Krakowski Festiwal Filmowy to nie
tylko prezentacja wybitnych filmów dokumentalnych, animowanych i krótkometrażowych
fabuł z całego świata. To także, a może przede wszystkim pokazy najnowszych i
najważniejszych polskich produkcji. To właśnie na tym festiwalu polscy twórcy
mają szansę na konfrontację swoich dzieł z rodzimą publicznością, a także z
ponad tysiącem gości, przedstawicielami branży filmowej z kraju i zagranicy.
Festiwal odbędzie się w dniach 31 maja – 7 czerwca.
Po raz pierwszy w historii festiwalu pokazy odbędą się nie w kinach
krakowskich, a na seansach internetowych
dostępnych w całej Polsce. Publiczność będzie mogła także wziąć udział w spotkaniach
z twórcami filmów konkursowych oraz w wydarzeniach specjalnych. Do dyspozycji
gości zagranicznych otwarta zostanie wideoteka online, dostępna bez ograniczeń
terytorialnych. Chcemy zapewnić polskim filmom możliwie najszerszą promocję,
jakby na przekór ograniczeniom spowodowanym pandemią – tłumaczy Krzysztof
Gierat, Dyrektor Krakowskiego Festiwalu Filmowego
Polskie filmy w konkursach międzynarodowych
W międzynarodowym konkursie
dokumentalnym zaprezentowane zostaną 3 polskie filmy. Wśród nich niezwykle
intymna próba wniknięcia w zakamarki fascynujących i nieszablonowych umysłów
osób dotkniętych autyzmem autorstwa Piotra Stasika (“Odmienne stany
świadomości”). Zobaczymy też filmową kontemplację trudnej codzienności Półwyspu
Czukockiego ukazanej przez Macieja Cuskego w dokumencie “Wieloryb z Lorino”
oraz wstrząsający, chociaż chwilami groteskowy obraz peerelowskiego życia na
podsłuchu w dokumencie “Zwyczajny kraj” Tomasza Wolskiego. Z polskim udziałem
został także zrealizowany szwedzki film Jerzego Śladkowskiego “Bitter Love” o
bogatym w relacje męsko – damskie rejsie po Wołdze.
Polskich produkcji nie zabraknie
też w międzynarodowym konkursie filmów krótkometrażowych. O nagrodę Złotego i
Srebrne Smoki będą rywalizować krótkometrażowe dokumenty, fabuły i animacje.
Wśród fabuł pojawi się, pełna symboli i znaczeń, surrealistyczna opowieść o szybkim dorastaniu – “Alicja i żabka” w
reżyserii aktorki Olgi Bołądź oraz “Problem” Tomasza Wolskiego, w którym
spokojne popołudnie zostaje zakłócone przez tytułowy problem – nieprzytomnego
człowieka, leżącego na trawie. Po raz pierwszy w historii festiwali jeden
reżyser będzie miał dwa różnogatunkowe filmy w trzech konkursach.
Natomiast polskie animacje
reprezentować będzie Tomek Ducki z najnowszą produkcją “Plantarium” o
uprawiającym tajemniczy ogród mężczyźnie, który pewnego dnia znajduje w
doniczce małego chłopca oraz Marcin Wojciechowski z filmem “backstage_episodes”
eksplorującym stany psychiki jednostki i nawiązującym do postaci Iana Curtisa.
W konkursie zobaczymy też dwa
polskie krótkometrażowe dokumenty. “Dad You’ve Never Had” Dominiki Łapki oraz
“Uścisków twoich mi potrzeba” (reż. Andrej Kuciła). Pierwszy z nich opowiada o
skomplikowanej relacji dorosłej córki z ojcem i niełatwej konfrontacji, do
której między nimi dochodzi po latach. W drugim poznajemy 92-letnią Walentynę,
która u kresu życia wertuje stare zeszyty córki. Wraz z nią wyruszamy w podróż
przez nieznany świat człowieka, o którym „wszyscy zapomnieli”.
Konkurs polski jubileuszowego 60. Krakowskiego Festiwalu Filmowego
Od kilku lat Festiwal otwiera
jeden z konkursowych polskich filmów dokumentalnych. Tegoroczny, 60. Krakowski
Festiwal Filmowy otworzy 31 maja film “Pollywood” Pawła Ferdka, który udał się
za ocean śladem polskich założycieli Hollywood, by spełnić swój własny American
Dream.
Polskie dokumenty konkursowe to
fascynujące podróże w czasie i przestrzeni, ale także filmy, które
przedstawiają ciemne strony współczesnej polskiej rzeczywistości. Opowiadają o
ludziach ścigających swe marzenia i o ludziach w poszukiwaniu duchowości. Są tu
heroiczne zmagania z cierpieniem i budowanie codziennych relacji. I żadnych
tabu: autyzm, menopauza, działalność ONR… – podsumowuje Anita Piotrowska,
kuratorka sekcji dokumentalnych Krakowskiego Festiwalu Filmowego.
Tegoroczne fabuły mogą zasiać w
widzach ziarno niepokoju, a może „tylko” zrymują się z tymi uczuciami, które
dziś nam towarzyszą?” – zastanawia się Dagmara Romanowska, krytyczka filmowa i
selekcjonerka Krakowskiego Festiwalu Filmowego. – “Poszukiwania twórców różnią
się zarówno pod względem tematyki, jak i formy. Olga Bołądź, która debiutuje
jako reżyserka, w swoim filmie „Alicja i żabka” drażni nasze zmysły kolorami i
piosenkami, a zarazem porusza jeden z najbardziej kontrowersyjnych tematów
ostatnich lat – aborcji. Tomasz Wolski w zrealizowanym w jednym ujęciu
„Problemie” bada granice naszej empatii poprzez obserwację pewnych policyjnych
i medycznych procedur.
W drżenie wprowadza nas „Uległość”
Michała Ciechomskiego, ekologiczna dystopia o końcu świata, ale i nadziei.
Przez ekran przewijają się też problematyka gwałtu, samotności, wyobcowania,
pojawiają się uchodźcy i zbłąkane dusze, bohaterowie marginalizowani przez
społeczeństwo bądź zamknięci w koszmarze własnych trudnych decyzji i lęków.
Wachlarz tematyczny jest więc spory, ale i pod względem formalnym nie można
narzekać na brak intrygujących poszukiwań i eksperymentów. Myślę, że będzie to
ciekawa podróż dla widzów i każdy znajdzie tu film, który go w szczególny,
indywidualny sposób dotknie. – dodaje Dagmara Romanowska.
W tym roku w konkursie polskich
filmów animowanych większość to debiuty. Filmy ze szkoły filmowej z Łodzi, ASP
w Krakowie oraz Studio Munka świadczą o tym, że nowa fala w polskiej animacji
trwa. – mówi Robert Sowa, selekcjoner Krakowskiego Festiwalu Filmowego. W
animacji wyrazisty jest głos kobiet. Filmy takie jak “Ciałość” Weroniki Szymy i
”Portret kobiecy” Natalii Durszewicz poruszają tematy cielesności i
samoakceptacji. W “Jestem tutaj” Julii Orlik, “Papierowym domu” Martyny Hołdy
czy “Własnych śmieciach” Darii Kopiec uwaga skupia się na dramatach rodzinnych
i samotności w czterech ścianach.
Panorama polskiego dokumentu
W Panoramie zajrzymy między
innymi do słynnego domu literatów na ulicy Krupniczej w Krakowie “Dom
literatów, czyli kartoteka zebrana” Marka Gajczaka, poznamy niezwykłą bohaterkę
z Auschwitz, jaką była Stanisława Leszczyńska “Położna”, reż. Maria Stachurska,
czy obejrzymy świat oczami wybitnego operatora filmowego Ryszarda Lenczewskiego
“Moja bezsenna noc”. W filmie “Na Górze Tyrryry” Renaty Kijowskiej przyjrzymy
się energetycznemu rockowemu zespołowi, tworzonemu przez mieszkańców Domu
Pomocy Społecznej w Rzadkowie.
Filmy polskie w pozakonkursowych sekcjach festiwalu i pokazach
specjalnych
KONKURSY MIĘDZYNARODOWE
Międzynarodowy konkurs dokumentalny
“Odmienne stany świadomości”/
“Altered States of Consciousness”, reż. Piotr Stasik, 55’, 2020
“Wieloryb z Lorino” / The Whale
From Lorino, reż. Maciej Cuske, 59’, 2019
“Zwyczajny kraj” / “An Ordinary
Country”, reż. Tomasz Wolski, 53’, 2020
Międzynarodowy konkurs filmów
krótkometrażowych
“Alicja i żabka” / “Alice and the
Frog”, reż. Olga Bołądź, 27’, 2020
“backstage_episodes”, reż. Marcin
Wojciechowski, 11’, 2020
“Dad You’ve Never Had”, reż.
Dominika Łapka, 29’, 2020
“Plantarium”, reż. Tomek Ducki,
7’, 2020
“Problem”, reż. Tomasz Wolski,
15’, 2020
“Uścisków twoich mi potrzeba” /
“I Need the Handshakes”, reż. Andrej Kuciła, 19’, 2020
KONKURS POLSKI:
Filmy dokumentalne:
“Dad You’ve Never Had”, reż.
Dominika Łapka, 29’, 2020
“Efekt motylka” / “The
Butterfly’s Dream”, reż. Jarosław Szmidt’ 91, 2020
“Fortunata”, reż. Paweł Banasiak,
80’, 2020
“Guczo. Notatki z życia” /
“Guczo. Notes of Life”, reż. Maria Zmarz-Koczanowicz, 76’, 2020
“In Case of An Emergency”, reż.
Jakub A. Kozieł, 26’, 2019“Latawce” / “Kites”, reż. Franciszek Dźwierżyński,
Łukasz Stryjewski, 5’, 2020
“Między nami” / “Between Us”,
reż. Dorota Proba, 53’, 2020
“Odmienne stany świadomości”/
“Altered States of Consciousness”, reż. Piotr Stasik, 55’, 2020
“Ostatni rycerze prawej strony” /
“Last Knights of The Right Sight”, reż. Michał Edelman, 67’, 2020
“Papa”, reż. Maryia Yakimovich,
29’, 2020
“Pielgrzymi Bożego Miłosierdzia”
/ “Pilgrims of Divine Mercy”, reż. Przemysław Jan Chrobak, 83’, 2020
“Pollywood”, reż. Paweł Ferdek,
85’, 2020
“Powiedz mi coś jeszcze” / “Tell
Me More”, reż. Martyna Peszko, 29’, 2020
“Synek” / “Sonny”, reż. Paweł
Chorzępa, 40’, 2019
“Szklane negatywy” / “Glass
Negatives”, reż. Jan Borowiec, 39’, Polska, 2019
“Tygrysice menopauzy” / “Tigress
of Menopause”, reż. Henryk Dederko, 50’, 2020
“Uścisków twoich mi potrzeba” /
“I Need the Handshakes”, reż. Andrej Kuciła, 19’, 2020
“We Have One Heart”, reż.
Katarzyna Warzecha, 11’, 2020
“Wielki strach” / “The Great
Fear”, reż. Pawlina Carlucci Sforza, 28’, 2020
“Wieloryb z Lorino” / The Whale
From Lorino, reż. Maciej Cuske, 59’, 2019
“xABo. Ksiądz Boniecki” / “xABo.
Father Boniecki”, reż. Aleksandra Potoczek, 73’, 2020
“Zwyczajny kraj” / “An Ordinary
Country”, reż. Tomasz Wolski, 53’, 2020
Filmy animowane:
“backstage_episodes”, reż. Marcin
Wojciechowski, 11’, 2020
“Ciałość” / “Lushfulness”, reż.
Weronika Szyma, 6’, 2020
“Jestem tutaj” / “I’m Here”, reż.
Julia Orlik, 15’, 2020
“Millenium” reż. Daria Godyń, 8’,
2020
“Papierowy dom” / “Paper House”,
reż. Martyna Hołda, 6’, 2020
“Plantarium”, reż. Tomek Ducki,
7’, 2020
“Portret kobiecy” / “Portrait of
a Woman”, reż. Natalia Durszewicz, 5’, 2020
“Roz-poznanie” / “Co-ognition”,
reż. Przemysław Świda, 6’, 2020
“Rozwiązanie” / “Reason”, reż.
Szymon Ruczyński, 8’, 2020
“Słuchaj” / “Now Listen”, reż.
Kasia Kijek, Przemek Adamski, 4, 2020
“Własne śmieci” / “Your Own
Bullshit”, reż. Daria Kopiec, 6’, 2020
Filmy krótkometrażowe fabularne:
“Alicja i żabka” / “Alice and the
Frog”, reż. Olga Bołądź, 28’, 2020
“Czuły Film” / “Go and Tell Her”,
reż. Aleksandra Maciejczyk, 18’, 2019
“Dalej jest dzień” / “Beyond Is
the Day”, reż. Damian Kocur, 26’, 2020
“Kamień” / “The Stone”, reż.
Bartosz Kozera, 25’, 2020
“Maria nie żyje” / “Maria Is Not
Alive”, reż. Martyna Majewska, 29’, 2020
“Noamia”, reż. Antonio Galdamez,
29’, 2020
“Ostatnie dni lata” / “Last Days
of Summer”, reż. Klaudia Kęska, 26’, 2020
“Problem”, reż. Tomasz Wolski,
15’, 2020
“Sukienka” / “The Dress”, reż.
Tadeusz Łysiak, 30’ 2020
“Uległość” / “Submission”, reż.
Michał Ciechomski, 30’, 2020
PANORAMA POLSKIEGO DOKUMENTU:
“Dom literatów, czyli kartoteka
zebrana” / ”House of Writers”, reż. Marek Gajczak, 61’, 2019
“Jak pływać, żeby nie utonąć” /
“How to swim and not to drown”, reż. Anna Pawluczuk, 22’, 2019
“Moja bezsenna noc” / “My
sleepless night”, reż. Ryszard Lenczewski, 8’, 2019
“Na Górze Tyrryry” / “On the Top
Tyrryry”, reż. Renata Kijowska, 60’, 2019
“Położna” / “The Midwife”, reż.
Maria Stachurska, 54’, 2019
“Wystarczy nie śpiewać” / “Just
don’t sing“, reż. Jędrzej Michalak, 25’ ,2019
“W zgodzie” / “In harmony”, reż.
Dorota Bator, 14’, 2019
“Zepsuta głowa” / “Broken head”,
reż Maciej Jankowski, 42’, 2019
Program jubileuszowego 60.
Krakowskiego Festiwalu Filmowego zostanie w całości przeniesiony do sieci!
Najnowsze filmy dokumentalne, animowane i krótkie fabuły ze świata, oczekiwane
polskie premiery, a także spotkania z twórcami będą dostępne online, bez
wychodzenia z domu. Szczegółowy program będzie opublikowany w połowie maja. [informacja prasowa]
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz