wtorek, 11 sierpnia 2020

Plenerowe #KinoNiepodległej. Najważniejsze filmy stulecia w Kazimierzu Dolnym


Joanna Trzepiecińska, Andrzej Barański i Łukasz Maciejewski w niedzielę 16 sierpnia w Kazimierzu Dolnym będą gośćmi pokazu arcydzieł polskiej kinematografii z cyklu „Kino Niepodległej. Najważniejsze filmy stulecia”. Organizatorem wydarzenia jest Polski Instytut Sztuki Filmowej. Wstęp wolny!

Zapraszamy od godz. 17.00 na Mały Rynek, by wspólnie obejrzeć wybrane filmy, które w sposób szczególny przyczyniły się do rozwoju polskiej kinematografii. Na pierwszy ogień - projekcja niekonwencjonalnych filmów animowanych Juliana Józefa Antonisza, rysowanych i malowanych na taśmie filmowej: „Ostry film zaangażowany” i „Jak działa jamniczek”. Następnie zobaczymy kameralny, autoironiczny i bardzo osobisty film Andrzeja Kondratiuka „Słoneczny zegar”. O godz. 19.20 – projekcja krótkiego dokumentu Andrzeja Barańskiego „Dzień pracy”, a tuż po filmie zapraszamy na rozmowę krytyka filmowego, Łukasza Maciejewskiego z reżyserem, Andrzejem Barańskim oraz aktorką, Joanną Trzepiecińską, która wystąpiła w kolejnym filmie Barańskiego, który zaprezentujemy - „Nad rzeką, której nie ma” (o godz. 20.15).
Podczas wydarzenia odbędą się konkursy z nagrodami ufundowanymi przez Polski Instytut Sztuki Filmowej oraz wiele innych atrakcji. Wstęp jest bezpłatny. Ideą organizacji pokazów jest upowszechnienie i promocja polskiej klasyki filmowej, zwłaszcza wśród młodego pokolenia.

Tegoroczna odsłona cyklu „Kino Niepodległej. Najważniejsze filmy stulecia” wystartowała 8 sierpnia w Wiśle, następnie gościliśmy w Karpaczu. Na kolejne wydarzenia Polski Instytut Sztuki Filmowej zaprasza do Kołobrzegu (22 sierpnia) i Mikołajek (29 sierpnia). W trakcie pokazów prezentowane są dzieła najwybitniejszych polskich twórców, m.in. Jerzego Kawalerowicza, Jerzego Skolimowskiego, Kazimierza Kutza, Krzysztofa Zanussiego, Janusza Morgensterna, Jana Jakuba Kolskiego czy Andrzeja Barańskiego. Oprócz filmów fabularnych będzie można zobaczyć także dzieła mistrzów polskiego dokumentu, m.in. Kazimierza Karabasza, Krzysztofa Kieślowskiego i Marcela Łozińskiego. Pokażemy też prawdziwe perły polskiej animacji – filmy Witolda Giersza, Jana Lenicy czy Juliana Józefa Antonisza.

Projekcjom towarzyszą spotkania z twórcami. Wśród zaproszonych gości są m.in. Olgierd Łukaszewicz, Jerzy Skolimowski, Krzysztof Zanussi, Jerzy Zelnik, Jan Jakub Kolski i Grażyna Błęcka-Kolska. Cykl „Kino Niepodległej. Najważniejsze filmy stulecia” Instytut realizuje w ramach Wieloletniego Programu Rządowego „Niepodległa” na lata 2017-2022.

Pokazy filmów, jak i spotkania, prowadzone są zgodnie z aktualnymi zasadami i ograniczeniami wprowadzonymi na czas trwania pandemii COVID-19. Na terenie znajdują się środki do dezynfekcji, a uczestnikom na wejściu mierzona jest temperatura.

Kazimierz Dolny  (16.08.2020)
Mały Rynek
17.00 „Ostry film zaangażowany”, „Jak działa jamniczek”, reż. Julian Józef Antonisz
17.20 „Słoneczny zegar”, reż. Andrzej Kondratiuk
19.20 „Dzień pracy”, reż. Andrzej Barański
19.25 Spotkanie z Joanną Trzepiecińską, Andrzejem Barańskim i Łukaszem Maciejewskim
20.15 „Nad rzeką, której nie ma”, reż. Andrzej Barański

„Ostry film zaangażowany”, reż. Julian Józef Antonisz (1979), 7 min.
Film rysowany i malowany na taśmie filmowej, przedstawiający zabawną opowieść o upadku życia kulturalnego z powodu... likwidacji starych kiosków ulicznych oklejanych plakatami, dzięki którym można było dowiedzieć się o terminach imprez kulturalnych.

„Jak działa jamniczek”, reż. Julian Józef Antonisz (1971), 8 min.
Barwny film animowany, będący wesołym wykładem na temat budowy i działania jamnika, udowadniający wyższość żywych istot nad najbardziej skomplikowanymi mechanizmami.

„Słoneczny zegar”, reż. Andrzej Kondratiuk (1997), 107 min.
Trzecia i ostatnia część autobiograficznej opowieści Andrzeja Kondratiuka, rozgrywającej się we wsi Gzowo nad Narwią. Głównym tematem filmu są wzajemne relacje Kondratiuka i jego żony, znanej aktorki Igi Cembrzyńskiej. Łączy ich nie tylko małżeństwo, ale i wspólna miłość do sztuki. W autoironicznym, często humorystycznym tonie reżyser ukazuje słabość do znacznie młodszych od siebie kobiet, przywołuje wspomnienia z dzieciństwa, przejmująco mówi o niemal mistycznej więzi, łączącej dwoje ludzi. "Słoneczny zegar" jest niejednorodny stylistycznie. Sceny inscenizowane przeplatają się z niemal dokumentalnymi, zgrywa i celowe pozerstwo sąsiadują z powagą i bliską ekshibicjonizmowi szczerością.

„Dzień pracy”, reż. Andrzej Barański (1971), 5 min.
Czarno-biała etiuda dokumentalna, w której przedstawiona została sylwetka człowieka, który jest zatrudniony w czterech instytucjach jako: palacz centralnego ogrzewania, konserwator i robotnik „do wszystkiego”. Obraz jego pracy, opowieść o dzieciach, nauce, życiu rodzinnym.

„Nad rzeką, której nie ma”, reż. Andrzej Barański (1991), 85 min.
Czterej przyjaciele: Admirał, Ataman, Wódz i Pasza – w tych rolach: Marek Bukowski, Tomasz Hudziec, Mirosław Baka i Andrzej Mastalerz, włóczą się po ulicach miasteczka, piją i rozrabiają na wiejskich zabawach lub oddają się marzeniom na stacji kolejowej. Pewnego dnia Admirał zwraca uwagę na nowo przybyłą dziewczynę z obozu studenckiego, Martę (Joanna Trzepiecińska). Rodzące się uczucie sprawia, że oboje dają się łatwo zranić, narasta ciąg nieporozumień, zerwań. Admirał i Ataman udają się na nocną, "traperską" wyprawę do lasu, jednak ich dawna wielka rzeka okazuje się rankiem znanym im dobrze strumykiem.

(Opisy filmów na podstawie informacji pochodzących z portalu filmpolski.pl). [artykuł sponsorowany]

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz