W związku z kryzysem w polskiej
kinematografii, wywołanym pandemią koronawirusa, Polski Instytut Sztuki
Filmowej wprowadził zmiany w Programach Operacyjnych na 2020 rok.
Zmian dokonano w oparciu o
rozwiązania wypracowane przez powołany przez Dyrektora PISF Radosława
Śmigulskiego zespół ds. kryzysu w branży kinematograficznej. Ostateczny kształt
tegorocznych Programów Operacyjnych został zatwierdzony 15 kwietnia br. przez
Radę PISF.
Instytut, realizując wnioski z
prac zespołu kryzysowego, wdrożył szereg rozwiązań w Programach Operacyjnych,
wspierających branżę w czasie epidemii i okresie, który nastąpi bezpośrednio po
jej zakończeniu. Najwięcej zmian wprowadzono w PO Produkcja filmowa. Pozostałe
zmiany dotyczą PO Edukacja filmowa, PO Upowszechnianie kultury filmowej oraz PO
Promocja polskiego filmu za granicą. Poniżej przedstawiono wykaz zmian w
poszczególnych programach.
PO Produkcja filmowa
1. Zwiększono o dodatkowe 6 mln
zł alokacje związane z priorytetami
dofinansowującymi rozwój projektu oraz etap prac scenariuszowych – tym
samym nastąpił wzrost całkowitej alokacji Programów Operacyjnych na rok 2020 do
kwoty 132 650 000 zł.
2. Zmiany kwot w alokacjach:
Priorytet I Rozwój projektu:
12,17 mln zł;
Film fabularny: 7,6 mln zł;
Film dokumentalny: 1,52 mln zł;
Film animowany (w tym: seria):
3,05 mln zł;
Priorytet X. Dewelopment
scenariuszowy: 4,56 mln zł;
Priorytet XI. Stypendia
scenariuszowe: 0,77 mln zł.
3. Priorytety I i X – zniesienie
ograniczenia liczby wniosków składanych w jednej sesji i prowadzonych przez
jednego producenta.
4. Priorytet XI – ograniczenie
liczby składanych wniosków do trzech wniosków na wnioskodawcę w sesji.
5. Zmiana w zasadach wkładu
własnego w Priorytecie I: „Wnioskując o dofinansowanie, producent jest
zobowiązany wnieść wkład własny w wysokości minimum 5% wnioskowanego
dofinansowania z PISF. Wkład ten może mieć charakter finansowy lub
finansowo-rzeczowy. W przypadku wkładu finansowo-rzeczowego, udział wkładu o
charakterze rzeczowym nie może być wyższy niż 95% wartości całego wkładu
własnego producenta.”
6. Z załącznika do raportu
końcowego dot. Priorytetu I usunięto:
lista realizatorów (co najmniej
kierownicy pionów operatorskiego, scenograficznego) wraz z ich oświadczeniami o
wstępnej woli udziału w przedsięwzięciu;
potwierdzona obsada (co najmniej
główne role) wraz z oświadczeniami
aktorów o wstępnej woli udziału w przedsięwzięciu.
7. Usunięto z Priorytetu I i X
zapis: „Jeżeli producent realizuje równocześnie trzy projekty z dofinansowaniem
PISF na etapie Rozwoju projektu, nie może złożyć kolejnego wniosku o
dofinansowanie w ramach Priorytetu I Rozwój projektu.”
8. Usunięto z Priorytetu I zapis:
„Producent, który otrzymał dofinansowanie trzech projektów na etapie Rozwoju
projektu, z których żaden nie został następnie złożony i przyjęty formalnie do
rozpatrzenia przez Komisje Ekspertów o dofinansowanie produkcji, traci na trzy
lata prawo do ubiegania się o dofinansowanie Rozwoju projektu; także w
przypadku, jeśli którykolwiek z tych trzech projektów przekazał drogą cesji
innemu producentowi. Ostateczny termin złożenia wniosku o dofinansowanie
produkcji upływa po dwóch latach, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym
nastąpiło złożenie raportu końcowego z wykonanego Rozwoju projektu.”
9. Dodano nowy termin sesji:
Sesja IIa/2020: 18.05-24.05.2020.
10. W Priorytecie I – zmiana
wymaganych załączników do wniosku: „treatment lub scenariusz” w miejsce
obowiązkowych obydwu załączników.
11. We wszystkich wnioskach do
wszystkich priorytetów brak obowiązku potwierdzenia tłumaczenia przez tłumacza
przysięgłego (tłumaczenia przysięgłe wymagane są do zawarcia umowy).
12. Zmiana wysokości i liczby rat w Priorytecie XI:
I rata 70% kwoty dofinansowania
po podpisaniu przez stypendystę umowy z PISF;
II rata 30% kwoty dofinansowania
po złożeniu scenariusza.
13. Zmiana definicji filmu
trudnego: „film, którego treść i forma mają charakter artystycznie ambitny i
który ma ograniczone walory komercyjne lub którego produkcja jest utrudniona z
przyczyn zewnętrznych, niezależnych od producenta”.
14. W Priorytecie I zmiana
wysokości rat i liczby rat: I rata 90%, druga 10%.
15. W Priorytetach II-IV oraz
VI-VIII zmiana wysokości rat: I rata 80%, druga rata 10%, trzecia rata 10%.
16. Usunięto wymóg składania
listu intencyjnego od dystrybutora kinowego.
17. Wszędzie, gdzie w PO
Produkcja Filmowa jest mowa o filmach przeznaczonych do pierwszej eksploatacji
w kinie, dodano zapis „lub serwisie VOD”.
18. Usunięto zapis: „wniosek o
dofinansowanie produkcji kolejnego filmu reżysera może być składany pod
warunkiem, że poprzedni film w jego reżyserii, współfinansowany przez PISF na
etapie produkcji, został odebrany podczas co najmniej jednego pokazu
zorganizowanego przez producenta. W przypadku, gdy film nie został odebrany,
ale produkcja jest zaawansowana, producent może ubiegać się o promesę,
dotyczącą finansowania kolejnego przedsięwzięcia z reżyserem, którego film nie
został odebrany, ale jedynie w szczególnych przypadkach, a wnioskodawca musi
uzyskać na to zgodę Dyrektora PISF przed rozpoczęciem naboru wniosków w sesji”.
19. W całym PO Produkcja filmowa
zniesiono wymóg odejmowania wartości wkładów rzeczowych własnych producenta od
kwoty stanowiącej podstawę obliczania narzutu kosztów ogólnych.
PO Edukacja filmowa i PO
Upowszechnianie kultury filmowej
1. Powrót do kosztorysów sprzed
roku. Kosztami kwalifikowanymi są:
koszty przygotowania i
zarządzania przedsięwzięciem (w tym wynagrodzenia dyrektorów i koordynatorów);
wszystkie koszty obsługi
przedsięwzięcia (w tym koszty osobowe);
koszty dotyczące podróży i
noclegów (organizatorów, twórców, gości);
koszty cateringu.
2. Nowe pozycje w kosztorysach
związane z działalnością online:
PO Upowszechnianie kultury
filmowej, Priorytet I Festiwale filmowe – nowa pozycja w kosztorysie: „koszty
obsługi festiwalu online”;
PO Upowszechnianie kultury filmowej, Priorytet II Inicjatywy filmowe – nowa pozycja „koszty obsługi projektów online” w kosztorysach przedsięwzięć: 1) organizacja przeglądów i innych wydarzeń filmowych o charakterze lokalnym; 2) działalność kin studyjnych i lokalnych; 4) organizacja kongresów, konferencji i sympozjów, mających na celu pogłębianie i upowszechnianie wiedzy o filmie; 5) organizacja konkursów filmowych, wystaw oraz innych wydarzeń promujących sztukę filmową; 6) inne działania realizujące cele Priorytetu II.
Wszystkie Priorytety w PO
Edukacja filmowa – nowa pozycja: „koszty obsługi projektów edukacyjnych
online”.
PO Promocja polskiego filmu za
granicą
1. W priorytetach Promocja
polskiego filmu za granicą i Dystrybucja polskiego filmu za granicą
przywrócenie możliwości wykazania wolontariatu i umów barterowych w minimalnym
wkładzie własnym beneficjenta, który powinien wynosić 10% całości budżetu
przedsięwzięcia.
2. W priorytecie Promocja
polskiego filmu za granicą w zadaniach 3. (organizowanie poza granicami kraju
imprez, promujących dorobek polskich twórców filmowych oraz polską twórczość
filmową – przeglądy, retrospektywy, wystawy, konferencje) i 5. (organizowanie i
współorganizowanie z partnerami zagranicznymi szkoleń, warsztatów, prezentacji
dla przedstawicieli branży filmowej) nowa pozycja w kosztach kwalifikowanych
„koszt obsługi przedsięwzięcia online”.
3. Możliwość przedłużenia
ważności decyzji o 6 m-cy we wszystkich priorytetach za zgodą Dyrektora.
4. W priorytecie Dystrybucja
polskiego filmu za granicą możliwość złożenia wniosku bez zachowania terminu 6
tyg przed datą rozpoczęcia dystrybucji za zgodą Dyrektora.
5. W priorytecie Dystrybucja
polskiego filmu za granicą możliwość złożenia wniosku na dystrybucję w
serwisach VOD za zgodą Dyrektora.
[informacja PISF]
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz