czwartek, 30 kwietnia 2020

PISF: Festiwale, edukacja, rozwój kin (nie)wsparte


Polski Instytut Sztuki Filmowej ogłosił wyniki Programów Operacyjnych w dziedzinach dotyczących Edukacji filmowej, Upowszechniania kultury filmowej i Rozwoju kin. To w sumie jedenaście podsekcji/priorytetów. Kto otrzymał wsparcie, a kto został pominięty?

PO Edukacja filmowa / Priorytet I: Szkoły wyższe i podyplomowe

Wśród dofinansowanych artystycznych szkół wyższych, największe wsparcie otrzymała Szkoła Filmowa z Łodzi, na potrzeby której przekazanych zostanie 1,2 mln złotych. Żadna inna szkoła/uczelnia nie zbliżyła się do takiej kwoty. Po 300 tysięcy otrzymały Uniwersytet Śląski i Warszawska Szkoła Filmowa. Szkoła z Katowic na realizację filmów i etiud potrzebowała 1,2 mln złotych, więc otrzymała ułamek wnioskowanej kwoty. Szkoła Ślesickiego i Lindy zabiegała o 550 tysięcy na realizację filmów i większość tej kwoty otrzymała. W sumie w priorytecie tym o dofinansowanie zabiegało dziewięciu wnioskodawców i wszyscy otrzymali wsparcie. W większości kwoty wyniosły od 10 tysięcy do 30 tysięcy.


PO Edukacja filmowa / Priorytet II: Szkoły średnie i szkoły zawodowe

Z sześciu wnioskodawców, pięciu otrzymało wsparcie, w tym dwukrotnie Warszawska Szkoła Filmowa, przede wszystkim na edukację praktyczną młodzieży i w studium policealnym. Dofinansowano też Pomorską Fundację Filmową na realizację edukacji filmowej w Gdyńskiej Szkole Filmowej. Jedyną instytucją, która została pominięta jest Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy, które zabiegało o sfinansowanie przedsięwzięcia Warsaw Film Nest 2020/2021.


PO Edukacja filmowa / Priorytet III: Edukacja i kształcenie profesjonalne

W tym priorytecie o dofinansowanie zabiegało ponad 50 przedsięwzięć, ale wsparcie otrzymało jedynie 17 z nich. Najwyższą kwotą 400 tysięcy złotych wsparto Program Edukacji Filmowej 2020/2021 w Szkole Wajdy. Drugą co do wielkości kwotę 150 tysięcy złotych otrzymał Pitching Forum na Festiwalu Filmowym Niepokorni Niezłomni Wyklęci. Inne mocno wsparte przedsięwzięcia, to m.in. XV ScreapTeast (100 tysięcy złotych), filmopedia.org – edycja 2020 (100 tysięcy złotych), Doc Lab Poland 2020 (100 tysięcy złotych), IV Atelier Scenariuszowe (75 tysięcy złotych). W późniejszym terminie podjęta zostanie decyzja o ewentualnym wsparciu programów „30 minut”, „Pierwszy dokument”, „Młoda Animacja”, „60 Minut”, Prace literackie, które są realizowane w Studiu Munka (wnioskowana kwota to 2 miliony złotych).

Wiele przedsięwzięć nie otrzymało wsparcia w tym rozdaniu, a są to m.in.: Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej, XXX Ogólnopolska Konferencja Filmoznawcza w Radziejowicach, Ogólnopolski Program Edukacji Filmowej przy FINA (organizatorzy zabiegali o 1,2 mln złotych) i wiele cennych, ale mniejszych przedsięwzięć.


PO Edukacja filmowa / Priorytet IV: Edukacja w kinach studyjnych

W tym priorytecie wnioskodawców było dwudziestu, a wsparcie uzyskało jedynie trzech. W gronie tym znaleźli się: Akademia Filmowa Kino z Klasą organizowana przez Fundację Cyrk Edison, Przedszkolna Akademia Filmowa w Teatrze Miejskim w Gliwicach oraz Młodzieżowa Akademia Filmowa przy MCK w Nowym Sączu. Kwoty wsparcia od 10 do 20 tysięcy złotych.

Wsparcia tutaj nie otrzymały m.in. Akademia Kina Światowego w Kinie Nowe Horyzonty, Interdyscyplinarny Program Edukacji Filmowej „KinoSzkoła” w Kinach Studyjnych i Lokalnych 2020.


PO Upowszechnianie kultury filmowej / Priorytet I: Festiwale filmowe

Jeden z najważniejszych programów operacyjnych w Polskim Instytucie Sztuki Filmowej, do którego corocznie aplikuje kilkadziesiąt przedsięwzięć. Corocznie PISF odrzuca wiele wniosków i podobnie było w tym roku. W tym roku o dofinansowanie zabiegało około sto przedsięwzięć, a wsparcie otrzymała mniej więcej połowa z nich. Największe kwoty przekazano na organizację 45. FPFF w Gdyni (1,3 mln złotych), 36 Warszawski Międzynarodowy Festiwal Filmowy (600 tysięcy złotych), 20. Międzynarodowy Festiwal Filmowy Nowe Horyzonty (500 tysięcy złotych), 60. Krakowski Festiwal Filmowy (600 tysięcy złotych), Off Camera (250 tysięcy złotych), Transatlantyk 2020 (300 tysięcy złotych), Dwa Brzegi (100 tysięcy złotych), Niepokorni Niezłomni Wyklęci (100 tysięcy złotych), Docs Against Gravity (100 tysięcy złotych), „Sputnik nad Polską” (250 tysięcy złotych), „Młodzi i Film” (120 tysięcy złotych), Kino Dzieci (100 tysięcy złotych), Orły 2020 (160 tysięcy złotych).

Wsparcie, ale w mniejszym wymiarze finansowym otrzymały też m.in.: Festiwal „KSF Niepokalana 2020”, 25. Forum Kina Europejskiego Cinergia, „Kino w Trampkach”, 26. Festiwal Wiosna Filmów w Warszawie, 66. OKFA, 11. American Film Festival, 22. Kino na Granicy, Etiuda & Anima, Żubroffka, Watch Docs, Żydowskie Motywy, Międzynarodowy Festiwal Filmów „Niepokalanów” we Wrocławiu, Animator, Kamera Akcja, 47. Ińskie Lato Filmowe, 49. Lubuskie Lato Filmowe, 34. Tarnowska Nagroda Filmowa, 21. Letnia Akademia Filmowa w Zwierzyńcu, WAMA Film Festival, 38. Międzynarodowy Festiwal Filmów Młodego Widza Ale Kino!,  Cinemaforum.

Zapewne większe emocje wzbudzi lista projektów, które nie zyskały przychylności PISF. Od lat w tym gronie jest Festiwal Pięć Smaków, najważniejsze wydarzenie prezentujące dokonania kina azjatyckiego w Polsce. Bez wsparcia są też m.in.: Script Fiesta, 12. Solanin Film Festiwal, 18. Międzynarodowy Festiwal Filmowy Tofifest, 20 Tydzień Kina Hiszpańskiego, Grand Prix Komeda. Festiwal Filmowy im. Krzysztofa Komedy, Międzynarodowy Festiwal Filmowy Hommage a Kieślowski, Octopus Film Festival 2020, 20. MFF Sopot Film Festival, 6. Splat!FilmFest – International Fantastic Film Festival, 17. Festiwal Filmów-Spotkań NieZwykłych, Dąbskie Wieczory Filmowe, AfryKamera 2020, 30. Festiwal Mediów Człowiek w Zagrożeniu.


PO Upowszechnianie kultury filmowej / Priorytet II: Inicjatywy filmowe

Największe wsparcie w tym priorytecie otrzymało Stowarzyszenie Kin Studyjnych na Działalność Kin Studyjnych i Lokalnych (750 tysięcy złotych). Dofinansowano także wręczenie Nagród SFP (170 tysięcy złotych), Polskę Światłoczułą (75 tysięcy złotych) oraz wszystkie aplikujące Dyskusyjne Kluby Filmowe (kwoty nie przekroczyły 5 tysięcy złotych na projekt).


PO Upowszechnianie kultury filmowej / Priorytet III: Literatura i czasopisma o filmie

Zgodnie z tytułem priorytetu dofinansowano tutaj m.in.: „Kino”, „Ekrany”, „Magazyn Filmowy SFP”, „Kwartalnik Filmowy”, ale też bazę filmpolski.pl i kilka wydawnictw książkowych.


PO Upowszechnianie kultury filmowej / Priorytet IV: Rekonstrukcja cyfrowa

Ocenie podlegał tylko jeden wniosek. Złożona przez Szkołę Filmową „Digitalizacja szkolnych filmów dokumentalnych – III etap realizacji zadania”. Przekazane wsparcie wynosi 75 tysięcy złotych.


PO Upowszechnianie kultury filmowej / Priorytet V: Badania rynku audiowizualnego

Ciekawie zapowiadające się badanie Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy o deficytowych zawodach filmowych nie otrzymało wsparcia. Taki otrzymały przedsięwzięcia o nazwach: Diagnoza stanu i potencjału wzrostowego polskiego sektora animacji, Rynek koreański – analiza mechanizmów sukcesu koreańskiego przemysłu audiowizualnego i Farma Produkcyjna V – 2020 – Recoupment.


PO Rozwój kin / Priorytet I: Modernizacja kin

To kolejny znaczący i bardzo oblegany przez wnioskodawców priorytet. PISF wsparł tutaj bardzo wiele przedsięwzięć, zabiegających o poprawę jakości kin i seansów filmowych.


PO Rozwój kin / Priorytet II: Cyfryzacja kin

I ostatni z priorytetów. Wszyscy wnioskodawcy otrzymają tutaj wsparcie na swoje przedsięwzięcia i w przeciwieństwie do poprzednich priorytetów, wszyscy otrzymają dokładnie takie wsparcie, o jakie zabiegali.

Pełny zapis wyników znajduje się TUTAJ

***

W przypadku, gdy wniosek otrzymał negatywną decyzję Dyrektora PISF, wnioskodawca może złożyć odwołanie w terminie 30 dni od daty opublikowania decyzji na stronie Instytutu www.pisf.pl (publikacja miała miejsce 29 kwietnia). Odwołania składane po terminie nie będą rozpatrywane. Dyrektor PISF rozpatrzy odwołanie w terminie 30 dni.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz