Znakomita wiadomość napłynęła z Nowego Jorku. Film Jana Komasy „Sala samobójców. Hejter” został jednym z triumfatorów Tribeca Film Festival. Polska produkcja zdobyła główną nagrodę w sekcji doceniającej zagraniczne filmy fabularne. Listy do twórców skierowali m.in. Danny Boyle i William Hurt, którzy nie kryją swojego uznania.
Informacja prasowa: „Sala samobójców. Hejter” –
najnowszy film Jana Komasy – wygrał prestiżowy Tribeca Film Festival. Decyzja
jury, w skład którego weszli Demian Bichir, Danny Boyle, Judith Godreche,
Sabine Hoffman i William Hurt, była jednogłośna. To pierwszy polski film w
historii, który znalazł się w konkursie głównym - International Narrative
Competition - tego ważnego festiwalu, organizowanego w sercu nowojorskiego
Manhattanu. I pierwszy, który zdobył najważniejszą nagrodę – za Najlepszy
Zagraniczny Film Fabularny (Best International Narrative Feature).
„Pragnę Panu podziękować za
wspaniały film. Inspirujący. Moralnie potężny. Wnikliwy. Istotny. Przepełniony
głębokim zrozumieniem i współczuciem. To właśnie ten szczególny rodzaj empatii
przesądza o sile filmu, stając się autentycznym wyrazem sumienia artysty. To
empatia, która opiera się naciskom. Jest szczera. Sprzyja zrozumieniu. Dziękuję
wszystkim współtwórcom tego wielkiego
dzieła: dzieła sumienia” – napisał w liście do Jana Komasy członek jury,
William Hurt, wybitny aktor doceniany m.in. za role w filmach „Żar ciała”, „Pocałunek kobiety
pająka”, „Dzieci gorszego Boga”, „Odmienne stany świadomości” czy „Zbyt wielcy,
by upaść”.
Zachwytu nad filmem Jana Komasy
nie krył także zasiadający w jury Danny Boyle, zdobywca Oscara i twórca takich
hitów, jak „Trainspottiing” czy „Slumdog. Milioner z ulicy”. „Z głębi serca
gratuluję reżyserowi jakże aktualnego i niepokojącego filmu. Czym Nixon i
Watergate byli dla Coppoli, gdy kręcił Rozmowę, tym Facebook i fake newsy są
dla twórcy Hejtera” – napisał, podkreślając, iż ma nadzieję osobiście uścisnąć
dłoń Jana Komasy lub „choćby trącić się z nim łokciem”. Ta wygłoszona z
przymrużeniem oka aluzja do zasad społecznego dystansu związanych z szalejącą –
także w Nowym Jorku – epidemią jest nieprzypadkowa. Tegoroczna edycja festiwalu
z uwagi na sytuację epidemiczną odbyła się w trybie on-line.
Dla reżysera, producentów i całej
ekipy wygrana w Tribece to szansa na drugie życie dla filmu, który mimo
entuzjastycznych recenzji i znakomitej frekwencji podczas weekendu otwarcia w
kinach, zszedł z ekranów niespełna tydzień po premierze, stając się symbolem
potężnych problemów, jakie przeżywa branża filmowa w obliczu epidemii. W tych
okolicznościach wygrana w Tribece zyskuje szczególny wymiar i znaczenie.
„Cieszę się podwójnie, gdyż
Hejter w związku z zamknięciem kin z powodu pandemii stał się ofiarą wirusa, a
w konsekwencji dramatem dla naszych producentów. Teraz dzięki tej nagrodzie
dostał drugie życie” – komentuje Jan Komasa. I dodaje: „Przede wszystkim jednak
wielką radość wzbudza fakt, że spragniony dobrych wiadomości świat
międzynarodowego filmu znowu z całą mocą usłyszy o polskim kinie, a czymże
innym jak wspaniałą wiadomością jest wygranie jednego z najważniejszych
festiwali na świecie”.
Scenarzysta filmu Mateusz
Pacewicz, który z Janem Komasą pracował także przy nominowanym do Oscara „Bożym
Ciele”, podkreśla, że celem twórców „Hejtera” było stworzenie opowieści, która
będzie w stanie funkcjonować bez polskiego kontekstu, a jednocześnie nie będzie
od niego zbyt oderwana. „Było to pewnym wyzwaniem zarówno na etapie tworzenia
scenariusza jak i kręcenia samego filmu, ale nagrody w Nowym Jorku wskazują, że
nam się udało. Zależało nam, aby oba te filmy były uniwersalne. Bardzo nas
cieszy, że w różnych krajach, wśród różnej widowni, znajdują przychylnych im
widzów i cieszą się dobrym odbiorem. Sukces w Tribece to dla nas ogromna radość
i bardzo duże spełnienie” – podkreśla Pacewicz. [informacja prasowa]
Pełna lista laureatów festiwalu Tribeca (w oryginale)
U.S. NARRATIVE COMPETITION
Founders Award for Best Narrative
Feature
The Half of It, directed by Alice
Wu
Best Actress
Assol Abdullina, Materna
Best Actor
Steve Zahn, Cowboys
Best Cinematography
Materna, Greta Zozula, Chananun
Chotrungroj, Kelly Jeffrey, cinematographers.
Special Jury Mention for
Cinematography
My Heart Can’t Beat Unless You
Tell It To
Best Screenplay
Cowboys, Anna Kerrigan,
screenwriter
INTERNATIONAL NARRATIVE
COMPETITION
Best Feature
The Hater (Poland), directed by
Jan Komasa
Special Jury Mention
Ainu Mosir
Best Actor
Noe Hernandez, Kokoloko (Mexico)
Best Actress
Shira Haas, Asia (Israel)
Best Cinematography
Asia (Israel), Daniella Nowitz,
cinematographer
Best Screenplay
Tryst With Destiny (India,
France) Prashant Nair, screenwriter
DOCUMENTARY COMPETITION
Best Feature
Socks on Fire, directed by Bo
McGuire
Special Jury Mention
Wonderboy
Best Cinematography
499, Alejandro Mejia,
cinematographer
Best Editing
Father Soldier Son, Amy Foote,
editor
BEST NEW NARRATIVE DIRECTOR
Nobody Knows I’m Here, Gaspar
Antillo, director
BEST NEW DOCUMENTARY DIRECTOR
Albert Maysles New Documentary
Director Award
Jacinta, Jessica Earnshaw,
director
Special Jury Mention
The Last Out
THE NORA EPHRON AWARD
Asia, directed by Ruthy Pribar
Special Jury Mention
My Wonderful Wanda
SHORT FILM COMPETITION
Best Narrative Short
No More Wings, directed by
Abraham Adeyemi
Special Jury Mention
Soup
Best Animated Short
Friends, directed by Florian
Grolig
Special Jury Mention
Kapaemahu
BEST DOCUMENTARY SHORT
My Father The Mover, directed by
Julia Jansch
Special Jury Mention
Welcome To A Bright White Limbo
STUDENT VISIONARY AWARD
Cru-Raw, directed by David Oesch
Special Jury Mention
The Last Ferry from Grass Island
Nagroda zasłużona, chociaż uważam, że film nie jest wolny od mankamentów (odniosłem wrażenie, że psychologia postaci zeszła tutaj na dalszy plan, priorytetem był natomiast silny przekaz). To dobre autorskie kino. Komasa zdołał uchwycić (polskiego) ducha czasu, a przy tym nie zdradził na ekranie swoich sympatii społeczno-politycznych.
OdpowiedzUsuń