabuły na światowym poziomie.
- Powidoki (film kinowy -
https://pl.wikipedia.org/wiki/Powidoki_(film)) Producent Michał Kwieciński;
Reżyseria Andrzej Wajda
za pokazanie, że nawet w najczarniejszych chwilach można
zachować godność i własne zdanie. Piękne ostatnie dzieło mistrza, które
dopełniło jego filmografię.
- T.Cover (zbiór piosenek -
https://www.facebook.com/TLovePage/) Pomysłodawca – Leszek Zając
za twórcze podejście do – było, nie było – klasyki polskiej
muzyki rozrywkowej i piękny środowiskowy hołd dla starszych kolegów. Covery
T.Love w tych wersjach nabierają zupełnie nowych odcieni, znaczeń i brzmień.
- Totalnie nie nostalgia (komiks - http://www.wydawnictwokomiksowe.pl/56-totalnie-nie-nostalgia)
Scenariusz Wanda Hagedorn; Rysunki Jacek Frąś
za szczerą do bólu opowieść o niełatwym dzieciństwie w
Polsce sprzed lat narysowaną w sposób, którego nie sposób zapomnieć. Są
opowieści, które idealnie sprawdzają się w formie komiksu – to jedna z nich.
WSTRZĄSNĘŁO:
- Klątwa (spektakl teatralny
http://www.powszechny.com/spektakle/klatwa,s1141.html) Produkcja Teatr
Powszechny w Warszawie; Reżyseria Oliver Frljiić
za dosłowne wstrząśnięcie polskim światem kultury, wywołanie
dyskusji o teatrze pomiędzy ludźmi, którzy nie tylko na tej sztuce, ale na
jakiejkolwiek innej nie byli od wielu lat i sprawdzian siły wiary wielu
Polaków, którzy stwierdzili, że jeden spektakl może tej wierze zaszkodzić.
Część z nas też nie widziała tego spektaklu, ale sam fakt jego istnienia stał
się już wielkim wydarzeniem.
- Stolp (komiks -
http://www.wydawnictwokomiksowe.pl/92-stolp) Scenariusz Daniel Odija; Rysunki
Wojciech Stefaniec
za stworzenie porażającego miasta przyszłości i zaludnienie
go fascynującymi postaciami. Stolp to interesująca wyprawa w świat komiksu
utytułowanego prozaika, którego wspiera jeden z najciekawszych polskich
rysowników.
- Ślady (zbiór opowiadań -
http://www.wsqn.pl/ksiazki/slady/) Autor Jakub Małecki
za fascynującą i udaną próbę literackiego dowodu, że
właściwie każde z pozoru zwyczajne życie może przerodzić się w tragedię. Proza
Małeckiego skutecznie wymyka się literackim szufladkom i dzięki temu może być
nominowana zarówno do NIKE jak i do MISIÓW.
- Wołyń (film kinowy - http://filmwolyn.org) Producenci
Dariusz Pietrzykowski, Andrzej Połeć; Reżyseria Wojciech Smarzowski
za bezkompromisową wizję trudnego fragmentu polskiej
historii XX wieku. Ku przestrodze Smarzowski po raz kolejny pokazuje nam bez
żadnych niedomówień jak okrutni mogą być ludzie.
DZIAŁO SIĘ:
- Belfer Sezon 1 (serial tv -
https://belfer.canalplus.pl/sezon-1) Producent Wojciech Bockenheim; Reżyseria
Łukasz Palkowski
za pierwszy od lat (jeśli nie od dekad) naprawdę udany
polski serial sensacyjny. A przy tym dowód, że na prowincji może być równie
dziać się równie dużo co w stolicy.
- Będziesz smażyć się w piekle (komiks -
http://www.kultura.com.pl/okladki.php?okladka=229) Scenariusz i rysunki
Krzysztof „Prosiak” Owedyk
za pełną akcji, humoru i świetnie zarysowanych postaci
opowieść o kulisach polskiego środowiska muzycznego. W jednym tomie komiksu
Prosiaka dzieje się więcej niż w przeciętnym życiu człowieka.
- Inwazja (powieść -
http://www.gwfoksal.pl/ksiazki/inwazja.html) Autor Wojtek Miłoszewski
za udaną próbę political fiction w której autor świetnie
reaguje na bieżące wydarzenia i skryte lęki polskich czytelników. Czerpiąc z
najlepszych wzorców literatury zachodniej udało się Miłoszewskiemu stworzyć
powieść do cna polską.
- Operacja Bazyliszek (film krótkometrażowy -
https://www.youtube.com/watch?v=qS2xTGLCu-M&t=42s) Producenci: Marcin
Dyczak, Anna Iller, Aleksandra Sulej, Jarosław Sawko, Piotr Sikora; Reżyseria
Tomasz Bagiński
za świetny koktajl polskich mitów, humoru, efektów
specjalnych, wartkiej akcji i dobrego aktorstwa. Kolejne odsłony serii Legendy
Polskie zdobywają wielką popularność i dowodzą wielkiego potencjału tego
pomysłu.
- Śliski interes (powieść -
https://muza.com.pl/…/2489-sliski-interes-9788328703742.html) Autor Ryszard
Ćwirlej
za rewelacyjne oddanie realiów lat osiemdziesiątych i
kryminał od którego nie sposób się oderwać. Ćwirlej stworzył świetne,
zapadające w pamięć postacie milicjantów, którym naprawdę chcę się kibicować i
postawił przed nimi niełatwe kryminalne zadania.
NAJLEPSZY BOHATER:
- Adrian (z serialu Ucho prezesa) Scenariusz Robert Górski;
Aktor Paweł Koślik
za naoczny dowód, że nawet najważniejsza osoba w państwie ma
pewne ograniczenia. Każdy z nas jest dla kogoś Adrianem i ma swojego Adriana.
- Janusz Jasiński (z filmu Jestem mordercą) Scenariusz
Maciej Pieprzyca; Aktor Mirosław Haniszewski
za wiarygodne przedstawienie funkcjonariusza systemu, który
równocześnie jest po prostu człowiekiem. Rzadko w polskim kinie pojawiają się
tak zniuansowane postacie z tamtej epoki.
- Jurek (z filmu Sztuka kochania) Scenariusz Krzysztof Rak;
Aktor Eryk Lubos
za męską energię tryskającą wręcz z ekranu. Oto postać,
która miała być tłem dla głównej bohaterki, a stała się jej równorzędnym
partnerem.
- Krüger (z cyklu powieści Krüger) Autor Marcin Ciszewski
za bohatera przygodowo-historycznej fabuły na którego
czekaliśmy od lat. Miotany przez wichry historii Krüger to zarówno silna,
wyrazista postać jak i metafora dawnej polskości.
- Paweł Zawadzki (z serialu Belfer) Scenariusz: Jakub Żulczyk,
Monika Powalisz; Aktor Maciej Stuhr
za postać zwykłego człowieka z zasadami, nauczyciela,
przyjaciela i zdeterminowanego ojca a wszystko to w jednej fascynującej osobie.
To na Zawadzkim w interpretacji Stuhra w największej mierze opierał się sukces
serialu Belfer.
NAJLEPSZA BOHATERKA:
- pani Basia (z serialu Ucho prezesa) Scenariusz Robert
Górski; Aktorka Izabela Dąbrowska
za wyrazistą i jakże często pomijaną w fabułach postać
opiekunki, która porządkuje rzeczywistość wokół każdego prezesa. To na paniach
Basiach trzyma się każde imperium.
- Zofia Beksińska (z filmu Ostatnia rodzina) Scenariusz
Robert Bolesto; Aktorka Aleksandra Konieczna
za świetny dowód, że postać zapracowanej żony i matki może
być w fabule równorzędnym partnerem dla znanych ekscentrycznych artystów. Zofia
Beksińska była ostoją normalności i dotąd zwykle przemilczanym trzecim
wierzchołkiem trójkąta geniuszu Beksińskich.
- Zosia Głowacka-Skiba (z filmu Wołyń) Scenariusz Wojciech
Smarzowski; Aktorka Michalina Łabacz
za tragiczną postać normalnej dziewczyny w nienormalnych
czasach. Gdyby nie postać Zosi odczłowieczenie opowieści zawartej w tym filmie
prawdopodobnie przekroczyłoby granicę jakie przyjmuje współczesna kultura.
- Wanda (z komiksu Totalnie nie nostalgia) Scenariusz Wanda
Hagedorn
za szczerą, momentami do bólu, bohaterkę z którą mogą
utożsamiać się setki kobiet dorastających w czasach PRL-u. Opowiedzenie tej
historii wymagało wiele odwagi i równie wiele talentu.
- Michalina Wisłocka (z filmu Sztuka kochania) Scenariusz
Krzysztof Rak; Aktorka Magdalena Boczarska
za fascynujące i bezpruderyjne oddanie w ekranowej wizji
jednej z ikonicznych postaci polskiej edukacji seksualnej. Książki Wisłockiej
mocno się zestarzały, za to jej energia wciąż do nas przemawia.
NAJLEPSZY CZARNY CHARAKTER:
- Antoni (z serialu Ucho prezesa) Scenariusz Robert Górski;
Aktor Wojciech Kalarus
za osiągnięcie rzeczy niewyobrażalnej – przerośnięcie
oryginału. Serialowy Antoni niewątpliwie ociepla wizerunek, bo udowadnia nam,
że mogło być jeszcze gorzej.
- Boruta (z serii filmów Legendy Polskie) Scenariusz: Błażej
Dzikowski; Aktor Tomasz Drabek
za konsekwentny i fascynujący rozwój postaci w kolejnych
utworach. Uosobienie zła.
- komendant Słota (z serialu Belfer) Scenariusz: Jakub
Żulczyk, Monika Powalisz; Aktor Paweł Królikowski
za przypomnienie, że na wielkie zło składa się często
mnóstwo drobnych małych lokalnych s*****syństw. W panteonie prowincjonalnych
czarnych charakterów serialu Belfer postać komendanta Słoty lśni jak bryłka
mrocznego złota.
- Lord Solo (z komiksu Będziesz smażył się w piekle)
Scenariusz Krzysztof „Prosiak” Owedyk
za wielką kreację dwulicowego mistrza szołbiznesu. Nawet
jeśli naprawdę wśród polskich gwiazd nie ma takich lordów, to tak ich właśnie
sobie od lat wyobrażamy.
NAJLEPSZY TWÓRCA:
- Tomasz Bagiński (za Legendy Polskie)
za świetne wyczucie potrzeb młodego polskiego widza i
idealne, konsekwentne ich zaspokojenie. Legendy Polskie to świetna rodzima
marka z wielkim potencjałem rozwoju.
- ekipa, która wskrzesiła pismo Przekrój (wiadomo za co)
Wydawca Tomek Niewiadomski + redakcja
za dokonanie niemożliwego – odtworzenie ducha i charakteru
słynnego pisma, które od lat było już tylko wydmuszką. Kwartalnik też może być
sensownym cyklem wydawniczym.
- Robert Górski (za Ucho prezesa)
za próby (często udane) stworzenia parodii naszego życia
politycznego, która będzie równie śmieszna jak oryginał. To pierwszy w historii
naszego kraju serial internetowy, który pobił swą popularnością i rozpoznawalnością
seriale telewizyjne.
- Janek Koza (za rysunki i komiksy satyryczne)
za umiejętność błyskawicznego obnażenia w kilku kreskach i
komiksowych dymkach absurdów, które nas otaczają. Koza po prostu rysuje jak
jest.
- Wojciech Smarzowski (za Wołyń i Księdza)
za mroczne opowieści o ludzkiej naturze od których nie
sposób się oderwać. Filmy Smarzowskiego to wielki fenomen ostatnich lat, a w
tym sezonie dostaliśmy więcej niż jeden.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz