Film Małgorzaty Szumowskiej i
Michała Englerta „Śniegu już nigdy nie będzie” to polski kandydat do Oscara w
kategorii Najlepszy Pełnometrażowy Film Międzynarodowy. Tak zdecydowała Komisja
Oscarowa pod przewodnictwem Jana A.P. Kaczmarka. Film będzie miał swoją
światową premierę w Konkursie Głównym tegorocznego Międzynarodowego Festiwalu
Filmowego w Wenecji. Czy ma szanse w rywalizacji o Oscara i kiedy pojawi się w
polskich kinach? Do Oscara zgłoszono też dwa inne polskie filmy/koprodukcje.
Podczas konferencji prasowej ogłoszono też, że "Obywatel Jones" Agnieszki Holland został zgłoszony przez producentów do rywalizacji o głównego Oscara, a animacja "Zabij to i wyjedź z tego miasta" Mariusza Wilczyńskiego powalczy o nominację w kategorii doceniającej pełnometrażowe animacje. Polski Instytut Sztuki Filmowej zapowiedział, że te trzy produkcje otrzymają wsparcie finansowe na drodze do Oscara.
„Śniegu już nigdy nie będzie” kandydatem do Oscara
Pewnego mglistego poranka w mieście pojawia się ON – atrakcyjny mężczyzna z prawdziwego, egzotycznego wschodu. Żenia, bo tak brzmi jego imię, ma dar. Jego ręce leczą, a oczy zaglądają w dusze samotnych kobiet. Mężczyzna zatrudnia się jako masażysta na bogatym osiedlu pod miastem. Pracując dla ludzi odgrodzonych murem od „gorszego” świata, poznaje ich historie i osobiste dramaty. Wkrótce niezwykłe zdolności Żeni odmienią życie każdego z nich.
„Śniegu już nigdy nie będzie” kandydatem do Oscara
Pewnego mglistego poranka w mieście pojawia się ON – atrakcyjny mężczyzna z prawdziwego, egzotycznego wschodu. Żenia, bo tak brzmi jego imię, ma dar. Jego ręce leczą, a oczy zaglądają w dusze samotnych kobiet. Mężczyzna zatrudnia się jako masażysta na bogatym osiedlu pod miastem. Pracując dla ludzi odgrodzonych murem od „gorszego” świata, poznaje ich historie i osobiste dramaty. Wkrótce niezwykłe zdolności Żeni odmienią życie każdego z nich.
Małgorzata Szumowska i Michał
Englert tak mówią o filmie: „Tytułowy śnieg może się wieloznacznie kojarzyć -
chociażby ze śmiertelnym żywiołem albo poczuciem bezpieczeństwa, baśniowym
powrotem do krainy dzieciństwa. Choć dziś zapewne najbardziej kojarzy się ze
zniszczeniem, jakie człowiek wywołał w eko klimacie ziemi, doprowadzając do
zmian, przez które śnieg widuje się coraz rzadziej. Bohaterowie naszego filmu, w większości
skupieni na własnym, małym, wygodnym świecie , zbyt dużo o tym nie rozmyślają,
jednak nie wiedząc czemu zmagają się z
poczuciem jakiejś wewnętrznej, duchowej pustki i niezrozumiała tęsknotą za
czymś nieokreślonym. Są to różne tęsknoty, za bliskością, dotykiem, seksem,
zrozumieniem, wolnością. Są bogaci, syci od strony materialnej, ale głodni
duchowo, choć w sposób zupełnie nieuświadomiony. Ich fantazje ogniskują się w
jednym – obcym przybyszu, w którym przeglądają się jak w lustrze. On przynosi im wytchnienie. Trudno powiedzieć
czy to iluzoryczne, czy prawdziwe doświadczenie, tak jak trudno czasem odróżnić
nam własną projekcję od rzeczywistości. Czy magiczny las, do którego przenosi
ich przybysz, jest tylko wytworem ich lęków i pragnień, czy istnieje naprawdę.
Film nasz, mamy nadzieję, skrywa jakąś
tajemnicę, chcieliśmy pobudzić widzów do głębszej refleksji na temat kondycji
współczesnego Europejczyka. Zagrać na indywidualnych skojarzeniach,
nienachalnie zadać parę pytań, bez tezy
i z humorem”.
Obraz duetu Szumowska-Englert
powstał w oparciu o ich wspólny scenariusz. W obsadzie znaleźli się: Alec
Utgoff oraz Maja Ostaszewska, Agata Kulesza, Weronika Rosati, Katarzyna Figura,
Andrzej Chyra, Łukasz Simlat i Krzysztof Czeczot. Za zdjęcia do filmu odpowiada
Michał Englert, za montaż: Jarosław Kamiński i Agata Cierniak, za dźwięk:
Kacper Habisiak, Marcin Kasiński i Marcin Jachyra. Kierownictwo produkcji sprawowali:
Dagmara Bagnecka i Stefaan Schieder. Scenografię przygotowała Jagna Janicka,
kostiumy – Katarzyna Lewińska, charakteryzację – Waldemar Pokromski.
Producentami są: Agnieszka Wasiak i Mariusz Włodarski z Lava Films, Viola Fügen
i Michael Weber z Match Factory Productions, Małgorzata Szumowska i Michał
Englert.
Małgorzata Szumowska ma na swoim
koncie szereg zagranicznych nagród. Jej filmy „W imię…”, „Body/Ciało” oraz
„Twarz” były nagradzane na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Berlinie.
Reżyserka otrzymała również Europejską Nagrodę Filmową w kategorii „Nagroda
Publiczności – najlepszy film europejski” za „Body/Ciało”. Michał Englert jako
operator został wyróżniony m.in. na festiwalu Sundance, gdzie otrzymał nagrodę
na za najlepsze zdjęcia za film „Nieulotne”. [opr. na podstawie materiałów prasowych]
***
Niestety nie znana polska data
premiery filmu, producenci i dystrybutor czekają na rozwój wydarzeń na rynku kinowym. Można za to spodziewać się jego premiery, na którymś z dużych
festiwali filmowych w naszym kraju. Jesienią odbyć mają się m.in. Nowe
Horyzonty, Warszawski Międzynarodowy Festiwal Filmowy, a w grudniu Festiwal
Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Pamiętać należy też, że Amerykańska
Akademia Filmowa wymaga oficjalnej kinowej dystrybucji oscarowych kandydatów do
31 grudnia 2020 roku. Seanse te muszą się odbywać na płatnych i otwartych seansach
kinowych przez minimum siedem dni, następujących po sobie (internetowe pokazy
też możliwe, ale przy polskim filmie raczej nie będą miały miejsca). Można więc
oczekiwać wejścia filmu do polskich kin jeszcze w tym roku. Za to zwiastun pojawić ma się tuż przed festiwalem w Wenecji.
Jakie są dziś szanse filmu w
rywalizacji o Oscara? Wydawałoby się, że „Sala samobójców. Hejter” ma wyższe
notowania (nagroda w USA, wsparcie Netfliksa). Komisja Oscarowa zadecydowała
inaczej, ale podjęto ją jednogłośnie, a sama dyskusja podczas spotkania była "żywiołowa i długa". Komisja Oscarowa powiedziała między
innymi, że film duetu Szumowska/Englert jest „spełniony pod każdym względem”, „polski
film ma potencjał, jest uniwersalny, będzie doskonale zrozumiany poza granicami kraju” i "wznosi polskie kino na wyżyny
europejskich mistrzów" - dodano w uzasadnieniu. Wzięto też pod uwagę mechanizmy, jakie
działają w Amerykańskiej Akademii Filmowej.
Na temat szans polskiego filmu będzie można porozmawiać po festiwalu w Wenecji, gdzie film „Śniegu już nigdy nie będzie” będzie miał swoją premierę (2-12 września). By film mógł realnie ubiegać się o Oscary, musi mieć spore poparcie na arenie międzynarodowej. „Śniegu już nigdy nie będzie” otrzymał już zaproszenie na kilka znaczących wydarzeń, jest w m.in. selekcji festiwalu w Telluride, niestety odwołanego w formie fizycznej.
Na temat szans polskiego filmu będzie można porozmawiać po festiwalu w Wenecji, gdzie film „Śniegu już nigdy nie będzie” będzie miał swoją premierę (2-12 września). By film mógł realnie ubiegać się o Oscary, musi mieć spore poparcie na arenie międzynarodowej. „Śniegu już nigdy nie będzie” otrzymał już zaproszenie na kilka znaczących wydarzeń, jest w m.in. selekcji festiwalu w Telluride, niestety odwołanego w formie fizycznej.
Polska kinematografia już
dwukrotnie z rzędu zdobywała nominacje do Oscara w tej kategorii. W 2019 roku
otrzymał ją film „Zimna wojna”, a w edycji 2020 „Boże ciało”. Ciekawe, czy
trzeci rok z rzędu polski film znajdzie się w gronie nominowanych. Prawdą jest,
że rok jest trudny, filmy artystyczne na razie nie są powszechnie znane, trudno
ocenić szansę polskiego kandydata.
WIĘCEJ O MOICH FAWORYTACH DO OSCARA PISAŁEM TUTAJ >>>
WIĘCEJ O MOICH FAWORYTACH DO OSCARA PISAŁEM TUTAJ >>>
Harmonogram Oscarów wygląda następująco:
Do 1 grudnia należy zgłosić
kandydata do Oscara.
Do 31 grudnia muszą odbyć się
jego pokazy w kinach w danym kraju
Ogłoszenie skróconych list
kandydatów do Oscarów: 9 lutego 2021
Rozpoczęcie głosowania na
nominacje: 5 marca 2021
Zakończenie głosowania na
nominacje: 10 marca 2021
OGŁOSZENIE NOMINACJI DO OSCARA:
15 MARCA 2021
GALA WRĘCZENIA OSCARÓW: 25
KWIETNIA 2021
O miano reprezentowania polskiej
kinematografii w rywalizacji o Oscara wzięły też udział:
„Sala samobójców. Hejter”, reż.
Jan Komasa
„Sweat”, reż. Magnus von Horn
„25 lat niewinności. Sprawa Tomka
Komendy”, reż. Jan Holoubek
„Supernova”, reż. Bartosz Kruhlik
„Klecha”, reż. Jacek Gwizdała
„Zabij to i wyjedź z tego
miasta”, reż. Mariusz Wilczyński
Skład Komisji Oscarowej:
Jan A.P. Kaczmarek
(Przewodniczący Komisji) – kompozytor, laureat Oscara za muzykę do filmu „Marzyciel”
Radosław Śmigulski – Dyrektor
Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej
Leszek Bodzak – producent,
nominacja do Oscara dla filmu „Boże Ciało”
Dorota Kobiela – reżyserka,
nominacja do Oscara dla filmu „Loving Vincent”
Łukasz Żal – autor zdjęć,
nominacje do Oscara za zdjęcia do filmów „Ida” i „Zimna wojna”
Małgorzata Szczepkowska-Kalemba –
kierownik Działu Produkcji Filmowej i Rozwoju Projektów PISF
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz