Do 16 kwietnia trwało
przyjmowanie zgłoszeń w konkursie na Dyrektora Artystycznego Festiwalu Polskich
Filmów Fabularnych w Gdyni. Kto zabiega o to zaszczytne, ale bardzo trudne, stanowisko?
Zmiany są niezbędne
Zeszłoroczna seria skandali i zamieszanie
związane z festiwalem w Gdyni, wywołało ogromne poruszenie w polskim środowisku
filmowym oraz wśród sympatyków polskiego kina. W wielkim skrócie. Komitet
Organizacyjny nie zakwalifikował do Konkursu Głównego czterech znaczących filmów,
wcześniej rekomendowane przez Komitet Selekcyjny. W sprawie tej interweniowało
środowisko, dziennikarze i opinia publiczna, przywrócono więc rzeczone filmy do
Konkursu Głównego. W trakcie samego wydarzenia sytuacja się zaogniła. Na oczach
wszystkich rozgorzał spór pomiędzy producentami filmu „Solid Gold”, którzy
najpierw film wycofali z konkursu, a potem go przywrócili… Do końca nie było
pewne, czy w konkursie pozostanie „Pan T.”. Jeszcze w trakcie festiwalu odbyło
się kilka otwartych i zapewne wiele zamkniętych spotkań dotyczących kształtu i przyszłości
tego wydarzenia. Wraz z końcem 44.
Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych nie było wątpliwości, że jest źle i
wydarzenie tej rangi potrzebuje głębokiej reformy.
Organizatorzy zapowiedzieli więc zorganizowanie
spotkań środowiskowych mających na celu odbudowanie zaufania do najważniejszego
festiwalu prezentującego rodzime osiągnięcia filmowe. Tak się też stało. „W wyniku szerokich konsultacji ze
środowiskiem polskich filmowców i w odpowiedzi na ich postulaty przywrócono
stanowisko Dyrektora Artystycznego festiwalu”. 24 marca 2020 roku ogłoszono
konkurs na stanowisko Dyrektora Artystycznego Festiwalu Polskich Filmów
Fabularnych.
Nadchodzi nowy Dyrektor Artystyczny… lub Dyrektorka
Zgodnie z nowym Regulaminem FPFF
jednym z najważniejszych zadań Dyrektora Artystycznego jest selekcja filmów do
Konkursu Głównego i Konkursu Filmów Krótkometrażowych. Osoba pełniąca tę
funkcję w obu przypadkach będzie mogła wesprzeć się rekomendacją powołanych
przez siebie zespołów selekcyjnych. Do Konkursu Głównego może się
zakwalifikować maksymalnie szesnaście filmów. Dyrektor Artystyczny wskaże dwanaście z nich, a jego decyzja będzie
ostateczna. Komitet Organizacyjny może dołączyć do puli konkursowej do
czterech filmów.
Zgodnie z zapisem w regulaminie
konkursu, kandydaci na Dyrektora Artystycznego powinni gwarantować profesjonalizm i obiektywność wyboru filmów
konkursowych i zobowiązać się do działania dla dobra Festiwalu oraz mieć
minimum pięcioletnie udokumentowane doświadczenie
w pracy lub współpracy z szeroko rozumianą branżą filmową (niekaralność i
wyższe wykształcenie to oczywistości). Zgodnie z regulaminem muszą też mieć: doświadczenie w organizacji projektów i
festiwali kulturalnych oraz umiejętności i znajomość zagadnień programowania
festiwali filmowych; doświadczenie w kontaktach
z mediami, prowadzeniu oraz udziale w konferencjach prasowych; znajomość kinematografii ze szczególnym
uwzględnieniem polskiej kinematografii fabularnej; wiedzę na temat aktualnej produkcji filmowej; znaczny dorobek zawodowy i osiągnięcia w branży filmowej; renomę w środowisku filmowym; znajomość
podstawowych przepisów prawa
dotyczących funkcjonowania sfery kultury.
Kandydaci 2020
Jak wielu jest takich
specjalistów i kto zgłosił swoją osobę do konkursu na Dyrektora Artystycznego
festiwalu? Oficjalnie tego nie wiadomo, ale nie są to też przesadnie tajne informacje.
Środowisko filmowe w naszym kraju jest bardzo zainteresowane tym konkursem i
stąd nazwiska kandydatów pojawiały się od kilku dni w rozmowach kuluarowych. Wszystko
wskazuje na to, że wśród osób startujących na Dyrektora Artystycznego znaleźli
się (kolejność alfabetyczna):
Tomasz Kolankiewicz
Filmoznawca i kurator filmowy.
Współpracował z Nowym Teatrem,
Filmoteką Narodową - Instytutem Audiowizualnym, Kinem Iluzjon, Docs Against
Gravity Festival, Solidarity of Arts, Festiwalem Filmowym w Gdyni i wieloma
innymi wydarzeniami. W swojej pracy stara się prezentować szerokie spektrum
kina: od klasycznego uznanego kina artystycznego po filmy gatunkowe i produkcje
klasy B. Współpracował z TVP Kultura - pierwszym polskim kanałem tematycznym
dotyczącym kultury.
Łukasz Maciejewski
Filmoznawca, krytyk filmowy i
teatralny.
Członek Europejskiej Akademii
Filmowej, Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Teatralnych
("AICT") oraz Federacji Krytyków Filmowych ("Fipresci"). Dyrektor
programowy festiwalu "Kino na Granicy" w Cieszynie oraz festiwalu
Grand Prix Komeda w Ostrowie Wielkopolskim. Wykładowca na Wydziale Aktorskim w
Szkole Filmowej w Łodzi oraz na Wydziale Dziennikarskim Uniwersytetu SWPS w
Warszawie. Juror, moderator i organizator kilkuset festiwali filmowych. W
Centrum Sztuki Mościce w Tarnowie prowadzi kino "Millennium". Autor
wielu książek, stały współpracownik kilkunastu czasopism, recenzent i
felietonista Onetu. Laureat wielu nagród i wyróżnień dziennikarskich. Podczas
ostatnich edycji festiwalu w Gdyni prowadził konferencje prasowe filmów
konkursowych. [źródło: akademiapolskiegofilmu.pl]
Marzena Moskal
Organizator, programer i
kierownik projektów filmowych.
Odpowiedzialna za sprawy związane
z kinematografią w Instytucie Polskim w Paryżu, w którym pracuje od 2012 roku.
Organizowała tam m.in. festiwal filmowy pod nazwą „KinoPolska”. W Instytucie
zarządza projektami kulturalnymi, opracowuje i monitoruje ich budżety, zajmuje
się promocją polskich filmów dystrybuowanych we Francji, jest odpowiedzialna za
utrzymywanie relacji z międzynarodowymi festiwalami we Francji. Wcześniej
pracowała przy programowaniu Tribeca Film Festival w Nowym Jorku, Quinzaine des
Réalisateurs w Cannes, Warszawskiego Festiwalu Filmowego. Ukończyła Uniwersytet
Warszawski (Wydział Stosowanych Nauki Społeczne) i SGH w Warszawie.
Anna Wróblewska
Menedżerka kultury filmowej, dziennikarka.
Absolwentka Wydziału Polonistyki
Uniwersytetu Warszawskiego (1996) oraz Podyplomowych Studiów Menedżerskich na
SGH w Warszawie (1998). W latach 1995-2005 pracowała w Studiu Filmowym
"Oko". W latach 1999-2003 rzecznik prasowy filmów, głównie Jacka
Bromskiego. W latach 2002-2005, a następnie od 2007 r. pracowała w
Stowarzyszeniu Filmowców Polskich. W roku 2005, z ramienia SFP, prowadziła
działania PR podczas kampanii na rzecz ustawy o kinematografii. Pierwszy
rzecznik prasowy Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej (2005-06). Autorka książek
i wydawnictw branżowych. Pomysłodawczyni i koordynator portalu
www.bazafilmowa.pl. W latach 2007-2009 wicedyrektor programowy Koszalińskiego
Festiwalu Debiutów Filmowych "Młodzi i Film". Założycielka i redaktor
naczelna kwartalnika poświęconego branży filmowej "Magazyn Filmowy
SFP" (2007-2011). W 2005 roku odznaczona nagrodą Ministra Kultury za
działalność na rzecz kultury. Współautorka projektu serwisu Portalfilmowy.pl. W
latach 2012-2017 roku dyrektor programowy festiwalu "Kameralne Lato"
w Radomiu. Do 2018 roku rzecznik prasowy Festiwalu Filmowego w Gdyni. Wykłada w
Szkole Filmowej w Łodzi. Rzecznik prasowy Studia Munka, przy Stowarzyszeniu
Filmowców Polskich. [źródło: sfp.org.pl]
Janusz Wróblewski
Dziennikarz, publicysta, pisarz i
krytyk filmowy.
Ukończył wydział Polonistyki na
Uniwersytecie Warszawskim. Studiował socjologię. Pracował jako redaktor m.in. w
„Kinie”, „Życiu Warszawy”, „Machinie”. Współpracował z „Playboyem”,
„Zwierciadłem”, „Dialogiem”, Polskim Radiem. W 1998-2000 był szefem Pegaza.
Wcześniej prowadził programy telewizyjne m.in. Stopklatkę, (razem z Hanną
Smoktunowicz). Jest współautorem scenariuszy m.in. do „Pożegnania jesieni”
Mariusza Trelińskiego, książki „Magia Kina” i pracy zbiorowej „Polish Cinema
Now” pod red. Mateusza Wernera. Członek jury FIPRESCI m.in. na festiwalach w
Cannes, Wenecji, Toronto, Karlovych Warach, Lizbonie, Liublianie, Oberhausen.
Odznaczony medalem Gloria Artis przez ministra kultury Waldemara Dąbrowskiego.
Dziennikarz na co dzień związany z „Polityką”. W 2011 roku Janusz Wróblewski
wygrał konkurs na szefa artystycznego festiwalu w Gdyni, ale Komitet
Organizacyjny rekomendował na to stanowisko Michała Chacińskiego. Swoją ocenę
tego zajścia oraz pomysły na tamten festiwal Janusz Wróblewski przedstawił w
tekście: „Janusz Wróblewski: Jak nie zostałem dyrektorem festiwalu” (https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kultura/1513818,1,janusz-wroblewski-jak-nie-zostalem-dyrektorem-festiwalu.read)
Nie mam pewności, czy kandydatów
nie jest więcej. Organizatorzy festiwalu poinformowali mnie, że podanie nazwisk
kandydatów do publicznej wiadomości, zależy od samych zainteresowanych.
Konkursowe zmagania
Dyrektora Artystycznego FPFF
wybierze Komisja Konkursowa pod przewodnictwem Joanny Kos-Krauze. W Komisji
znalazło się siedmioro reżyserów i producentów filmowych, laureatów Złotych i
Srebrnych Lwów: Renata Czarnkowska-Listoś, Joanna Kos-Krauze, Jan P.
Matuszyński, Ewa Puszczyńska, Małgorzata Szumowska, Janusz Zaorski, Xawery
Żuławski. To grupa osób powszechnie szanowanych w branży kinematograficznej. Pierwsze
posiedzenie Komisji Konkursowej odbyć ma się w terminie do 14 dni po upływie
terminu składania zgłoszeń przez Kandydatów, czyli do 30 kwietnia.
Na tym pierwszym spotkaniu omówione
zostaną kandydatury i sprawdzone zostaną, pod względem formalnym, ich zgłoszeń.
Podczas drugiego spotkania przeprowadzone zostaną rozmowy z Kandydatami. Komisja
wyłania Kandydata na stanowisko Dyrektora Artystycznego w drodze uchwały
podjętej w głosowaniu tajnym, a konkurs będzie rozstrzygnięty, jeżeli jeden z
Kandydatów uzyska w głosowaniu bezwzględną większość głosów. W przypadku
nierozstrzygnięcia konkursu bądź niepowołania Dyrektora Artystycznego jego
kompetencje przejmie Komitet Organizacyjny.
To ostanie rozwiązanie jest
oczywiście najmniej korzystne, bo prawdopodobnie nic nie zmieni w problemie
festiwalu. Mało też jest prawdopodobne, aby Komisja nie wyłoniła nowego
Dyrektora Artystycznego festiwalu w Gdyni. Jest on bezwzględnie potrzeby
festiwalowi i środowisku filmowemu. Nazwisko
to mamy poznać w połowie maja. Nowy Dyrektor Artystyczny wybrany zostanie na
trzyletnią kadencję.
Jedno niestety jest na tym etapie
niepokojące. Wiele wskazuje na to, że rozmowy z kandydatami będą prowadzone za „zamkniętymi
drzwiami”, że nie poznamy ich planów dotyczących kształtu festiwalu i pomysłu
na jego zreformowanie. Wiem doskonale, jak bardzo jest to niewygodne dla obu
stron, ale festiwal w Gdyni potrzebuje pełnej transparentności, by mówić o
prawdziwej jego reformie. W dodatku epidemia koronawirusa sprawy nie ułatwia…
Jaka przyszłość festiwalu?
Nietrudno się domyśleć, jak
trudne zadanie stanie przed Dyrektorem Artystycznym, jak bardzo narażone jest
to stanowisko na różnego rodzaju naciski i jaką trzeba mieć umiejętność, aby
dobrze poruszać się w tej przestrzeni. Poprzednio w trzyletnich kadencjach
funkcje Dyrektorów Artystycznych sprawowali Michał Chaciński i Michał
Oleszczyk. Obaj to wybitni specjaliści, którzy mogliby wiele opowiedzieć o trudnościach,
z jakimi się borykali. Obaj panowie mieli inne podejście, inaczej
współpracowali z Komitetem Organizacyjnym festiwalu, ale z perspektywy czasu i
w mojej ocenie obaj spisywali się w tych zadaniach bardzo dobrze. Środowisko
filmowców jest jednak podzielone, co do
oceny ich pracy.
Dziś widzę Dyrektora
Artystycznego jako niezależnego specjalistę, któremu na sercu leży przede wszystkim
dobro polskiego kina. Czy będzie niezależny i na jak duże kompromisy pójść będzie
musiał? Dyrektor Artystyczny festiwalu w Gdyni to zaszczytna, ale też
niewdzięczna funkcja. Osoba ta zadecyduje przecież o losie wielu polskich
filmów i ich twórców, a większość z nich na pewno do Konkursu Głównego się nie
zakwalifikuje.
45. Festiwal Polskich Filmów
Fabularnych odbyć ma się w dniach 14-19 września 2020 roku w Gdyni.
Organizatorzy na razie nie zmieniają jego terminu, ale nie wykluczają tego w
przyszłości. [artykuł przygotowany dla film.wp.pl]
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz