Wybitny reżyser, Jerzy
Skolimowski, w sobotę 22 sierpnia w Kołobrzegu będzie gościem pokazu arcydzieł
polskiej kinematografii z cyklu „Kino Niepodległej. Najważniejsze filmy
stulecia”. Organizatorem wydarzenia jest Polski Instytut Sztuki Filmowej. Wstęp
wolny!
Zapraszamy od godz. 17.00 na plac
przy Latarni Morskiej, by wspólnie obejrzeć wybrane filmy, które w sposób
szczególny przyczyniły się do rozwoju polskiej kinematografii. Na pierwszy
ogień - projekcja filmu animowanego „Strojenie instrumentów” Jerzego Kuci,
następnie zobaczymy słynny dokument Marka Piwowskiego „Hair”. Po nim, o godz.
17.50 projekcja filmu „Do widzenia, do jutra…” w reż. Janusza Morgensterna, ze
Zbigniewem Cybulskim i Teresą Tuszyńską w rolach głównych. O godz. 19:30
rozpocznie się spotkanie z Jerzym Skolimowskim, a zaraz potem, o godz. 20.15,
obejrzymy jego mistrzowski film „Walkower”, w którym zagrał też główną rolę.
Podczas wydarzenia odbędą się
konkursy z nagrodami ufundowanymi przez Polski Instytut Sztuki Filmowej oraz
wiele innych atrakcji. Wstęp jest bezpłatny. Ideą organizacji pokazów jest
upowszechnienie i promocja polskiej klasyki filmowej, zwłaszcza wśród młodego
pokolenia.
Tegoroczna odsłona cyklu „Kino
Niepodległej. Najważniejsze filmy stulecia” wystartowała 8 sierpnia w Wiśle,
następnie gościliśmy w Karpaczu i Kazimierzu Dolnym. Na ostatnie wydarzenie w
tym roku Polski Instytut Sztuki Filmowej zaprasza do Mikołajek (29 sierpnia). W
trakcie pokazów prezentowane są dzieła najwybitniejszych polskich twórców,
m.in. Jerzego Kawalerowicza, Jerzego Skolimowskiego, Kazimierza Kutza,
Krzysztofa Zanussiego, Janusza Morgensterna, Jana Jakuba Kolskiego czy Andrzeja
Barańskiego. Oprócz filmów fabularnych można zobaczyć także dzieła mistrzów
polskiego dokumentu, m.in. Kazimierza Karabasza, Krzysztofa Kieślowskiego i
Marcela Łozińskiego. Pokazujemy też prawdziwe perły polskiej animacji – filmy
Witolda Giersza, Jana Lenicy czy Juliana Józefa Antonisza.
Projekcjom towarzyszą spotkania z
twórcami. Wśród gości w tym roku są m.in. Olgierd Łukaszewicz, Krzysztof
Zanussi, Jerzy Zelnik, Jan Jakub Kolski, Grażyna Błęcka-Kolska, Joanna
Trzepiecińska i Andrzej Barański. Cykl „Kino Niepodległej. Najważniejsze filmy
stulecia” Instytut realizuje w ramach Wieloletniego Programu Rządowego
„Niepodległa” na lata 2017-2022.
Pokazy filmów, jak i spotkania,
prowadzone są zgodnie z aktualnymi zasadami i ograniczeniami wprowadzonymi na
czas trwania pandemii COVID-19. Na terenie znajdują się środki do dezynfekcji,
a uczestnikom na wejściu mierzona jest temperatura.
Kołobrzeg (22.08.2020)
przy Latarni Morskiej
17.00 „Strojenie instrumentów”,
reż. Jerzy Kucia
17.15 „Hair”, reż. Marek Piwowski
17.50 „Do widzenia, do jutra…”,
reż. Janusz Morgenstern
19.30 Spotkanie z Jerzym
Skolimowskim
20.15 „Walkower”, reż. Jerzy Skolimowski
„Strojenie instrumentów”, reż. Jerzy Kucia (2000), 15 min.
Animowany film, który pokazuje
względność zdarzeń – faktów, niestałość sytuacji i odczuć. Wyeksponowana jest
rola przypadku, będącego nie tylko elementem zabawowym, ale przede wszystkim
dramatyczną przypadkowością życia. Zdarzenia przedstawione są w formie
„symfonii obrazowo-dźwiękowej”.
„Hair”, reż. Marek Piwowski (1971), 17 min.
Reportaż z konkursu
fryzjerskiego, nagrodzony na Krakowskim Festiwalu Filmowym za „wysokie walory
artystyczne, za celność satyryczną widzenia negatywnych przejawów współczesnej
kultury masowej, za indywidualną i nowoczesną formę filmową”.
„Do widzenia, do jutra…”, reż. Janusz Morgenstern (1960), 80 min.
Nagradzany na zagranicznych
festiwalach debiut Janusza Morgensterna. Autorami scenariusza są Zbigniew
Cybulski, Bogumił Kobiela i Wilhelm Mach. W tej pozornie błahej historii o
niespełnionej miłości czy zauroczeniu udało się ukazać wiele autentycznych
miejsc i osób. Główną rolę reżysera i aktora gdańskiego teatrzyku zagrał
Zbigniew Cybulski, którym w rzeczywistości był. Autentyczny pierwowzór miała
także piękna cudzoziemka, córka francuskiego konsula, kreowana przez Teresę
Tuszyńską. W warstwie formalnej epizody z życia studenckich kabaretów rozbijały
główny wątek akcji, nadając całości styl luźnej narracji, charakterystycznej
dla torującej sobie dopiero drogę francuskiej "nowej fali". "Do
widzenia, do jutra" było zwiastunem, jednym z pierwszych refleksów tego
zjawiska na polskim gruncie.
„Walkower”, reż. Jerzy Skolimowski (1965), 70 min.
Kontynuacja „Rysopisu” –
błyskotliwego debiutu reżysera z 1964 roku. „Walkower” zdobył uznanie krytyki,
zarówno polskiej, jak i zagranicznej. Podkreślano mistrzostwo młodego reżysera
w operowaniu długimi ujęciami. Podobały się też dialogi, ruchliwość kamery oraz
bogata i urozmaicona inscenizacja. Psychologiczny portret swego bohatera
namalował Skolimowski na tle rzeczywistości na poły groteskowej, w której patos
sąsiaduje z ironią i drwiną. Przekonująco ukazał wewnętrzne zmagania dorosłego
mężczyzny, który nigdy nie potrafił wybrać. Teraz jednak czuje, że dłużej nie
można oddawać życia walkowerem.
(Opisy filmów na podstawie informacji
pochodzących z portalu filmpolski.pl). [artykuł sponsorowany]
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz