Polski Instytut Sztuki Filmowej
ogłosił wyniki Programów Operacyjnych w dziedzinach dotyczących Edukacji
filmowej, Upowszechniania kultury filmowej i Rozwoju kin. To w sumie jedenaście
podsekcji/priorytetów. Kto otrzymał wsparcie, a kto został pominięty?
PO Edukacja filmowa / Priorytet
I: Szkoły wyższe i podyplomowe
Wśród dofinansowanych
artystycznych szkół wyższych, największe wsparcie otrzymała Szkoła Filmowa z
Łodzi, na potrzeby której przekazanych zostanie 1,2 mln złotych. Żadna inna
szkoła/uczelnia nie zbliżyła się do takiej kwoty. Po 300 tysięcy otrzymały
Uniwersytet Śląski i Warszawska Szkoła Filmowa. Szkoła z Katowic na realizację
filmów i etiud potrzebowała 1,2 mln złotych, więc otrzymała ułamek wnioskowanej
kwoty. Szkoła Ślesickiego i Lindy zabiegała o 550 tysięcy na realizację filmów
i większość tej kwoty otrzymała. W sumie w priorytecie tym o dofinansowanie
zabiegało dziewięciu wnioskodawców i wszyscy otrzymali wsparcie. W większości
kwoty wyniosły od 10 tysięcy do 30 tysięcy.
PO Edukacja filmowa / Priorytet
II: Szkoły średnie i szkoły zawodowe
Z sześciu wnioskodawców, pięciu
otrzymało wsparcie, w tym dwukrotnie Warszawska Szkoła Filmowa, przede
wszystkim na edukację praktyczną młodzieży i w studium policealnym. Dofinansowano
też Pomorską Fundację Filmową na realizację edukacji filmowej w Gdyńskiej
Szkole Filmowej. Jedyną instytucją, która została pominięta jest Centrum
Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy, które zabiegało o sfinansowanie
przedsięwzięcia Warsaw Film Nest 2020/2021.
PO Edukacja filmowa / Priorytet
III: Edukacja i kształcenie
profesjonalne
W tym priorytecie o
dofinansowanie zabiegało ponad 50 przedsięwzięć, ale wsparcie otrzymało jedynie
17 z nich. Najwyższą kwotą 400 tysięcy złotych wsparto Program Edukacji
Filmowej 2020/2021 w Szkole Wajdy. Drugą co do wielkości kwotę 150 tysięcy
złotych otrzymał Pitching Forum na Festiwalu Filmowym Niepokorni Niezłomni Wyklęci.
Inne mocno wsparte przedsięwzięcia, to m.in. XV ScreapTeast (100 tysięcy
złotych), filmopedia.org – edycja 2020 (100 tysięcy złotych), Doc Lab Poland
2020 (100 tysięcy złotych), IV Atelier Scenariuszowe (75 tysięcy złotych). W
późniejszym terminie podjęta zostanie decyzja o ewentualnym wsparciu programów „30
minut”, „Pierwszy dokument”, „Młoda Animacja”, „60 Minut”, Prace literackie,
które są realizowane w Studiu Munka (wnioskowana kwota to 2 miliony złotych).
Wiele przedsięwzięć nie otrzymało
wsparcia w tym rozdaniu, a są to m.in.: Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej, XXX
Ogólnopolska Konferencja Filmoznawcza w Radziejowicach, Ogólnopolski Program
Edukacji Filmowej przy FINA (organizatorzy zabiegali o 1,2 mln złotych) i wiele
cennych, ale mniejszych przedsięwzięć.
PO Edukacja filmowa / Priorytet
IV: Edukacja w kinach studyjnych
W tym priorytecie wnioskodawców
było dwudziestu, a wsparcie uzyskało jedynie trzech. W gronie tym znaleźli się:
Akademia Filmowa Kino z Klasą organizowana przez Fundację Cyrk Edison, Przedszkolna
Akademia Filmowa w Teatrze Miejskim w Gliwicach oraz Młodzieżowa Akademia
Filmowa przy MCK w Nowym Sączu. Kwoty wsparcia od 10 do 20 tysięcy złotych.
Wsparcia tutaj nie otrzymały m.in.
Akademia Kina Światowego w Kinie Nowe Horyzonty, Interdyscyplinarny Program
Edukacji Filmowej „KinoSzkoła” w Kinach Studyjnych i Lokalnych 2020.
PO Upowszechnianie kultury
filmowej / Priorytet I: Festiwale
filmowe
Jeden z najważniejszych programów operacyjnych w Polskim Instytucie Sztuki
Filmowej, do którego corocznie aplikuje kilkadziesiąt przedsięwzięć. Corocznie
PISF odrzuca wiele wniosków i podobnie było w tym roku. W tym roku o
dofinansowanie zabiegało około sto przedsięwzięć, a wsparcie otrzymała mniej
więcej połowa z nich. Największe kwoty
przekazano na organizację 45. FPFF w Gdyni (1,3 mln złotych), 36 Warszawski
Międzynarodowy Festiwal Filmowy (600 tysięcy złotych), 20. Międzynarodowy
Festiwal Filmowy Nowe Horyzonty (500 tysięcy złotych), 60. Krakowski Festiwal
Filmowy (600 tysięcy złotych), Off Camera (250 tysięcy złotych), Transatlantyk
2020 (300 tysięcy złotych), Dwa Brzegi (100 tysięcy złotych), Niepokorni
Niezłomni Wyklęci (100 tysięcy złotych), Docs Against Gravity (100 tysięcy
złotych), „Sputnik nad Polską” (250 tysięcy złotych), „Młodzi i Film” (120
tysięcy złotych), Kino Dzieci (100 tysięcy złotych), Orły 2020 (160 tysięcy
złotych).
Wsparcie, ale w mniejszym wymiarze finansowym otrzymały też m.in.:
Festiwal „KSF Niepokalana 2020”, 25. Forum Kina Europejskiego Cinergia, „Kino w
Trampkach”, 26. Festiwal Wiosna Filmów w Warszawie, 66. OKFA, 11. American Film
Festival, 22. Kino na Granicy, Etiuda & Anima, Żubroffka, Watch Docs,
Żydowskie Motywy, Międzynarodowy Festiwal Filmów „Niepokalanów” we Wrocławiu,
Animator, Kamera Akcja, 47. Ińskie Lato Filmowe, 49. Lubuskie Lato Filmowe, 34.
Tarnowska Nagroda Filmowa, 21. Letnia Akademia Filmowa w Zwierzyńcu, WAMA Film
Festival, 38. Międzynarodowy Festiwal Filmów Młodego Widza Ale Kino!, Cinemaforum.
Zapewne większe emocje wzbudzi
lista projektów, które nie zyskały
przychylności PISF. Od lat w tym gronie jest Festiwal Pięć Smaków,
najważniejsze wydarzenie prezentujące dokonania kina azjatyckiego w Polsce. Bez
wsparcia są też m.in.: Script Fiesta, 12. Solanin Film Festiwal, 18.
Międzynarodowy Festiwal Filmowy Tofifest, 20 Tydzień Kina Hiszpańskiego, Grand
Prix Komeda. Festiwal Filmowy im. Krzysztofa Komedy, Międzynarodowy Festiwal
Filmowy Hommage a Kieślowski, Octopus Film Festival 2020, 20. MFF Sopot Film
Festival, 6. Splat!FilmFest – International Fantastic Film Festival, 17.
Festiwal Filmów-Spotkań NieZwykłych, Dąbskie Wieczory Filmowe, AfryKamera 2020, 30. Festiwal Mediów
Człowiek w Zagrożeniu.
PO Upowszechnianie kultury
filmowej / Priorytet II: Inicjatywy
filmowe
Największe wsparcie w tym
priorytecie otrzymało Stowarzyszenie Kin Studyjnych na Działalność Kin
Studyjnych i Lokalnych (750 tysięcy złotych). Dofinansowano także wręczenie
Nagród SFP (170 tysięcy złotych), Polskę Światłoczułą (75 tysięcy złotych) oraz
wszystkie aplikujące Dyskusyjne Kluby Filmowe (kwoty nie przekroczyły 5 tysięcy
złotych na projekt).
PO Upowszechnianie kultury
filmowej / Priorytet III: Literatura i
czasopisma o filmie
Zgodnie z tytułem priorytetu
dofinansowano tutaj m.in.: „Kino”, „Ekrany”, „Magazyn Filmowy SFP”, „Kwartalnik
Filmowy”, ale też bazę filmpolski.pl i kilka wydawnictw książkowych.
PO Upowszechnianie kultury
filmowej / Priorytet IV: Rekonstrukcja
cyfrowa
Ocenie podlegał tylko jeden
wniosek. Złożona przez Szkołę Filmową „Digitalizacja szkolnych filmów dokumentalnych
– III etap realizacji zadania”. Przekazane wsparcie wynosi 75 tysięcy złotych.
PO Upowszechnianie kultury
filmowej / Priorytet V: Badania rynku
audiowizualnego
Ciekawie zapowiadające się
badanie Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy o deficytowych zawodach
filmowych nie otrzymało wsparcia. Taki otrzymały przedsięwzięcia o nazwach: Diagnoza
stanu i potencjału wzrostowego polskiego sektora animacji, Rynek koreański –
analiza mechanizmów sukcesu koreańskiego przemysłu audiowizualnego i Farma
Produkcyjna V – 2020 – Recoupment.
PO Rozwój kin / Priorytet I: Modernizacja kin
To kolejny znaczący i bardzo
oblegany przez wnioskodawców priorytet. PISF wsparł tutaj bardzo wiele
przedsięwzięć, zabiegających o poprawę jakości kin i seansów filmowych.
PO Rozwój kin / Priorytet II: Cyfryzacja kin
I ostatni z priorytetów. Wszyscy
wnioskodawcy otrzymają tutaj wsparcie na swoje przedsięwzięcia i w
przeciwieństwie do poprzednich priorytetów, wszyscy otrzymają dokładnie takie
wsparcie, o jakie zabiegali.
Pełny zapis wyników znajduje się TUTAJ
***
***
W przypadku, gdy wniosek otrzymał
negatywną decyzję Dyrektora PISF, wnioskodawca może złożyć odwołanie w terminie
30 dni od daty opublikowania decyzji na stronie Instytutu www.pisf.pl (publikacja miała miejsce 29 kwietnia). Odwołania składane po terminie nie
będą rozpatrywane. Dyrektor PISF rozpatrzy odwołanie w terminie 30 dni.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz